Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningskrav fra Leietager


Gjest 75801...2f5

Anbefalte innlegg

Gjest 75801...2f5

Har leid ut en delvis møblert leilighet med kontraktstid på 2 år fra innflytning. Etter 1 år og 2 mnd. klarer ikke Leietager lengre å betale for seg, jeg anbefalte leietager om å finne en rimeligere leilighet og flytte ut fra min selvom det er igjen 10 mnd. av avtaletiden. Per nå er det skyldig noen måneder husleie og da jeg så leiligheten igjen var den mer eller mindre ramponert av vedkommende eller h*ns venner. Uansett har jeg krevd et erstatningsansvar på det som er ødelagt. Ved tilbakelevering av leiligheten fikk jeg leietaker til å signere på et dokument som viser skyldig husleie og erstatningsansvaret h*n sitter med, samt en betalingsfrist. Denne ble ikke overholdt, tok kontakt med Namsmannen og fikk beskjed om å sende et nytt ferdiglaget varsel på politiets nettsider om at dersom det ikke skjer en innbetaling til oppgitt kontonummer (mitt kontonr.) innen 2 uker fra brevet er sendt, altså en slags «purring» / varsel vil saken gå videre til Namsmannen. Dersom heller ikke denne fristen overholdes kan jeg kontakte Namsmannen igjen å henvise til div. kontakter, avtaler og brevet jeg sendt og deretter kan de kreve inn pengene for meg.
 

Mitt spørsmål er, hvordan fungerer denne prosessen? -Dersom tidligere leietager ikke har noen kapital å ta fra? Leser om lønnstrekk, men hva om lønnen til personen kun er på f.eks 10.000kr per mnd. og samtidig kan de vel ikke trekke hele det beløpet da personen må ha noe å leve av? Det kommer jo til å ta en evighet om jeg kun får litt penger her og litt penger der?

Anonymous poster hash: 75801...2f5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre lite du kan gjøre annet enn å følge prosessen som du selv beskriver. Pengene må jo komme fra ett sted, og om vedkommende ikke har penger å betale, så får jo ikke du heller penger. Dog er det en del firmaer som kjøper opp gjeld og fakturaer, slik at du kan få oppgjøret ditt mot x% av beløpet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 75801...2f5

Ja dere sier noe der, fortsetter selvfølgelig prosessen som planlagt. Var derimot spent på å høre om noen andre har vært i tilsvarende situasjon, er nok redd jeg i værste fall kan se langt etter disse kronene pga. det som blir beskrevet over, men gir meg definitivt ikke lett her. Leiligheten var nyoppusset ved overtagelse og det har gått ufattelig mange timer igjen til nettopp dette nå i vår / sommer, -og dette er ubetalte timer, har kun fakturert for fysisk skadde og ødelagte eiendeler som er blitt kastet i etterkant av leieforholdet.

Anonymous poster hash: 75801...2f5

Lenke til kommentar
Gjest 75801...2f5
Taurean skrev (2 minutter siden):

Ville tatt en viss timepris for jobben også. Om ikke bare 100 kr timen.

Du har rett i det men vil ikke virke urettferdig å kreve noe mer enn hva jeg faktisk hadde opprinnelig.

Samtidig er vel dokumentet h* skrev under på å anse som et gjeldsbrev h*n har godkjent, så tror ikke jeg kan legge på noen ytterligere kostnader på det med mindre jeg går veien om Forliksrådet. 

Anonymous poster hash: 75801...2f5

Lenke til kommentar
Gjest 75801...2f5

Kjører som sagt prosessen som normalt inntil videre ettersom tidligere leieboer ignorer all form for kommunikasjon. Det nærmer seg to uker siden varselet ble sendt ut og da overtar Namsfogden saken. Blir spennende å høre hva som skjer videre fra da, vet personen er i jobb så forventer en form for lønnstrekk i første omgang. Vil tro at summen det gjelder «spares» opp av Namsmannen og når erstatningssummen er nådd blir den overført til meg.

Anonymous poster hash: 75801...2f5

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...