Gå til innhold

ICE data frihet


Anbefalte innlegg

Ice og Ice+ er nærmest ubrukelig om man ikke har en solid forbindelse. Du aner ikke når den hopper vekk fra Ice+ annet enn hvis du nistirrer på appen hele tiden. Dvs. på mobil, mulig det stiller seg annerledes på router eller andre mobiltelefoner. Vi har testet på Samsung S8 og S9. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Kynxx skrev (På 5.4.2021 den 23.15):

Jeg har en router fra Telia. ZTE MF286D som jeg kjøpte kontant uten abonnement i fjor. Måten jeg låser den til ice's nett er å skrive inn manuelt APN til ice.

Navn: ice.net

APN: ice.net

APN-type: default,supl 

 

Så velger jeg å søke etter nettverk manuelt og så velge ice+. Så skrur jeg av roaming på routeren. Til slutt skrur jeg av automatisk oppdatering av routeren og heller oppdaterer selv manuelt en gang per måned, for hver gang den oppdaterer seg, forsvinner innstillingene og manuelle konfigureringene til ice, som da gjør at kvoten via Telias nett suges ut på et kvarter..

 

Med routere som har firmware fra produsent uten mas fra operatører, vil ting gå mer automatisk. Ved firmware oppdateringer osv..

Jeg er blant kobbernostalgikerne i Bergen, og sitter fortsatt på ADSL - men der er det maksimalt halvannet år igjen før alt er stengt ned, så jeg må jo finne noe nytt snart. Vil ha noe uten TV-pakke (ønsker det simpelthen ikke) og trenger egentlig ikke fiberhastighet, så fibertilbud har jeg takket nei til. Og på Ice sitt dekningskart ser det ut som jeg er godt innafor Ice+ :) 

ADSL-faktura kom i disse dager, og jeg ser at prisen nå er blitt 659,- pr måned, sakte men sikkert opp fra rundt 400,- pr mnd for noen år siden. Da begynner det å bli interessant å prøve Ice Data Frihet, hvis man får samme hastighet til "gammel" pris. Det er vel faktisk liten grunn til å vente, hvis jeg sparer 260,- pr måned sammenliknet med å fortsette å la det skli, så betaler jo ruteren fort seg selv ... :thumbs:

Før jeg setter i gang, lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med noen spørsmål:

  1. Dersom det blir gjort endringer fra Ice slik at en ruter med data-sim-kortet ikke lenger kan bruke Data Frihet-kvoten, vil da ruteren sannsynligvis funke likevel med å sette inn hoved-sim? 
  2. Hvis jeg vil nøye meg med 3G-4G, vil jeg tro det kan være en sikker løsning å gå for ZTE MF286D, siden den er "tested and true" i denne tråden ;) Er det noen som kan tenke seg å komme med grunngitte råd om andre 4G-rutere som også er "tested and true" mot Ice+ Data Frihet?
  3. Hvis jeg heller vil ha 4G-5G og være forberedt på fremtiden, er det ikke så mye å velge i virker det som etter noen raske søk. Har noen kjennskap til ZTE MC801A (5G)D-Link DWR-97 eller Huawei 5G CPE Pro 2 H122-373? Kjenner noen til om 4G-funksjonen funker greit mot Ice+ Data Frihet (og så får 5G komme når 5G kommer rimeligere)? Er uansett litt tvilende til om det er særlig smart å tredoble ruterprisen uten å kunne nyttiggjøre seg ekstrafunksjonaliteten før om flere år...

Så må jeg vel finne ut om det er noen gjenstående bindinger på ADSL-en, men uansett dukker det vel snart opp nye prisøkninger som kan hjemle oppsigelse :hrm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
a_aa skrev (12 minutter siden):

Jeg er blant kobbernostalgikerne i Bergen, og sitter fortsatt på ADSL - men der er det maksimalt halvannet år igjen før alt er stengt ned, så jeg må jo finne noe nytt snart. Vil ha noe uten TV-pakke (ønsker det simpelthen ikke) og trenger egentlig ikke fiberhastighet, så fibertilbud har jeg takket nei til. Og på Ice sitt dekningskart ser det ut som jeg er godt innafor Ice+ :) 

