Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Cipralex


jae-ols

Anbefalte innlegg

Jeg er så langt nede at jeg igjen må begynne med Cipralex. Det er noe jeg er redd for og det er vektøkning. Leser at du kan få det men at ikke alle får det. Jeg gikk litt opp i vekt tidligere, men det kan også skyldes usunn livsstil. Har noeN erfaring med Cipralex og hvordan det påvirker humøret. Nå er jeg på bunn og hadde ikke noe valg. Men jeg trener som en gal og går på Herbalife kur. Så kiloene renner av. Håper ikke Cipralex vil ødelegge den gode trenden. Jeg skal få henvisning til DPS . Poenget å være at det kutter i de verste depresjonene. Tar også Sobril. Men den virker ikke når jeg har tatt det flere dager å¨rad. Blir  en tilvenning. 

Endret av jae-ols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cipralex er førstevalget ved mild/moderat depresjon. Medisinen alene gir gjøre at humøret blir litt mer "avflatet", men det er viktig med flere tiltak enn kun medisiner. Sobril har hurtig tilvenning, altså ca 2 uker hvis man tar det hver dag, og effekten er best om man tar det sporadisk, og så lenge mellom hver gang som mulig.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 timer siden):

"Lykkepiller" er svært sjeldent løsning og jeg hadde ingen effekt av Cipralex, men det finnes verre medisiner
Var veldig enkelt å slutte med Cipralex

Kan du ta det nå og da? Altså bare når du føler deg elendig? Opplevde du vektøkning?

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (26 minutter siden):

Kan du ta det nå og da? Altså bare når du føler deg elendig? Opplevde du vektøkning?

Kan ta lang tid før det har noen effekt, så nei, når du først har startet så må du fortsette, eller stoppe helt og ikke ta de mer
Starter vanligvis på en lav dose og trapper opp  etterhvert
Skal man slutte så trapper man ned dosen, man slutter ikke på dagen

Aldri vært slank, så kan ikke si at jeg merket noe

Lenke til kommentar

Hei jeg har gått av og på cipralex og er nå på i en snart 4 års periode. Jeg føler meg "normal" når jeg er på dem, men de flater en litt ut og kan ta vekk motivasjon til å f.eks å trene da man er mer like gyldig og flat i humøret. Men! Man lærer seg å leve med medisinen, så det blir bedre.

Også mindre evne til å ejakulere, men sørg for å runke eller pule hver dag neste ukene, månedene for å få kroppen til å huske 

Jeg har lagt på meg på det meste 40 kg , men er på vei ned ove r nå. Er man glad i mat og snacks fra før, så må man passe seg. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Kan ta lang tid før det har noen effekt, så nei, når du først har startet så må du fortsette, eller stoppe helt og ikke ta de mer
Starter vanligvis på en lav dose og trapper opp  etterhvert
Skal man slutte så trapper man ned dosen, man slutter ikke på dagen

Aldri vært slank, så kan ikke si at jeg merket noe

Dette er viktig. Virkning starter typisk først etter tre uker typisk. Skal man slutte må man rådføres med lege og trappe ned gradvis. Kutter man tvert så kan man få insomnia.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Dubious skrev (20 timer siden):

"Lykkepiller" er svært sjeldent løsning og jeg hadde ingen effekt av Cipralex, men det finnes verre medisiner
Var veldig enkelt å slutte med Cipralex

Antidepressive er løsningen for noen, ikke alle. 

jae-ols skrev (På 25.7.2020 den 15.17):

Jeg er så langt nede at jeg igjen må begynne med Cipralex. Det er noe jeg er redd for og det er vektøkning. Leser at du kan få det men at ikke alle får det. Jeg gikk litt opp i vekt tidligere, men det kan også skyldes usunn livsstil. Har noeN erfaring med Cipralex og hvordan det påvirker humøret. Nå er jeg på bunn og hadde ikke noe valg. Men jeg trener som en gal og går på Herbalife kur. Så kiloene renner av. Håper ikke Cipralex vil ødelegge den gode trenden. Jeg skal få henvisning til DPS . Poenget å være at det kutter i de verste depresjonene. Tar også Sobril. Men den virker ikke når jeg har tatt det flere dager å¨rad. Blir  en tilvenning. 

Jeg har gått på Escitalopram Actavis (billig utgaven av Cipralex) 20 mg i snart 5 år med veldig god virkning. Om jeg ikke går på de så er verden veldig sort og grått. Det er verd å merke seg at den fungerer forskjellig på alle og at det i noen tilfeller fungerer dårligere. Dette er dog noe du bør snakke med lege / psykiater om.

Virkning tar også noe tid, dermed er det verd å forvente at det tar 2 - 4 uker om jeg husker korrekt. 

jae-ols skrev (7 timer siden):

Kan du ta det nå og da? Altså bare når du føler deg elendig? Opplevde du vektøkning?

