Gå til innhold

Få dekket bolig av NAV?


Anbefalte innlegg

Hei, før innlegget begynner må jeg påpeke at jeg IKKE kan for mye om lover og regler, har prøvd og prøver å sette meg inn i saker og ting, men for min del er ord og fraser formulert for vanskelig for meg. Håper jeg har noen her som kan gi meg råd og "oversette" for meg, på forhånd takk.

* Kort om meg, fyller 25 neste måned. Har vært i arbeidslivet men har rygg og nakkeskade, dessverre som skal gjøre livet vanskeligere for meg*

Jeg har flere spørsmål, ting jeg kanskje har "krav på" eller lignende. Ikke missforstå, er IKKE ute etter å utnytte "systemet". Skulle vært operert for ryggskaden, men for en grunn legene heller ikke forstår så er noe som heter CRP-nivået i kroppen for høyt da jeg er inne i hovedstaden de to gangene jeg skulle operert der. Prøvene hjemme ved flere anledninger vært innen for grensen. Har bodd hjemme cirka fra høsten 2017 på grunn av smerter og akutte sykehusinnleggelser. Har nevnt til min saksbehandler på NAV, på grunn av flere personlige, og helserelaterte situasjoner at jeg vil og tror det vil hjelpe å bo for meg selv, han virket positiv og enig til dette, men dette var ikke hans "bord", dette måtte jeg ta opp med kommunen med kommunalbolig. Jeg måtte også prøve å få leid en bolig først selv FØR jeg søkte kommunen om dette? Høres feil ut. Har ikke råd. Selv om jeg har vært i arbeid og hatt godt betalt så teller IKKE dette med for noen grunn, tatt dette opp med NAV flere ganger uten å få tilfredsstillende svar fra dem. Pr. idag har jeg det minste jeg har lov til å få, altså 2 G (2 ganger grunnbeløpet, som er rett under 200 tusen i året). 

Spørsmål: 

  • Ett av kravende som NAV også nevnte var jeg måtte prøve på det private markedet selv først. Men dette er jo umulig med tanke på min helse og situasjon og økonomi, skal jeg "hoppe" over dette steget eller gjelder det fremdeles?
  • Har ca 29.xxx kroner i BSU, hvor og hvordan skal jeg oppføre det som? (formue og hvis jeg skal søke bostøtte?)
  • Er det mulig å søke om startlån i kommunen? Hva blir best, og vil jeg kunne få dekket noen av utgifter? For eksempel kommunale avgifter? Og hva hvis jeg får ung uføre/uføretrygd innvilget både på startlån/kommunalt lån, blir jeg ekstra skyldig eller ansvarlig på noen måte?
  • RESERVERT FOR KOMMENDE SPØRSMÅL.

 

Tusen takk, vennelig hilsen Kampsport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høyt CRP-nivå er som regel grunnet betennelse eller innfeksjon i kroppen. Hadde selv CRP på rundt 250-300 en periode.

Har ikke peiling på hva du har krav på, men ser ikke for meg at du får dekket bolig. Du får kanskje dekket bostøtte og mulighet for startlån. Lykke til uansett. :)

Lenke til kommentar
Merko skrev (19 timer siden):

høyt CRP-nivå er som regel grunnet betennelse eller innfeksjon i kroppen. Hadde selv CRP på rundt 250-300 en periode.

Har ikke peiling på hva du har krav på, men ser ikke for meg at du får dekket bolig. Du får kanskje dekket bostøtte og mulighet for startlån. Lykke til uansett. :)

Ja, riktig. Legen mener etter mye prøving og feiling at smerten jeg har og diverse relatert til det kan være grunnen nivået går opp og ned.

Lenke til kommentar
Kampsport skrev (På 25.7.2020 den 23.17):
  • Ett av kravende som NAV også nevnte var jeg måtte prøve på det private markedet selv først. Men dette er jo umulig med tanke på min helse og situasjon og økonomi, skal jeg "hoppe" over dette steget eller gjelder det fremdeles?
  • Har ca 29.xxx kroner i BSU, hvor og hvordan skal jeg oppføre det som? (formue og hvis jeg skal søke bostøtte?)
  • Er det mulig å søke om startlån i kommunen? Hva blir best, og vil jeg kunne få dekket noen av utgifter? For eksempel kommunale avgifter? Og hva hvis jeg får ung uføre/uføretrygd innvilget både på startlån/kommunalt lån, blir jeg ekstra skyldig eller ansvarlig på noen måte?

