Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er norske menn så sjenerte og har så dårlig selvtillit?


Anbefalte innlegg

Uderzo skrev (55 minutter siden):

Mannfolk bor hjemme hos mamma og pappa altfor lenge f.eks ?

Er en helt annen kultur i Italia sammenlignet med hva vi er vant med i Norge.

Italienske familier er generelt mye tettere og mer tradisjonelle enn hva norske familier er, itillegg så er mange italienere religiøse (katolikker). Nå er mamma norsk mens pappa er italiensk, så jeg har en ganske annerledes innstilling når det gjelder dette. Men hvis en italiensk mann tar med seg en kvinne hjem, så må dama godkjennes av ho mor først (italienske mødre).

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joeal88 skrev (9 minutter siden):

Man kan sjarmere en dame ved og vise respekt, klasse og stil.

Har selv vært i flere langvarige forhold, og har selv en jente på 7 år. Men dessverre, så har jeg alltid vært svak for vakre kvinner og jeg blir alt for fort forelsket. Når jeg var forlovet med hun som er mor til min datter, så møtte jeg på det meste 4 andre damer samtidig. Men nå er jeg ungkar igjen, og det passer min livsstil bedre. Men jeg prøver å være en ansvarsfull pappa.

Jeg har vært heldig i livet. Jeg ble født til pengesterke familier både på far og morssiden, og jeg har alltid hatt en sterk drivkraft i meg - i alt som jeg har gjort. Som ung så var drømmen og bli pro fotballspiller, og spille for Napoli i italienske Serie A. Det eneste jeg tenkte på var fotball og jenter naturligvis. Jeg skulle bli verdens beste fotballspiller, det eneste jeg var usikker på var om jeg skulle velge og spille for det norske eller italienske landslaget. Etterhvert så begynte jeg og innse at kapasiteten som fotballspiller i ikke holdt mål, også måtte jeg utenlands for og studere - tross for at jeg spilte i 2. division som 19-åring. Kommer man på andreplass i en eller annen konkurranse så er man - etter min mening en taper. Men jeg ville ikke ha bytta mitt liv mot noe annet.

Jeg har aldri sjekket opp damer ved å være usympatisk, krevende eller uempatisk. Man kan tungekysse med en kvinne også lenge før man forlater stedet.

Men uansett, norske menn er alt for sjenerte/forsiktige når det kommer til damer.

Nå begynner dette å ligne mer å mer på en personlig skrytetråd av dine personlige "seire" enn en nyttig diskusjon om norske menns manglende eller ikke manglende selvtillit... Litt av ulympen med livsstilen du fører, er jo den dag ( du er 33 år, så ikke altfor lenge til), at dit lange bølgete hår og forførende blikk fort bli byttet ut med krympende hårfeste, ølmage og rynker, og så sitter du der da, alene uten en god partner, fordi valgte å heller satse på kvantitet fremfor kvalitet, men du har i det minste minnene om dine fantastiske prestasjoner ;)   Jeg kan enes i at selvtillit er viktig når man skal møte eller prate med en dame, men ett godt forhold, krever ekstremt mye mer enn det, og for min del, er det damer som skjønner nettopp det, som for meg er attraktivt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (16 minutter siden):

Du skriver at du møtte på det meste 4 andre damer mens du var forlovet... allerede her er jeg så uendelig glad for at du er mer unntak enn normen i vårt samfunn. Jeg tenker det ville vært bedre å bruke den energi på den man er forlovet med. 

Jeg tror norske menn i stor grad ønsker en stabil hverdag med en livspartner. Det at du er ungkar igjen, og at det passer din livsstil er jo fint for deg. Men for mange norske menn så er nok et monogamt, langvarig og dypt forhold mer givende en sporadiske romantiske eventyr. Men for all del. Du må bare gjøre det som gjør deg lykkelig.

Tro meg, jeg er ikke stolt av dette. Men vakre kvinner og forelskelse har alltid vært min største svakhet i livet.

Avsluttet for kort stund siden en affære med en 39 år gammel kvinne, og har i 2-3? uker nå møtt en 21 år gammel blondine, som er fantastisk vakker.

