Gå til innhold

Årets poenggrense på NHH?


Stu1

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenker å søke meg inn på NHH neste år. Er det noen her som har søkt og dermed kan se årets poenggrense for å komme inn?

Dette året skal jeg ta årsstudium i bedriftsøkonomi. Hva skal dere studere i år? :)

Endret av Stu1
Endret "snitt" til "poenggrense"
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 9 måneder senere...
On 7/30/2020 at 2:55 PM, Marcus Halberstram said:

Hvis du tenker på inntaket til bachelor, så var den:

54.6 i førstegangskvoten (rett fra vgs)

57.8 i ordinærkvoten.

Du kan se alle poenggrenser i årets opptak her.

Hvor fant du denne linken den gang? Hvor kan jeg finne link til årets inntak nå/når den evt er tilgjengelig?

Lenke til kommentar
On 5/15/2021 at 4:47 PM, Senci7777 said:

 

Jeg har også søkt på NHH i år. Hvordan ligger du an?

Svært usikker! Hadde S1 eksamen nå onsdag, og har S2 kommende onsdag. Håper jeg fikk 6'er i S1 hvertfall. S2 må jeg prøve å gripe tak i en 5'er og kanskje si meg fornøyd med det. Meldte meg også opp til hovedmål og sidemål i tilfelle jeg trengte bedre karakterer (4 og 3), og sidemål tror jeg faktisk gikk veldig bra, og lurer på om jeg har nok gullhår i ræva til at det kommer en 5'er ut av den. Hovedmål skjønte jeg fort at jeg ikke kom til å få noe høyere enn 4 på, så jeg bare leverte og dro. Nå står egentlig alt på dette med S1, S2 og den sidemålskarakteren.

Sann som jeg har regnet på det ligger jeg nå an til å havne på 57.21 til 58.64. Om dette holder eller ikke skal jo bli spennende å se. Er du rett fra VGS? Isåfall må jeg beklage når jeg sier at jeg håper avgangskullet i år gjennomfører muntlig eksamen. Det tror jeg vil lette trykket på poenggrensene litt. 

Hvordan er din situasjon? Har du hatt noe privatist?

Lenke til kommentar
Stu1 skrev (3 timer siden):

Svært usikker! Hadde S1 eksamen nå onsdag, og har S2 kommende onsdag. Håper jeg fikk 6'er i S1 hvertfall. S2 må jeg prøve å gripe tak i en 5'er og kanskje si meg fornøyd med det. Meldte meg også opp til hovedmål og sidemål i tilfelle jeg trengte bedre karakterer (4 og 3), og sidemål tror jeg faktisk gikk veldig bra, og lurer på om jeg har nok gullhår i ræva til at det kommer en 5'er ut av den. Hovedmål skjønte jeg fort at jeg ikke kom til å få noe høyere enn 4 på, så jeg bare leverte og dro. Nå står egentlig alt på dette med S1, S2 og den sidemålskarakteren.

Sann som jeg har regnet på det ligger jeg nå an til å havne på 57.21 til 58.64. Om dette holder eller ikke skal jo bli spennende å se. Er du rett fra VGS? Isåfall må jeg beklage når jeg sier at jeg håper avgangskullet i år gjennomfører muntlig eksamen. Det tror jeg vil lette trykket på poenggrensene litt. 

Hvordan er din situasjon? Har du hatt noe privatist?

haha nei jeg er 00'er, så var det siste kullet som hadde ordinær eksamen i 3.klasse. Jeg fikk  6 på naturfagseksamen, og har dermed 58,7 konkurransepoeng. Blir veldig spennende å se om dette holder, snittet økte jo ekstremt mye i fjor. NHH er uansett den eneste skolen jeg kunne tenkt meg å studere økonomi på. Så hvis jeg ikke kommer inn der, så finner jeg noe annet å holde på med:)

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Senci7777 said:

haha nei jeg er 00'er, så var det siste kullet som hadde ordinær eksamen i 3.klasse. Jeg fikk  6 på naturfagseksamen, og har dermed 58,7 konkurransepoeng. Blir veldig spennende å se om dette holder, snittet økte jo ekstremt mye i fjor. NHH er uansett den eneste skolen jeg kunne tenkt meg å studere økonomi på. Så hvis jeg ikke kommer inn der, så finner jeg noe annet å holde på med:)

Er egentlig enig i at alt annet enn NHH er uinteressant, men som plan B går jeg nok BI om ikke handelshøyskolen. Det skal sies at BI for noen år siden klatret over NHH på lista over de beste handelsskolene i Europa, og at det egentlig er en bra skole som tilbyr et bra produkt. Jeg kjenner noen som har kommet seg gjennom BI med godt snitt, og flere blir raskt ansatt, tidvis høye stillinger, gjerne i internasjonale firma, noen ganger utenlands. Alle andre skoler er egentlig totalt uinteressant å studere økonomi hos. Har inntrykk av at man bare ender opp som en slags B-liste siv.øk., selv om du kommer ut med bra snitt. Hørt flere sliter med å få jobb, og det er dårlig betalt når de først får. Fikk forresten 6'er i naturfag selv ;) 

