Gå til innhold

Er det ulovlig for kvinner å gå toppløs offentlig?


90xx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg finner med googling, så er det ingen lov som regulerer dette.

 

Men min tolkning av emnet er sånn: Hvis alle skal få lov til å gå nakne og vise alt de vil overalt, så kommer mange før eller senere til å slutte å ville vise seg offentlig, for de blir støtt av alt det de ser. Hygiene er klart en faktor. Det har noe med respekt for andre i det offentlige også.

Et annet syn jeg har på det er sånn: Det er greit for meg at damer er toppløse på stranda, men da har jeg heller ingen kvaler med å vise fram den hvite 20 kg's pondusen min som skinner som en ekstra sol for alle som måtte ville se på. Skal det være, så skal det være. Men dette er på stranda. Når det kommer til byen og i nærheten av der det bor folk, så mener jeg dette er innenfor å oppfatte som -støy-, særlig når det kommer til nakenhet i vinduer, på balkonger der naboer eller andre lett kan få innsyn.

Støy kan forekomme i mange former; Lyd, lys, lukt - men også grafisk støy, eller sjenerende adferd"støy". For meg er alle disse tingene like så gyldig som om noen spiller hardrock kl 0300 midt på natten når naboene skal sove. For eksempel når en familie skal spise mat ved stuevinduet, så finner naboen det for godt å stå naken ved sitt vindu så familien mister matlysta. Dét er støy og bør etter min mening også være ulovlig, som om noen er naken midt på gata ved en restaurant der det sitter gjester og spiser.

Det har med respekt, folkeskikk og oppdragelse å gjøre. Det er greit at det ikke er sånn "i naturen", men vi er mennesker, og hvis vi skal leve som i naturen, så blir det offentlige rom snart et temmelig uhyggelig sted å være. Jeg har ikke lyst til å bli tvunget til å stirre inn i en møkkete ræv når jeg skal handle i butikken. Ikke har jeg lyst til å gå rundt naken heller. Nå har ikke jeg noen veltrent kropp, men jeg vil heller ikke se på veltrente kropper. Jeg vil at folk skal vise hensyn og folkeskikk, som jeg gjør. Vi er mennesker, ikke dyr i skogen. La oss prøve å oppføre oss sivilisert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (1 time siden):

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

Hvor går da grensen - for meg kan de godt gå naken, mens for andre er det nok at de viser håret på hodet for at det er uanstendig.
Så en pupp eller to som vises for at det er varmt, er ... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, 90xx said:

Hvis ikke, hvorfor gjør de ikke det når det er varmt?

Menn gjør det heller ikke når det er varmt. Her jeg bor er det ofte over 30 grader, og det er fortsatt utenkelig for meg å gå rundt i bar overkropp. Ikke fordi jeg er redd for å bli arrestert, men fordi det er sosialt uakseptert.

Den samme gjelder for kvinner, de aller færreste ønsker å gjøre noe som er sosialt uaksepert. I tilegg så er det ukomfortabelt for de med store bryster å gå uten BH.

Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (9 timer siden):

 

Googlet frem dette, men det er skrevet flere steder at nakenhet direkte ikke er seksuelt krenkende adferd. Det blir mer på linje med blotting, men dét er en handling som er direkte ment til å være krenkende for andre.

Kultur spiller jo også inn. Men der beskrev jeg nok av mine synspunkter i forrige post.

Lenke til kommentar

 

Det går ut på korleis ein ser og tolker loven. Då holder det å se på dagens rettspraksis. Er ein naken på nudiststrand er det bra. Kler ein av seg foran barneskule, så kommer onkel politi nokså kjapt. 

 

TheDarkSapling - SCM skrev (4 timer siden):

Så, jeg lurer på, hvordan kan det ha seg at vi men for lov å gå toppløs, og ikke kvinner? Burde det ikke være likt for alle kjønn? ??

Både óg. Vi ER ulike. Menn har penis, kvinner har pupper, for å nevne de mest åpenbare.
Kvinner kan ofte gå i mini/micro-bikini med 2cm bredd truse. Kan men gjøre det óg? I teori, ja. I praksis - nei.

Når det gjelder pupper/bar overkropp, det er ikkje heilt vanlig å gjøre det ut på gata, uansett kjønn. Men i vise tilfeller er det akseptert (hovudsaklig for menn). Då er det opp til jenter å tørre å stå frem. Om mange nok gjør det, vil det bli normalt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, TheDarkSapling - SCM said:

Så, jeg lurer på, hvordan kan det ha seg at vi men for lov å gå toppløs, og ikke kvinner? Burde det ikke være likt for alle kjønn? ??

Stort sett alle kvinner bruker/ har brukt brystene aktivt i sin egen seksualisering. Pushup, kløfter, utringninger, implanter,++ 

Da kan man ikke samtidig late som at det ikke er noe seksuelt med kvinnebryster.
 

Om det er bra/dårlig at det er slik kan diskuteres, men man kan ikke få i pose og sekk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

Menn gjør det heller ikke når det er varmt. Her jeg bor er det ofte over 30 grader, og det er fortsatt utenkelig for meg å gå rundt i bar overkropp. Ikke fordi jeg er redd for å bli arrestert, men fordi det er sosialt uakseptert.

Den samme gjelder for kvinner, de aller færreste ønsker å gjøre noe som er sosialt uaksepert. I tilegg så er det ukomfortabelt for de med store bryster å gå uten BH.

Jeg har sett ofte menn gå i bar overkropp her jeg bor, når det er safari varmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, TheDarkSapling - SCM said:

Jeg har sett ofte menn gå i bar overkropp her jeg bor, når det er safari varmt.

Nå bor jeg ikke samme sted som deg, og her er det ikke akseptabelt for verken menn eller kvinner å gå i bar overkropp på gata.

Jeg sier da at på grunn av sosialt press så ville det vært fullstendig uaktuelt for meg og alle jeg kjenner å gå i bar overkropp. Det samme gjelder for kvinner i Norge.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (30 minutter siden):

Nå bor jeg ikke samme sted som deg, og her er det ikke akseptabelt for verken menn eller kvinner å gå i bar overkropp på gata.

Jeg sier da at på grunn av sosialt press så ville det vært fullstendig uaktuelt for meg og alle jeg kjenner å gå i bar overkropp. Det samme gjelder for kvinner i Norge.

Jeg har kun hørt at det er uakseptabelt for kvinner gå toppløs. Jeg skjønner ikke hvor du har det fra, med at det er ulovlig for menn også? ?? Jeg har verken ikke sett, lest eller hørt noe om at menn blir aresert, pga de gikk toppløs. Hvis du klarer å finne det, da vil jeg tro deg. Så klart, blotting er noe annet.

Endret av TheDarkSapling - SCM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
90xx skrev (18 timer siden):

Hvis ikke, hvorfor gjør de ikke det når det er varmt?

Ulovlig, nei. Men man vil nok måtte finne seg i blikk og kommentarer.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 time siden):

Ulovlig, nei. Men man vil nok måtte finne seg i blikk og kommentarer.

Er du sikker på at det ikke er ulovlig i enkelte offentlige plasser?
Vil tro ei som sprader langs vei med puppene viftene vil få en reaksjon. Vil nok tro politiet da vil benytte seg av loven for å fjerne/tildekke denne personen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...