Gå til innhold

ANMELDELSE: Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm, dere bruker altså 4 avsnitt på hvordan en dataspillfigur i et selvironisk b-film-spill omtaler transpersoner? Det jeg lurer på er hvordan den moralske atferden til dataspillfigurer er relevant for en spillanmeldelse. Hvorfor brukte dere ikke 4 avsnitt på hvor lett hovedpersonen i Ghost of Tsushima tar liv uten at det er strengt nødvendig? Det emnet gir ikke like mange falske godhetspoeng, eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (36 minutter siden):

Ble du krenket nå eller?

Ikke akkurat krenket. Skjønner ikke hvorfor overfladiske talking points fra Twitter om komplekse emner som er perifere til spillet og dataspill generelt utgjør en så stor del av en spillanmeldelse. Håper Gamer.no holder seg for gode for denne typen distraherende virtue signalling i fremtiden.

Endret av vindmølle
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det kan være av interesse at det nevnes i anmeldelsen, i og med at det ble medieoppmerksomhet rundt temaet i aktuelle spill tidligere. Hadde det vært en ikke-sak hadde det sikkert ikke vært noe problem, med siden det som nevnt er vært tatt opp kan jeg forstå hvorfor man velger å fokusere på det (problemet blir uansett løst av utvikler og det bunner ut i en misforståelse, så alle blir nok fornøyd til slutt). Og tross alt, at vi pirker i ting som er flåsete eller fordomsfullt (igjen, denne saken er en misforståelse) er bare bra, verden går fremover og tidligere vaner endres til fordel for et mer tolerant samfunn :) Men vi orker ikke ta denne diskusjonen igjen, det er delte meninger her og kanskje man bare må være enige om å være uenige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at det kan være av interesse at det nevnes i anmeldelsen, i og med at det ble medieoppmerksomhet rundt temaet i aktuelle spill tidligere. Hadde det vært en ikke-sak hadde det sikkert ikke vært noe problem, med siden det som nevnt er vært tatt opp kan jeg forstå hvorfor man velger å fokusere på det (problemet blir uansett løst av utvikler og det bunner ut i en misforståelse, så alle blir nok fornøyd til slutt). Og tross alt, at vi pirker i ting som er flåsete eller fordomsfullt (igjen, denne saken er en misforståelse) er bare bra, verden går fremover og tidligere vaner endres til fordel for et mer tolerant samfunn :) Men vi orker ikke ta denne diskusjonen igjen, det er delte meninger her og kanskje man bare må være enige om å være uenige.

Jeg synes det er en sak at dataspillsider publiserer venstreradikal propaganda. Merk at jeg har ingenting imot transpersoner.

Lenke til kommentar
firberblad skrev (1 time siden):

Når et spill yter så dårlig teknisk så burde det rett og slett vært stanset, eller gitt ut gratis.

DF var ikke imponert:


Jeg postet denne i en Facebook gruppe bare for å advare folk om dette søppelet. Her var det faktisk en kar som gjorde seg litt vanskelig og påstå direkte «at det var mening, og spille skulle være slik» Dette var skaperen av spillet sin visjon!

 

For ett jævla nek av en type. 

Lenke til kommentar
vindmølle skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er en sak at dataspillsider publiserer venstreradikal propaganda. Merk at jeg har ingenting imot transpersoner.

Venstreradikal propaganda faktisk.  Kan du forklare hvorfor du tolker fokus på minoritetsgrupper til å være propaganda for kommunisme? Eller mener du kanskje venstreradikale i den meningen Trump beskriver demokratene i USA som strengt tatt er plantet på høyresiden i det politiske spekteret eller sentrum om vi skal legge inn godvilje?

Stort sett når folk skriver venstreradikal propaganda er det hverken relatert til venstreorientert politikk, radikalt eller propaganda. Venstre? Ikke relatert til økonomi, så nei. Radikal? Mener at transkjønnede fortjener respekt, kanskje radikalt på 50-tallet, men ikke nå. Propaganda? Er vel bare en ærlig mening om at det ikke faller i smak, rent subjektivt.

Venstreradikal propaganda er ikke et skjellsord for meninger du er uenig i. Du mener at det er et overdrevet fokus på politisk korrekthet, noe som er noe ganske annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
vindmølle skrev (12 timer siden):

 Håper Gamer.no holder seg for gode for denne typen distraherende virtue signalling i fremtiden.