Ingen i Norge over 18 år har rett til varig bolig. Men grovt forklart har kommunene en plikt å sørge for at ingen skal være bostedsløs mot sin vilje. NAV har bare plikt å sørge for midlertidig husvære. Dette er en sosial tjeneste som er tidsbegrenset.
Så og si alle norske kommuner har likevel utarbeidet egne retningslinjer for hvordan bostedsløse og vanskeligstile skal kunne bosettes. Kommunen har til dette formålet kjøpt en rekke boliger der de etter kommunepolitisk vedtatte vilkår, bosetter de personene som fyller vilkårene. Typisk snakker vi om personer med utviklingshemning, demenskollektiv, psykiatriboliger, etc. Felles for disse, er at de ofte har tilknyttet døgntilgjengelig bistand, i folkemunn kalt "omsorgsbolig". Men så sinnes det en gruppe i samfunnet som av ulike årsaker er vansligstilte på den måten at de ikke klarer å ivareta verken rettigheter eller plikter på boligmarkedet, uten å være i behov av døgnbemanning. Hvorvidt du tilhører den gruppen i din kommune, er opp til kommunen å vurdere.

NAV i seg selv forvalter ikke boliger. Kommunen i NAV samarbeider noen ganger med kommunen. og forvalter kommunens boliger sammen med kommunen. Dette er vanlig i små kommuner. Dårlig råd er uansett aldri et argument for å få innvilget en leieavtale med kommunen. Får du innvilget og tildelt et leieforhold, er det av andre årsaker. Det er siden NAV-sosial som sørger for husleia opp til et vist nivå.

BSU skal oppføres som kapital, det vil si penger på bok. Du vil ikke får sosialstønad til verken husleie, strøm eller livsopphold  før de pengene er brukt opp.

Startlån søker du om via Husbanken. Du vil ikke få lån dersom du ikke har fast inntekt. Dersom du får uføretrygd, har du et inntektsgrunnlag som gjør at du kan få innvilget startlån. Min erfaring er at du med un ufør idag får innvilget et lån på ca 750.000,- dersom fellesutgiftene er rundt 5000,-.
 

Lenke til kommentar
Gjest accd3...8b0

Å så mye synsing og tull her.

Får du Dagpenger, sykepenger, aap, sos.hjelp nå? Det har selvfølgelig mye å si. Antar du får aap siden du skriver 2g.

Det er tull at bsu'en din ryker hvis du mottar sosial hjelp. Det skal vurderes i hvert tilfelle og klarer du å argumentere for det er det gode muligheter for at du ikke må tappe den kontoen. Husk skriftlig klage ved alle potensielle avslag. Står nav på sitt går den til fylkesmannen. Står du i en kurant situasjon kan klagen bli hastebehandlet.

I praksis kan nav dekke bolig for deg livet ut. Nav er pliktig til å skaffe deg tak over hodet. Så lenge du bor hos foreldrene dine plikter de ikke å hjelpe deg. Så du må gå innom å si at du bor på gaten, og da skaffer de deg nødbolig(les:liten hytte i utkanten av tettstedet). Hvis ikke må du true med avviksmelding til fylkesmann, klage på vedtak, service klage på saksbehandler osv. Du må tørre å ta litt plass skal du få samme rettigheter i praksis som de mer erfarne naverne som ikke nødvendigvis tror på moraliserende forumdeltakere.

Spørsmålet blir hvor mye må du betale for at nav skaffer deg et tak over hodet. I utgangspunktet skal du betale alt med de 2g du tjener, men utgifter til livsopphold går til fratrekk. I ditt tilfelle ville jeg argumenterer med at du har ekstraordinære utgifter knyttet til mesisinsk behandling osv osv. Stort behov for proteiner for gjenoppbygging eller at du mangler ostehøvel, tv og andre engangsutgifter som ikke direkte går under livsoppholdsatsene. Kast dritt opp i veggen og se hva som sitter fast, jo mer du ber om jo mer kan du potensielt få.