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 time siden):

Den norske enhetsskolen knuser gutters selvtillit. For min egen del så var barneskole, ungdomsskole og til dels også videregående direkte ødeleggende for min utvikling... og jeg kan ikke tenke meg at det er bedre den dag i dag. 

Forklar gjerne hva skolen gjør for å knuse gutters selvtillit. Jeg er lærer, så det er et interessant perspektiv, som jeg overhodet ikke er enig i, men er nysgjerrig til lytte tilhvorfor du opplevde det slik. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (13 minutter siden):

Nå begynner dette å ligne mer å mer på en personlig skrytetråd av dine personlige "seire" enn en nyttig diskusjon om norske menns manglende eller ikke manglende selvtillit... Litt av ulympen med livsstilen du fører, er jo den dag ( du er 33 år, så ikke altfor lenge til), at dit lange bølgete hår og forførende blikk fort bli byttet ut med krympende hårfeste, ølmage og rynker, og så sitter du der da, alene uten en god partner, fordi valgte å heller satse på kvantitet fremfor kvalitet, men du har i det minste minnene om dine fantastiske prestasjoner ;)   Jeg kan enes i at selvtillit er viktig når man skal møte eller prate med en dame, men ett godt forhold, krever ekstremt mye mer enn det, og for min del, er det damer som skjønner nettopp det, som for meg er attraktivt

Er overhodet ikke meningen å være skrytete eller eplekjekk, skrev bare litt om min livshistorie.

Men norske mannfolk er generelt noen stusselige karer når det kommer til sjekking/flørting av damer, og jeg har aldri helt forstått hvorfor det er sånn.

Tror nok at jeg kommer til og holde draget i en god stund til ? Trener crossfit, spiller fotball (som hobby) og er fotballtrener for et lokalt guttelag. Itillegg så er jeg nøye med at jeg ser godt ut og at jeg bestandig er velkledd.

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, og det er ett godt grunnlag for diskusjon, selvom det er i overkant generaliserende... Blir som at alle italienere er rundbrenner som bare er ute etter mus hele tiden.  Jeg tror vi får en bedre diskusjon (men kjedeligere) dersom du holder deg til tema, istedenfor antall partnere du har hatt og hvor unge de er. 

Jeg tror det bunner i at norske menn og norsk kultur er mer passiv, man ønsker ikke gå for fort frem og man ønsker ikke by mer på seg selv enn hva man må, men så spørs det jo helt hva målet er... er målet å få seg noe, så er din fremgangsmåte bedre, er målet å etablere ett trygt og godt forhold til noen, så tror jeg den mer reserverte måten er bedre, der man lærer hverandre å kjenne i ett lite annet format enn tunga ned i halsen etter ti minutter. Så kan man jo argumentere for at dette burde vært basert på personlige premisser, men jeg ser jo det samme som deg, både her og i utlandet, at folk med litt mer sydlandsk blod som oftest er litt mer på, og det er jo faktisk en god diskusjon å ta. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (57 minutter siden):

Tro meg, jeg er ikke stolt av dette. Men vakre kvinner og forelskelse har alltid vært min største svakhet i livet.

Avsluttet for kort stund siden en affære med en 39 år gammel kvinne, og har i 2-3? uker nå møtt en 21 år gammel blondine, som er fantastisk vakker.

Og der har du egentlig svart på ditt eget åpningsinnlegg. Norske menn har generelt litt andre verdier. Og det er typisk norsk å ikke være konfronterende, så man må ikke ta for god fisk når noen sier at de er misunnelig på din "selvtillit" i din interaksjon med kvinner. Det er litt typisk norsk å si sånt for at den andre skal være fornøyd med seg selv, men så er man egentlig glad for at man selv ikke er sånn.

Nordmenn har veldig stor respekt for andre personlige sfære, og det du beskriver som sjenert er vel egentlig bare motvilje mot å bryte inn i andres sfære. Når man da først åpner opp og interagerer med hverandre mener jeg at den interaksjonen er mer ekte enn hvis jeg roper til en dame at hun er fin. 