Har en bedre ide. Bli anmelder sjæl, og lag dine egne regler. Eller enda bedre, start opp din egen spillanmeldelses-side, og når du ansetter folk, lag en slags "virtue signal"-test hvis du ikke vil det skal bli et for stort preg av amerikansk-importert aktivisme på siden din. Forslag til spill du kan bruke i den testen er f.eks Dead Or Alive, Soulcalibur og Resident Evil 5.

Tenk litt som Roger Ailes, men vær betydelig snillere enn det han var, ok?

Lenke til kommentar
Yopaz skrev (10 timer siden):

Venstreradikal propaganda faktisk.  Kan du forklare hvorfor du tolker fokus på minoritetsgrupper til å være propaganda for kommunisme? Eller mener du kanskje venstreradikale i den meningen Trump beskriver demokratene i USA som strengt tatt er plantet på høyresiden i det politiske spekteret eller sentrum om vi skal legge inn godvilje?

Stort sett når folk skriver venstreradikal propaganda er det hverken relatert til venstreorientert politikk, radikalt eller propaganda. Venstre? Ikke relatert til økonomi, så nei. Radikal? Mener at transkjønnede fortjener respekt, kanskje radikalt på 50-tallet, men ikke nå. Propaganda? Er vel bare en ærlig mening om at det ikke faller i smak, rent subjektivt.

Venstreradikal propaganda er ikke et skjellsord for meninger du er uenig i. Du mener at det er et overdrevet fokus på politisk korrekthet, noe som er noe ganske annet.

Altså det er anvendelse av marxisme på pop-kultur. Man leser undertrykkelse av samfunnsgrupper inn i dataspill, film, serier. Men det finnes ingen bevist sammenheng mellom livsvilkårene til minoriteter og fremstillingen av dem i pop-kultur så vidt jeg vet. Det er 100% spekulativt. På den andre siden er det f. eks. nær vitenskapelig konsensus innen psykologi for at dataspill gjør folk mer aggressive. Merk at jeg linker en metastudie, altså en sammenfatning av flere studier, som ikke er det samme som de mange positive enkeltstudiene man finner. Det er en veldig liten effekt og folk flest er fornuftige, men på en veldig stor befolkning kan det potensielt slå ut i tragedier. Hvis dataspillanmeldere først skal moralisere, hvorfor begynner de ikke heller å moralisere der?

AtterEnBruker skrev (56 minutter siden):

Har en bedre ide. Bli anmelder sjæl, og lag dine egne regler. Eller enda bedre, start opp din egen spillanmeldelses-side, og når du ansetter folk, lag en slags "virtue signal"-test hvis du ikke vil det skal bli et for stort preg av amerikansk-importert aktivisme på siden din. Forslag til spill du kan bruke i den testen er f.eks Dead Or Alive, Soulcalibur og Resident Evil 5.

Tenk litt som Roger Ailes, men vær betydelig snillere enn det han var, ok?

Jeg tror en del av det å bli voksen handler om å innse sine begrensninger og å skrive om dataspill er absolutt noe jeg ikke kan. Det eneste jeg vil er å slippe masse infantilt, Twitter-oppgulp når jeg bare vil lese en anmeldelse av et spill jeg er interessert i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, vindmølle said:

Altså det er anvendelse av marxisme på pop-kultur. Man leser undertrykkelse av samfunnsgrupper inn i dataspill, film, serier. Men det finnes ingen bevist sammenheng mellom livsvilkårene til minoriteter og fremstillingen av dem i pop-kultur så vidt jeg vet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Problem_with_Apu

 

Oof.

 

Det er 100% spekulativt. På den andre siden er det f. eks.

nær vitenskapelig konsensus innen psykologi for at dataspill gjør folk mer aggressive. Merk at jeg linker en metastudie, altså en sammenfatning av flere studier, som ikke er det samme som de mange positive enkeltstudiene man finner. Det er en veldig liten effekt og folk flest er fornuftige, men på en veldig stor befolkning kan det potensielt slå ut i tragedier.

 

Finds insufficient research to link violent video game play to criminal violence

 

Oof.

 

Quote

Hvis dataspillanmeldere først skal moralisere, hvorfor begynner de ikke heller å moralisere der?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

 

Oofenstein 3D.

 

Endret av Zedarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vindmølle skrev (2 timer siden):

Jeg tror en del av det å bli voksen handler om å innse sine begrensninger og å skrive om dataspill er absolutt noe jeg ikke kan. Det eneste jeg vil er å slippe masse infantilt, Twitter-oppgulp når jeg bare vil lese en anmeldelse av et spill jeg er interessert i.

