Gå til innhold

"Må" man ha racersykkel for å trene på landevei?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har passivt brukt en Gekko hybridsykkel til og fra jobb de siste par årene, har nå et ønske om å satse litt hardere på treningen og dra inn noen langturer på asfalt, f.eks runden rundt Byneset i Trondheim om noen er kjent her. Denne runden er på ca 50 kilometer fra der jeg starter og avslutter.  

Er det håpløst å drive med slik trening med hybridsykkel? Oppnår man mer effektiv trening om man bruker en racer/landeveisykkel? 

Endret av Siilverpants
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bruk sykkelen du har og se etter noen måneder hvor gira du er på dette. 

Du har allerede en god sykkel. 

Enkelte overdriver sykkelens verdi og type for trening, altså bruker unødvendig mye penger.

Det vil være litt å hente på en landeveissykkel med smale dekk. Men ikke nødvendigvis mer å hente helsemessig. Man vil kunne oppleve å sykle litt raskere og litt mindre motstsand. Men målet er vel ikke å sykle fortest mulig...

Riktig denktrykk er viktig. Litt hardere dekk på kun god fin landevei.

Jeg er ingen stor treningssyklist...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tja, bokkestyre er ganske greit å ha når du skal sykle så lenge. Absolutt ikke et must, men gjør det mer behagelig. Så i så måte kan treningen bli mer effektiv av at man har mer behagelig sitteposisjon (bukkestyre gir deg tre posisjoner, så du har mulighet til å variere).

Ellers vil kanskje en dyrere sykkel ha litt bedre gir, som lar deg raskere og bedre anpasse trittfrekvensen (for optimal utholdenhet skal du vel holde ca. 80 pedalrotasjoner i minuttet, men de lærdes strides her), men igjen, det blir i første omgang detaljer kanskjke

Skal du sykle sammen med andre, eller hvis du selv bare vil oppleve litt mer fart, kan du vurdere å kjøpe nye landeveisdekk. Et greit sett koster 800 kroner. 

Og en grei landeveissykkel får du fra rundt 10 000 NOK ny. Hvis du går for å kjøpe ville jeg forsikret meg om at den minst har Shimano Tiagra girsystem eller bedre (eller tilsvarende SRAM Apex, se her for full sammenlikning: https://www.cyclesuk.com/content/guide-to-road-bike-gears-shimano-sram-and-campagnolo-range-order.aspx#:~:text=SRAM Apex – The entry level,and out road race one. )

Eventuelt kan du vurdere en grusracer/cyclocross, som har støtte for bredere dekk og bedre piggdekk for vinteren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...