ADSL-faktura kom i disse dager, og jeg ser at prisen nå er blitt 659,- pr måned, sakte men sikkert opp fra rundt 400,- pr mnd for noen år siden. Da begynner det å bli interessant å prøve Ice Data Frihet, hvis man får samme hastighet til "gammel" pris. Det er vel faktisk liten grunn til å vente, hvis jeg sparer 260,- pr måned sammenliknet med å fortsette å la det skli, så betaler jo ruteren fort seg selv ... :thumbs:

Før jeg setter i gang, lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med noen spørsmål:

  1. Dersom det blir gjort endringer fra Ice slik at en ruter med data-sim-kortet ikke lenger kan bruke Data Frihet-kvoten, vil da ruteren sannsynligvis funke likevel med å sette inn hoved-sim? ja
  2. Hvis jeg vil nøye meg med 3G-4G, vil jeg tro det kan være en sikker løsning å gå for ZTE MF286D, siden den er "tested and true" i denne tråden ;) Er det noen som kan tenke seg å komme med grunngitte råd om andre 4G-rutere som også er "tested and true" mot Ice+ Data Frihet? Den som Chilimobil selger er veldig stabil og kan kjøpes rimelig på Clas Ohlson. Denne butikken har åpent kjøp i lang tid! Pass på at ruteren støtter 4G+
  3. Hvis jeg heller vil ha 4G-5G og være forberedt på fremtiden, er det ikke så mye å velge i virker det som etter noen raske søk. Har noen kjennskap til ZTE MC801A (5G)D-Link DWR-97 eller Huawei 5G CPE Pro 2 H122-373? Kjenner noen til om 4G-funksjonen funker greit mot Ice+ Data Frihet (og så får 5G komme når 5G kommer rimeligere)? Er uansett litt tvilende til om det er særlig smart å tredoble ruterprisen uten å kunne nyttiggjøre seg ekstrafunksjonaliteten før om flere år...

Så må jeg vel finne ut om det er noen gjenstående bindinger på ADSL-en, men uansett dukker det vel snart opp nye prisøkninger som kan hjemle oppsigelse :hrm:

Se svar direkte i sitat. For øvrig er det ikke noe å vente på. Si opp kobber så fort som mulig da det er oppsigelsestid. Du kan teste ut ICE om du er villig til å betale kr. 99,- pr. mnd. Feks. i oppsigelsestiden. Om det skulle virke dårlig kan du trekke oppsigelsen og du får helt sikkert lov til å fortsette være kunde om du skulle angre deg.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt både Ice+ og nå Telia X med en Huawei E5186s ruter kjøpt brukt på Finn.no,funker helt greit.

Har både 800 og 1800 frekvens dekning fra Ice så det fungerte stabilt med 10 Mbit/s som flyter langt bedre enn strupehastigheten til Telia på 3 Mbit/s. 

Det ligger noen Huawei E5186 rutere på torget på Finn.no:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=225170295

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=221090359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har testet ut Ice+ over en periode på litt over en måned nå. Har også hatt tilgang til Telia og Telenor sitt nett i testperioden for å kunne sammenligne.

Kort sagt så er jeg faktisk så langt ganske imponert over hvor bra Ice+ fungerer. Dekningen har vært over all forventning, men det jo en begrensning i denne testingen - Den har bare skjedd i Stavanger by og i distriktet rundt Stavanger. 

Her har det fungert meget bra, og nesten over all forventning. 

Jeg bruker Talkmore kontant som reserve bacup i tilfellet at  an skualle komme utenfor dekningen til Ice+, men foreløpig så har dette ikke skjedd. Med Talkmore kontant så har man jo Telia nett med en makspris på 50,- pr dag, hvis man skulle få behov for det, men det behovet har så langt ikke meldt seg. 

Bruker også ekstra simkort for ekstra telefon for 39,- kr/mnd og det fungerer også OK.

Som telefoner har jeg brukt Samsung S9+ og Motorola G8 Power (tror jeg det er.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
arne22 skrev (1 time siden):

Har testet ut Ice+ over en periode på litt over en måned nå. Har også hatt tilgang til Telia og Telenor sitt nett i testperioden for å kunne sammenligne.

Kort sagt så er jeg faktisk så langt ganske imponert over hvor bra Ice+ fungerer. Dekningen har vært over all forventning, men det jo en begrensning i denne testingen - Den har bare skjedd i Stavanger by og i distriktet rundt Stavanger. 