Be the change you want og alt det der, vettu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zedarius skrev (44 minutter siden):

Det er en dokumentarfilm laget av en komiker basert på personlige opplevelser. Altså https://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence.

Zedarius skrev (44 minutter siden):

Finds insufficient research to link violent video game play to criminal violence

Oof.

Nice forkortelse.

"Violent video game play is linked to increased aggression in players but insufficient evidence exists about whether the link extends to criminal violence or delinquency, according to a new American Psychological Association task force report."

La meg bare kopiere fra mitt originale innlegg: " [Det finnes] nær vitenskapelig konsensus innen psykologi for at dataspill gjør folk mer aggressive. Merk at jeg linker en metastudie, altså en sammenfatning av flere studier, som ikke er det samme som de mange positive enkeltstudiene man finner. Det er en veldig liten effekt og folk flest er fornuftige, men på en veldig stor befolkning kan det potensielt slå ut i tragedier. Hvis dataspillanmeldere først skal moralisere, hvorfor begynner de ikke heller å moralisere der?"

Zedarius skrev (44 minutter siden):

Hovedbudskapet mitt er at 4 avsnitt i en spillanmeldelse ikke er stedet å behandle vilkårlige moralske problemer. Sammenhengen mellom aggresjon og dataspilling er mye nærere knyttet til emnet dataspill, går utover flere og er sterkere forankret i god forskning. At hvordan transpersoner omtales får forrang vil jeg påstå sterkt indikerer https://en.wikipedia.org/wiki/Virtue_signalling

Lenke til kommentar
1 hour ago, vindmølle said:

Hovedbudskapet mitt er at 4 avsnitt i en spillanmeldelse ikke er stedet å behandle vilkårlige moralske problemer. Sammenhengen mellom aggresjon og dataspilling er mye nærere knyttet til emnet dataspill, går utover flere og er sterkere forankret i god forskning. At hvordan transpersoner omtales får forrang vil jeg påstå sterkt indikerer https://en.wikipedia.org/wiki/Virtue_signalling

 

Jeg dropper resten fordi multiquoten min ble fucket og vi var uansett på vei off-topic. Jeg mener at det ikke er et moralsk problem, men et narrativt et. Det er en hovedperson som har holdninger det ikke er noe poeng i at han har. Det tilfører tydeligvis ikke, i anmelders oppfatning, plottet noe.

Lenke til kommentar
vindmølle skrev (5 timer siden):

Altså det er anvendelse av marxisme på pop-kultur. Man leser undertrykkelse av samfunnsgrupper inn i dataspill, film, serier. Men det finnes ingen bevist sammenheng mellom livsvilkårene til minoriteter og fremstillingen av dem i pop-kultur så vidt jeg vet. Det er 100% spekulativt.

Ja, kulturell marxizme, dette er jo tydeligvis noe helt annet enn den amerikanske høyresiden mot den amerikanse "venstre"-siden. Eller er det det?

https://snl.no/kulturmarxisme 

Fra det jeg leser her så er kulturell marxisme et begrep fra den amerikanske høyresiden som handler om politisk korrekthet.

Du deler inn politikken i høyre og venstre og mister derfor helheten i hvordan verden fungerer. Høyre og venstre deler inn politikk med tanke på økonomi. FRP beskriver seg selv som et liberalt parti, ifølge amerikansk tankemåte er da FRP et venstre(radiakalt) parti. KRF er et konservativt parti, da må det være lengre høyre enn FRP som er et progressivt parti. Du stjeler den amerikanske måten å tenke om venstresiden uten kunnskapen om hva argumentene dine egentlig betyr. Du hevder at denne anmeldelsen er venstreradikal propaganda. På hvilken måte er den anti-kapitalistisk? Hvilke ideer er radikale? På hvilken måte er det propaganda?

 

Jeg skal innrømme at jeg er med på det at det å bli krenket på vegne av andre har gått litt vel langt til tider, men vi har lov til å bli krenket. Jeg har lov til å mislike et spill på grunn av at historien gir meg en dårlig følelse i magen, jeg har lov til å si meningen min åpent fordi vi har ytringsfrihet. Der jeg synes vi bør trekke streken er når vi krever at utviklere skal endre spillet. Swery inrømmer at han feilvurderte responsen og at dette ikke er meninger han står for og at det er ment som satire. Det bør være nok. De av oss som ikke liker det kan droppe å kjøpe spillet, vi som ikke bryr oss kan kjøpe det å ta det for det det er. Vi må ha noen skarpe kanter i media, men vi må bli flinkere til å skille mellom det som er ment å skape hat mot grupper og det som er ment humoristisk.

