Jump to content
Sign in to follow this  
Adrian37

Problemer med tomgang Yamaha dt50

Recommended Posts

Hei! Har en Yamaha DT 50 som jeg har en del problemer med. Når jeg kjøpte den hadde jeg ingen problemer og den gikk som den skulle. Helt plutselig så gikk den veldig dårlig å stoppet. Den sluttet å gå på tomgang å man må ha den over 4-5000 omdreininger for at den skal gå. Stopper allikavel om motoren er varm, stopper plutselig i kryss og lignende Har renset forgasser og dyser og satt inn ny plugg. Når jeg akselererer så hakker den og «fusker» på en måte. Har prøvd å stilt tomgangsskrue og blandingsskrue nå idag. Har fått den til å starte å gå på 1 kick allikavel om motoren er kald men går bare i 5 sek så stopper den. Om jeg gir gass når den står i ro må jeg over 5000omdreininger for at den skal gå. Om jeg gir bare litt kveles den.  
 

Noen som har hatt samme problem eller har noen ideer om hva som kan være galt? 
 

Ser på meg selv som at jeg kan en del om forgassermotorer men finner ikke ut hva som er galt 

Share this post


Link to post

Enten har du ikke renset fortgasseren skikkelig, feiljustert den, eller så kan du ha lekkasje i veivhuset. Modell er dette? DT50 ble produsert helt fra 70-tallet.

Edited by sedsberg

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Enten har du ikke renset fortgasseren skikkelig, feiljustert den, eller så kan du ha lekkasje i veivhuset. Modell er dette? DT50 ble produsert helt fra 70-tallet.

Dt50x 2006 modell. Har bare gått 6k km...

 

ingenting å se rundt toppakningen men er noe dritt som legger seg rundt plugghullet. 
 

har du noen rask veiledning for å stille forgasseren? Må jeg stille på nåla når jeg ikke har gjort noe annet enn å kjørt siden den gikk som den skal?

 

er forresten effektanlegg på den. Men gikk som den skulle med dette på tidligere...

Share this post


Link to post
Annonse

Jeg tror ikke det er justering av blandeskrue som er problemet. Du kan prøve helt inn og ca. to omdreininger ut. Det pleier å være et godt utgangspunkt. Men den skal ikke fuske så voldsomt selv om den er litt feil. Og hvis den sveiv fint før og du ikke har stilt på noe så kan du egentlig utelukke forgasserinstillinger.

Lekkasje i veivhuset ser du ikke nødvendigvis. Den kan være intern. Det kan også være pga. tap av kompresjon. Varmeskjært stempel f.eks.

Share this post


Link to post

Vil man kunne se noe på sylinderveggene ved varmeskjæring? Har ett kamera jeg får ned i plugghullet å sylinderen ser fin ut 

Share this post


Link to post

Du kan se enten via plugghullet eller via eksosporten hvis du tar av potta. Hvis du ser inn eksosporten så kan du også se stempelet og ringene på eksossiden. Det er som regel der det går galt.

Share this post


Link to post

Blokkert eller strupet potte, sånn at den får feil mottrykk? Er det noen forskjell om du starter den uten potte?

Choke fungerer som den skal, åpner / lukker helt?

Share this post


Link to post
bzzlink skrev (7 timer siden):

Blokkert eller strupet potte, sånn at den får feil mottrykk? Er det noen forskjell om du starter den uten potte?

Choke fungerer som den skal, åpner / lukker helt?

Potta står litt skjeft på. Kan det være at det ikke er tett nokk? At den slipper ut litt eksos midt på potta?  Choke ser ut til å fungere som den skal

Share this post


Link to post

Jeg er ikke noe ekspert, bare vet at 2taktsmotorer bruker mottrykket i potta til å justere tenningstidspunkt. 

Det er derfor det er en så tjukk svanehals på 2-takt og ikke på 4-takt

Share this post


Link to post

Det er ikke mottrykket som er viktig. Det skal være så lavt som mulig. Men utforminga av potta lager en kraftig retur-puls som er meget viktig. Lekkasje og skader på potte, eller hvis den tetter seg fører til redusert ytelse men sjeldent ekstrem fusking. Og problemene kommer som regel på høyt turtall, ikke tomgang.

Du kan jo teste å skru på choke helt eller delvis på tomgang og se om det blir bedre da. Gjør det det så har du et bensin-forsyningsproblem.

Share this post


Link to post

Har prøvd med choke med da starter den ikke i det hele tatt. Tok av potta nå, såg inn på stempel sylinder og ringer. Alt såg fint ut. Monterte potta sånn at jeg var helt sikker på at den var tett og fin. 
 

på første tråkket starta den og gikk i 20-30 sek uten at jeg rørte gassen. Med en gang jeg trykka inn clutchen å satt den i gir så kveltes den   Etter dette starta jeg igjen. Da gikk den i 10 sekunder på 2700 omdreininger på tomgang. Jeg stilte ned tomgangen litegranne så den gikk på 1700-1800  men den fortsetter bare å dø ut etter 5-6 sekunder. Går veldig fint den lille stunda den går 

Share this post


Link to post

Når jeg fikk problemer så bytta jeg forresten til vanlig bensinkrane og ikke vakuumstyrt da denne ikke virket som den skulle. Tok bare å la slange nummer to dobbel og stripsa den sånn at det skulle være tett. Kan den suge fask luft der?  Har dere noen tips til å tette hullet på en bedre måte?

Share this post


Link to post

Pleier å holde å legge dobbelt og stripse. Du kan evt. finne en passende skrue eller bolt og skru inn i enden.

Hvis den sviver lett/høyt på tomgang men kveles så fort det blir belastning så er dette ofte et tegn på mager bensinblanding. Enten pga. tett forgasser eller pga. luftlekkasje et sted.

Typiske steder er innsug, bunnpakning og simmeringer i veiva, begge sider. Den ene ser du på svinghjulssiden. Er det olje bak svinghjulet så har du en lekkasje der. Den andre siden ser du ikke så lett siden den sitter i girkassa, og den er full av olje uansett. Da må du til å trykkteste veivhuset.

Dårlige stempelringer elelr stempel kan også føre til samme symptomer. Det kan du sjekke med en kompresjonstester.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Skal man ha pakningssilikon rundt reedventilen? Har tatt av denne å satt den på igjen uten. Problemene kom før dette da forsåvidt 

Share this post


Link to post

Hvis den har o-ring-pakning skal du ikke trenge noe ekstra. Ellers er det vanlig med vanlig pakning. Du kan bruke pakningssilikon men det er fort gjort at det blir for mye.

Share this post


Link to post

Nå går den en liten stund på tomgang   Men dør/ kveles med en gang jeg gir litt gass eller slipper gassen fra høge omdreininger 

Share this post


Link to post

Høres veldig ut som for lite bensin, eller luftlekkasje. Er du sikker på at den ikke sviver litt bedre med choke? Hvis du setter på choken idét du gir litt gass så burde den bli litt bedre.

Hvis du lar den stå på tomgang, øker turtallet av seg selv eller holder det seg helt konstant?

Share this post


Link to post

Har testet litt mere nå. Når jeg skrur på choken og gir gass samtidig går den bedre men med en gang jeg slipper gassen dør den. Å etter jeg har brukt choken må jeg la den stå før jeg får start igjen. Blir ekstremt tungstartet etter jeg har brukt choke 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...