Gå til innhold

Komplett.no - Dårlig service på prismatch?


Anbefalte innlegg

Komplett har gått bort fra "50 dagers åpent kjøp" som forsåvidt er greit nok, nå er det kun den vanlige 14 dagers angrerett som gjelder.

Kjøpte i den anledning et par ting, som viser seg at var noen hundrelapper billigere på andre nettbutikker. 
Siden jeg var godt innenfor 14 dagers angreretten, bestemte jeg meg for å ta kontakt med Livechat for å få refundert mellomlegget, men det ville de ikke gå med på siden jeg hadde allerede bestilt varene. Om jeg var interessert i prismatch så måtte jeg ta kontakt med dem før jeg bestilte varen(e).

Burde ikke Komplett i slike situasjoner bare kreditere mellomlegget, istedenfor at jeg skal vente til at jeg mottar opprinnelig pakke, pakke opp, deretter sende det inn igjen og kjøpe på nytt med prismatch? Da slipper Komplett en ny demo-vare i hyllen også..

Siden Livechat ikke var noe behjelpelig, så tok jeg kontakt med salgsavdelingen på e-post, der var tonen litt annerledes, men kunne kun få gavekort og ikke mellomlegg tilbake. som er greit nok da jeg handler relativt ofte hos Komplett.

Sitat

Vi kan evt. sende deg gavekort på differansen, men da vi har nye betingelser for Prismatch kan vi dessverre ikke kreditere differansen tilbake.
Du står fritt til å velge om du ønsker å returnere varene på angrerett for også bestille de på nytt med Prismatch.

Uansett, så synes jeg det er litt merkelig at de kjører den strategien.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, vilkårene deres er jo helt klare på at man må be om prismatch før bestilling. Jeg kan være enig i at det er litt firkantet å ikke gi det i tidsrommet mellom bestilling og angrefrist, men kan tenke meg det er for å unngå for mye dealing og skjønnsmessige vurderinger i ulike scenarier. 

Hyggelig av dem å tilby gavekort, de hadde jo ikke trengt å gjøre det heller. 

https://www.komplett.no/kundeservice/prismatch/

Sitat

Finner du en vare i vårt sortiment til lavere ordinærpris hos en av våre konkurrenter, vil vi matche dette på kjøpstidspunktet. Alt du trenger å gjøre er å dokumentere at du har funnet et identisk produkt til en rimeligere penge som er på lager i  en annen butikk, før du kjøper produktet hos oss.

Note to self: jeg er for sløv med å bruke sånne tilbud. Det er ofte jeg finner produkter billigere hos "Jallashop AS", jeg foretrekker å handle med store aktører som Komplett. Jeg må huske konseptet "prismatch" ... :) 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Merko said:

Komplett har gått bort fra "50 dagers åpent kjøp" som forsåvidt er greit nok, nå er det kun den vanlige 14 dagers angrerett som gjelder.

Kjøpte i den anledning et par ting, som viser seg at var noen hundrelapper billigere på andre nettbutikker. 
Siden jeg var godt innenfor 14 dagers angreretten, bestemte jeg meg for å ta kontakt med Livechat for å få refundert mellomlegget, men det ville de ikke gå med på siden jeg hadde allerede bestilt varene. Om jeg var interessert i prismatch så måtte jeg ta kontakt med dem før jeg bestilte varen(e).

Burde ikke Komplett i slike situasjoner bare kreditere mellomlegget, istedenfor at jeg skal vente til at jeg mottar opprinnelig pakke, pakke opp, deretter sende det inn igjen og kjøpe på nytt med prismatch? Da slipper Komplett en ny demo-vare i hyllen også..

Siden Livechat ikke var noe behjelpelig, så tok jeg kontakt med salgsavdelingen på e-post, der var tonen litt annerledes, men kunne kun få gavekort og ikke mellomlegg tilbake. som er greit nok da jeg handler relativt ofte hos Komplett.

Uansett, så synes jeg det er litt merkelig at de kjører den strategien.

Å kreditere mellomlegget på varer som er betalt er lame og krever tid og arbeid for nettbutikken og dette arbeidet er ikke lønnsom fordi for det første, dette er ikke nettbutikken sin feil fordi noen har valgt å kjøpe noe som de senere angrer. For det andre økonomiavdeling må sitte ned og bruke tid og krefter på å regne hvor mye som skal krediteres.

Det du burde ha gjort i denne situasjonen er å be komplett kansellere og refundere orderen 100% i mellomtiden legger man inn ny ordere og be kundeservice justere prisen på den nye orderen før man betaler for den nye orderen. Dette pleier kundeservice å være med på og man får bedre hjelp

 

Lenke til kommentar
nonlocality skrev (3 minutter siden):

Å kreditere mellomlegget på varer som er betalt er lame og krever tid og arbeid for nettbutikken og dette arbeidet er ikke lønnsom fordi for det første, dette er ikke nettbutikken sin feil fordi noen har valgt å kjøpe noe som de senere angrer. For det andre økonomiavdeling må sitte ned og bruke tid og krefter på å regne hvor mye som skal krediteres.

