Gå til innhold

Funker kondensfjerner til å fjerne kjølepasta i GPU?


Anbefalte innlegg

Hei, må bytte kjølepasta i skjermkortet pga det ikke har skjedd på 4 år.

Kjølepastaen er heilt stivna, så må bruke noe med isopropanol/2-propanol ifølge internett.

Fungerer denne kondensfjerneren for å fjerne kjølepasta? Setter pris om du svarer innen 30 minutt pga vi kjører snart og kjøper den. ?

edit: Burde jeg bruke noe verneutstyr mens jeg tilsetter dette på skjermkortet?

Endret av Tyzek99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, NULL said:

"Helt stivnet"? Går ikke bare i "oppløsning" når man evt. bare bruker en tørr serviett e.l. og gnikker litt?

Hva med https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/vedlikeholdsprodukter/elektronikkrengjoring-2000022283 ?

De har den ikke i byen min. Og det har stivnet ja, går ikke i oppløsning med en tørr q-tips/bomull.

Endret av Tyzek99
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg brukte Blårens sist gang jeg skulle fjerne kjølepasta fra min CPU. Vet ikke om jeg ville tatt sjansen på kondensfjerner.

Blårens har de på Jernia, koster under hundrelappen for en stor flaske. Den kan du bruke til mye annet også (for eksempel rens av mobiltelefon, fjernkontroller og slikt).

https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/rengjøringsmiddel/blåtind-blårens-1l-isopropanol-blå/p/66110207

Fordelen med Blårens er at den er flyktig og fettløsende, og står faktisk på flasken at den er velegnet til rens av elektronikk (for eksempel kretskort).

Husk å bruke en noe som ikke loer når du skal tørke av kjølepastaen. Ikke bruke dopapir. Q-tips fungerer fint.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Grimnir said:

Jeg brukte Blårens sist gang jeg skulle fjerne kjølepasta fra min CPU. Vet ikke om jeg ville tatt sjansen på kondensfjerner.

Blårens har de på Jernia, koster under hundrelappen for en stor flaske. Den kan du bruke til mye annet også (for eksempel rens av mobiltelefon, fjernkontroller og slikt).

https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/rengjøringsmiddel/blåtind-blårens-1l-isopropanol-blå/p/66110207

Fordelen med Blårens er at den er flyktig og ikke fettende, og står faktisk på flasken at den er velegnet til rens av elektronikk (for eksempel kretskort).

Husk å bruke en noe som ikke loer når du skal tørke av kjølepastaen. Ikke bruke dopapir. Q-tips fungerer fint.

Vel, faen...

brukte nettopp dopapir

72C2E238-BABD-4188-812F-E458A4063885.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hehe ble det dopapir-rester overalt?

Går nok bra. Kjøp deg Blårens og en pakke Q-tips så får du renset det opp fint. :)

Husk også at vann ikke har noe som helst å gjøre i nærheten av et hovedkort.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Grimnir said:

Hehe ble det dopapir-rester overalt?

Går nok bra. Kjøp deg Blårens og en pakke Q-tips så får du renset det opp fint. :)

Husk også at vann ikke har noe som helst å gjøre i nærheten av et hovedkort.

Desverre så har vi ikke jernia i byen og biltema tror jeg ikke har blårens ?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Grimnir said:

En eller annen jernvarebutikk må dere vel ha?

https://prisguiden.no/produkt/blaatind-blaarens-1l-436678

Megaflis, 29km avstand er nærmeste.

Er du sikker kondensfjerneren ikke funker?

Eller kan jeg bare la dopapir rester være der om de er der, så ta på ny kjølepasta nå?

har veldi lyst å slenge på litt kjølepasta å drite i det.

3515390E-C477-4281-BE6B-025F9F0FC78D.png

Endret av Tyzek99
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har aldri brukt kondensfjerner på den måten før, men du velger selvsagt selv. Jeg ville da heller valgt den elektronikkrengjøringen som MailMan13 lenket til.

Ellers: jeg ville rengjort det skikkelig først som sist, kjedelig å måtte gjøre det på nytt fordi man var utålmodig første gang.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Tyzek99 skrev (2 minutter siden):

Har også obs bygg, ser de selger rødsprit, funker d bedre?

Jeg ville aldri brukt rødsprit på PC-komponenter... og ihvertfall ikke white spirit. Bruk isopropanol og noe som ikke loer: q-tips, bomullsklut, etc.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Hvis du har et apotek i nærheten kan de skaffe / har 95% etanol (sprit) (resten isopropanol) i form av Antibac utstyrsdesinfeksjon. Fikk en 750 ml flaske.

Ikke bruk toalettpapir til jobben da det legger igjen rester fordi det går i oppløsning av væske. Torky er bedre eller et lofritt tøystykke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Om du er ny på dette så finnes det tusenvis av klipp på YouTube. Bruk litt tid på å sette deg inn i det fremfor å risikere å ødelegge komponentene. Tro meg, det er ingenting som er kjedeligere enn lukten av brent hovedkort/CPU. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Vel jeg kjøpte denne, håper der er ingen grunn som gjør jeg ikke kan bruke den?

Kommer nok til å bruke vernebriller pga gassen kan tydligvis gi irritasjon i auge/drepe om du svelger den.

Men er det trygt pga boksen sier jeg må bruke det i temperaturer under +5C??

image.jpg

Endret av Tyzek99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...