Sitat

På den andre siden er det f. eks. nær vitenskapelig konsensus innen psykologi for at dataspill gjør folk mer aggressive. Merk at jeg linker en metastudie, altså en sammenfatning av flere studier, som ikke er det samme som de mange positive enkeltstudiene man finner. Det er en veldig liten effekt og folk flest er fornuftige, men på en veldig stor befolkning kan det potensielt slå ut i tragedier. Hvis dataspillanmeldere først skal moralisere, hvorfor begynner de ikke heller å moralisere der?

Dette blir en endring på tema som kom helt ut av det blå og ikke noe jeg hadde tenkt å diskutere, men jeg kan jo nevne dette var jo faktisk grunnlag for at The Escapist ga Grand Theft Auto V en middels anmeldelse i 2013 når det kom ut:

Sitat

It is the difference between The Godfather Part 1 and Part 2, between Inglorious Basterds and Triumph of the Will, and between Just Cause 2 and JFK Reloaded. In the former examples, the audience can get behind the anti-heroes depicted for whatever reason and condone their admittedly awful actions, but in the latter group, the subject matter or the protagonist's morals are skewed too far from the norm to be comfortably witnessed. That's what it's like to play Grand Theft Auto V. The three men you take control of throughout the game aren't even anti-heroes. They're just scumbags.

Det ble ikke godt mottatt da og han som skrev anmeldelsen fikk trusler fra folk som ville ha han til å endre karakteren. Det var jo også en stor del av grunnen til at Hatred fikk så mye kritikk før det kom ut, men du har jo et poeng om at det i stor grad blir satt til side.

Kanskje er det fordi vi ikke vil se problemet fordi det er ukomfortabelt å tenke over at spill kan ha negative konsekvenser for psyken vår, kanskje er det fordi vi ikke vet eller vil vite. 

Takk for at du postet en interessant studie, jeg har ikke lest gjennom hele og jeg har ikke nok faglig kompetanse i feltet til å vurdere kvaliteten av studien uansett.

Poenget mitt er at vi må ha lov til å vurdere spill basert på våre egne kriterier, du mener at spilljournalister skal kun holde seg til å vurdere spillet å ikke skrive om politisk betente tema, dette vil jo være å begrense deres pressefrihet. Hvordan spill håndterer slikt er jo noe som påvirker hva vi synes om spillet. Personlig blir ikke jeg krenket av at spilljournalister har andre meninger enn meg om et spill, men det er likevel interessant å lese hvorfor noen liker eller misliker et spill.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zedarius skrev (3 timer siden):

Jeg dropper resten fordi multiquoten min ble fucket og vi var uansett på vei off-topic. Jeg mener at det ikke er et moralsk problem, men et narrativt et. Det er en hovedperson som har holdninger det ikke er noe poeng i at han har. Det tilfører tydeligvis ikke, i anmelders oppfatning, plottet noe.

Det er i så fall veldig spesielt at det er dedikert hele 4 avsnitt til en enkelt detalj ved historien som ikke passer inn.

Yopaz skrev (2 timer siden):

Ja, kulturell marxizme, dette er jo tydeligvis noe helt annet enn den amerikanske høyresiden mot den amerikanse "venstre"-siden. Eller er det det?

[...]

Poenget mitt er at vi må ha lov til å vurdere spill basert på våre egne kriterier, du mener at spilljournalister skal kun holde seg til å vurdere spillet å ikke skrive om politisk betente tema, dette vil jo være å begrense deres pressefrihet. Hvordan spill håndterer slikt er jo noe som påvirker hva vi synes om spillet. Personlig blir ikke jeg krenket av at spilljournalister har andre meninger enn meg om et spill, men det er likevel interessant å lese hvorfor noen liker eller misliker et spill.

Altså jeg har ikke brukt ordet kulturmarxisme. Det venstreradikale er at man skal styre hva folk mener, tenker og uttrykker kunstnerisk gjennom paranoide lesninger av pop-kultur. Det er marxistisk tankegang at alt er politikk, at kontrolleringsmekanismer mellom ulike klasser skjuler seg i kultur osv. https://en.wikipedia.org/wiki/Base_and_superstructure Jeg oppfatter det som propaganda fordi det dukker opp i en spillanmeldelse av alle steder og fordi det er skrevet såpass skråsikkert og belærende.