Det du burde ha gjort i denne situasjonen er å be komplett kansellere og refundere orderen 100% i mellomtiden legger man inn ny ordere og be kundeservice justere prisen på den nye orderen før man betaler for den nye orderen. Dette pleier kundeservice å være med på og man får bedre hjelp

 

Lame faktisk. Det er jo mye enklere for alle? Mer arbeid for Komplett å håndtere en retur enn å refundere penger på visa/mastercard.

Er forøvrig enig med trådstarter. Synes Komplett er vanskelig på dette. De vil omtrent aldri kreditere i slike tilfeller og får man ting igjennom, så får man heller gavekort-kode som er gyldig typ ut året i stedet for å bli kreditert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er prossesser sluttkunder/ forbrukere ikke forstår derfor tror folk at ting er smooth og enkelt, problemet er at de fleste kunder er egoistiske og bare tenker på seg selv og ikke for andre. Når man forhandler med en forhandler så bør man komme med forslag som er smooth for begge deler. Derfor skrev jeg et tips på slutten av mitt forrige innlegg om man kommer i samme situasjon senere med komplett eller hvilken som helst nettbutikker så sølipper man å bli ufornøyd med netthandel

Lenke til kommentar
nonlocality skrev (Akkurat nå):

Det er prossesser sluttkunder/ forbrukere ikke forstår derfor tror folk at ting er smooth og enkelt, problemet er at de fleste kunder er egoistiske og bare tenker på seg selv og ikke for andre. Når man forhandler med en forhandler så bør man komme med forslag som er smooth for begge deler. Derfor skrev jeg et tips på slutten av mitt forrige innlegg om man kommer i samme situasjon senere med komplett eller hvilken som helst nettbutikker så sølipper man å bli ufornøyd med netthandel

Elkjøp er typ 10 ganger smidigere enn Komplett er på akkurat dette. Mange andre er det også. Får penger rett tilbake til konto. Antar at dette er policy for Komplett og ingenting annet. De vil fange kunden videre i sin butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nonlocality skrev (49 minutter siden):

Å kreditere mellomlegget på varer som er betalt er lame og krever tid og arbeid for nettbutikken og dette arbeidet er ikke lønnsom  For det andre økonomiavdeling må sitte ned og bruke tid og krefter på å regne hvor mye som skal krediteres.

 

Krever tid? Ja, det krever sikkert 100x mindre tid enn å behandle en vanlig retur.. :) 

Nei, økonomiavdelingen må ikke gjøre noen ting, kundebehandler på chat kan fint løse slike "problemer".

For meg spiller det jo ingen rolle om de vil ha en demo vare inn istedenfor at de bare løser saken med en gang, men dårlig strategi av Komplett, da de sannsynligvis må nedjustere prisen på varen jeg returnerer.. :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå er komplett blitt enda dårligere på Prismatch, nå vil de kun prismatche spesifikke butikker.!

Kopi fra deres side: 

Vi tar lave priser på alvor. Finner du en vare i vårt sortiment til lavere ordinærpris hos en av disse aktørene, matcher vi prisen på kjøpstidspunktet: Elkjøp, Power, NetonNet, HiFi Klubben, Apple.no, Samsung.no.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg trodde det over var tull siden det ikke var med noen referanser, så jeg måtte sjekke selv.
Men nå får Komplett ta seg en bolle og skjerpe seg hvis dette faktisk er ny praksis!

https://www.komplett.no/kundeservice/prismatch/

komplett_svindel.thumb.jpg.626db57cf8d085f2cdf64b32f51478d4.jpg

Kompletts "fordeler" har tapt seg mer og mer med tiden...

Jeg handler egentlig svært lite på Komplett de senere årene. Med en prismatch som jeg gjentatte ganger har fått høre deres "systemer ikke klarer samtidig med rabatter" så er det ingenting å spare. Spesielt ikke med priser som stort sett er høyere enn andre steder selv med 10 % avslag. Eller demo varer som er priset høyere enn ny vare andre steder.

Seriøst, Komplett, jeg trodde deres "Prismatch" skulle bety tilsvarende utsalgspris i andre butikker - skulle ikke være noe problem å legge en rabattkode oppå det, når en kunde har fordeler gjennom deres kundeklubb.

Men nei da, da kommer plutselig prinsippet "best rabatt gjelder" inn i bildet - det er ikke best rabatt når prisen i utgangspunktet skal være det andre selger varen for. Da kalles det ordinær utsalgspris, som man skal kunne få rabatt oppå hvis man har en kode eller en fordel.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
PaladinNO skrev (22 minutter siden):

Komplett support nektet meg nettopp Prismatch mot Coolshop på en TV.

De bare listet til sin Prismatch artikkel uten å begrunne avslaget videre.

Finner du en vare i vårt sortiment til lavere ordinærpris hos en av disse aktørene, matcher vi prisen på kjøpstidspunktet: Elkjøp, Power, NetonNet, HiFi Klubben, Apple.no, Samsung.no.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Finner du en vare i vårt sortiment til lavere ordinærpris hos en av disse aktørene, matcher vi prisen på kjøpstidspunktet: Elkjøp, Power, NetonNet, HiFi Klubben, Apple.no, Samsung.no.

