Gå til innhold

App for kontroll av mange Android/samsung telefoner?


Anbefalte innlegg

Jeg har ansvaret for mellom 40 og 60 telefoner i jobben min, og lurer på om det finnes en app eller tjeneste som lar meg administrere alle telefonene?

Det jeg er ute etter, er å kunne aktivere/deaktivere Wi-Fi, sette tidspunkt når telefonene kan laste ned oppdateringer fra google play. Samsung app store, laste ned og installere system oppdateringer og lignende. Samtidig står sikkerhet i høysetet for tjenesten. Tofaktor autentisering er foretrukket. Det er ikke så viktig om dette er premium/betal tjeneste.

Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se der ja. Det kan være en løsning. Ellers kunne jeg tenke meg en app installert per telefon som kan aktivere Wi-Fi, deaktivere Wi-Fi, planlegge nedlasting og installasjon av apper. Kun på klientsiden. Men som ikke går utover telefonens sikkerhet. Jeg hadde en fin app til en Sony Ericsson en gang som gjorde samme jobben, men det er 5 år siden. Og nå administrerer jeg en drøss med Samsung telefoner. Kan høre med lederne mine om de gidder å betale for en enterprise løsning, eller om de er for kjipe til å skjønne poenget.

Lenke til kommentar

Det du ber om en i praksis en MDM løsning.  Som tidligere skrevet så finnes det flere forskjellige med forskjellig funksjonalitet og i forskjellige prisklasser.

Dersom sjefene dine tenker på informasjonssikkerhet og kostnader ved drift av mobiltelefoner i bedriften, så bør det være enkelt å få gjennomslag for dette.  Det som dere trenger er en skybasert løsning uten lokale servere.  Hvis dere benytter Office365 fra Microsoft eller GSuite fra Google, så leverer begge disse MDM løsninger som tillegg.  Utenom dette så har du flere mulige skybaserte alternativer som bare krever en app installert på telefonen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for info til dere begge. Jeg er rimelig ny på feltet, men ser behovet da jeg ellers bruker for mye tid på vedlikehold.

Greia er at jeg har en kommunal jobb og har hele 3 forskjellige avdelinger å forholde meg til. En for abonnement, en for software og en siste for hardware. Pjuh. Takk og pris for anbudsrunder og mange som vil ha et ord med i laget.

Lenke til kommentar

Det er nok en MDM løsning du snakker om her ja.

Jeg har mest og best erfaring med Airwatch fra VMware. Jeg bruker denne kun mot Apple.

Det kule vi har gjort er at alle telefonene vi bestiller kommer forhåndsregistrert av Apple i systemet vårt. Så når en bruker får utlevert en ny mobil så vil de ganske tidlig i prosessen få spørsmål om brukernavn og passord fra bedriften, og så får telefonen alle profilene(trådløst, mail, sertifikat osv) og applikasjonene som vi har definert at den brukeren trenger. Etterpå kan de selvfølgelig legge inn andre ting og(vi kan låse det ned om vi trenger det) men de får da ikke fjernet de tingene vi har lagt inn.

Men dette koster da. I første innlegg skreiv du at dette ikke var så viktig :)

Men gevinsten for oss er veldig åpenbar for oss som jobber med det, men vi må alltid kjempe for å beholde det. Det vi sparer tid på er:
- vi slipper å styre på med e-postkontoer og trådløse profiler hos ansatte
- gjør vi endringer på mailserver eller trådløst så endrer vi bare sentralt
- vi har full oversikt over antall telefoner, modell og serienr
- vi får beskjed dersom brukeren har byttet SIM
- vi kan legge inn varsel om det er spesifike apper vi ikke vil ha i systemet
- blir mobilen mistet/stjålet så kan vi lett ødelegge den og gjøre den verdiløs
- når brukeren slutter trykker vi på en knapp og våres data på telefonen er borte men de får med seg telefonen til odel og eie

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...