Gå til innhold

"Budsjett"-laptop til fotoredigering. Finnes det?


Anbefalte innlegg

Ble frastjålet MacBook Proen min i går. Har fått penger tilbake fra forsikringa allerede, men siden den var gammel var det begrenset hva jeg fikk igjen.

Begynner med budsjett. Opp til 11-12 000. Ja, jeg veit en Macbook på finn er mulig, men jeg vil teste Windows. Og jo billigere jo bedre, MÅ ikke bruke hele summen.

Skal hovedsaklig brukes til Lightroom og Photoshop, BITTELITT redigering av 1080 i Premiere, men utover det er det kun litt blu-ray (via eksternt optisk drev) og scrolling på nettet. I tillegg må jeg hekte på en DAC/hodetelefonforsterker så den må ha USB-A.

14-15" aller helst, ikke større og foretrekker ikke mindre enn 14. 13 kan til nød gå men da skal god hardware ellers veie opp for mindre skjerm.


Hva anbefaler folket? Asus Vivobook S-serien (som jeg ser har kurante tester) har jeg kikka litt på og liker formfaktoren, tar liten plass i fotosekken. Vil en gaminlaptop være bedre?

Endret av Legotardo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac er generelt best på alt av redigering og slikt, men hvis du absolutt vil ha Windows burde kjøpe en du liker og skaffe deg Adobe.

Jeg er selv ingen fotograf men jeg tror jeg hadde gått for Mac. Du kan jo få en chromebook, men jeg vet ikke så mye om den...

 

 

Endret av Connector
Lenke til kommentar
Connector skrev (12 minutter siden):

Mac er generelt best på alt av redigering og slikt, men hvis du absolutt vil ha Windows burde kjøpe en du liker og skaffe deg Adobe.

Jeg er selv ingen fotograf men jeg tror jeg hadde gått for Mac. Du kan jo få en chromebook, men jeg vet ikke så mye om den...

 

 

Skjønte ikke helt hva du mente med «skaffe deg Adobe»? Jeg har jo allerede Adobe Lightroom, Photoshop og Premieren?

 

Til mitt budsjett får jeg ingen ny Mac. Og brukt har jeg dårlig erfaring med, så da blir det Windows ? En Chromebook blir nok litt svakt, Lightroom ønsker vel minst 12gb ram. 

Lenke til kommentar
Legotardo skrev (2 minutter siden):

Skjønte ikke helt hva du mente med «skaffe deg Adobe»? Jeg har jo allerede Adobe Lightroom, Photoshop og Premieren?

 

Til mitt budsjett får jeg ingen ny Mac. Og brukt har jeg dårlig erfaring med, så da blir det Windows ? En Chromebook blir nok litt svakt, Lightroom ønsker vel minst 12gb ram. 

 Bruker ikke laptop så har ingen erfaring med Mac eller Chromebook. Vel, jeg har en venn med Mac. Han bruker den til musikkproduksjon, og er ganske fornøyd. Jeg har bare en stasjonær jeg bruker til gaming, og en 6-7 år gammel laptop jeg spilte minecraft på ?

Lenke til kommentar
Connector skrev (27 minutter siden):

Mac er generelt best på alt av redigering og slikt, men hvis du absolutt vil ha Windows burde kjøpe en du liker og skaffe deg Adobe.

Jeg er selv ingen fotograf men jeg tror jeg hadde gått for Mac. Du kan jo få en chromebook, men jeg vet ikke så mye om den...

 

 

Det å si at Mac er best er tull. Dette er smak og behag, og ingenting annet. 

 

Jeg ville nok gått for en Lenovo Legion selv. Ser det ligger noen på finn til en grei pris.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RaveX skrev (3 minutter siden):

Det å si at Mac er best er tull. Dette er smak og behag, og ingenting annet. 

 

Jeg ville nok gått for en Lenovo Legion selv. Ser det ligger noen på finn til en grei pris.

Sier du at Mac er dårlig på redigering? Mac er overpriset men får jobben gjort, og det ganske bra.
Du har rett i det med smak og behag.

Lenke til kommentar
Connector skrev (Akkurat nå):

Sier du at Mac er dårlig på redigering? Mac er overpriset men får jobben gjort, og det ganske bra.
Du har rett i det med smak og behag.

Jeg sier ikke at mac er dårlig til redigering. Jeg sier at det er banalt å kalle det for best, og at det er smak og behag. 

Jeg mener at man kan finne minst like gode windows alternativer til samme eller lavere pris enn mac. Hva som er best, kommer ann på hva spesifikt du bruker det til, og hvor dyktig vedkommende bak tastaturet er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det viktigste er nok at det er en IPS skjerm og ikke TN skjerm. Kan være lurt å prøve å finne en med god skjerm. Ellers så er nok de fleste Windows laptopene brukbare, men ville vel hatt minst 8 GB RAM. Vil tro at du ikke trenger dedikert grafikkort dvs. at det holder med grafikk som er integrert på prosessoren. Jeg ville nok prøvd å finne en med intel i5 prosessor (eller i3) eller tilsvarende fra AMD.

Søk etter maskiner her:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s355080118&o=produkt_pris_inkmoms

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...