Gå til innhold

USA er på vei til å bli en ettparti-nasjon


Anbefalte innlegg

Med den demografiske utviklingen i USA så ser det ut som om landet vil bli til en ettparti-stat. Republikanerne står for fall. Alle piler peker i gal retning for dem. De hvite er om noen år en minoritet, og de ikke-hvite stemmer i overveldende grad på Demokratene. Ifølge meningsmålingene vil Biden lett vinne presidentvalget og senatet kan samtidig gå over til Demokratenes kontroll - de vil da ha kontroll over både presidentskap og den lovgivende forsamling.

Hvordan harmonerer denne utviklingen med USAs image som å være demokratiets forkjemper #1? Hvordan kan de full av selvtillit dure fremover med å kritisere andre land for deres manglende grad av demokrati? Alskens millitære eventyr i den tredje verden for å innføre ny-liberale styresett vil bli mildt sagt skinnhellig.

Vil andre parti dukke opp, kanskje? Vil vi se delstater løsrive seg? Jeg vil ha vanskeligheter med å ta Amerika seriøst hvis kun ett parti kontinuerlig vil sitte ved makten. Ikke minst når det er så mye stridigheter og sinne i befolkningen av å ikke føle seg hørt, forstått og representert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dirigo skrev (1 time siden):

Hvilken måling er det?

Regner med at han sikter til denne målingen: https://zogbyanalytics.com/news/948-the-zogby-poll-horse-race-between-trump-and-biden-is-closer-than-appears-everything-hinges-on-big-turnout-among-younger-voters-for-biden-trump-crushing-it-with-swing-voters

Ser man derimot på snittet av alle målingene får man et mer helhetlig og korrekt bilde av hvordan ståa er nasjonalt nå: https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/national/

Der ser vi at Biden i gjennomsnitt leder med +8.2, altså omlag 50%-47.7%.

Ingen enkeltmålinger har vist lavere ledelse til Biden enn den debattklovn postet siden starten av mai.

Biden leder altså med svært stor margin, og har ledet større og stabilt over en mye lengre tidsperiode enn Hillary Clinton noensinne gjorde. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Republikanerne står sterkt i alle stater foruten California, New York, Washington, Rhode Island, D.C., Minnesota og Massaschusetts.

I USA så har republikanerne flere medlemmer enn hva demokratene har. Om noe så er demokratene inne i en identitetskrise, og partiet er ikke til og kjenne igjen iforhold til hva det var på 90 og 00-tallet.

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett innblikk i hvordan Republikanerne gikk fra å være et parti for konservative til et parti for høyreekstreme og umoralske feiginger. Skrevet av en som har opplevd utviklingen fra innsiden: https://www.amazon.com/Was-All-Lie-Republican-Became/dp/0525658459

Teri Kanefield har lest boken og skriver om den her

Quote

Because the GOP has become a full-on white nationalist / reactionary party, true conservatives have no party. But the GOP falsely claims to stand for conservative values. (This is part of what Stevens means when he says it was all a lie.)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, debattklovn said:

Hvem som helst kan skrive bok. Løgn og bedrageri. 

Kanye West kommer til å ta opp flere prosenter av Bidens potensielle stemmere. Det blir fire nye år for presidenten, og amerikanerne bør prise seg heldige som ikke ender opp med halvt senile Biden i sjefsposisjon. 
 

Denialism

Quote

In the psychology of human behavior, denialism is a person's choice to deny reality as a way to avoid a psychologically uncomfortable truth.[1] Denialism is an essentially irrational action that withholds the validation of a historical experience or event, when a person refuses to accept an empirically verifiable reality.[2]

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (1 time siden):

Neppe noen stor overraskelse at Lincoln Project foket er nagative til GOP.

Det blir en rar måte å si det på. The Lincoln Project eksisterer jo med grunnlag i nettopp republikanere som er positive til GOP, men negative til utviklingen og retningen partiet har tatt de siste årene. De har sett partiet sitt blitt tatt over og styrt i en stadig mer ekstrem retning, og som ikke lenger er et ordentlig parti for de konservative. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snikpellik said:

Det blir en rar måte å si det på. The Lincoln Project eksisterer jo med grunnlag i nettopp republikanere som er positive til GOP, men negative til utviklingen og retningen partiet har tatt de siste årene. De har sett partiet sitt blitt tatt over og styrt i en stadig mer ekstrem retning, og som ikke lenger er et ordentlig parti for de konservative. 

