Gå til innhold

Ærlig spørsmål om IQ


Anbefalte innlegg

Om vi kun tar utgangspunkt i studien til Wicherts, Dolan og van der Maas, så konkluderer de jo selv med at denne forskjellen de finner, mest sannsynlig kommer av dårligere helsehjelp, ernæring, utdannelse og helsehjelp.

Jeg har ingen ekspertise innen genetikk, men dersom vi kun tar for oss den delen av genetikken som preges av eksterne faktorer (som fks. underernæring) så er det vel ikke så rart at dette manifisteres sterkere genetisk gjennom generasjoner, dersom dette pågår i lang tid?

Dersom trådstarter har lyst til å sutre over hvordan tråden utvikler seg, synes jeg hen kan skru på selvinnsikten, og se hvor utrolig flåsete og enfoldig eget bidrag har vært:

Quote

Men er det egentlig helt ærlig for real noen av dere som tror at somaliere og sigøynere har like høy gjennomsnittlig IQ som japanere? Når du ser på verden rundt deg?

Skal vi liksom diskutere utifra dette premisset, hvor det liksom er så innlysende at det ikke krever noen videre rasjonale, at en somalisk-, eller romani-person ikke skal kunne besitte samme nivå av intelligens som en japansk person?
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Atib Azzad said:

Om vi kun tar utgangspunkt i studien til Wicherts, Dolan og van der Maas, så konkluderer de jo selv med at denne forskjellen de finner, mest sannsynlig kommer av dårligere helsehjelp, ernæring, utdannelse og helsehjelp.

 

Åpenbart. Men det er en forskjell. Derfor er det rasistisk å hevde at et spebarn fra sør for Sahara adoptert og vokst opp hos norske foreldre  er mindre intelligent en snittet. Men en 20-årig somalier som kommer som båtflyktning over middelhavet får ikke sin IQ påvirket som følge av denne båtturen.

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (34 minutter siden):

Jeg ser du konkluderer med at IQ handler mer om miljø enn arv. Har du kilde på at dette er konsensus?

 

Er det plutselig krav om å bevise sitt eget inntrykk av konsensus? Jeg foreslår du finner frem PCen din og begynner å lese om f.eks. James Flynn sitt arbeid.

Sitat

Videre stusser jeg på påstanden om at å antyde at IQ er genetisk bestemt er rasisme. Hva legger du i dette? Vil det å tro at IQ til en viss eller i stor grad er genetisk bestemt etter ditt syn være rasisme?

Genetisk bestemt IQ er i seg selv ikke rasisme, men å antyde at andre menneskeraser er underlegne på intelligens er rasisme, spesielt siden det er uvitenskapelig. Om du har lyst til å forsvare en rasistisk konklusjon fordi du mener det er objektivt riktig så har du et problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Geirr said:

Åpenbart. Men det er en forskjell. Derfor er det rasistisk å hevde at et spebarn fra sør for Sahara adoptert og vokst opp hos norske foreldre  er mindre intelligent en snittet. Men en 20-årig somalier som kommer som båtflyktning over middelhavet får ikke sin IQ påvirket som følge av denne båtturen.

Det er vel i det hele tatt ganske grumsete å gjøre antagelser om folk, basert på gjenomsnittet av folkegruppen de tilhører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
15 minutes ago, Geirr said:

Men en 20-årig somalier som kommer som båtflyktning over middelhavet får ikke sin IQ påvirket som følge av denne båtturen.

Det er det vel heller ingen som bestrider, men vedkommende kan få høyere IQ hvis man gir dem en utdannelse når de kommer hit.

Nå skal det nevnes at å komme fra Somalia ikke automatisk gir rett på asyl i Norge, så hvis personen får lov til å bli, er det fordi det er mer inne i bildet, og det er en del av vårt humanitære ansvar å ta hånd om disse menneskene, selv om det kan være en utfordring for oss også.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gavekort said:

IQ er mer miljø enn arv. 

 

Hva er styrkeforholdet iforhold til hva som bestemmer mest?
Er det Miljø-Arv  60%-40%?
70%-30%? 
80%-20%?

Quote

Antyder dere at dette er genetisk bestemt så er det rasisme.

Det ser jo ut som at du selv er enig i at arv har noe å si. 
Hvor mye kan vekt kan man tillegge arv før det blir rasistisk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 minutter siden):

Hva er styrkeforholdet iforhold til hva som bestemmer mest?
Er det Miljø-Arv  60%-40%?
70%-30%? 
80%-20%?

