Gå til innhold

Hjemmekontor PC til Revit/CAD og kanskje litt gaming ;D


Anbefalte innlegg

Hei hei,

Sist jeg bygde stasjonær var i 2011 så nå trenger jeg litt hjelp. God pc'n har nå havnet på kontor-kontoret og jeg vil ha en ny til hjemmekontor-kontoret.

Den vil bli brukt mest til teknisk tegning i Autodesk Revit og så må jeg jo ta en og annen runde i Rome II Total War når nostalgien og vinterkulda setter inn. Kommer nok til å prøve nye total war spill også om CA lanserer noe bra en gang i fremtiden. Har skaffet en drone i forbindelse med jobb så etterhvert vil det bli litt lettere videoredigering på maskinen. Ellers går det i Netflix og YouTube.

Slik jeg har forstått det er Revit mest glad i CPU og liker høy frekvens fremfor mange kjerner. Dog vil jeg ha i7 fordi jeg er vant med at den bare funker, har i7 i nåværende stasjonær og to siste bærbare. Flere kjerner blir forsåvidt utnyttet ved rendring i Revit så er jo ikke helt bortkastet kontra i5.

Ellers er jeg ute etter en oppgradering på skjermkortfronten fra mitt nåværende GTX460, hadde i utgangspunktet SLI men kom visst en fingertupp inni vifta på ene kortet under feilsøking av støy så det ene kortet tok kvelden ganske kjapt. Det funker forsåvidt greit i Revit, men lægger jo utrolig under rotering av modeller når ray tracing er aktivert.

Angående skjerm så kjører jeg nå 2 stk. 24" 1920x1200 fra Dell. Har litt lyst på en 32" 16:9 buet til hjemmekontoret da jeg ikke gjør så mye "papir" og regnskapsarbeid hjemme blir mest CAD hvor jeg vil ha stor skjermoverflate og høy oppløsning, noen erfaringer med slike?

Ønsker en annen type kabinett enn det jeg har nå. Dagens er ett Corsair Graphite 600T og veier nok 600 tonn også og har plass til hvalen som spiste pinoccio. Har ett gammelt "lite" lian li midi tower (ATX) i alu, kommer nok til å oppgradere det med nye USB porter om ikke noe annet kjekt er å anbefale som er lett, stilrent og solid. Er forsåvidt åpen for mini-ITX med Lian Li PC-TU150 case men er helt uvitende mhp. hvilke kompromiss man må godta ved å velge mini-ITX fremfor ATX. Har man noe lett og pent tilsvarende PC-TU150 med håndtak i ATX format er jeg veldig interissert. Det ville vært kjekt å kunne enkelt ta med en kraftig arbeidsstasjon til hytta eller ut på reise. Det finnes alltids en skjerm med HDMI inngang der man ferdes.

Mus og tastatur har jeg et ganske sweet setup på allerede med razor ultimate cherry mx blue, og logitech mx master 3 så beholder dette på nye maskinen. Er interissert i forslag til en god kombopakke mus/tastatur for kontoret.

Vil ha kun SSD og tenkte å starte med to M.2 disker fra adata på 1TB hver, så hovedkortet må støtte dette.

Resten har jeg ikke gjort store tanker om annet enn at jeg vil ha 32GB med minne minimum så raskt som det er formålstjenelig å ha, er det vits med mer enn 32GB? Strømforsyningen trenger neppe være større enn 650W.

Har forelsket meg i støykanselerende headset, men det er uansett greit om maskinen ikke bråker så mye.

 

Håper noen kan komme med litt forslag utifra ledetrådene over, er spent på å se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smakssans fra min side, men testa Dell sin kurva 32 3440x1440 og synes det fungerte dårlig til CAD. Har testa alle mulige størrelser og oppløsninger og egentlig landet på 2stk U2412M. Synes 2 skjermer gir bedre workflow enn ultrawide. Kunne sikkert kjøpt 1440p 24 men prisen forsvarer ikke oppløsningen.

 

i7 er smart og frekvens er bedre enn kjerner som regel. Hva bruker du til rendring? Mange kjerner er ikke alltid nødvendig og vray feks støtter GPU. Samme gjelder real-time renders som feks enscape.