De har jo selv bekreftet at den er stiftet for å motarbeide omvalget av DJT som president.

Dette gjør de blandt annet ved å prøve å trigge ham til å si noe dumt ved å bruke annonser som påvirkning. 'George Conway as saying that the project takes advantage of Trump's narcissistic reactivity, inability to take criticism, and inability to think ahead, Roxanne Roberts wrote in The Washington Post that the project's ads are "specifically designed to trigger the president" so that he "talk(s) about things he shouldn’t be talking about", in effect "raising millions of dollars...for the Lincoln Project".[52]'

Fra wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lincoln_Project

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Snikpellik said:

Det blir en rar måte å si det på. The Lincoln Project eksisterer jo med grunnlag i nettopp republikanere som er positive til GOP, men negative til utviklingen og retningen partiet har tatt de siste årene. De har sett partiet sitt blitt tatt over og styrt i en stadig mer ekstrem retning, og som ikke lenger er et ordentlig parti for de konservative. 

Ja det er nok deres måte å se det på, finnes nok en god del som ikke er enig i det.

Lenke til kommentar

Dette er nok blant det dummeste som jeg har hørt på lang tid ? Sannheten er den at demokratene - er utifra et norsk ståsted også et konservativt parti, men dems er inne i en identitetskrise og er nærmest ikke til og kjenne igjen iforhold til hva det var under Clinton eller Obama. Demokratene har iløpet av de siste 4 åra tapt mange, mange tradisjonelle velgere til republikanerne, og jeg tror det kommer til og ta minst 8 år før vi får en POTUS fra dems igjen.

Nordemenn får ofte feil bilde av USA gjennom TV/media, men jeg tror nok at de fleste nordmenn hadde blitt overrasket over hvor konservative (inkludert demokratene) majoriteten av amerikanere er. 80 prosent av politikerne som vi har på stortinget hadde blitt stempla som venstreekstreme sosialister av amerikanere, og hadde aldri klart og kommet til makten i USA.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, der beskrev du det godt. Men de har en ganske betydelig stemme når såpass profilerte republikanere støtter dem.

Vet ikke akkurat hvor profilerte de er, synes det hører til sjeldenheten man støter på noen som støtter de.
Selv John Cornyn beskriver de som en "cabal of political consultants" som er "in it for the money".

Lenke til kommentar
On 7/30/2020 at 6:46 PM, Snikpellik said:

Biden leder altså med svært stor margin, og har ledet større og stabilt over en mye lengre tidsperiode enn Hillary Clinton noensinne gjorde. 

Er det ikke slik at mange lyver når de de blir spurt ved menings-målinger?  Blir jeg spurt om hva jeg kommer til å stemme på, så oppgir jeg omtrent motsatt av hva jeg ville ha stemt på i virkeligheten. Husk at mange nå også er redde for å si hva de egenlig mener. Mange føler seg i utakt med den offentlig påtatte politiske korrektheten. Spør svenskene ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (12 minutter siden):

Er det ikke slik at mange lyver når de de blir spurt ved menings-målinger?  Blir jeg spurt om hva jeg kommer til å stemme på, så oppgir jeg omtrent motsatt av hva jeg ville ha stemt på i virkeligheten. Husk at mange nå også er redde for å si hva de egenlig mener. Mange føler seg i utakt med den offentlig påtatte politiske korrektheten. Spør svenskene ?

Er vel heller slik at de som står bak disse meningsmålingene (massesmedia), velger ut en spesifik folkegruppe som de vil ha svar fra og velger vekk svar som ikke passer deres ideologi. At noen i det hele tatt kan meningsmålinger seriøst er mildt sagt pussig. En gallup viser realiteten mye tydeligere enn hva meningsmålinger gjør.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Joeal88 said:

Er vel heller slik at de som står bak disse meningsmålingene (massesmedia), velger ut en spesifik folkegruppe som de vil ha svar fra og velger vekk svar som ikke passer deres ideologi. At noen i det hele tatt kan meningsmålinger seriøst er mildt sagt pussig. En gallup viser realiteten mye tydeligere enn hva meningsmålinger gjør.

Nei det er  nok ikke slik man lager meningsmålinger. Det er heller ikke slik man lager gallup som er et annet navn for meningsmåling ?‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...