Nav feilinformerer i stor grad, samme gjør synsere her inne. Anbefaler deg å lawyer up med en saksbehandler i jussbuss, gatejuristen osv. Det er gratis, de har peiling og de jobber for at du kan melke mest mulig ut av systemet.

 

 

Anonymous poster hash: accd3...8b0

Lenke til kommentar
Kampsport skrev (På 25.7.2020 den 23.17):

 

  • Ett av kravende som NAV også nevnte var jeg måtte prøve på det private markedet selv først. Men dette er jo umulig med tanke på min helse og situasjon og økonomi, skal jeg "hoppe" over dette steget eller gjelder det fremdeles?
  • Har ca 29.xxx kroner i BSU, hvor og hvordan skal jeg oppføre det som? (formue og hvis jeg skal søke bostøtte?)
  • Er det mulig å søke om startlån i kommunen? Hva blir best, og vil jeg kunne få dekket noen av utgifter? For eksempel kommunale avgifter? Og hva hvis jeg får ung uføre/uføretrygd innvilget både på startlån/kommunalt lån, blir jeg ekstra skyldig eller ansvarlig på noen måte?
  • RESERVERT FOR KOMMENDE SPØRSMÅL.

 

 

1. Dette stemmer. Nav kan, og vil kreve dette. Du kan få det som kalles for depositumsgaranti av NAV for å dekke depositum. Har du 200k ish i året nå, så bør du fint ordne deg en liten leilighet og leve helt greit på dette. Dersom du står i fare for å bli husløs, kan du -kreve- at nav finner midlertidig botilbud til deg, mens du søker etter leilighet selv. Nav skal være siste mulighet dersom alt annet er prøvd. Dog skal det sies at hvis du i dag bor hjemme hos dine foreldre, så er ikke dette noe nav behandler hverken raskt eller seriøst, og du har begrenset med rettigheter. Loven her rundt bosted slår først inn når du ikke kan sove i en seng med tak over hode. 

2. Har du AAP, ryker ikke disse sånn uten videre, men nav kan, og vil sannsynligvis tvinge deg til å legge dette i depositum til ny leilighet. Skal du søke bostøtte må du først ha skaffet leilighet, da de bruker utgiftene her (i kontrakta) til å beregne hva du kan få, opp til ett visst beløp mer mnd. Dersom du fortsatt har BSU når du søker bostøtte, oppføres dette som formue, sparepenger eller lignende. 

3. Du kan søke startlån hos for eksempel husbanken. Da må du ha sikker inntekt. Ufør regnes som sikker inntekt, da den somregel er tidsubestemt. AAP er ikke sikker inntekt. 

Endret av RaveX
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest accd3...8b0 skrev (1 time siden):

melke mest mulig ut av systemet.

 

 

Anonymous poster hash: accd3...8b0

Du burde virkelig skamme deg. Systemet er det jeg, Kari og Ola Nordmann som betaler for. Målet ditt med nav bør ALDRI være å få ut mest mulig, men heller å få slik at du har brød og servelat, og en seng å sove i. Nav skal alltid være siste utvei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest accd3...8b0 skrev (1 time siden):

Det er tull at bsu'en din ryker hvis du mottar sosial hjelp. Det skal vurderes i hvert tilfelle og klarer du å argumentere for det er det gode muligheter for at du ikke må tappe den kontoen. (1)

Nav er pliktig til å skaffe deg tak over hodet. Så lenge du bor hos foreldrene dine plikter de ikke å hjelpe deg. Så du må gå innom å si at du bor på gaten, og da skaffer de deg nødbolig(les:liten hytte i utkanten av tettstedet). Hvis ikke må du true med avviksmelding til fylkesmann, klage på vedtak, service klage på saksbehandler osv. Du må tørre å ta litt plass skal du få samme rettigheter i praksis som de mer erfarne naverne som ikke nødvendigvis tror på moraliserende forumdeltakere. (2)