Interessant å lese The Escapists anmeldelse av Grand Theft Auto V. Jeg er enig i at spilljournalister må få skrive hva de vil, men jeg mener også det er min fulle rett - og mitt ansvar som samfunnsborger - å calle det jeg mener er tøv.

Lenke til kommentar
vindmølle skrev (15 minutter siden):

Altså jeg har ikke brukt ordet kulturmarxisme. Det venstreradikale er at man skal styre hva folk mener, tenker og uttrykker kunstnerisk gjennom paranoide lesninger av pop-kultur. Det er marxistisk tankegang at alt er politikk, at kontrolleringsmekanismer mellom ulike klasser skjuler seg i kultur osv. https://en.wikipedia.org/wiki/Base_and_superstructure Jeg oppfatter det som propaganda fordi det dukker opp i en spillanmeldelse av alle steder og fordi det er skrevet såpass skråsikkert og belærende.

Interessant å lese The Escapists anmeldelse av Grand Theft Auto V. Jeg er enig i at spilljournalister må få skrive hva de vil, men jeg mener også det er min fulle rett - og mitt ansvar som samfunnsborger - å calle det jeg mener er tøv.

Det er ikke venstreradikalt å styre folks meninger, det er en form for ekstremisme på autoritærisme. Du velger ut Marxisme som det som handler om å kontrollere tankegangen til folk, men Marx var svært liberal og mente at ingen skulle ha komplett makt over andre og at alle skulle være likestilt, ingen sjefer, ingen undersåtter. Stalin ville kontrollere hva folk tenkte, det samme ville fascistiske ledere som tilhører høyresiden.

Lenken jeg viste til i den forrige kommentaren beskriver akkurat det vi diskuterer her, du kan velge å ikke kalle det kulturmarxisme, men det er det samme. Det er et ord som har blitt brukt uten at det har noe med hva Karl Marx har skrevet og handler om å  utnytte frykt mot Russland og kommunismen. Det er med andre ord propaganda som har blitt brukt for å polarisere USA som gjør at du nå ser på dette som venstreradikal propaganda.

Det er heller ingen som har jobbet med å kontrollere tankene dine, kun personer som sier sine egne meninger som du ikke mener er relevante i vurdering av spill.

Jeg har vist til flere eksempler på at du kan ikke dele inn politikken i kun høyre og venstre fra norsk politikk og jeg kan vise til historisk politikk og også moderne internasjonal politikk om du vil. Du kan ikke dele inn meninger under høyre mot venstre fordi det finnes minst tre dimensjoner. Det er derfor vi i år kunne se en allianse som involverte både Rødt og FRP. Du velger å importere argumentene dine fra USA og kan derfor ikke se at venstre og høyre er en ufullstendig beskrivelse av verden. Ekstremisme og radikale fra noe hold er negativt og de kan bruke mange av de samme metodene og retorikken og til og med dele syn på enkelte punkt.

Det er ingenting i denne artikkelen som sier hvordan du skal tenke, derfor er ikke dette venstreradikal propaganda. Det er en person i kommentarfeltet derimot som prøver å uttale seg mot hva spilljournalister kan velge å skrive om. Har du en rett til å velge hva andre skal skrive om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yopaz skrev (31 minutter siden):

Det er ikke venstreradikalt å styre folks meninger, det er en form for ekstremisme på autoritærisme. Du velger ut Marxisme som det som handler om å kontrollere tankegangen til folk, men Marx var svært liberal og mente at ingen skulle ha komplett makt over andre og at alle skulle være likestilt, ingen sjefer, ingen undersåtter. Stalin ville kontrollere hva folk tenkte, det samme ville fascistiske ledere som tilhører høyresiden.

[...]

Det er ingenting i denne artikkelen som sier hvordan du skal tenke, derfor er ikke dette venstreradikal propaganda. Det er en person i kommentarfeltet derimot som prøver å uttale seg mot hva spilljournalister kan velge å skrive om. Har du en rett til å velge hva andre skal skrive om?

Altså jeg mener at marxistisk tenkning unngåelig vil tendere mot totalitarisme. Mennesker er rett og slett ikke smarte eller rettferdige nok til å mikrostyre sosiale, kulturelle og økonomiske forhold. Det har historien vist gang på gang. Jeg skjønner ikke hva det er jeg importerer fra USA fordi jeg reagerer på at spilljournalister uten videre belærer om moralsk korrekt innhold i et dataspill etter marxistisk oppskrift. Jeg er ikke ute etter å sensurere noen spilljournalister.

Endret av vindmølle
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...