Lenke til kommentar
Stu1 skrev (2 timer siden):

Er egentlig enig i at alt annet enn NHH er uinteressant, men som plan B går jeg nok BI om ikke handelshøyskolen. Det skal sies at BI for noen år siden klatret over NHH på lista over de beste handelsskolene i Europa, og at det egentlig er en bra skole som tilbyr et bra produkt. Jeg kjenner noen som har kommet seg gjennom BI med godt snitt, og flere blir raskt ansatt, tidvis høye stillinger, gjerne i internasjonale firma, noen ganger utenlands. Alle andre skoler er egentlig totalt uinteressant å studere økonomi hos. Har inntrykk av at man bare ender opp som en slags B-liste siv.øk., selv om du kommer ut med bra snitt. Hørt flere sliter med å få jobb, og det er dårlig betalt når de først får. Fikk forresten 6'er i naturfag selv ;) 

Ja, BI er en grei plan B. Blir det i Oslo da?

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Senci7777 said:

Ja, BI er en grei plan B. Blir det i Oslo da?

For dyrt tenker jeg. Er interessert i å investere i eiendom i samme slengen. Har et firma som snart ruller av seg selv og vil kapitalisere på det. Bergen er kanskje best sann sett. :)  Jeg regner dog med at BI oslo er et nivå høyere, men sånn får det bare være.

Lenke til kommentar
Stu1 skrev (1 time siden):

For dyrt tenker jeg. Er interessert i å investere i eiendom i samme slengen. Har et firma som snart ruller av seg selv og vil kapitalisere på det. Bergen er kanskje best sann sett. :)  Jeg regner dog med at BI oslo er et nivå høyere, men sånn får det bare være.

Høres bra ut!

Lenke til kommentar

Når man har en grense på 57.4 poeng så er det vel sånn at jo høyere snittet blir desto mindre er sannsynligheten for at det øker enda mer.  Men det blir som sagt veldig spennende å se hva grensen ender på i år...

For å være helt ærlig så tror jeg vi ser en svært liten økning i poenggrensen. Selv i følge NHH så tror dem poenggrensen ikke vil forandre seg noe særlig i år, men det gjenstår å se om årets kull slipper muntlig eksamen. 
 

Er (01) 19 år gammel har et snitt på (best case scenario) 59,0. Går eksamen til helvete får jeg et snitt på 58,5. 

Endret av jackfire__
Lenke til kommentar
jackfire__ skrev (2 timer siden):

Når man har en grense på 57.4 så er det vel sånn at jo høyere snittet blir desto mindre blir sannsynligheten for at den øker enda mer.  Men det blir som sagt veldig spennende å se hva grensen ender på i år...

For å være helt ærlig så tror jeg vi ser en svært liten økning i poenggrensen. Selv i følge NHH så tror dem poenggrensen ikke vil forandre seg noe særlig i år, men det gjenstår å se om årets kull slipper muntlig eksamen. 
 

Er (01) 19 år gammel har et snitt på (best case scenario) 59,0. Går eksamen til helvete får jeg et snitt på 58,5. 

Ja det logiske er vel at grensen ender på rundt 58, men pga korona så kan jo alt skje. Ser man på søkere per studieplass, så er det skyhøyt i år. 570 studieplasser ifjor vs. 500 i år. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Senci7777 said:

Ja det logiske er vel at grensen ender på rundt 58, men pga korona så kan jo alt skje. Ser man på søkere per studieplass, så er det skyhøyt i år. 570 studieplasser ifjor vs. 500 i år. 

Har hørt med NHH og har fått opplyst at det blir 570 plasser i år også. Oslo byrådet avgjør i kveld om avgangseleven slipper muntlig eksamen eller ei. 

Angående studieplasser, så er det vel omtrent kun 100 flere søkere i år. 2100 - 2200, vil ikke si det er en så stor forskjell...

Endret av jackfire__
Lenke til kommentar
jackfire__ skrev (1 minutt siden):

Har hørt med NHH og har fått opplyst at det blir 570 plasser i år også. Oslo byrådet avgjør i kveld om avgangseleven slipper muntlig eksamen eller ei. 

Åja, Hærlig! Veldig rart at de ikke har fikset på denne saken enda: https://k7bulletin.no/nhh-har-igjen-landets-mest-populaere-studieprogram/ 

Står jo klokkeklart at det er 500 plasser. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...