Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe leilighet uten å vær sikker på å bo der lenge


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en person i fast jobb som vurdere å kjøpe en leilighet da jeg ser på det som mer lønnsomt enn å leie.

Problemet mitt er at jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å bo på denne plassen i mer en 1 år til. 

 

Jeg vurdere å kjøpe også leie ut til studenter om jeg flytter bort ( har intensjoner om å bo her senere i livet uansett.) Det er en høyskole ikke så langt unna der jeg ønsker å kjøpe.

 

Er dette en dum ide? Eller kan det lønne seg i det lange løp? 

 

Usikker om dette er rett plass å stille dette spørsmålet, men jeg prøver. 

 

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981734123

Skal du leiga når du ikkje bur i leilegheita sjølv får du høge utgifter kvar månad. Så om du plutseleg skulle stå utan leigetakar i periodar, kan økonomien bli stram. Kombiner det med arbeidet med å finna ny leigetakar, så har du ein drøymemånad:). Å leie ut er tidskrevjande, og risikofylt. Derfor ville eg personleg venta med ein investering i bustad, til du ikkje er avhengig av leigetakarar. Hugs at du no får mykje aksjar for pengane. Kanskje eit aksjefond er ein betre investering?

Lenke til kommentar
aomt skrev (21 minutter siden):

Hovudregel at det vil ikkje lønne seg å kjøpe for kortere periode. Skal du leie den ut, så er det ein anna sak. Har du tenkt på kvem skal ta seg av det å leie ut, passe på leilegheiten, osv?
 

Tenker å leie ut til skikkelige folk. Har venner og familie i nærheten som kan sjekke til den om det skulle bli noe problem. 

 

Skoleeleven skrev (7 minutter siden):

Skal du leiga når du ikkje bur i leilegheita sjølv får du høge utgifter kvar månad. Så om du plutseleg skulle stå utan leigetakar i periodar, kan økonomien bli stram. Kombiner det med arbeidet med å finna ny leigetakar, så har du ein drøymemånad:). Å leie ut er tidskrevjande, og risikofylt. Derfor ville eg personleg venta med ein investering i bustad, til du ikkje er avhengig av leigetakarar. Hugs at du no får mykje aksjar for pengane. Kanskje eit aksjefond er ein betre investering?

Vet du noe om hvor mye ekstra det kan bli? Jeg skatter vel bare av overskuddet? Da tenker jeg etter lån og felleskostnad pr. mnd. er betalt? 

Har litt i aksje men hadde litt lyst inn på boligmarkedet og er lei av å leie.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å sette bort arbeidet og risikoen med å finne leietakere, kreve inn husleie osv til firma, er flere som tar seg av slikt for kunder. Det koster litt, de tar vel en viss prosentsats av leien.

Vær klar over at når du leier ut en bolig du ikke bor i selv må du skatte for inntektene. Men også er enkelte utgifter fradragsberettiget. 

Lenke til kommentar
Voicen skrev (42 minutter siden):

Vet du noe om hvor mye ekstra det kan bli? Jeg skatter vel bare av overskuddet? Da tenker jeg etter lån og felleskostnad pr. mnd. er betalt? 

Lån påvirker ikke skattefradraget, en del er jo nedbetaling av lånet, dette er i praksis penger til deg. Den andre delen er renter, som du allerede får fradrag for uansett, uavhengig av formål.
På fellesutgifter er det likt, ikke fradrag for nedbetaling av felleslån og renter, men er fradrag på f.eks forsikringer osv.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...