 

Hvis det er GTX 460 du bruker nå så vil alt annet være en klassereise. GTX 1060 burde holde massevis og fungerer godt også til CAD. Personlig ville jeg dog vurdert et RTX-kort nå som det blir bedre implementert i rendering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, deleted said:

Smakssans fra min side, men testa Dell sin kurva 32 3440x1440 og synes det fungerte dårlig til CAD. Har testa alle mulige størrelser og oppløsninger og egentlig landet på 2stk U2412M. Synes 2 skjermer gir bedre workflow enn ultrawide. Kunne sikkert kjøpt 1440p 24 men prisen forsvarer ikke oppløsningen.

 

i7 er smart og frekvens er bedre enn kjerner som regel. Hva bruker du til rendring? Mange kjerner er ikke alltid nødvendig og vray feks støtter GPU. Samme gjelder real-time renders som feks enscape.

 

Hvis det er GTX 460 du bruker nå så vil alt annet være en klassereise. GTX 1060 burde holde massevis og fungerer godt også til CAD. Personlig ville jeg dog vurdert et RTX-kort nå som det blir bedre implementert i rendering.

Takk for innspill, vil fortsette med 2 x 24" 1920x1200 på dag-kontoret.

32" jeg har sett på til hjemmekontor er Samsung med 2560x1440 så ikke ultrawide mao og veldig bra tilbud på den hos netonnet :D Blir mye film og litt spill på den når jeg ikke kveld- og helgeCAD'er. Jeg tester den bare for å se, kan til nød benytte 14-dagers angrerett. Ultrawide med "to skjermer i en" er ikke noe for meg heller, men denne skjermen faller ikke i den kategorien slik jeg forstår specs.

Hvilken render jeg bruker er jeg sannelig ikke sikker på, standard som følger med Revit '19 i alle fall. Hardware til rendring er samme maskinen, i7 2600K og GTX460 (GLH edition vel og merke ;) )

Har nå fått skrapt ihop en liten liste, se bort fra tastatur/mus da disse vil brukes på dag-kontoret. Hva synes dere om den som allround hjemmekontor pc?

https://classic.prisjakt.no/list.php?l=658542&view=m

hjemmekontor.thumb.jpg.097554d14e976e627ee3db82b94c7ea6.jpg

 

Edit: Er ikke så oppdatert på hovedkort om dagen så valgte bare det billigste som så ut til å passe.

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

Nei da så, høres ut som det primært er for gaming/film og sekundært CAD? Isåfall hadde jeg kanskje sett på en ultrawide likevel. Formatet fungerer ihvertfall veldig godt til spill/film.

Komponentlisten ser fin ut. Tror de fleste hovedkort er bra nok idag, virker som de dyre bare er nisjekort med ekstra kjøling og gaming features.

Spørsmålet er om du egentlig trenger 2070. 50% dyrere men bare 15-20% raskere enn 2060.

Lenke til kommentar
4 hours ago, deleted said:

Nei da så, høres ut som det primært er for gaming/film og sekundært CAD? Isåfall hadde jeg kanskje sett på en ultrawide likevel. Formatet fungerer ihvertfall veldig godt til spill/film.

Komponentlisten ser fin ut. Tror de fleste hovedkort er bra nok idag, virker som de dyre bare er nisjekort med ekstra kjøling og gaming features.

Spørsmålet er om du egentlig trenger 2070. 50% dyrere men bare 15-20% raskere enn 2060.

2060 vanilla, super eller ti du tenker da?

Tidsmessig vil det caddes mer enn spilles og ses film, er bare ikke så gira på to skjermer hjemme. Og vil prioritere kos fremfor produksjon.

Ville du da gått for en 49" 32:9 5120x1440 istedet for 32" 16:9 2650x1440?

Lenke til kommentar

Ti tror jeg skal være det beste kjøpet. Jøss, visste ikke at 32:9 eksisterte engang. Det tilsvarer vel to 16:9 skjermer. Ser ikke helt vitsen da film maksimalt er 21:9. Du trenger nok ikke all den arbeidsflaten heller med mindre du vil ha 2 programmer oppe samtidig i full størrelse, men det kan du også med 21:9. Hvis jeg skulle hatt én skjerm hadde jeg sett mer på 21:9 enn kun én 16:9. Noe annet verdt å merke seg er oppløsningen. Den på 5120x1440 kan muligens være litt tung å spille på med RTX 2060.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...