Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til platting på betongdekke


Anbefalte innlegg

Hei, eldre tråd men jeg kidnapper denne.

Har en platting i front av huset i betong på 50 m2,. Vi ønsker å ha en lavtbyggende treplatting over hele arealet. 

Trenger tips til hvordan jeg skal bygge opp denne plattingen oppå eksisterende bettongplatting. Det er mye trafikk ut og inn av terassedøren og til uteområdet ellers, så det bør være greit å komme seg opp og ned til asfalt uten at det blir for høyt trinn. 

Idag er eksisterende bettongplatting 11 cm over asfalt og da er det 17 cm til list på terrassedøren fra platting. 

Er det nødvendig at plattingen forankres i eksisterende mur? 

Screenshot_20200725-221305.thumb.jpg.c6e273209a83a388d8f690a27ebbf27a.jpg

Screenshot_20200725-221315.thumb.jpg.5fad91e7ae5179ae35024814c383af4b.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er kanskje å legge utover terassebord i passe avstand fra hverandre og så legge terassebord 90 grader oppå og skru det hele sammen. Dette vil da bygge 4-5 cm avhengig av hvilke terassebord du velger. Hvis det ikke er utpreget værhardt hvor dere bor, så trengs ikke dette å festes til betongen, men jeg ser ikke helt hvordan det er i hjørnet mellom garasjen og huset. Er dette hjørnet relativt åpent for vind, kan det kanskje lønne seg å sette f.eks ei tung blomsterkrukke utpå hjørnet for holde det ned, men tror egentlig ikke det skulle være nødvendig.

En annen ting å tenke på i denne sammenheng, er vann. Når det legges noe oppå betongen vil avrenning av vann bli forhindret til en viss grad. Da er det viktig å vite hvor langt oppover veggen, bak kledningen, kan vannet stå før det renner over og inn i huset. Dette vil selvsagt være verst når det er snø og is som tiner om vinteren/våren.

Lenke til kommentar
Oter skrev (33 minutter siden):

da er vel det billigste og legge ut lekter,og feste terrassegulv til det,men da får man problem med at det vil komme brask under,ellers så er  fliser eller skifer en løsning da,men blir vel fort dyrere en terrassegulv

Hva er brask?

Fliser behøver ikke bli dyrt, fliser gis bort gratis på finn. Og eneste bekymring er fall. Er ikke så forbaska nøye med 100% perfekt utførelse utendørs.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn til treplatting?

Fineste og beste er skifer, det er sklisikkert og ikke bygger mye, men kan være noe dyrt, men utifra bildene så ser det ut som at dere har penger, og da ville jeg ha hatt skifer på murene rundt også
Skifer varer tilnærmet evig når lagt rett, og skulle det bli skader så er det ganske lett å skifte ut
Da tenker jeg på naturlig skifer og ikke skifer som er saget i firkanter, da det er fliser..

Lenke til kommentar

Hei, takk for tips. Kona ønsker treplatting og jeg er enig i det for den saks skyld. Vi har idag som dere ser asfalt og belegningsstein, og da tenker vi at det kan være greit å myke litt opp i det harde uttrykket med en treplatting som vi tror vil gi et varmere uttrykk. 

Noen som har erfaring med bjelkesko i gummi? https://www.maxbo.no/bjelkesko-gummi-easyfix-10mm-10-stk-pakke-p2795706?gclid=CjwKCAjwsO_4BRBBEiwAyagRTdsHxIZei4FjJZMtDMI71WQHx00buwhBT98rHHNlJwL7d2sROjJwxBoC_ucQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Tenker da om man la disse bjelkeskoene rett oppå dagens betongplatting, så la jeg 2x2" (50 mm) bjelker i disse, og så skru terassebordene i disse. 

Da vil jo vannet kunne renne uhindret. 

Men jeg tror også hvis jeg hadde 2x2" bjelker som er impregnert for å tåle mye fukt, så kan man legge dette rett oppå betongen, vannet vil renne ut mot gårdsplass uten problemer da det er den veien vannet renner idag. 

Men her er jeg som uten praktisk erfaring med hva som er best og om f.eks. jeg kan bare legge plattingen rett oppå gummibjelkeskoene eller rett på betongen, uten feste i betongen. 

 

Lenke til kommentar

Hei, hadde selv ikke festet terassen i betongdekket. Stolpene foran inngangsdør og blomsterkassene vil holde terassen på plass. Skulle det vise seg at den flytter på seg så er det jo bare å ta av et par bord og skru den fast.

De klossene ser jo greie ut, men vil jo gå vanvittig mange hvis du bruker 48x48. Aner ikke hva senteravstand til klossene vil være men antar Max 50-60cm.

Har selv noe lignende på betong som er 11 år gammelt, har ikke funnet noe råte. Det er montert på noe grunnmurspapp. Skal og sies at det kommer lite regnvann til.

Skulle jeg gjort jobben hjemme selv så hadde jeg nok og gått for en løsning lignende klossene

 

Lenke til kommentar
Kenneth199 skrev (1 time siden):

Hei, hadde selv ikke festet terassen i betongdekket. Stolpene foran inngangsdør og blomsterkassene vil holde terassen på plass. Skulle det vise seg at den flytter på seg så er det jo bare å ta av et par bord og skru den fast.

De klossene ser jo greie ut, men vil jo gå vanvittig mange hvis du bruker 48x48. Aner ikke hva senteravstand til klossene vil være men antar Max 50-60cm.

Har selv noe lignende på betong som er 11 år gammelt, har ikke funnet noe råte. Det er montert på noe grunnmurspapp. Skal og sies at det kommer lite regnvann til.

Skulle jeg gjort jobben hjemme selv så hadde jeg nok og gått for en løsning lignende klossene

 

Takk for tips! Går nok for en løsning der jeg ikke fester bjelkene til mur eller hus. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...