Her har det fungert meget bra, og nesten over all forventning. 

Jeg bruker Talkmore kontant som reserve bacup i tilfellet at  an skualle komme utenfor dekningen til Ice+, men foreløpig så har dette ikke skjedd. Med Talkmore kontant så har man jo Telia nett med en makspris på 50,- pr dag, hvis man skulle få behov for det, men det behovet har så langt ikke meldt seg. 

Bruker også ekstra simkort for ekstra telefon for 39,- kr/mnd og det fungerer også OK.

Som telefoner har jeg brukt Samsung S9+ og Motorola G8 Power (tror jeg det er.)

Talkmore kjører Telenor. Du får Telia om ICE ikke har dekning selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk ikke ordnet noe overgang fra telenors ADSL til Ice+ før sommerferien, så hele greia ble utsatt.

Men 30 august bestilte jeg Ice 10+1000 til kampanjepris, med datasim som tillegg. Tok en tur innom Clas Ohlson, og kjøpte Alcatel LinkHub HH71VM. På fredag kom sim-kortene, og da ble det å teste lit :) 

Ruteren gikk rett på Ice+-nettet med det samme den startet med datasim innsatt :thumbup: Fikk likevel et tilfelle der jeg flyttet strømtilførselen til en annen stikkontakt, og da gikk den opp på Ice-uten-pluss, og holdt seg der en kvarters tid fr den gikk til Ice+ igjen. Da gikk jeg inn på web-siden for ruterinnstillinger, og valgte Innstillinger - Mobildata - Nettverksinnstillinger. Der anga jeg Nettverksmodus "bare 4G", og jeg endret Nettverkssøkemodus fra Auto til Manuell. Det siste gjør at man kobler seg fra mobilnettet, og så får man opp en boks med mobilnettverk. Jeg klikket på "Registrer"-knappen på linjen med "Ice+" og siden har den vært fast der - også når jeg har restartet ruteren.

Fikk forresten 10 GB rollover med meg, siden jeg bestilte nest siste dag i august. Foreløpig spiller det liten rolle, har nesten ikke brukt noe av "standardkvoten". Hovedsim er nå sekundærsim i mobilen, med mobildata som hovedoppgave. Primærsim der er pt fra OneCall, men har fått en ny fra Fjordkraft som aktiveres på mitt gamle nummer om noen få dager. Da har jeg tilgang til 3 nett fra mobilen :) 

Så nå er det vel bare å få ut fingern og endelig få sagt opp ADSL-linjen - dette funker jo veldig bra, ser det ut til ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker tvillingsim på iPad Pro med hovedsim på mobil, og Ipaden spiser ikke av standardkvoten på 30gb, men forsyner seg av de 1000Gb fra Frihet. Jeg har høyt forbruk til mobilnett å være.

Jeg ser noen opplever hopping mellom ice og ice+, har ikke hatt noen problemer med det på en god stund. KAN hende jeg flytte over ved oppkobling, men etter at jeg har koblet meg mot ice+ er det helt stabilt. Det er jo også i Ice' interresse - de vil ha mest mulig trafikk på eget nett slik at de slipper å kjøpe kapasitet hos andre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Haiku skrev (På 8.9.2021 den 12.30):

Jeg ser noen opplever hopping mellom ice og ice+, har ikke hatt noen problemer med det på en god stund. KAN hende jeg flytte over ved oppkobling, men etter at jeg har koblet meg mot ice+ er det helt stabilt. Det er jo også i Ice' interresse - de vil ha mest mulig trafikk på eget nett slik at de slipper å kjøpe kapasitet hos andre.

Ja det er jo negativt med ICE kun 4g 700 mhz er ganske tregt, hvis man ikke får støtte for 1800 og 2100 frekvensen ser noen har det men skulle gjerne vurdert ice selv men reiser man til utlandet er ICE elendig får vel bare hovedpakken da servicen er ikke så særlig ventet 10 minutter på kundebehandler på denne tiden å gi svar på fremtiden med ICE kan jo håpe blir 5g 700 mhz eller 3700 mhz og 2 TB eller mere i måneden men tviler da de allerede har økt pakkene, hjelper lite 30 GB til 399 når man får mobil bredbånd 300 GB til 399 kr utrolig stor prisforskjell man får ikke med ice frihet til den prisen i så fall.