Antidepressiv er aldri en medisin man går av og på. Enten er man på det ellers er man ikke det. Veldig viktig. Det er veldig farlig som flere nevner å gå av uten å trappe ned!
 

Merk deg at diskusjon.no og dens medlemmer ikke er leger/psykiatere så drøft temaet med dem framfor å ta våre råd. Det er de som kan gi deg best svar på spørsmålene dine. DPS kan sikkert også hjelpe med da du kan få ut frustrasjon og tanker du sitter med. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Er det selve tabletten du legger på deg av? Eller kan du få økt matlyst? Det er vel bare å kompensere med masse trening. Jeg er nå forbanna hele tiden og det tyder på depresjon. Noe jeg har slitt med i alle år. Det er lov å spørre på forumet her om noen har erfaringer. Jeg regner med å begynne på DPS ganske snart. Da jeg snart er tom for krefter. Livet er utrolig vanskelig. Og det er fullt mulig å ta medisinen nå og da. Behøver ikke å ta det hver dag. 

Endret av jae-ols
Lenke til kommentar
Gjest 4ccb3...3d8

Hei, hvis du fortsetter å trene å gå på herbalife som du pleier vil du ikke legge på deg. Har selv gått på det, og jeg gikk ikke nevneverdig opp i vekt. Tror du kan legge på deg eventuelt pga. at du blir mer avflatet og bryr deg mindre om at du unner deg litt ekstra snacks, etc. Anbefaler på det sterkeste å starte på det, jeg gikk også rundt å ble sint for alt mulig, ikke så bra når du har småunger som ofte kan få blodpumpa til å pumpe litt ekstra. 

Jeg gikk i noen mnd på Cipralex og fikk et mye bedre liv etter kort tid, og det har vedvart etter at jeg sluttet.

Merket godt at jeg ble mer avflatet, og ting ble ikke så heftig som før, f.eks. når en billist ikke blinket eller når ungene sølte ved middagsbordet. 

Anonymous poster hash: 4ccb3...3d8

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (På 31.7.2020 den 16.45):

Jeg regner med å begynne på DPS ganske snart.

Veldig lurt. Dei vil nok gje deg bedre råd enn du finner her på nettet.

 

jae-ols skrev (På 31.7.2020 den 16.45):

Eller kan du få økt matlyst?

Mange SSRI øker matlysten ja. Om du er bekymret over vektøkning finnes det andre antidepressive medikament som f.eks Brintellix, som ikkje øker matlysten. Kanskje heller motsatt. Er jo greit å forhøyre deg med legen om dette.

 

jae-ols skrev (På 31.7.2020 den 16.45):

Jeg er nå forbanna hele tiden og det tyder på depresjon. Noe jeg har slitt med i alle år.

Ser at du skriver lenger oppe at du tar Sobril. Min erfaring med den, er at det er ein bjørnetjeneste å stå på den over lengre tid. Ein og annen over lengre tid kan også være problematisk, då kroppen kan vende seg til bruken sjøl ved liten bruk. Ellers veit ein lite om korleis dei ulike medikamentene virker på folk før det er prøvd. Ville ikkje avvist at sinne kan være ein bivirkning av Sobril bruk. Men det kan jo og som du skriver være eit symptom på depresjon, eller nåke annet.

Ville uansett tatt råd ifra DPS, og det ville ikkje overrasket meg om dei anbefaler SSRI og heller prøve kutte ned/ut Sobril. Er mange SSRI som har bedre virkning over lengre tid, enn Sobril.

 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (På 7.8.2020 den 19.24):

Veldig lurt. Dei vil nok gje deg bedre råd enn du finner her på nettet.

 

Mange SSRI øker matlysten ja. Om du er bekymret over vektøkning finnes det andre antidepressive medikament som f.eks Brintellix, som ikkje øker matlysten. Kanskje heller motsatt. Er jo greit å forhøyre deg med legen om dette.

 

Ser at du skriver lenger oppe at du tar Sobril. Min erfaring med den, er at det er ein bjørnetjeneste å stå på den over lengre tid. Ein og annen over lengre tid kan også være problematisk, då kroppen kan vende seg til bruken sjøl ved liten bruk. Ellers veit ein lite om korleis dei ulike medikamentene virker på folk før det er prøvd. Ville ikkje avvist at sinne kan være ein bivirkning av Sobril bruk. Men det kan jo og som du skriver være eit symptom på depresjon, eller nåke annet.

Ville uansett tatt råd ifra DPS, og det ville ikkje overrasket meg om dei anbefaler SSRI og heller prøve kutte ned/ut Sobril. Er mange SSRI som har bedre virkning over lengre tid, enn Sobril.

