Gå til innhold

Tips ønskes, speilrefleks til under 7000


Anbefalte innlegg

Hei! 

Har nylig fått tilbake interessen for fotografering, og har lyst til å oppgradere litt fra mitt første kamera, Nikon d5000. Har vært veldig fornøyd med dette kameraet, men visste vel ikke helt hvor mye som hadde skjedd i fotoverden. Så nå ønsker jeg meg blant annet flere fokuspunkter, bedre muligheter for video og tilkobling med Wi-Fi/Bluetooth. Har sett på den nyere versjonen d5600, men sammenlignet med Canon EOS 800d så kommer den ikke så godt ut i testene jeg har lest/sett. Ønsker ikke å legge mer enn maks 7000 i selve kamerahuset. Det går fint å bytte til et annet merke enn Nikon.

Noen som har tips eller innspill til hvilke jeg burde sjekke ut? ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og vet du f.eks hva slags hus du ønsker deg? Nikon Z50 er neste som er greit til video (pga autofokus), så har du de med speil fra Canon som du nevner (med Dual pixel autofokus), ellers har du også f.eks A6000 men den begynner å bli gammel. Kjenner ikke til det ellers, har såvidt brukt a6400 på flerkamera men ikke kjent med det.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding ? Kommer for det meste til å bli brukt til portrettfotografering, så blir vel et fast objektiv til å begynne med, 35mm eller 50mm f/1.8 er det jeg ser for meg. Budsjett rundt 3-4.

Skulle gjerne gått for noe i prisklassen til z50, men det går nok ikke akkurat nå dessverre. Syns ikke det var så mye å velge i av Nikon kameraer i denne prisklassen, derfor jeg begynte å titte litt på andre merker også. 

Lenke til kommentar

Du skriver speilrefleks, men så nevner du Z50, som er speilløst? Begge er innafor?

I den prisklassen tenker jeg Fuji er et godt valg. Sony har stort sett modeller som i mine øyne enten er for gamle eller for dårlige, og Canon EOS M og Panasonic/Olympus MFT er litt mer usikre valg akkurat nå. X-E3, X-T30 og X-T200 virker alle som gode valg, alt ettersom hva du foretrekker av egenskaper og ergonomi. Alle tre burde også være relativt greie å finne på bruktmarkedet, om det er aktuelt.

Fuji har masse bra objektiver, det finnes masse billig manuell optikk (har 7Artisans 55mm f/1,4 selv, sprøtt at den kostet så lite som 1400), og rimelig påfyll fra Viltrox er på vei. Største offeret du gjør med Fuji er vel mangelen på IBIS, men strengt tatt er det bare Panasonic og Olympus som har bra IBIS i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (16 minutter siden):

Du skriver speilrefleks, men så nevner du Z50, som er speilløst? Begge er innafor?

I den prisklassen tenker jeg Fuji er et godt valg. Sony har stort sett modeller som i mine øyne enten er for gamle eller for dårlige, og Canon EOS M og Panasonic/Olympus MFT er litt mer usikre valg akkurat nå. X-E3, X-T30 og X-T200 virker alle som gode valg, alt ettersom hva du foretrekker av egenskaper og ergonomi. Alle tre burde også være relativt greie å finne på bruktmarkedet, om det er aktuelt.

Fuji har masse bra objektiver, det finnes masse billig manuell optikk (har 7Artisans 55mm f/1,4 selv, sprøtt at den kostet så lite som 1400), og rimelig påfyll fra Viltrox er på vei. Største offeret du gjør med Fuji er vel mangelen på IBIS, men strengt tatt er det bare Panasonic og Olympus som har bra IBIS i den prisklassen.

Er i hovedsak ute etter speilrefleks ja, ble bare nevnt som et alternativ lengre opp her. Har ikke satt meg godt nok inn i speilløse kameraer, så tenker det er greit å holde seg til det som er litt kjent for meg. ? 

Tusen takk for tips, de skal sjekkes ut!! Er jo et kjempepluss at det finnes rimelige alternativer hva gjelder objektiver. Har ikke vært så mye borti andre merker enn Nikon og Canon, så skal titte på modellene du nevner ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...