Gå til innhold

Funker kondensfjerner til å fjerne kjølepasta i GPU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Tyzek99 said:

Vel jeg kjøpte denne, håper der er ingen grunn som gjør jeg ikke kan bruke den?

Kommer nok til å bruke vernebriller pga gassen kan tydligvis gi irritasjon i auge/drepe om du svelger den.

Men er det trygt pga boksen sier jeg må bruke det i temperaturer under +5C??

image.jpg

Topp den.

Kondensfjerner er for det meste isopropanol som du skal bruke 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mumriken said:

Topp den.

Kondensfjerner er for det meste isopropanol som du skal bruke 

Flott! Siste ting. Skal jeg bruke kondensfjerneren på den grønne greia i skjermkortet også? Der er kjølepasta der også. :)
 

edit: Du kan se bilde av «den grønne greia» på bildene jeg postet.

Endret av Tyzek99
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Tyzek99 said:

Flott! Siste ting. Skal jeg bruke kondensfjerneren på den grønne greia i skjermkortet også? Der er kjølepasta der også. :)
 

edit: Du kan se bilde av «den grønne greia» på bildene jeg postet.

Du kan bade skjermkort, hk, cpu og what not i kondensfjerner. Det fordamper iløpet av få øyeblikk og er helt trygt 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Tyzek99 skrev (13 timer siden):

Ok. Er dette nok kjølepasta?

E6A44BE6-A1DD-426B-BC58-D8EB3B323164.jpeg

Man sier at det skal være på størrelse med en ert, så det der ser ut til å være greit. Temperaturene er jo også et bevis på at du har gjort det riktig. :)

Et annet tips for å få ned temperaturen ytterligere, det kan være å kjøpe en boks trykkluft og blåse bort støv fra vifter og slik inne i kabinettet. Så på den ene bildet ut til at det var ganske støvete der. 

Ellers så bør man fornye kjølepasta med jevne mellomrom. Husker ikke hvor ofte, men hvert 3-4 år eller noe slikt... men kommer helt an på hvordan temperaturene ser ut selvsagt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

For andre i samme situasjon så vil jeg si at Jernia har Blårens, men du kan også finne den på byggvare butikker som Coop Bygg, mulig du kan også skaffe en fra Byggmakker også.
Sannsynligvis billigste og beste man kan få for enkel og generell elektronikk rens.

Lenke til kommentar

For andre i samme situasjon, så er Blårens kun isopropanol med tilsatt blåfarge.

Isopropanol, også kjent som 2-propanol, er som oftest eneste ingrediens i kondensfjerner.

Det er altså samme produkt, å begge egner seg fint til rengjøring av elektronikk.

For de som vil være helt sikre på at de får ren isopropanol, så selger elektronikksjapper, Mouser, Kjell & Co m.fl. 99.5% ren isopropanol tiltenkt nettopp rengjøring av elektronikk, til rundt en hundrings for literen.

I og med at isopropanol også brukes i en del desinfeksjonsprodukter, er det nå en generell mangel hos leverandørene av slike produkter, på grunn av pandemien, så det kan være litt vanskeligere å finne akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...