Jeg synes det er helt greitt jeg, kan ikke drive å matche mot alle butikker som finnes, så det meste jeg har kjøpt har jeg forsåvidt kjøpt hos Komplett, da jeg er meget fornøyd med Service, reklamasjon og retur hos de.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nå får man altså varen rimeligere med prismatch? Istedet for det idiotiske gavekortet?

Husker sist jeg spurte om prismatch og fikk tilbud om gavekort og spurte hva jeg skal med et lite gavekort når jeg får varen rimeligere et annet sted og heller vil ha en lavere kostnad enn noen kroner å bruke på en kabel eller to. "Det er bare slik vi har det..."

Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Så nå får man altså varen rimeligere med prismatch? Istedet for det idiotiske gavekortet?

Husker sist jeg spurte om prismatch og fikk tilbud om gavekort og spurte hva jeg skal med et lite gavekort når jeg får varen rimeligere et annet sted og heller vil ha en lavere kostnad enn noen kroner å bruke på en kabel eller to. "Det er bare slik vi har det..."

Jepp, bare å kontakte de på chat å lenke til produktet du ønsker å kjøpe så legger de i handlekurven for deg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har Komplett også sluttet med å forlenge Komplett Club rabattkoder.

Sitat

Hei.
Vi utsetter dessverre ikke fordelskoder for Komplett Club fordeler.
Beklager dette.
Ha en forsatt fin dag.

Med vennlig hilsen

Hadde en -10% rabattkode gjennom Komplett Club som gikk ut på dato på søndag (tok kontakt på lørdag), samme type kode som jeg i fjor fikk utsatt 3 måneder ved å ta kontakt med kundeservice.

Denne koden var helt ærlig er totalt verdiløs med de høye prisene som Komplett holder og med nåværende begrensede Prismatch, og de har ikke mulighet for å kombinere rabatter, men det er en prinsippsak når jeg har oppfyllt kriteriene for en rabattkode med også meget begrenset brukstid.

Jeg liker ikke slikt kjøpepress, spesielt ikke når andre butikker er jevnt over billigere, så dette er nok et bevis på at Komplett nå er større enn de selv har godt av - prisene stiger, fordelene for forbruker taper seg, og Komplett vil ikke bry seg om enkeltindivider handler hos dem eller ikke.

https://www.komplett.no/product/1211541/demovarer/datautstyr/demo-hovedkort/asus-rog-maximus-xii-extreme-hovedkort-demo#
https://www.dustinhome.no/product/5011180947/rog-maximus-xii-extreme-z490-wi-fi

^ Priseksempel. Nå er ikke Dustin regnet som "en av de store" av Komplett så Prismatch gjelder ikke uansett, men hvorfor skal jeg eller noen andre betale 8300 Kr. hos Komplett for demo-vare, når man kan få ny vare til rundt 3000 Kr billigere hos konkurrenten?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (På 30.7.2020 den 22.16):

Lame faktisk. Det er jo mye enklere for alle? Mer arbeid for Komplett å håndtere en retur enn å refundere penger på visa/mastercard.

Er forøvrig enig med trådstarter. Synes Komplett er vanskelig på dette. De vil omtrent aldri kreditere i slike tilfeller og får man ting igjennom, så får man heller gavekort-kode som er gyldig typ ut året i stedet for å bli kreditert.

Angreretten pålegger kjøper å betale returfrakten, noe som koster kjøper mye mer enn det koster komplett hvis kjøper faktisk ender opp med å returnere noe pga noen hundrelapper differanse.. Det de gjør er dermed logisk. De gambler på at de færreste gidder å betale hundrelapper i returfrakt av prinsipp og slipper dermed hele returen (og de slipper å price matche i henhold til egne tydelige vilkår).

Lenke til kommentar

Nå er vel komplett særdeles dårlige på den "billigkroken" sin. Utgåtte varer til nypris helt til de blir så gamle at de ansatte får de med seg hjem. Eller til gi bort pris kan jeg tenke meg.

Prøvde meg på en dell gaming skjerm for noen år tilbake. Det var ikke snakk om å skru ned prisen som var on par med nypris andre steder.

Lenke til kommentar

Komplett har vel aldri verken vært billigst eller forsøkt å markedsføre seg selv som billigst.

Med mindre det er store forskjell i pris etter du allerede har kjøpt (men fortsatt har angrerett) så er det ikke verdt å betale returfrakt for å "skade" komplett til å endre policy.

Og aldri glem: De stakkarene som ikke får seg andre jobber enn kundeservice har fuck all å si hva policyen til bedriften er og blir. Men det vil alltid likevel være forskjellsbehandling fra kunde til kunde fordi det ikke er mulig å lære alle opp til å gjøre nøyaktig det samme i alle tilfeller (spesielt saker som ikke er super basic og repeterende).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...