Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere lampe selv


Anbefalte innlegg

Hei!

Har et par slike lette lamper som vi tenkte vi kunne prøve å montere selv: 

https://www.glassoginterior.no/muubs-lanterne-fishtrap-l-natur-53861.html?source=google&utm_medium=adwords&gclid=EAIaIQobChMIo5Gd-fft6gIVCgB7Ch1zqAUMEAQYAiABEgK5JfD_BwE

 

Tanken var at den kunne henge fra en metallkrok i taket, og at ledningen plugges inn i et støpsel som deretter kobles inn i stikkontakt på toppen av veggen. Ledningen ser slik ut:

image.png.7c6af7905571811f97b3691196f52724.png

 

 

Litt usikker om det lar seg gjøre - stikkontakt er jordet. Tips er hjertelig velkomne! ?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (8 timer siden):

Du kan koble denne fra lampefeste i taket:

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/lampetilbehor/lampeoppheng/ledningssett-402297/

Du kan da koble sammen ledningene med sukkerbit eller koblingsklemme (men ikke koble brun og blå på samme klemme):

https://www.lunelamper.no/hva-er-en-koblingsklemme/

 

Dvs. at vi lar ledningen fra lampen gå opp til en kuppel, hvor ledningen festes til den andre ledningen du linker til (med eurostøpsel), og som deretter går lang taket til det er koblet til stikkontakten?

Mulig det må til - med mindre det er mulig å koble ledningen fra lampen direkte til et støpsel som går til stikkontakten (som sagt er stikkontakten jordet). Noen som vet om ledningen fra lampen (se bilde over) kan kobles til jordet støpsel? I så fall ville det vært det enkleste og beste.

Lenke til kommentar
magneman skrev (4 minutter siden):

 

Dvs. at vi lar ledningen fra lampen gå opp til en kuppel, hvor ledningen festes til den andre ledningen du linker til (med eurostøpsel), og som deretter går lang taket til det er koblet til stikkontakten?

Mulig det må til - med mindre det er mulig å koble ledningen fra lampen direkte til et støpsel som går til stikkontakten (som sagt er stikkontakten jordet). Noen som vet om ledningen fra lampen (se bilde over) kan kobles til jordet støpsel? I så fall ville det vært det enkleste og beste.

Så lenge lampen har dette symbolet kan du koble den i et jordet støpsel. Og jeg går utifra at den har det.image.png.1840e7c24044ac1eb678a3a873f52431.png

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (3 timer siden):

Så lenge lampen har dette symbolet kan du koble den i et jordet støpsel. Og jeg går utifra at den har det.image.png.1840e7c24044ac1eb678a3a873f52431.png

Jepp, det har den:

image.png.7bae305894e363089feec91fdcaf96b8.png

 

Da kan ledningen rett fra lampen kobles rett i stikkontakten med jordet støpsel? I så fall ville det vært den enkleste løsningen, fremfor å koble den sammen med en lampettledning med eurostøpsel.

 

Lenke til kommentar
magneman skrev (30 minutter siden):

Jepp, det har den:

image.png.7bae305894e363089feec91fdcaf96b8.png

 

Da kan ledningen rett fra lampen kobles rett i stikkontakten med jordet støpsel? I så fall ville det vært den enkleste løsningen, fremfor å koble den sammen med en lampettledning med eurostøpsel.

 

Korrekt, da kan du bruke et jordet støpsel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (18 minutter siden):

Korrekt, da kan du bruke et jordet støpsel :)

Ok takk for tilbakemelding. For sikkerhets skyld fant jeg fram dette om dobbeltisolering (som er det merket med to firkanter): https://www.elsikkerhetsportalen.no/jording/dobbeltisolering/

 

Der står det:

Alt elektrisk utstyr som er dobbeltisolert skal være merket med to firkanter. Lamper og elektrisk utstyr som er merket på denne måten skal aldri tilkobles jording. 

 

Hvordan henger dette sammen? :hmm:

 

Lenke til kommentar
magneman skrev (17 minutter siden):

Ok takk for tilbakemelding. For sikkerhets skyld fant jeg fram dette om dobbeltisolering (som er det merket med to firkanter): https://www.elsikkerhetsportalen.no/jording/dobbeltisolering/

 

Der står det:

Alt elektrisk utstyr som er dobbeltisolert skal være merket med to firkanter. Lamper og elektrisk utstyr som er merket på denne måten skal aldri tilkobles jording. 

 

Hvordan henger dette sammen? :hmm:

 

Det henger sammen med at det ikke er noe sted å koble jordledningen til på slikt utstyr ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Sikker på at du ikke skal ringe elektriker? 

?

Jeg har ikke greie på dette jeg heller, og du spør like mye som jeg ville gjort.. Jeg hadde ringt noen som kunne det. 

Jeg har greie på det etter 45 år i elektrobransjen.

Det samme har tydeligvis KriZZ over her ?

Du skal bruke et vanlig støpsel med jord men glemme at jordingen i støpselet er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Sikker på at du ikke skal ringe elektriker? 

?

Jeg har ikke greie på dette jeg heller, og du spør like mye som jeg ville gjort.. Jeg hadde ringt noen som kunne det. 

Trenger ikke eleketriker for å koble på et støpsel på en lampe, det er fullt lovlig å gjøre selv og usedvanlig enkelt :) 

Han kan bruke et jordet støpsel, men se bort ifra at det jordingen, det skal ikke brukes når lampen er merket med symbolet nevnt over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...