Spørsmålet blir hvor mye må du betale for at nav skaffer deg et tak over hodet. I utgangspunktet skal du betale alt med de 2g du tjener, men utgifter til livsopphold går til fratrekk. I ditt tilfelle ville jeg argumenterer med at du har ekstraordinære utgifter knyttet til mesisinsk behandling osv osv. Stort behov for proteiner for gjenoppbygging eller at du mangler ostehøvel, tv og andre engangsutgifter som ikke direkte går under livsoppholdsatsene. Kast dritt opp i veggen og se hva som sitter fast, jo mer du ber om jo mer kan du potensielt få. (3)

Nav feilinformerer i stor grad, samme gjør synsere her inne. Anbefaler deg å lawyer up med en saksbehandler i jussbuss, gatejuristen osv. Det er gratis, de har peiling og de jobber for at du kan melke mest mulig ut av systemet. (4)

(1). I hovedsak korrekt når det gjelder engangsytelser. Men ved vurdering av langvarig økonomisk sosialshjelp til livsopphold, husleie og strøm, er min erfaring at NAV-sosial krever at du må bruke opp BSU først. Dette sier alle sosialkontorer jeg har vært i kontakt med i to fylker.

(2) I hovedsak korrekt, men det gjelder ikke varig bolig, bare midlertidig bosted. At du "bor på gaten" må dokumenteres med enten folkeregisterutskrift om "UFB" / "Ikke bosatt", eller oppsigelse fra tidligere bostedadresse. Hytte i utkanten har jeg aldri opplevd blitt tildelt, men derimot natthjem på bymisjonen. Man sender ikke "avviksmelding" til fylkesmannen. Man klager direkte til sosialkontoret som siden sender klagen videre til fylkesmannen dersom de ikke etterkommer klagen i sin helhet.
I egenskap at du er Gjest accd3.. ville det vært høfligere å ikke omtale andre forumdeltakere som moraliserende. For så vidt er det å være en "erfaren naver" en realkompetanse, men det er ikke en anerkjent kildehenvisning.

(3) Helt riktig å føre opp alt man har av utgifter til det man anser er viktig. NAV-sosial derimot mener at alle utgifter unntatt husleie, strøm, busskort, medisinske utgifter opp til frikortbeløp og forsikring, skal dekkes av livsoppholdet. De krever som regel at du søker om bostøtte samtidig som de foretar et fratrekk av det mottatte. Kaste dritt på på veggene i NAV-kontoret er forøvrig straffbart.

(4) Jeg kan ikke se annet enn at også du kjære Gjest acc3... føyer deg inn i rekken med feilinformasjon (sammen med oss andre i følge deg selv). Lawyer up for å melke systemet kan tolkes på flere måter. Det er riktig at man skal få det man har krav på. Ja, NAV er ikke de flinkeste i klassen til å informere om rettigheter. Men å "melke" med feilopplysninger, er også det straffbart.
 

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar
Gjest accd3...8b0
2 hours ago, RaveX said:

Du burde virkelig skamme deg. Systemet er det jeg, Kari og Ola Nordmann som betaler for. Målet ditt med nav bør ALDRI være å få ut mest mulig, men heller å få slik at du har brød og servelat, og en seng å sove i. Nav skal alltid være siste utvei.

Og der har vi moralismen.

 

 

 

 

Skandinav: høres ut som du har tatt for god fisk det NAV har servert deg om bsu.. det er synd for deg. Som sagt. Klag til fylkesmannen. Alltid. Ved avslag.

Selvfølgelig kan man sende avviksmelding til fylkesmannen. Det heter tips. Og fylkesmannen bruker det når de fører tilsyn med kommunen. Igjen.. virker som du har latt kue av nav under dine møter med de. Det går fint an å få ekstra engangstilskudd til tv, stekepanne osv. Og selvfølgelig til høytider.

Ja, jeg vil at TS ikke tar noe av det vi sier at face value. Å nave er en fulltidsjobb og størstedelen av tiden går til research. Det er sånn man får mest penger. Går fint an å melke systemet uten å gi feilopplysninger. Det heter å kreve sin rett!