Men, som jeg skrev istad. Du har rett til å holde de verdiene du selv ønsker. Personlig kunne jeg aldri tenkt meg å behandle eller betrakte en kvinne kun som et kjøttstykke. Er det ikke noe mellom ørene jeg er interessert i, så er desverre attraksjonen fraværende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 time siden):

Så lenge alle er fornøyde, hva gjør vel det? :)

Jeg tviler ikke på at mammaguttene(Mammoni) trives hjemme med en mamma som skjemmer de bort, men det er ganske drøyt i Italia. Gjennomsnittsalderen når de forlater redet er 30 år.
Norske menn er kanskje ikke like på når det gjelder å legge an på kvinner, men hvis vi får napp så tar vi dem ikke hjem til gutterommet ihvertfall :lol:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (3 timer siden):

Den norske enhetsskolen knuser gutters selvtillit. For min egen del så var barneskole, ungdomsskole og til dels også videregående direkte ødeleggende for min utvikling... og jeg kan ikke tenke meg at det er bedre den dag i dag. 

Begrunn gjerne. Er som lærer helt uenig, men interessant å høre hvorfor du har den meningen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Gabster skrev (30 minutter siden):

Begrunn gjerne. Er som lærer helt uenig, men interessant å høre hvorfor du har den meningen. 

Snakker selvsagt kun ut i fra min egen erfaring og hva jeg husker, men jeg opplevde grunnskolen som drepende kjedelig. Fagene var uinteressante, man ble tvunget til å sitte i ro, mange av lærerne favoriserte jentene... og satt ofte igjen med et inntrykk av at man som gutt nesten ikke var ønsket og bare var til en plage. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Nei, og det er ett godt grunnlag for diskusjon, selvom det er i overkant generaliserende... Blir som at alle italienere er rundbrenner som bare er ute etter mus hele tiden.  Jeg tror vi får en bedre diskusjon (men kjedeligere) dersom du holder deg til tema, istedenfor antall partnere du har hatt og hvor unge de er. 

Jeg tror det bunner i at norske menn og norsk kultur er mer passiv, man ønsker ikke gå for fort frem og man ønsker ikke by mer på seg selv enn hva man må, men så spørs det jo helt hva målet er... er målet å få seg noe, så er din fremgangsmåte bedre, er målet å etablere ett trygt og godt forhold til noen, så tror jeg den mer reserverte måten er bedre, der man lærer hverandre å kjenne i ett lite annet format enn tunga ned i halsen etter ti minutter. Så kan man jo argumentere for at dette burde vært basert på personlige premisser, men jeg ser jo det samme som deg, både her og i utlandet, at folk med litt mer sydlandsk blod som oftest er litt mer på, og det er jo faktisk en god diskusjon å ta. 

Ja, dette er følgelig en generalisering. Men generelt så er norske menn svært sjenerte/forsiktige/passive når det gjelder og ta kontakt med damer. Og om vi skal sammenligne italienske menn mot norske menn så vil jeg gå så langt til og si at norske menn er redde eller feige til og sjekke opp damer. Familie/venner fra Italia har sagt det samme når de har vært på besøk i Norge.

Er lite tvil om at norsk kultur på mange områder er passiv, og at det viktigste i Norge er at alle skal være med - tror man at man er best i en idrett, så er det fy! fy! ingen skal få være bedre enn andre. Ellers så er nordmenn langt mindre sosiale og ikke fullt så pratsomme som i f.eks Italia.

Men tror nok at du missforstår hva jeg sikter til. Er ikke slik at jeg er ute etter sex hver gang når jeg sjekker opp damer, men jeg er aldri redd for og si hvor vakker hun er og jeg skjuler ikke at jeg er interessert i henne. Når jeg har sex så foretrekker jeg helst en romantisk stemning rundt seansen.

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (20 minutter siden):

Ja, dette er følgelig en generalisering. Men generelt så er norske menn svært sjenerte/forsiktige/passive når det gjelder og ta kontakt med damer. Og om vi skal sammenligne italienske menn mot norske menn så vil jeg gå så langt til og si at norske menn er redde eller feige til og sjekke opp damer. Familie/venner fra Italia har sagt det samme når de har vært på besøk i Norge.

