Gå til innhold

Lys på nattehimmelen


Anbefalte innlegg

Her om dagen så jeg noe som var tilsynelatende nærme. Pga lyset, kunne det se ut som den var nærmere enn et fly langt opp er. Dette lyset gikk først ganske sakte over himmelen, fra sør mot øst (som et fly). Deretter fikk den en veldig stor fart, og fikk en slags «hale». Det forsvant bak et tre, så jeg forventet å se det igjen på andre siden, men i stedet gikk det som en kule i motsatt retning (mot vest). Lyset ble da ganske kraftig og større, og kunne virke som sollyset reflekterte så sterk at det blendet meg. Dette sterke lyset varte maks et selund. Deretter forsvant det i det blå. Jeg så den ikke igjen noen plass.

Hva i all verden kan jeg ha sett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inhovik skrev (14 timer siden):

Ser dette er en gammel tråd, men googlet og fikk opp denne tråden.

Her om dagen så jeg noe som var tilsynelatende nærme. Pga lyset, kunne det se ut som den var nærmere enn et fly langt opp er. Dette lyset gikk først ganske sakte over himmelen, fra sør mot øst. Deretter fikk den en veldig stor fart, og fikk en slags «hale». Det forsvant bak et tre, så jeg forventet å se det igjen på andre siden, men i stedet gikk det som en kule i motsatt retning. Lyset ble da ganske kraftig og større, og kunne virke som sollyset reflekterte så sterk at det blendet meg. Dette sterke lyset varte maks et selund. Deretter forsvant det i det blå. Jeg så den ikke igjen noen plass.

Hva i all verden kan jeg ha sett?

Kan det som forsvant bak treet og det som kom ut igjen være to eller flere ulike fenomen?

Det første kan ha vært ISS, romstasjonen, en satelitt eller noe romskrot. De glinser ofte blankt i sola og hastigheten er stor. Romstasjonen bruker bare 90 minutter på hver runde rundt jorda.

Det er en komet i nærheten av sola nå, den er riktignok for lyssvak til å være synlig uten bruk av kikkert, men den har hale som vender bort fra sola. Det er lystrykket fra sola som strekker ut komethalen, derfor vender den altid vekk fra sola, uansett hvilken retning kometen har.

Det siste fenomenet som kom ut fra treet høres mest ut som en meteor. Det ramler ned noen tonn sand og stein fra verdensrommet hvert eneste døgn, de små blir ofte kalt stjerneskudd, men de store kan være lyssterke og med hale av glødende materiale. Felles for de er at de er raske, de sees sjelden mer enn noen få sekunder før de fordamper på grunn av friksjonsvarmen mot lufta. Er de større enn en fotball kan de eksplodere over bakken eller treffe bakken.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg stod på verandaen og så dette. Jeg bruker ikke briller. 
På bildet har jeg prøvd å tegne inn «banen». Det er vanskelig å tegne inn dybda, men den kom fra nr. 1, langt bak på himmelen. Den gikk så bak treet. Deretter kom den fram igjen ved nr. 2. Den var da helt lik som før den gikk bak treet. Da den hadde kommet til der 1-tallet står, fikk den fart på seg og lyste sterkt, og ved nr. 3 var den borte. Retningen fra 2 til 3 er som på bildet. Helt rett, mot vest.
Halen jeg snakket om, var ikke så stor/ lang at det gjorde noe. Litt som på et stjerneskudd. Har mine tvil på at det kan ha vært meteor. Var for liten til det, tror jeg.

4AC20440-FD3D-4DF7-A604-91DDD7D97387.jpeg

Lenke til kommentar

Stjerneskudd er meteorer, de komme i alle størrelser fra støvkorn til kilometerstore.

Det du beskriver som ett lys som plutselig blir blendende sterkt og så fader ut er veldig typisk for en meteor som kommer inn i atmostfæren, blir oppvarmet og begynner å lyse, helt til den blir så varm at den eksploderer. Du ser det jo veldig tydelig på filmene fra Tsjelyabinsk. Men den var jo en stor stein på mange titalls tonn.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
aomt skrev (Akkurat nå):

UFO 

Når du ikkje veit kva det er så er det naturligvis en UFO. Unidentified Flying Object.

Men UFO er ikkje romskip med aliens 😁

Av alle mulige forklaringer på en UFO-observasjon så er romskip med aliens den minst sannsynlige, alltid.

Eg tror OP har sett to uavhengige fenomener som tilfeldigvis viste seg nesten samtidig og han har oppfattet det som det samme lyset. Eg mener det er den mest sannsynlige forklaringen 😇

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...