 

Jeg tar ikke Sobril nå. Men er på testosteron behandling. En bivirkning der er depresjon og sinne. Må ha det på grunn av veldig lave nivåer. Men det har sin pris. Er sint hele tiden og har ingen livslyst. Da må jeg kanskje begynne med Cipralex igjen, som er et nederlag. Og vektøkning er lite gunstig. Jeg har slitt med depresjoner i mange år. Ser ikke ut til at jeg kommer ut av det. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Malerifaen skrev (På 26.7.2020 den 10.13):

Hei jeg har gått av og på cipralex og er nå på i en snart 4 års periode. Jeg føler meg "normal" når jeg er på dem, men de flater en litt ut og kan ta vekk motivasjon til å f.eks å trene da man er mer like gyldig og flat i humøret. Men! Man lærer seg å leve med medisinen, så det blir bedre.

Også mindre evne til å ejakulere, men sørg for å runke eller pule hver dag neste ukene, månedene for å få kroppen til å huske 

Jeg har lagt på meg på det meste 40 kg , men er på vei ned ove r nå. Er man glad i mat og snacks fra før, så må man passe seg. 

Og det går utover sexlivet. Umulig å få ereksjon. Det er veldig alvorlig. Og ødelegger livsgleden. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ang. dosering må du høre med lege, men har selv fått beskjed om å øke dosen hvis det ikke har rett virkning. For meg hjalp Cipralex mot sinne og irritasjon. Sinne og irritasjon er de tydeligste tegnene på at jeg er deprimert og utkjørt. Jeg hadde vektøkning, pga. jeg spiste mer kosemat enn tidligere da jeg ikke spiste noe. 

Men verdt det, er som du sier forferdelig og med unger og kone, er det svært vannskelig å ikke bli sliten og sint av småting.

Lenke til kommentar

Hei, spør her i stedet for å lage ny tråd. Jeg spurte legen om Cipralex da jeg var der for 3 dager siden. Han sa at jeg kunne få om jeg ville, men jeg tør ikke. Prøvde Wellbutrin for 1 mnd siden men legen bare sa at jeg kunne slutte for den hadde ikke hatt virkning. Men det er NDRI.

SSRI har jeg aldri prøvd. Han sa at Aduvanz fint kan brukes sammen med Cipralex, men jeg har lest i vedlegget at disse 2 ikke skal mikses. Så sa han likevel at det kan de. 
Jeg lider selv av mye irritasjon og sinne, dette er redusert nå som jeg bruker Aduvanz, men det blir fort verre om jeg ikke får i meg nok mat. Den fikset ikke alt, men hjelper meg. 
Irritasjonen er dessverre ikke så redusert som jeg skulle ønske. Så Cipralex har jeg tenkt på men jeg kjenner mange som har gått på det og diverse antidep og de har ikke så mye positivt å si.. 

Noen som kan si litt?

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (46 minutter siden):

Hei, spør her i stedet for å lage ny tråd. Jeg spurte legen om Cipralex da jeg var der for 3 dager siden. Han sa at jeg kunne få om jeg ville, men jeg tør ikke. Prøvde Wellbutrin for 1 mnd siden men legen bare sa at jeg kunne slutte for den hadde ikke hatt virkning. Men det er NDRI.

SSRI har jeg aldri prøvd. Han sa at Aduvanz fint kan brukes sammen med Cipralex, men jeg har lest i vedlegget at disse 2 ikke skal mikses. Så sa han likevel at det kan de. 
Jeg lider selv av mye irritasjon og sinne, dette er redusert nå som jeg bruker Aduvanz, men det blir fort verre om jeg ikke får i meg nok mat. Den fikset ikke alt, men hjelper meg. 
Irritasjonen er dessverre ikke så redusert som jeg skulle ønske. Så Cipralex har jeg tenkt på men jeg kjenner mange som har gått på det og diverse antidep og de har ikke så mye positivt å si.. 

Noen som kan si litt?

Jeg ville fulgt legens anbefaling. At det kan være bivirkninger er baksiden, men det er mye verre å være deppa, irritert og sint til enhver tid, enn å få litt større matlyst, eller ha litt mere problemer med potensen enn vanlig. 

Lenke til kommentar
OddZen skrev (3 minutter siden):

Jeg ville fulgt legens anbefaling. At det kan være bivirkninger er baksiden, men det er mye verre å være deppa, irritert og sint til enhver tid, enn å få litt større matlyst, eller ha litt mere problemer med potensen enn vanlig. 

Var jeg som begynte å snakke om Cipralex. Fastlegen min derimot som jeg også er til av og til sier at antidep ikke er noe han har særlig tro på i mitt tilfelle. 
 

Den legen jeg gikk til sist jobber med adhd medisiner. Han som økte dosen. Han sa ikke at jeg bør starte med Cipralex. 
Men jeg har ikke en god følelse på den , i tillegg vil jeg helst ikke gå på flere medisiner. Jeg tenker at irritasjon og sinne må komme av en grunn. Kanskje bedre å jobbe med det enn å begynne på piller mot alt? 
Jeg bare lurer på hvordan Cipralex føles. Mange som beskriver det som at ting blir lagt lokk på? Men det høres så kunstig ut! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...