Gå til innhold

Hva er best av iPhone og Samsung?


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Merko said:

Jeg har kunne gjort det siden dag 1. :) Ikke noe særlig triksing i det heletatt.

Husker jeg måtte trikse en del på damas Samsung S8 før jeg fikk fjernet Bixby fra den knappen hun kom borti hele tiden. Var ikke superenkelt i starten.

Tror faktisk jeg måtte legge inn en app som bare drepte bixby automatisk om det ble startet for å få slutt på masingen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (4 minutter siden):

Husker jeg måtte trikse en del på damas Samsung S8 før jeg fikk fjernet Bixby fra den knappen hun kom borti hele tiden. Var ikke superenkelt i starten.

Ok, det hadde nok vært nok at du bare gikk inn i "Bixby Settings" så endret keybindingen der.
Der kunne man velge hva som skulle skje om man trykket èn gang eller 2 ganger. Èn av trykkene måtte trigge Bixby (feks dobbel-trykk). Men om man bare rebinda "Vanlig trykk" så slapp man det problemet med at man "kom borti".

Ellers fantes det jo apper som du nevner som overstyrte knappen helt.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Merko said:

Ok, det hadde nok vært nok at du bare gikk inn i "Bixby Settings" så endret keybindingen der.
Der kunne man velge hva som skulle skje om man trykket èn gang eller 2 ganger. Èn av trykkene måtte trigge Bixby (feks dobbel-trykk). Men om man bare rebinda "Vanlig trykk" så slapp man det problemet med at man "kom borti".

Ellers fantes det jo apper som du nevner som overstyrte knappen helt.

Man måtte vel sette opp bixby for å få tilgang til settings? Hun var ikke interessert i det heller, så hver gang hun kom borti knappen sa telefonen "Hi i am Bixby" eller noe på høyt volum.

Uansett så fikset de det etterhvert, men de prøvde å gjøre det vanskelig å ikke bruke det.

Personlig var jeg godt forsynt med Samsung etter at jeg eide en Note 4. Stappet til randen med bloatware, og Samsung hadde låst kameradriveren inn i Touchwiz systemet sitt så ville man bruke en renere versjon av Android (CyanogenMOD f.eks) måtte man leve med elendig kamera. 

Nei aldri Samsung igjen. De har gode TVer dog.

Lenke til kommentar
Just now, Merko said:

Godt mulig, er noen år siden nå, men er vel vanlig at man må sette opp telefonen før man kan gjøre endringer ja, stort sett. :)

 

Var egen setup på Bixby, siden det var en Samsung app og ikke en del av Android.

Og ettersom hun brukte Google sin talestyring fra før av var hun ikke interessert i det.

Uansett ett gammelt problem og Samsung fikk det ikke som de ville.

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

Samme som Apple tenkte med Siri I guess? :) Men hos Samsung kan jo denne remappes til noe annet, noe man ikke kan på iOS(?)

 Mange bruker Siri fordi den kan faktisk være hjelpsom. Mindre på norsk enn på engelsk vil jeg påstå, men Bixby finnes vel ikke på norsk engang? Og er det virkelig noen som bruker Bixby? En ekstra knapp er mer i veien for min del, men det er vel også en smakssak.
 

Hvis de skulle kopiere Siri burde de i det minste ha gjort en bedre jobb! De brukte tross alt 6 år på å komme med Bixby.

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (17 minutter siden):

Mange bruker Siri fordi den kan faktisk være hjelpsom. Mindre på norsk enn på engelsk vil jeg påstå, men Bixby finnes vel ikke på norsk engang? Og er det virkelig noen som bruker Bixby?

Ganske sikker på at Bixby er på norsk også ja, bare i begrenset utgave. Nå tipper jeg de fleste på Android bruker Google sin stemmeassistent.

Det at folk i det heletatt bruker Google Assistant / Siri osv er for meg ei gåte, men det skal jeg ikke legge meg opp i.. ? 

Lenke til kommentar
Merko skrev (7 timer siden):

Ok, det hadde nok vært nok at du bare gikk inn i "Bixby Settings" så endret keybindingen der.
Der kunne man velge hva som skulle skje om man trykket èn gang eller 2 ganger. Èn av trykkene måtte trigge Bixby (feks dobbel-trykk). Men om man bare rebinda "Vanlig trykk" så slapp man det problemet med at man "kom borti".

Ellers fantes det jo apper som du nevner som overstyrte knappen helt.

Det var ikke slik i begynnelsen da jeg hadde Samsung Galaxy S8, først etter ca fem måneder kunne man deaktivere Bixby-knappen. S8 ble lansert i slutten av april 2017, så kom oppdateringen hvor du kunne deaktivere den i september:

https://www.google.no/amp/s/www.dinside.no/mobil/na-kan-du-sla-av-bixby-knappen/68712731/amp

Først i 2019 lot Samsung deg bruke knappen til å starte noe annet enn Bixby:

https://www.google.no/amp/s/www.dinside.no/mobil/endelig-har-samsung-tatt-til-vettet-med-bixby-knappen/70824957/amp

 

Lenke til kommentar
Merko skrev (50 minutter siden):

Ok det kan stemme. Men det har uansett fungert siden "dag 1" med liten app fra PlayStore.