Lenke til kommentar

Kommentaren min var nok anekdotisk uten å fokusere på annet enn "mitt setup", abb og hvordan dette fungerer til mitt bruk, men here we go:

Min kvote er på 1030 gb, som er langt mer enn jeg har behov for. Hvor finner du mobilt internett 4G/5G 300 gb til 400 kr? ICE tar 800 kr for 300 Gb, men de har et introtilbud hvor man betaler 400kr i 3 mnd, deretter 800kr. Det blir 700 kr pr mnd første året.

Jeg sjekket akkurat nå pris på 7+1000gb med tvillingsim og 1 års binding, og det kommer på 337 kr pr mnd. Tvillingsim går på 7gb ihht abb, men man kan jo bruke wifi mot hovedsim.

Mitt eget abb som ble nytegnet under en kampanje er på 30+1000gb + tvilling, og det betaler jeg 437kr pr mnd for uten binding.

Jeg kunne altså spart meg en hundrings pr mnd om det var viktig.

Om jeg skal bruke mobilt bredbånd fra ICE + abb (3gb+tvilling) vil jeg ende opp på 888kr/mnd, dvs mer enn det dobbelte av det jeg betaler nå. Fordelen vil være høyere hastighet når jeg er hjemme, bakdelen er bruk av iPad borte. Hastigheten er innafor for min del.

Har ingen formening om ICE og roaming.

Jeg har vært i kontakt med ICE service ved 3 tilfeller de siste 9 mnd (har brukt de i flere år), og min erfaring er diametralt motsatt. Veldig god oppfølging, de svarer godt på mine spørsmål, og har fulgt opp de 2 sakene som innebar kontakt flere ganger helt eksemplarisk. I sakene var det hhv 2, 2, og 4 saksbehandlere (forskjellige tidspunkt/dager mm), og alle fulgte opp saken direkte fra der den pauset vet forrige kontakt uten gjentagelser fra min side. Det tyder på at de har veldig god kontroll på servicebiten og oppfølging.

Fordel om du puster ut og inn når du kommenterer om du vil at folk skal lese det du skriver slik at det ikke fremstår som babbel.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 timer siden):

.. Man da ikke bruker Internettforbindelsen til å utføre en jobb eller noe annet fornuftig. Til det fungerer Ice meget bra og ganske problemfritt.

Så f.eks se filmer, på netflix, samtidig som man laster ned spill eller ha vaktselskap Sector alarm eller Verisure alarm er ufornuft bruk?

Nå er det neppe egnet for trilling sim med 10 mbit eller 11 som beste hastighet i byen eller mindre på fjellet. Om man heletatt får dekning. Man kan vel surfe på nett, men det føles som å ha satelitt mot telia og telenor vertfall. https://bigblu.no/satellittbredband/

Men ikke mye kvoter i måneden. Mulig ping hastigheten er noe bedre med ice.

Sitat

Så det betyr hvis man har hytte eller hus eller noe annet og koblet opp mot ruter på begge steder får man ikke 1 tb måneden å dele på begge. Ergo det minste på den ene og må bruke 1 tb på hovedsimkortet. Håpløse betingelser syns jeg. Er også med release at ring og slik ikke virker om man bruker data. Så blir som elendig og gamlet telefonkabelen får ikke bruk modem og telefoni sammen. Men skal snart stenges ned i sørnorge muligens nordnorge får bedre tid. Da 5g og fiber i de tilfellene ikke tilbys.

Sitat

Min kvote er på 1030 gb, som er langt mer enn jeg har behov for. Hvor finner du mobilt internett 4G/5G 300 gb til 400 kr? ICE tar 800 kr for 300 Gb, men de har et introtilbud hvor man betaler 400kr i 3 mnd, deretter 800kr. Det blir 700 kr pr mnd første året.

Jeg sjekket akkurat nå pris på 7+1000gb med tvillingsim og 1 års binding, og det kommer på 337 kr pr mnd. Tvillingsim går på 7gb ihht abb, men man kan jo bruke wifi mot hovedsim.