Det ser jo ut som at du selv er enig i at arv har noe å si. 
Hvor mye kan vekt kan man tillegge arv før det blir rasistisk? 

Å sette prosentverdier på arv og miljø er ikke noe vi gjør.

Poenget mitt, som hadde kommet tydelig frem om du så videoen jeg lenket til på første side, er at arv er trivialisert av miljø. Hvis man tilrettelegger intelligens til arv basert på opphav så er det rasistisk, spesielt når det lett kan forklares av miljøet i andre kulturer, som understreket i tidligere innlegg.

Flin skrev (1 minutt siden):

La oss si at øst-asiater har i snitt fem poeng høyere enn snittet i verden, det er det tallet jeg har hørt. Hva har det å si? Hvilken betydning har det? Greit nok at IQ korrelerer med suksess, men 5 poeng er ikke så mye.

Det viser at øst-asiatere er flinkere til å løse oppgaver om abstrakt tenking. I stor grad fordi de verdsetter abstrakt tankegang mer enn andre.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Psykake said:

At man bryr seg om denne problemstillingen sender et signal om at man er ute etter å dehumanisere gruppen(e) man mener har lavere IQ. 

Er det dehumanisering å spørre hvorfor enkelte land eller regioner har lavere IQ enn andre?
Verdsetter samfunnet utelukkende personer basert på deres IQ - og ikke deres ferdigheter, motiver, snillhet og generelle oppførsel? 

Ted Kaczynski, også kjent som the Unabomber, har en IQ på 167. Er han hva samfunnet bedømmer som det beste menneskeheten har å by på? 

Hva om du kommer med argumenter istedenfor å forsøke å delegitimere diskusjonen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Er det dehumanisering å spørre hvorfor enkelte land eller regioner har lavere IQ enn andre?
Verdsetter samfunnet utelukkende personer basert på deres IQ - og ikke deres ferdigheter, motiver, snillhet og generelle oppførsel?

Nei. Det er dehumanisering å antyde at somaliere er dummere og mindreverdige enn vestlige fordi de ikke har vokst opp i et samfunn som verdsetter evnen til å tenke abstrakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Er det dehumanisering å spørre hvorfor enkelte land eller regioner har lavere IQ enn andre?
Verdsetter samfunnet utelukkende personer basert på deres IQ - og ikke deres ferdigheter, motiver, snillhet og generelle oppførsel? 

Ted Kaczynski, også kjent som the Unabomber, har en IQ på 167. Er han hva samfunnet bedømmer som det beste menneskeheten har å by på? 

Hva om du kommer med argumenter istedenfor å forsøke å delegitimere diskusjonen? 

Konklusjonen var lagt før diskusjonen startet. 

Motivet var å dehumanisere innvandrere og bagatellisere rasisme/undertrykkelse. 

 

Jeg vet at du ikke mener det samme som meg så vi legger den bare død der. 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (2 minutter siden):

Ok, den var jo litt morsom, men den sier jo en del om venstresiden da. ;) At de har fjernet ytringsfrihet, og påstår at Afrika hadde vært fantastisk om ikke bare det hadde vært for en krig på 90-tallet, etc etc..

Hvorfor kaller du alle meningsmotstandere for venstresiden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Nei. Det er dehumanisering å antyde at somaliere er dummere og mindreverdige enn vestlige fordi de ikke har vokst opp i et samfunn som verdsetter evnen til å tenke abstrakt.

Jeg har ikke sett noen forsøke å antyde at folk er mindreverdige om de har lavere IQ.
Jeg ser ingen fokus på IQ i det generelle samfunnet og har ikke sett noe som tyder på folk synes de med høyere IQ er mer verdt enn andre. 



Og hvorfor har enkelte regioner i Afrika lavere IQ i gjennomsnitt - det er vel det vi er her for å diskutere årsakene til. 
 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke sett noen forsøke å antyde at folk er mindreverdige om de har lavere IQ.
Jeg ser ingen fokus på IQ i det generelle samfunnet og har ikke sett noe som tyder på folk synes de med høyere IQ er mer verdt enn andre. 
 

Da er du blind.

Sitat

Og hvorfor har enkelte regioner i Afrika lavere IQ i gjennomsnitt - det er vel det vi er her for å diskutere årsakene til. 

Fordi IQ er miljø, som sagt 5 ganger før. Om du ikke tenker daglig på abstrakte problemer så har du ikke evne til å prestere på en test som i all hovedsak handler om abstrakte problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...