Er lite tvil om at norsk kultur på mange områder er passiv, og at det viktigste i Norge er at alle skal være med - tror man at man er best i en idrett, så er det fy! fy! ingen skal få være bedre enn andre. Ellers så er nordmenn langt mindre sosiale og ikke fullt så pratsomme som i f.eks Italia.

Men tror nok at du missforstår hva jeg sikter til. Er ikke slik at jeg er ute etter sex hver gang når jeg sjekker opp damer, men jeg er aldri redd for og si hvor vakker hun er og jeg skjuler ikke at jeg er interessert i henne. Når jeg har sex så foretrekker jeg helst en romantisk stemning rundt seansen.

En ting er helt sikkert. Kjæresten min ville synes din tilnærming var meget irriterende og harry. Og jeg ville nok reagert ganske kraftig om du hadde prøvd deg på henne ut av det blå.

Du skriver at du aldri er redd for å si hvor vakker noen er. Har du noensinne forsøkt å snu den litt. Hva om hun er nada interessert i å bli sikla på av en sleskete italiener ? Oppførselen du beskriver oppfattes nok som ganske harry og parodisk av mange nordmenn. Du får nok positiv respons av noen/mange, men det skyldes nok at du trolig har et tiltrekkende utseende og en selvsikker holdning. Man kan selvfølgelig si til en kvinne at hun er vakker, eller enda bedre gi et spesifikt kompliment, men det er litt harry om man flyr rundt på enhver attraktiv kvinne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (28 minutter siden):

Ja, dette er følgelig en generalisering. Men generelt så er norske menn svært sjenerte/forsiktige/passive når det gjelder og ta kontakt med damer. Og om vi skal sammenligne italienske menn mot norske menn så vil jeg gå så langt til og si at norske menn er redde eller feige til og sjekke opp damer. Familie/venner fra Italia har sagt det samme når de har vært på besøk i Norge.

Er lite tvil om at norsk kultur på mange områder er passiv, og at det viktigste i Norge er at alle skal være med - tror man at man er best i en idrett, så er det fy! fy! ingen skal få være bedre enn andre. Ellers så er nordmenn langt mindre sosiale og ikke fullt så pratsomme som i f.eks Italia.

Men tror nok at du missforstår hva jeg sikter til. Er ikke slik at jeg er ute etter sex hver gang når jeg sjekker opp damer, men jeg er aldri redd for og si hvor vakker hun er og jeg skjuler ikke at jeg er interessert i henne. Når jeg har sex så foretrekker jeg helst en romantisk stemning rundt seansen.

jeg er enig i det du sier, det er en jantelovstemning i Norge, hvor alle skal være like bra, og ingen skal ihvertfall være flinkere enn andre. Hvorvidt dette har noe med at du anser norske menn for å være passiv er jeg usikker på. I din kultur så er kanskje måten man viser interesse for damer på litt annerledes enn i Norge, jeg har jo sett  på ferie i Syden, og det er jo relativt vanlig at de som bor der hoier og skriker, og sikler og gir komplimenter til alle damer som går forbi, slik er ikke normen i norge, ihvertall ikke på dagtid :) 

hvorfor det er sånn forskjell, vet jeg ikke, kanskje har det med kvinnesyn og likestilling å gjøre? I korte drag, så er nok en slik eksotisk tilnærming spennende for norske jenter, i det lange drag, særdeles usikker. Hadde jeg vært dame og typen min drev å sikla og ga komplimenter til andre damer, så hadde jeg nok ikke likt det. 

Fra 17.til midten av 20 årene, så er det sikkert tøft å ha hatt mange damer, og prøve å få flest hakk i sengestolpen, men etterhvert så tror jeg norske menn i større grad er ute etter noe mer solid. Sikkert litt derfor unge damer søker litt eldre norske menn, de er mer modne, tryggere og mer selvsikre, uten å være guttete.

Jeg er heller ikke redd for å si hvor vakker en dame er, men det er veldig sjelden jeg gjør det helt i startfasen, er ikke alle norske damer som synes det er noe særlig heller, selvom det sikkert treffer blink hos noen. 