Apper som måtte ha utvidede tilganger som «enhetsadminstrator» for å kunne endre dette, mens enkelte av appene førte til dårligere batteritid og ustabilitet. Så det tok flere år før Samsung ryddet opp i Bixby-rotet, de burde latt oss deaktivere eller endret bruken av knappen fra dag 1 fremfor å gradvis over flere år la oss få lov å gjøre som vi vil med den knappen og appen som jeg tipper flertallet av Samsung-kjøperne aldri tok i bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leif1961 skrev (3 minutter siden):

Hvis ikke iphone 12 har usb-c, velger jeg å kjøpe en enkel iphone og vente på iphone 13, den vil garantert ha usb-c.
Betaler ikke nesten 20 000 kr for toppmodell nå og ikke ha usb-c når neste år modell har det!

 

Så flott, tråden er aktiv igjen!

 

Det eneste som er dårlig med iPhone, er at den ikke har vanlig inngang på alle hydetelefoner. Det har den ikke fordi Apple er smarte, og vet at de får mere penger av å selge sine egne produkter. Men iPhone er fortsatt bra.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker iPhone, men alle de andre har masse bra ved seg de også. Har hatt flere smartmobiler fra både Samsung og Sony, men ingen av de fungerer så sømløst og bra som iPhone. Trodde aldri jeg ville gå for iPhone da jeg alltid har vært fornøyd med de andre og jeg mislikte å bruke barnas iPad, men nå som jeg har iPhone vil jeg ikke gå tilbake. :) 

Lenke til kommentar
On 7/30/2020 at 4:33 PM, Blåbanan said:

Vel, jeg mener nå at iPhone er best. Det mener jeg fordi iPhone har bedre funksjoner. Den har Siri, TouchID, FaceID, den kan tilpasse brukerens behov, den kan alt!

Hmmm, kan den bruke bluetooth standardene aptx eller LDAC?

Kan den benytte 5G nettet?

Kan den lade med mer enn 18w?

Kan den spille musikk ut av en 3.5mm jack mens den lader? (uten ekstra tilbehør)

Kan jeg dele skjermen min i 2 horisontalt?

Kan jeg selv velge hvilket tastatur jeg skal bruke overalt?

Kan jeg laste ned en app som ikke er på app store?

Kan de som lager apper linke til betaling utenfor apple sit økosystem hvor apple tar 30% netto?

Kan jeg sette en begrensning for mobildata bruk hvor OS'et stopper å bruke mobildata etter limiten?

Kan jeg endre animasjonshastighetene til en hastighet jeg selv liker?

Kan jeg bruke NFC slik jeg selv ønsker?

Kan jeg se en video mens jeg skriver en sms?

Kan jeg selv endre hvilken hjemskjerm jeg vil ha? (launchers på android)

Kan jeg selv endre hva som skal være i swipe down menyen?

Kan jeg trykke en enkel knapp for å gå "tilbake" uansett hvor jeg er?

Kan jeg legge widgets på hjemskjermen?

Kan jeg fjerne alle notifikasjoner med ett trykk?

Kan jeg sette eget volum for spesifikke ting?

Kan jeg lade med samme kabel som jeg lader alt annet med?

 

Det føler jeg var en fin begynnelse, gleder meg til å se svarene på om dingsen som "kan alt" kan disse ganske basic tingene :)

Endret av MariusJS
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvorfor jeg går over til iphone:
-Android dekker ikke hele bred-skjerm i android carplay som apple carplay på biler, eks her Kia Niro 2020 mod
-Alle iphone støtter alle blåtann høreapparat. Ikke noen andre enn nyeste samsung og veldig få andre merker, så dedikert noen få årets høreapparater (jeg får ikke ny høreapparat, pga må beholde den i minst 6 år før bytting, når brukt 2 år, gidder ikke vente mere nå) støttes med egen app fra levenrandør til nyeste android mobiler.
-jobb epost i kommunen er mye vanskeligere å konfigere på android mobil, iphone er rett på.

Prøver iphone par år nå, venter bare på Iphone 12 spec, evt velge iphone 11 

Endret av Leif1961
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (6 timer siden):

Hmmm, kan den bruke bluetooth standardene aptx eller LDAC?

Kan den benytte 5G nettet?

Kan den lade med mer enn 18w?

Kan den spille musikk ut av en 3.5mm jack mens den lader? (uten ekstra tilbehør)

Kan jeg dele skjermen min i 2 horisontalt?

Kan jeg selv velge hvilket tastatur jeg skal bruke overalt?

Kan jeg laste ned en app som ikke er på app store?

Kan de som lager apper linke til betaling utenfor apple sit økosystem hvor apple tar 30% netto?

Kan jeg sette en begrensning for mobildata bruk hvor OS'et stopper å bruke mobildata etter limiten?

Kan jeg endre animasjonshastighetene til en hastighet jeg selv liker?

Kan jeg bruke NFC slik jeg selv ønsker?

Kan jeg se en video mens jeg skriver en sms?

Kan jeg selv endre hvilken hjemskjerm jeg vil ha? (launchers på android)

Kan jeg selv endre hva som skal være i swipe down menyen?

Kan jeg trykke en enkel knapp for å gå "tilbake" uansett hvor jeg er?

Kan jeg legge widgets på hjemskjermen?

Kan jeg fjerne alle notifikasjoner med ett trykk?

Kan jeg sette eget volum for spesifikke ting?

Kan jeg lade med samme kabel som jeg lader alt annet med?

 

Det føler jeg var en fin begynnelse, gleder meg til å se svarene på om dingsen som "kan alt" kan disse ganske basic tingene :)

Vel, man kan jo endre hjemskjermen. Den kan mange ting som de andre ikke kan også. Den skrur av høyttaler når man tar den til øret. Den er ganske bra.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...