Gå til innhold

Blinket feil.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
forglemmegei skrev (58 minutter siden):

Jeg skulle svinge i krysset, plasserte bilen riktig men ved et uhell slått på blinklys på feil side. Nå sitter jeg og gjetter om jeg vil få bot eller ikke om de som var bak anmelder meg...

Det går nok bra. Manglande eller feil bruk av blinklys risikerer du ikkje ein gong å få ein prikk for.
For øvrig så er bruk av blinklys i stor grad frivillig, etter trafikkreglane så heiter det:
"Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
Så du skal bruke blinklys for å veilede andre trafikkantar, så med mindre din feilaktige bruk av blinklys førte til farlege situasjonar så risikerer du ikkje ein gong bot.

Det er ikkje uvanleg å kome borti blinklyshendelen under køyring. Du kan så og seie alltid rette opp eit blink feil vei med å blinke rett veg og vente i to sekund ekstra slik at du er sikker på at dei andre billistane har fått med seg at du eigentleg har planar om å svinge til høgre og ikkje til venstre.

Det heiter seg også at du skal ha minst to sikre oppservasjonar på rettningsendring før du kan anta at andre trafikkantar beveger seg slik som du trur. Normalt ser ein kvar ein bil har tenkt å køyre basert på: blinklys, plassering, fartsreduksjon, eller blikkontakt med føraren. Eit blinklys åleine er ikkje nok til å anta at bilen har tenkt å svinge.

Lenke til kommentar

Her har jeg et spørsmål om noe liknende:

Jeg står korrekt plassert og blinker riktig vei i et kryss med vikeplikt (jeg skal ut på forkjørsvei og til venstre). Fra høyre kommer det en bil som blinker til høyre, og jeg holder på å kjøre ut foran den når jeg ser hvor den blinker. Men jeg venter pga. jeg anser vikeplikt som overordnet.

I siste øyeblikk og rett foran meg skifter bilen til blinke til venstre istedet og vrenger inn foran meg. Og jeg ser damen som kjører sitter i mobiltelefonen med en hånd på rattet.

Hadde jeg kjørt som jeg holdt på å gjøre så ville det ha blitt kollisjon.

Spørsmålet er: ville jeg fortsatt ha hatt alt ansvaret eller bare mesteparten av ansvaret ved å ikke overholde vikeplikten fordi bilen på forkjørsvei indikerte feil og føreren av den bilen satt i telefonen?

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 30.7.2020 den 17.41):

Spørsmålet er: ville jeg fortsatt ha hatt alt ansvaret eller bare mesteparten av ansvaret ved å ikke overholde vikeplikten fordi bilen på forkjørsvei indikerte feil og føreren av den bilen satt i telefonen?

Blinklys er berre ein indikasjon for å la trafikken flyte betre, så vikeplikta gjeld uansett. 

I dette tilfellet så vil du bryte vikeplikta ved å køyre ut i forkjørsvegen. Sjølv om den andre føragen også gjer feil så må du rekne med å bære ansvaret åleine då både feilaktig blinking og mobilbruk vil være vanskeleg å bevise i ettertid. 

Lenke til kommentar

Man bør helst vente til bilen blinker, legger seg riktig og senker farten før man delvis stoler på at bilen skal dit man tror..
Ser ofte folk som kjører med blinklys på uten at de vet det selv, gjennom både kryss og rundkjøringer, blinklys bør nok helst kun tas som ett lite hint om at bilen kanskje, muligens skal svinge.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Alltid vent til du ser at de bremser og/eller svinger om du ikke har tid til å kaste deg ut på veien før de kommer

Dette var faktisk grunnen til at jeg ventet - bilen kom tvilsomt fort til å skulle svinge inn der den indikerte.

Jeg har selv kommet fra høyre i det samme krysset, og en bil har hivd seg utpå foran meg. Dette var på vinteren, og jeg er veldig glad for at jeg hadde bedre grep på veien enn jeg fryktet jeg ville ha når jeg måtte hive meg på bremsen for ikke å klinke inn i den.

Bilen som la seg ut tydeligvis feilberegnet føret kraftig (eldre mann som kjørte), for den bilen spant så mye at jeg trodde han bare ville spinne seg inn i kantsteinene (type stridsvognstoppere) på andre siden av veien uten å klare svingen. Dette er en 30-sone med flere fartshumper, men det var underkjølt regn flere steder. Heldigvis hadde jeg allerede skiftet fra piggfritt til piggdekk.

Og delen med rundkjøringer...man er jo heldig om folk i det hele tatt bruker blinklys i rundkjøringer. Og langt verre er det med plasseringen til folk i rundkjøringer. Jeg skjønner ikke problemet - jeg syntes jeg fikk god opplæring på kjøreskolen mht. rundkjøringer.

Lenke til kommentar
aklla skrev (35 minutter siden):

Ser ofte folk som kjører med blinklys på uten at de vet det selv

Noe av problemet der, tror jeg, er at bilen ikke vil slå av blinklyset selv. Vanligvis svinger man i motsatt retning og så slår det seg av - ikke alle biler er slik, ikke på enkel måte ihvertfall. Og ikke alle biler sier fra med den typiske "klikk...klikk...klikk"-lyden heller.

En bekjent av meg har en mer eksklusiv Mercedes, og jeg påpekte en gang at blinklyset hans stod på. Han svarte at det er omtrent umulig å slå av. Kan blinke andre veien, men det var det. Midtpunktet, eller "av-"delen på hendelen, var så liten og så følsom at det var vanskelig med mindre bilen stod helt stille. Hvilket på en humpete vei - som alle lokalveiene er - gjør det omtrent umulig.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 minutter siden):

Noe av problemet der, tror jeg, er at bilen ikke vil slå av blinklyset selv. Vanligvis svinger man i motsatt retning og så slår det seg av - ikke alle biler er slik, ikke på enkel måte ihvertfall. Og ikke alle biler sier fra med den typiske "klikk...klikk...klikk"-lyden heller.

Enkelte ganger f.eks i rundkjøringer så blinker man jo til høyre selv om man i praksis skal rett frem om første avkjøring er rett frem. Man må jo over en viss svingradius før de slår seg av igjen.
Er nok mange grunner til at blinklys står på uten grunn. Blinklys er ikke til å stole på

Lenke til kommentar
aklla skrev (29 minutter siden):

Blinklys er ikke til å stole på

Må ikke si sånt. Jeg som har brukt 1000 Kr. på å oppgradere blinklyspærene til LED rundtom hele bilen for bedre synlighet kunne jo da ha spart meg utgiften.

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2iGfIhzECNluxGoyr?e=8NgwTq
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2inIER13oOYGHPmzV?e=MbUa1O

Og hvis blinklys ikke er til å stole på så hadde jeg ikke trengt å bruke dem, og da hadde jeg sluppet å skifte pærer uansett. :p

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 31.7.2020 den 21.10):

Må ikke si sånt. Jeg som har brukt 1000 Kr. på å oppgradere blinklyspærene til LED rundtom hele bilen for bedre synlighet kunne jo da ha spart meg utgiften.

(*lenker*)

Og hvis blinklys ikke er til å stole på så hadde jeg ikke trengt å bruke dem, og da hadde jeg sluppet å skifte pærer uansett. :p

Bare så du er klar over det så finner man fullt navn gjennom lenka. 

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...