Anonymous poster hash: accd3...8b0

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (3 timer siden):

Synes det stinker litt av holdningen når målet er å "melke mest mulig" ut av systemet slik "gjest" skriver. Jeg oppfatter ikke TS slik, bare så det er sagt. Denne er kun ment til "gjest".

Han skriver han ikke er ute etter å utnytte systemet. Men la meg si en ting: Jeg har blitt fortalt av nav-konsulenter at man må "kreve sin rett". Altså, hvis man tenker som en slave, så vil man bli behandlet som en slave. Så hvis man har utforsket alle arbeidsmuligheter, og har innsett at man har en sykdom som gjør en helt eller delvis arbeidsufør, så er det dumt å gå rundt grøten og prøve å jobbe seg helt i graven, når det finnes hjelp for å kanskje få bidratt i samfunnet med hjelp. Hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 minutt siden):

Han skriver han ikke er ute etter å utnytte systemet. Men la meg si en ting: Jeg har blitt fortalt av nav-konsulenter at man må "kreve sin rett". Altså, hvis man tenker som en slave, så vil man bli behandlet som en slave. Så hvis man har utforsket alle arbeidsmuligheter, og har innsett at man har en sykdom som gjør en helt eller delvis arbeidsufør, så er det dumt å gå rundt grøten og prøve å jobbe seg helt i graven, når det finnes hjelp for å kanskje få bidratt i samfunnet med hjelp. Hvis det er mulig.

Jeg støtter TS fullt ut jeg. Har ikke annet enn sympati og respekt for han. Det var "gjest" sin kommentar jeg viste til. Den handlet om å melke maksimalt ut av systemet. Jeg synes man skal få det man har rett til, og ikke forsøke å melke maksimalt ut/utnytte datasystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest accd3...8b0
44 minutes ago, Merko said:

Uten at jeg skal legge meg alt for mye opp i hvorfor du er på NAV, så kunne du kanskje ha brukt denne kunnskapen i arbeidslivet istedenfor. :) 

Er i fulltidsjobb jeg. Har aldri mottatt en kommunal ytelse heller ??

 

28 minutes ago, C_Buk said:

Jeg støtter TS fullt ut jeg. Har ikke annet enn sympati og respekt for han. Det var "gjest" sin kommentar jeg viste til. Den handlet om å melke maksimalt ut av systemet. Jeg synes man skal få det man har rett til, og ikke forsøke å melke maksimalt ut/utnytte datasystemet.

Utnytte datasystemet? Oh yeah, 1337

Jeg tror på retten vi alle har til å kreve likebehandling og at vi får ytelsene vi har rett på. Noe annet anser jeg som urimelig. Å melke systemet er litt satt på spissen. Jeg kan gjerne ta en annen analogi. NAV er en honningkrukke, med noen bierøktere som ikke vil slippe biene inn, bare de som stikker hardest kommer igjennom. I så møte ønsker jeg å bistå TS med å hevde sin rett.

Ønsker ikke å gå inn i en polemikk her, men er det noen som bør skamme seg så er det de som mener at velferdsmottakere bare skal overleve på brød og vann, raveX

God natt! Og husk, ikke få høyt blodtrykk bare fordi du leser litt trolling på internett ?

Anonymous poster hash: accd3...8b0

Lenke til kommentar
Kampsport skrev (22 timer siden):

Takk for svar, ja som nevnt er jeg på AAP og har 2g. Nav/kommunen må vel hjelpe deg om du er hjemløs og ikke har råd til å bo i noe selv? Blir narkoman i samme slenge å bo i telt heller *sarkasme, tilfelle noen ikke tok den.

Nå sier du ikke hvilken kommune du bor i , men med 2G  i inntekt, skal du i de fleste kommunene klare å betale både husleie, strøm og livsopphold. Dersom du ikke klarer det, må du søke NAV-sosial om supplerende økonomisk sosialhjelp. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skandinav skrev (På 29.7.2020 den 21.27):

Nå sier du ikke hvilken kommune du bor i , men med 2G  i inntekt, skal du i de fleste kommunene klare å betale både husleie, strøm og livsopphold. Dersom du ikke klarer det, må du søke NAV-sosial om supplerende økonomisk sosialhjelp. 

Det som heter "LINDESNES" nå...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...