Gå til innhold

Mener alt ligger til rette for landbasert oppdrett: – Uheldig for Norge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er prisene som er avgjørende, og så lenge vi ikke greier å matche med økt produksjon i sjø i Norge, legger vi godt til rette for konkurrentene."

Men klarer landbasert oppdrett å konkurrere med havmerdene til Salmar og Nordlaks?

Skulle tro kvaliteten på fisken blir bedre når havstrømmene tilfører merdene friskt og oksygenrikt vann helt gratis.

Hadde landbaserte anlegg vært så gode som denne artikkelen gir uttrykk for ville det vært en mye større industri i Kina og de andre landene som har hatt landbasert oppdrett i generasjoner.

Trist dersom vi ikke bruker mulighetene som ligger i havoppdrett for alt det er verdt, og hindre konkurrentene i å bygge opp tilsvarende kapasitet nå når lakseprisene er høye.

Hvorfor satser vi ikke mer av pensjonsfondet på havoppdrett?

Merkedet for billig god mat og energi er enormt stort, og ved å bygge kombinerte oppdrett- og energianlegg kan vi produsere både best og billigst, og være ledende på markedet i mange år.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og her ser vi nok en ulempe med å satse på fiskeoppdrett som den nye olja. Vi blir for lett utkonkurrert av lavkostland. 

 

Å satse på råvarer i 2020 er ren idioti. Norge må bli en kunnskapsnasjon.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (11 minutter siden):

Og her ser vi nok en ulempe med å satse på fiskeoppdrett som den nye olja. Vi blir for lett utkonkurrert av lavkostland. 

 

Å satse på råvarer i 2020 er ren idioti. Norge må bli en kunnskapsnasjon.

Problemet er at vi er ikke så gode som vi selv tror. "Det er typisk norsk å være god" burde omskrives til "Det er typisk norsk å være selvgod".

Den kunnskapen vi hadde på mange industriområder er i ferd med å gå tapt, og fagarbeiderne blir  i større og større grad importert.

Vi bygger nytt "Livsvitenskapssenter" i Oslo og utdanner 1500 hvert år som sannsynligvis havner på staten sin lønningsliste.

Skaffer denne type spisskompetanse eksportinntekter, jeg tviler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 hours ago, aanundo said:

Problemet er at vi er ikke så gode som vi selv tror. "Det er typisk norsk å være god" burde omskrives til "Det er typisk norsk å være selvgod".

Den kunnskapen vi hadde på mange industriområder er i ferd med å gå tapt, og fagarbeiderne blir  i større og større grad importert.

Vi bygger nytt "Livsvitenskapssenter" i Oslo og utdanner 1500 hvert år som sannsynligvis havner på staten sin lønningsliste.

Skaffer denne type spisskompetanse eksportinntekter, jeg tviler.

Livsvitenskap kommer til å bli utrolig viktige etterhvert som eldrebølgen slår inn over oss. Se til Sveits, der står farma for størsteparten av eksporten. Livsvitenskap er livsviktig.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (49 minutter siden):

Livsvitenskap kommer til å bli utrolig viktige etterhvert som eldrebølgen slår inn over oss. Se til Sveits, der står farma for størsteparten av eksporten. Livsvitenskap er livsviktig.

Eksportbedriftene må nødvendigvis ligge i Norge skal det bli penger for å betale alle de som gjør en livsviktig jobb.

Det er nok av land rundt omkring i verden som hadde hatt behov for livsviktig legehjelp, men de har ikke penger til å lønne legene.

Jeg frykter at det er for mange i dette landet som tor vi kan leve av "å klippe hverandre".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, aanundo said:

Eksportbedriftene må nødvendigvis ligge i Norge skal det bli penger for å betale alle de som gjør en livsviktig jobb.

Det er nok av land rundt omkring i verden som hadde hatt behov for livsviktig legehjelp, men de har ikke penger til å lønne legene.

Jeg frykter at det er for mange i dette landet som tor vi kan leve av "å klippe hverandre".

Livsvitenskap betyr å forske på ting som behandlinger, medisiner og medisinsk utstyr. Alt sammen har stor eksportverdi.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (15 timer siden):

Sveits eksporterte medisiner for 81 milliarder dollar i fjor. 

Dette er altså nesten dobbelt så verdifullt som oljeeksporten fra Norge. 

Spørsmålet jeg er opptatt av er mulighetene for Norge å tjene penger i de forskjellige markedene?

Medisiner og medisinsk utstyr er et enormt marked, men vil vi i Norge lykkes om vi satser og utfordrer Sveits?

Det samme med biler og bilrelaterte produkter, men kan Norge konkurrere?

De store selskapene som tjener penger på Internet ligger i USA, og Norge blir et for lite hjemmemarked for slike tjenester.

Vi må også innse at vi er for små til å utfordre Kina på forbruksvarer.

Jeg tror det er lurt å stikke fingeren i jorda og innse at vi er bare 5 mil., og kanskje mulighetene er størst dersom vi klarer å utnytte naturressursene våre på best mulig måte.

Oppdrett og fornybar energi er derfor gode kandidater når vi skal bort fra olje og over til noe annet.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 minutes ago, aanundo said:

Spørsmålet jeg er opptatt av er mulighetene for Norge å tjene penger i de forskjellige markedene?

Medisiner og medisinsk utstyr er et enormt marked, men vil vi i Norge lykkes om vi satser og utfordrer Sveits?

Det samme med biler og bilrelaterte produkter, men kan Norge konkurrere?

De store selskapene som tjener penger på Internet ligger i USA, og Norge blir et for lite hjemmemarked for slike tjenester.

Vi må også innse at vi er for små til å utfordre Kina på forbruksvarer.

Jeg tror det er lurt å stikke fingeren i jorda og innse at vi er bare 5 mil., og kanskje mulighetene er størst dersom vi klarer å utnytte naturressursene våre på best mulig måte.

Oppdrett og fornybar energi er derfor gode kandidater når vi skal bort fra olje og over til noe annet.

Sveits er bare 8 millioner, men de har klart det. Det utvikles allerede nå lovende kreftmedisiner i Norge med stort eksportpotensial. Det utvikles allerede nå medisinsk utstyr i Norge (for eksempel ultralydaparater i Horten). Potensialet og kreftene er der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...