Det er ikke prisen de første 6 måneder som er problemet, men heller hvordan ting er orginasert hvis du reiser på ferie i utlandet særlig england og usa eller reiser til steder på fjellet med kun telenor dekning, er jo håpløs system man betaler mye for mangel full dekning og treg hastighet. er vel mellom 1-30 GB man får fri hastighet men i praksis skal man være heldig å få over 50 mbit da carriage agregation ikke funger på ice.  Men man burde fint få 160 mbit ned og 50 mbit opp eller bestefall 300 mbit ned og 60 mbit opp på telenor\telia sitt nett. Med 5g kan man få opp til 960 mbit eller 1300 mbit når man har 5g mobil med støtte for carriage agregation. Mye hastighet er fordel fordi da blir aldri nettet sprengt det kan skje hos ice. Om det er mange kunder per sender. ICE har ikke mye kapasitet. Så risikoen er større der.

Husk på telenor\telia har både 5g 700 mhz\3700 mhz og i tilegg til 2600 + 2100 + 1800 + 800 +700 på 4g så skal mere til for kapasiteten blir sprengt på de stedene. Men de er jo dyrere på data særlig over fri data eller over 120 gb.

Løftene fra 26.02.2019

https://www.ice.no/om-ice/pressemeldinger/ice-er-forberedt-for-5g-med-nokia/

https://www.ice.no/ice-magasinet/ice-er-5g-klar-i-flere-norske-byer/

er falske per dags dato er de kun testpilot med 5g i Tromsø men er lite informasjon der om de får bedre betingelser med ice 1 tb frihet pakken og høyere ytelse.

Ellers blir det små endringer fra telenor og telia sin side på telia X\fridata kanskje de øker fra 100 gb til 120 gb.

Vi trenger konkuranse i mobilnettet er jo konkuranse men er ikke mye konkuranse, blir per GB økning i året, så fiber\coax overstiger tilbudet til mobiloperatørene. Kanskje man burde låne ut trådløse nettet sitt for å tjene mye penger?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 timer siden):

.

Det er ikke prisen de første 6 måneder som er problemet, men heller hvordan ting er orginasert hvis du reiser på ferie i utlandet særlig england og usa eller reiser til steder på fjellet med kun telenor dekning, er jo håpløs system man betaler mye for mangel full dekning og treg hastighet. er vel mellom 1-30 GB man får fri hastighet men i praksis skal man være heldig å få over 50 mbit da carriage agregation ikke funger på ice.  Men man burde fint få 160 mbit ned og 50 mbit opp eller bestefall 300 mbit ned og 60 mbit opp på telenor\telia sitt nett. Med 5g kan man få opp til 960 mbit eller 1300 mbit når man har 5g mobil med støtte for carriage agregation. Mye hastighet er fordel fordi da blir aldri nettet sprengt det kan skje hos ice. Om det er mange kunder per sender. ICE har ikke mye kapasitet. Så risikoen er større der.

Dette har du overhodet ikke greie på. CA eller ikke, jeg får opptil 200 Mbit/sek på en to år gammel Nokia 9 i Lillestrøm sentrum. Prøv å forstå hva som blir sagt om ICE før du poster.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Så var vi inne i 2022. Er vi like godt fornøyd med Data Frihet?

Har for min del ikke hatt et eneste problem eller et eneste driftsavbrudd, og også 0,0 problemer med fakturaer og slike ting. Da må man jo være fornøyd.

Bruker ikke særlig mye data, kanskje 60-100 GB/mnd eller noe slikt, men det er altså dette med at alle ting bare fungerer, og det finnes ikke noen nedlastingsgrense, eller noe slikt å forholde seg til. 

Kikker på forbruket nå: 99 % data igjen. Det er akkurat passe.

Ingen ting å klage på i det hele tatt, for min del.   

Endret av arne22
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Samme forbruk og opplevelse her - helt problemfritt :) 

Mesteparten av dataforbruket går vi ruter (med Data-SIM) til PC, mens litt går i mobil der Ice-SIM er i sekundær-slot og innrettet mot datatrafikk, mens jeg i primærslot har SIM fra Fjordkraft (med liten datakvote) innrettet mot samtale-forbruk. (Det krøller litt ved MMS, men det er den gamle Moto-ens feil, ikke Ice). Aldri tømt noen kvote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...