Det høres ut, ifra dine tidligere innlegg at du er veldig stolt av din evne til å sjekke opp damer, kline med de fortest mulig, og gjerne ha 4 ekstra i tillegg til kjæresten din, sikkert derfor jeg har misforstått litt :) Kult når man er ung sikkert, men i midten av 30 årene... næææ, ikke så fett lenger

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f6644...1c8
Joeal88 skrev (2 timer siden):

Når jeg har sex så foretrekker jeg helst en romantisk stemning rundt seansen.

Dette er iallefall norske menn dårlig på. Lidenskapelig, romantisk sex er det beste som finnes..... De fleste norske mennene jeg har ligget med peiser bare på og har hodet i puta i misjonæren. 

Anonymous poster hash: f6644...1c8

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (1 time siden):

En ting er helt sikkert. Kjæresten min ville synes din tilnærming var meget irriterende og harry. Og jeg ville nok reagert ganske kraftig om du hadde prøvd deg på henne ut av det blå.

Du skriver at du aldri er redd for å si hvor vakker noen er. Har du noensinne forsøkt å snu den litt. Hva om hun er nada interessert i å bli sikla på av en sleskete italiener ? Oppførselen du beskriver oppfattes nok som ganske harry og parodisk av mange nordmenn. Du får nok positiv respons av noen/mange, men det skyldes nok at du trolig har et tiltrekkende utseende og en selvsikker holdning. Man kan selvfølgelig si til en kvinne at hun er vakker, eller enda bedre gi et spesifikt kompliment, men det er litt harry om man flyr rundt på enhver attraktiv kvinne. 

Det har jeg hørt før ? Men ærlig talt så sjekker jeg sjeldent opp damer som jeg ser er i et forhold, jeg respekterer begge parter der. Derimot så har det hendt at jeg har flørta med damer på åpen gate når de har vært sammen med foreldrene/familie, og spurt etter tlf nr hennes. Har fått napp på den måten også.

Jeg oppfører meg aldri på en sleskete måte når jeg sjekker opp damer, derimot så får jeg som regel hole in one i 9 av 10 tilfeller når jeg velger og flørte med en dame. Hva de faller for ved meg kan ikke jeg svare på, men jeg har alltid vært direkte og romantisk av meg.

Men det er ikke slik at jeg flørter med enhver kvinne som er vakker.

 

Lenke til kommentar
Gjest f6644...1c8 skrev (3 minutter siden):

Dette er iallefall norske menn dårlig på. Lidenskapelig, romantisk sex er det beste som finnes..... De fleste norske mennene jeg har ligget med peiser bare på og har hodet i puta i misjonæren. 

Anonymous poster hash: f6644...1c8

Enig, sex er som best når det er en romantisk stemning rundt det hele. Og for meg så har det alltid vært viktig at jeg tilfredsstiller damen som jeg forfører.

Stearinlys, romantisk musikk.og isbiter som jeg smører rundt på kroppen hennes før jeg tørker det vekk med tunga (er veldig deilig) og vin/champagne som dessert er som en perfekt kveld for meg. Det er viktig å få damer til å føle seg spesielle.

Lenke til kommentar
Gjest f6644...1c8
Joeal88 skrev (8 minutter siden):

Enig, sex er som best når det er en romantisk stemning rundt det hele. Og for meg så har det alltid vært viktig at jeg tilfredsstiller damen som jeg forfører.

Stearinlys, romantisk musikk.og isbiter som jeg smører rundt på kroppen hennes før jeg tørker det vekk med tunga (er veldig deilig) og vin/champagne som dessert er som en perfekt kveld for meg. Det er viktig å få damer til å føle seg spesielle.

Wow. Ja her vil ikke mennene engang prøve å gi kvinnen sin orgasme.... Kun vært med én mann som har vært romantisk og lidenskapelig av seg. Og ja jeg har prøvd å fyre opp stemninga med de andre, jeg liker mennene jeg ligger med og vil få de til å føle seg som de beste mennene i verden. Vanskelig når følelsene/intensjonene ikke er gjensidige. 

Anonymous poster hash: f6644...1c8

Lenke til kommentar
Gjest f6644...1c8
Heradon skrev (9 minutter siden):

Seriøst, hvor gamle er de mennene du holder på med? :lol:

De har vært voksne. Slutten av tjueåra/slutten av tredveåra. 

Anonymous poster hash: f6644...1c8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...