Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med tomgang Yamaha dt50


Anbefalte innlegg

Hei! Har en Yamaha DT 50 som jeg har en del problemer med. Når jeg kjøpte den hadde jeg ingen problemer og den gikk som den skulle. Helt plutselig så gikk den veldig dårlig å stoppet. Den sluttet å gå på tomgang å man må ha den over 4-5000 omdreininger for at den skal gå. Stopper allikavel om motoren er varm, stopper plutselig i kryss og lignende Har renset forgasser og dyser og satt inn ny plugg. Når jeg akselererer så hakker den og «fusker» på en måte. Har prøvd å stilt tomgangsskrue og blandingsskrue nå idag. Har fått den til å starte å gå på 1 kick allikavel om motoren er kald men går bare i 5 sek så stopper den. Om jeg gir gass når den står i ro må jeg over 5000omdreininger for at den skal gå. Om jeg gir bare litt kveles den.  
 

Noen som har hatt samme problem eller har noen ideer om hva som kan være galt? 
 

Ser på meg selv som at jeg kan en del om forgassermotorer men finner ikke ut hva som er galt 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Enten har du ikke renset fortgasseren skikkelig, feiljustert den, eller så kan du ha lekkasje i veivhuset. Modell er dette? DT50 ble produsert helt fra 70-tallet.

Dt50x 2006 modell. Har bare gått 6k km...

 

ingenting å se rundt toppakningen men er noe dritt som legger seg rundt plugghullet. 
 

har du noen rask veiledning for å stille forgasseren? Må jeg stille på nåla når jeg ikke har gjort noe annet enn å kjørt siden den gikk som den skal?

 

er forresten effektanlegg på den. Men gikk som den skulle med dette på tidligere...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er justering av blandeskrue som er problemet. Du kan prøve helt inn og ca. to omdreininger ut. Det pleier å være et godt utgangspunkt. Men den skal ikke fuske så voldsomt selv om den er litt feil. Og hvis den sveiv fint før og du ikke har stilt på noe så kan du egentlig utelukke forgasserinstillinger.

Lekkasje i veivhuset ser du ikke nødvendigvis. Den kan være intern. Det kan også være pga. tap av kompresjon. Varmeskjært stempel f.eks.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

Blokkert eller strupet potte, sånn at den får feil mottrykk? Er det noen forskjell om du starter den uten potte?

Choke fungerer som den skal, åpner / lukker helt?

Potta står litt skjeft på. Kan det være at det ikke er tett nokk? At den slipper ut litt eksos midt på potta?  Choke ser ut til å fungere som den skal

Lenke til kommentar

Det er ikke mottrykket som er viktig. Det skal være så lavt som mulig. Men utforminga av potta lager en kraftig retur-puls som er meget viktig. Lekkasje og skader på potte, eller hvis den tetter seg fører til redusert ytelse men sjeldent ekstrem fusking. Og problemene kommer som regel på høyt turtall, ikke tomgang.

Du kan jo teste å skru på choke helt eller delvis på tomgang og se om det blir bedre da. Gjør det det så har du et bensin-forsyningsproblem.

Lenke til kommentar

Har prøvd med choke med da starter den ikke i det hele tatt. Tok av potta nå, såg inn på stempel sylinder og ringer. Alt såg fint ut. Monterte potta sånn at jeg var helt sikker på at den var tett og fin. 
 

på første tråkket starta den og gikk i 20-30 sek uten at jeg rørte gassen. Med en gang jeg trykka inn clutchen å satt den i gir så kveltes den   Etter dette starta jeg igjen. Da gikk den i 10 sekunder på 2700 omdreininger på tomgang. Jeg stilte ned tomgangen litegranne så den gikk på 1700-1800  men den fortsetter bare å dø ut etter 5-6 sekunder. Går veldig fint den lille stunda den går 

Lenke til kommentar

Når jeg fikk problemer så bytta jeg forresten til vanlig bensinkrane og ikke vakuumstyrt da denne ikke virket som den skulle. Tok bare å la slange nummer to dobbel og stripsa den sånn at det skulle være tett. Kan den suge fask luft der?  Har dere noen tips til å tette hullet på en bedre måte?

Lenke til kommentar

Pleier å holde å legge dobbelt og stripse. Du kan evt. finne en passende skrue eller bolt og skru inn i enden.

Hvis den sviver lett/høyt på tomgang men kveles så fort det blir belastning så er dette ofte et tegn på mager bensinblanding. Enten pga. tett forgasser eller pga. luftlekkasje et sted.

Typiske steder er innsug, bunnpakning og simmeringer i veiva, begge sider. Den ene ser du på svinghjulssiden. Er det olje bak svinghjulet så har du en lekkasje der. Den andre siden ser du ikke så lett siden den sitter i girkassa, og den er full av olje uansett. Da må du til å trykkteste veivhuset.

Dårlige stempelringer elelr stempel kan også føre til samme symptomer. Det kan du sjekke med en kompresjonstester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...