Gå til innhold

Eksternt 4G-modem til en rimelig penge?


Anbefalte innlegg

Finnes det ingen enkle 4G-modem med ethernet-utgang til salgs i dag utenom Netgear modem LB2120 som koster nærmere 2000,- alene? 

Jeg vet en del rutere har muligheten til å koble til visse USB-modem med SIM-kort, men jeg ser en fordel med et løst modem jeg kan plassere på loftet, med ekstern antenne ute, og med RJ45-plugg for kabeltilkobling til en hvilken som helst ruter plassert bedre i huset. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Fossin skrev (11 timer siden):

Finnes det ingen enkle 4G-modem med ethernet-utgang til salgs i dag utenom Netgear modem LB2120 som koster nærmere 2000,- alene? 

Jeg vet en del rutere har muligheten til å koble til visse USB-modem med SIM-kort, men jeg ser en fordel med et løst modem jeg kan plassere på loftet, med ekstern antenne ute, og med RJ45-plugg for kabeltilkobling til en hvilken som helst ruter plassert bedre i huset. 

Du får noen litt rimeligere typer hos feks. Power. Clas Ohlson har en hvit Alcatel til kr. 1300 som jeg selv litt begrenset erfaring fra, og den har funket utmerket den korte perioden jeg hadde den.

Lenke til kommentar

Nå har vel disse kun Opptil 150 mb/s hastighet

https://www.teknikmagasinet.no/produkter/gaming-data/nettverk/4g-routere/alcatel-link-zone-mw40v-4g-router?gclid=EAIaIQobChMIxuG6trfr6gIVGCwYCh29ywKIEAYYASABEgK7_fD_BwE#fo_c=2753&fo_k=80930d7cf1c3a2e3bb8e0ee7af9cfa6c&fo_s=gplano

Så de fleste bedre minirouterne fra Netgear har vel opp mot 300\600 mbit hvis levrandøren støtter så rask ytelse.

Nå må man også huske på en del tplink og andre kan redusere ytelsen over tid. Så man får vel nok hva man betaler for.

Lenke til kommentar

Akkurat det med hastigheten er jeg ikke så opptatt av da 150/50 uansett er raskere enn jeg har hatt tidligere, og burde holde en stund fremover. Med utbygging av 5G vil jo mulighetene endres i fremtiden, som igjen gjør det dumt å bruke for mye penger på et 4G-modem.

Selv om ruterne dere har foreslått vil fungere, ville jeg foretrekke et enklere modem da jeg uansett har eksisterende ruter plassert sentralt i huset. Jeg ville trodd det kunne lages mye enklere og billigere. 

Det må også være mulig med ekstern antenne for å sikre stabilt nett noe reise-ruteren på Teknikkmagasinet ikke har muligheter til. 

Kan disse USB-modemene legges på loftet i nærheten av antenna og kobles med USB-forlenger til ruteren i huset? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fossin skrev (3 timer siden):

Akkurat det med hastigheten er jeg ikke så opptatt av da 150/50 uansett er raskere enn jeg har hatt tidligere, og burde holde en stund fremover. Med utbygging av 5G vil jo mulighetene endres i fremtiden, som igjen gjør det dumt å bruke for mye penger på et 4G-modem.

Selv om ruterne dere har foreslått vil fungere, ville jeg foretrekke et enklere modem da jeg uansett har eksisterende ruter plassert sentralt i huset. Jeg ville trodd det kunne lages mye enklere og billigere. 

Det må også være mulig med ekstern antenne for å sikre stabilt nett noe reise-ruteren på Teknikkmagasinet ikke har muligheter til. 

Kan disse USB-modemene legges på loftet i nærheten av antenna og kobles med USB-forlenger til ruteren i huset? 

https://www.clasohlson.com/no/Alcatel-HH70-trådløs-ruter-med-4G-modem/p/Pr388784000

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fossin skrev (3 timer siden):

Ja, jeg ser Alcatel'en har mulighet for antenne, men det er fortsatt en ruter med unødvendige funksjoner og ganske dyr til bruken min. Da er det noe rimeligere å kjøpe et USB-modem à la Huawei E3372 , legge det på loftet koblet til en utendørs antenne med lang USB-ledning ned til hovedruteren min.

Alcatel'en har relativt god rekkevidde på wifi, og ellers. Kanskje du ikke trenger utendørsantenne i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Alcatel'en har relativt god rekkevidde på wifi, og ellers. Kanskje du ikke trenger utendørsantenne i det hele tatt ;)

Utendørsantenna er for å ta imot 4G signaler stabilt. Alt av ruterfunksjonalitet ville isåfall blitt skrudd av i denne ruteren. 

Virker som det ikke er noe særlig marked for modem med ethernet-utgang da. Synd, for det bør være mye mer universelt en disse USB-modemene. 

Lenke til kommentar
cacb skrev (18 timer siden):

Dersom man har en Raspberry PI liggende (jeg har 3-4 stykker) er det antagelig teknisk mulig å bruke et USB 4G modem og dele nettet over ethernet-portene til Raspberry PI

https://maker.pro/raspberry-pi/tutorial/how-to-create-a-4g-hotspot-with-raspberry-pi

 

Er det ikke da enklere å bare bruke et USB-til-ethernet-adapter fra modemet på loftet til ruteren i huset? Ethernetkabler har jo mye lengre makslengder enn USB. En cat. 6-kabel skal vel gi rikelig med strøm til et USB-modem?

Lenke til kommentar
8 hours ago, Fossin said:

Er det ikke da enklere å bare bruke et USB-til-ethernet-adapter fra modemet på loftet til ruteren i huset? Ethernetkabler har jo mye lengre makslengder enn USB. En cat. 6-kabel skal vel gi rikelig med strøm til et USB-modem?

Sikkert, men ideen var ingen USB kabel i det hele tatt, for Raspberry PI har jo både USB og ethernet, så her kan man koble til ethernett. Sikkert ikke den beste tekniske løsningen, men poenget var å være litt kreativ "til en rimelig penge", spesielt om man hadde en slik liggende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...