Gå til innhold

Kjøpe deler til spill-PC (ca. 15000 kr) AMD Ryzen 7 og 32 GB RAM


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en spill-pc. Budsjettet er ca. 15000 kr, men kan øke det noe hvis den ekstra ytelsen er verdt pengene.

Jeg har sett for meg disse komponentene:

CPU: AMD Ryzen 7 3700X
Hovedkort: MSI B550-A Pro (Har ikke innebygd støtte for Wi-Fi eller Bluetooth, så det må jeg ha i tillegg).
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 (2x16GB)
PSU: EVGA PSU 750W SuperNova GP
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super WindForce OC
Kabinett: Fractal Design Define 7
SSD: Kington A400 120 GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB 

PC-en skal brukes til følgende:
- Diverse spill, bl.a.: Cities Skylines (med mods), Fortnite og Flight Simulator 2020 (ønsker oppimot ideal systemkrav på FS2020 så langt det lar seg gjøre med mitt budsjett).
- Bilderedigering
- Noe videoredigering

Ser det greit ut? Er det noen endringer jeg bør gjøre for å få mer ytelse for pengene? Vil ha en maskin som holder seg flere år uten å måtte oppgraderes med det aller første.

(I følge prisguiden koster delene nå 16000 kr tilsammen. Prisene har gått en del opp og ned, så jeg er usikker på om det er rett tidspunkt å kjøpe på. Jeg vurderer å vente på eventuelle salg, men da er det greit å vite nøyaktig hva jeg vil ha).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg ha ventet. AMD kommer snart ut med nye prosessorer, og Nvidia med nye skjermkort. Det kommer nok også til å bli mye spennende på bruktmarkedet om noen måneder. :)

En annen ting å tenke på, er at du vanligvis får mindre lagringsplass for pengene ved å velge harddisker med liten kapasitet. 1TB er veldig lite i dag, og ved å gå opp til f.eks 3TB vil du få en god del mer for pengene. Denne harddisken fra Toshiba koster jo ikke skjorta.

https://prisguiden.no/produkt/toshiba-p300-3tb-330477

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode råd. Jeg kan fint vente på det.

Jeg har en SSD på 1 TB fra før som jeg skal flytte til den nye pc-en. Den skal hovedsaklig brukes til spill. Til bilder osv. har jeg noen eksterne harddisker som jeg fint kan bruke videre. Men for den lille prisforskjellen der kan jeg likegodt gå for den Toshibaen på 3TB. Takk.

Ser oppsettet greit ut utenom?

Lenke til kommentar

Her er min take av din PC. Jeg vil droppe SSD hvis du allerede har en 1 TB. Du får ikke plass til mye mer enn Windows på en 120 GB SSD. Hvis du vil spare litt penger, er min anbefaling å se etter en billigere kabinett.

Jeg byttet hovedkort til mATX-versjonen, som koster omtrent det samme, men inkluderer Wifi.

GKcJF.png

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Jeg tenkte bruke 120 GB ssd-en kun til Windows, for da må den ikke lese og skrive til andre programmer samtidig. Tanken er at det vil føles raskere. Vet ikke om det stemmer i praksis, men har fått det anbefalt. Tanken er at da kan operativsystemet yte optimalt uten "konkurranse" fra andre programmer som kjører.

Tar gjerne imot flere innspill/tips til oppsettet om flere har synspunkter.
Hva tror dere blir flaskehalsen i oppsettet? Eller ser det greit ut?

Lenke til kommentar

Jeg ville bygget min egen pc kabinett isteden for å kjøpe, man kan finne en boks og style den til pc kabinett. Deretter bruke sparte pengene på en større ssd/ nvme. OS på egen ssd tipset til din kompis er bra den, men idag (år 2020) får man flere kjerner per cpu, og raske ram, man merker ikke så mye om noen programvarer bruker system ressursers med mindre de er spyware/ bots/ win updates eller antivirus som kjører i bakgrunn etc.

Jeg ville gått for 1TB ssd og deretter lage en ca 200gb partisjon som er dedikert til oset

Endret av nonlocality
Lenke til kommentar
nonlocality skrev (24 minutter siden):

Jeg ville bygget min egen pc kabinett isteden for å kjøpe, man kan finne en boks og style den til pc kabinett. Deretter bruke sparte pengene på en større ssd/ nvme. OS på egen ssd tipset til din kompis er bra den, men idag (år 2020) får man flere kjerner per cpu, og raske ram, man merker ikke så mye om noen programvarer bruker system ressursers med mindre de er spyware/ bots/ win updates eller antivirus som kjører i bakgrunn etc.

Jeg ville gått for 1TB ssd og deretter lage en ca 200gb partisjon som er dedikert til oset

Bygge eget kabinett. Billig og minst like bra som de dyreste kabinettene man får kjøpt :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...