Gå til innhold

Beregning av utgifter til staten


Anbefalte innlegg

Hei 

 

har googlet litt rundt dette men finner ikke noe serlig nyttig, de jeg finner baserer seg på og regne ut fra årslønn for en annsatt og ikke ut fra timerater. 

hvordan kan man lettest finne ut hvor mye man må betale av avgifter til staten ( mva , skatt, arbeidsgiveravgift ol ) ut fra en gitt timerate. 

 

tanke er et AS med en annsatt som leies ut til og utføre en tjeneste, jeg ønsker og vite hvor mye den ansatte sitter igjen med når staten har tatt sin andel. arbeid skal være bijobb og av sporadisk natur så årslønn er umulig og forutse. 

 

finnes det noen gode kalkulatorer som kan regne på slikt ? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MVA betales først når du har omsettning på over 50.000 i løpet av en 12 mnd periode. Hvorvidt du kommer til å overstige dette er vanskelig for meg å vite. Videre er mva kun relevant mot personer og ikke bedrifter. I B2B salg ser man bort fra mva (selv om du selvsagt må kreve det inn når du går over 50.000).

Hvor mye skatt du faktisk må betale er vanskelig for andre å si uten å vite hvor mye du tjener fra før av og hvor mye du kommer til å tjene på denne jobben.

 

Jeg kan prøve meg på et regnestykke (ingen garanti for korrekthet).

  • La oss si du fakturerer 1000 kr pr time. Dvs 1250 inkl mva. Du har ingen kostnader i selskapet.
  • Du må betale inntil 14,1% arbeidsgiveravgift (sjekk hvor mye det er der du bor her)
  • Jeg ser bort i fra feriepenger, siden det også er lønn - bare utsatt til neste år.

Så vidt jeg kan se blir det da:

Lønn * 1,141 = 1000

Lønn = 876

Skatten er på opptil 46,4%, så du sitter igjen med minimum 470 kr pr time.

 

Hvis du aldri har ført regnskap før så bør du nok beregne noen utgifter på regnskapsfører også.

Lenke til kommentar

takker for ett oppklarende svar, skatt i bedrift er vell av fortjeneste ved år slutt ?

så om en bedrift går i null siden den betaler ut alt den omsetter i lønn burde det ikke bli noe skatt for bedriften? privat skatt er ikke så relevant, ihvertfall ikke for og kunne sette timerater.

en annen ting må man definere timelønn og antall arbeidet timer eller kan man utbetale lønn uten og legge til grunn antall timer jobbet og hvor mange timer lønnen dekker ?

Må jeg utbetale feriepenger? selv om jeg er eier og ansatt ? 

Lenke til kommentar
Mato skrev (56 minutter siden):

skatt i bedrift er vell av fortjeneste ved år slutt ?

så om en bedrift går i null siden den betaler ut alt den omsetter i lønn burde det ikke bli noe skatt for bedriften?

Stemmer

Mato skrev (57 minutter siden):

en annen ting må man definere timelønn og antall arbeidet timer eller kan man utbetale lønn uten og legge til grunn antall timer jobbet og hvor mange timer lønnen dekker ?

Du står veldig fritt til å velge hvor mye lønn du betaler ut når du er både eneeier og ansatt. Tror du kan skrive arbeidsavtale med deg selv hvor du avtaler at lønnen din er lik tilgjengelig overskudd eller noe i den dur. Merk dog at du må passe på at bedriften har fornuftig egenkapital og at du ikke betaler ut det som skal gå til staten som lønn.

Mato skrev (1 time siden):

Må jeg utbetale feriepenger? selv om jeg er eier og ansatt ?

Jeg tror det. Du kan evt bare betale alt som utbytte. Det kan også være skattemessig gunstig om du allerde tjener over 600K evt 7,1G. Da slipper du arbeidsgiveravgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 30.7.2020 den 20.22):

 

Jeg tror det. Du kan evt bare betale alt som utbytte. Det kan også være skattemessig gunstig om du allerde tjener over 600K evt 7,1G. Da slipper du arbeidsgiveravgift.

kan man utbetale utbytte flere ganger i løpet av et år eller bare en gang i året ? 

Lenke til kommentar
Mato skrev (1 time siden):

kan man utbetale utbytte flere ganger i løpet av et år eller bare en gang i året ? 

Dette er ikke noe jeg kan veldig mye om, men så vidt jeg vet kan utbytte deles opp i flere deler og betales ut i flere porsjoner. Merk at utbytte i utgangspunktet betales ut av fjorårets resultat, dermed gir det ofte lite mening for et lite selskap å dele opp utbytte i flere deler. Dersom du vil betale ut utbytte av inneværende års resultat, så må du vel ha en ekstraordinær generalforsamling samt sende inn mellombalanse til Regnskapsregisteret.

Å ta ut pengene som utbytte er nok enklest dersom du ikke har løpende behov for de, men kan få de som en "bonus" året etter at de er tjent. Hvis du ønsker å ha det som en løpende inntekt på toppen av den eksisterende ville jeg nok betalt det ut som lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (1 minutt siden):

takker for supre oppklarende svar,

Bare hyggelig :)

Mato skrev (1 minutt siden):

det er enda litt nede i veien med oppstart av noe eget, men skal man tjene penger kan man ikke bare være ansatt . 

Helt klart, etter at jeg startet for meg selv har jeg fått en utrolig mye friere hverdag samtidig som jeg sitter igjen med mye mer penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...