Gå til innhold

Problemer med reinstallasjon av Win 10


Anbefalte innlegg

Hei!

For å få med bakgrunnen så er jeg ny på å bruke PC til stort mer enn spill og skole. I et forsøk på å skulle utforske og lære noe nytt, så kjøpte jeg inn en ny M.2 SSD som jeg tenkte å installere en Linux distro på. Satt i SSD'en og så til at jeg fant den så det var rett installert. Slik så det og ut. Da lastet jeg ned Kali Linux ISO på en minnepenn (tanken var å sette meg inn i IT-sikkerhet mm. og dermed se hva slags programmer som blir brukt av black hat hackere). Herifra skar det seg..

Under installasjonen la booten seg på feil harddisk, og dermed var Windows vekke. Det kan jeg leve med som sådan, tvungen til å bruke Linux betyr at jeg ikke kan droppe det bare fordi det skulle vært utfordrende. Jeg har nå brukt Kali i noen måneder, og det går forsåvidt greit. 

Nå må jeg ha PC'en tilbake til Window av praktiske grunner. Så jeg tok ut M.2 SSD'en for å bekrefte at Kali ble installert på feil harddisk, og det var rett. PC'en boota opp uten problemer til Kali. Satt så M.2'en inn i PCen igjen.

Via en minnepenn med Windows 10 ISO skulle jeg da installere det på nytt til den nye harddisken, nå i frykt for å tulle noe til igjen, så koblet jeg ut hoved harddisken med Kali, slik at jeg kunne velge hvilken OS å boote opp ved launch.

Kommer meg et stykke her. Får opp menyen om å velge språk for Windows,  skriver inn produktkoden, og skal velge hvilken lagringsplass/partisjon å lagre til. Her måtte jeg da slette det som var på og formatere for å gå videre. Etter installasjon starter PCen på nytt, da tar jeg ut minnepennen, og så går PCen rett inn i BIOS'en, installasjonen ser ikke ut til å ha skjedd. Den vil ikke boote opp i Windows. 

Når jeg da kobler inn minnepennen igjen for å installere på nytt så kommer jeg meg inn til hvilken lagringsplass jeg vil installere på igjen, og der er det partisjonert inn 3 deler, hvor den eneste som ikke kommer med den advarsel-trekanten (om å ikke kunne installere på den markerte partisjonen), da får jeg opp et varsel om at det allerede er lagret Windows og at om jeg vil installere på nytt så vil den allerede installerte OS'en bli lagret som .old

Her gikk jeg litt lei av at det ikke gikk, etter å ha fumlet litt i mørket i BIOSen hvor jeg ikke aner hva som må gjøres. 

Etter en stund koblet jeg da til den gamle harddisken igjen, og tenkte "F**k it, jeg prøver på denne. Om det ikke går, så installerer jeg bare Kali igjen og bruker den gamle lusne laptoppen min"...

Nå virker ingen ting, det bootes rett opp i BIOS. Prøvde å installere Kali på nytt, men det går heller ikke, fortsatt rett inn i BIOS. 

Kan jeg ha ødelagt noe med harddiskene, eller lignende? 

Takker for alle tips og triks!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (1 time siden):

Går den inn i BIOS eller UEFI?

Den går inn i BIOS. 

Splitter skrev (45 minutter siden):

Klarer du å starte Linux fra minnepennen, eller går den inn i BIOS da også?

Med minnepenn går den inn i Kali Linux UEFI, så jeg kan velge 

1. Graphical install

2. Install

3. Advanced options... 

4. Acessible dark contrast installer menu.. 

5. Install with speech synthesis

Så ser ikke at det er noen valg for å boote opp rett fra, men skal det være det fra ISO install fil? 

Lenke til kommentar
Teyrannical skrev (23 minutter siden):

Den går inn i BIOS. 
....
Med minnepenn går den inn i Kali Linux UEFI,

Muligens litt begrepsforvirring her? BIOS / UEFI BIOS er firmware på hovedkortet. UEFI erstattet BIOS for flere år siden. Om man kaller det BIOS eller UEFI går stort sett ut på det samme. 
Du bekrefter at PC booter fra minnepenn, dvs den er ikke låst til å bare gå inn i BIOS.

Ville koblet fra alle disker bortsett fra den ene du skal installere på. Og så sjekker du innstillingene i BIOS/UEFI for bootrekkefølge.
Et mulig problem er at disken er initialisert som MBR. UEFI vil da ikke boote uten å endre noen innstillinger. Win10 bør installeres på en GPT disk.
For å slette MBR initialisering kan man bruke diskpart clean.

 

Teyrannical skrev (1 time siden):

Her måtte jeg da slette det som var på og formatere for å gå videre.

Man trenger ikke formatere en disk før installeringen begynner. Start med en helt tom disk og la Windows ta hånd om alt selv.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 minutt siden):

Muligens litt begrepsforvirring her? BIOS / UEFI BIOS er firmware på hovedkortet. UEFI erstattet BIOS for flere år siden. Om man kaller det BIOS eller UEFI går stort sett ut på det samme. 
Du bekrefter at PC booter fra minnepenn, dvs den er ikke låst til å bare gå inn i BIOS.

Ville koblet fra alle disker bortsett fra den ene du skal installere på. Og så sjekker du innstillingene i BIOS/UEFI for bootrekkefølge.
Et mulig problem er at disken er initialisert som MBR. UEFI vil da ikke boote uten å endre noen innstillinger. Win10 bør installeres på en GPT disk.
For å slette MBR initialisering kan man bruke diskpart clean.

 

Man trenger ikke formatere en disk før installeringen begynner. Start med en helt tom disk og la Windows ta hånd om alt selv.
 

Hehe ja, jeg er nok såpass grønn innen feltet at jeg ikke har vært borti UEFI-begrepet før. Tok utgangspunkt i at det står MSI BIOS-CURSOR på toppen når den booter opp. 

La merke til at den ISO-filen jeg lastet inn på minnepennen var MBR. Må jeg fjerne den helt for å laste ISO inn igjen som GPT? 

Lenke til kommentar
Teyrannical skrev (8 minutter siden):

La merke til at den ISO-filen jeg lastet inn på minnepennen var MBR. Må jeg fjerne den helt for å laste ISO inn igjen som GPT? 

En stund siden jeg brukte ISO fil for Windows. Men antar det er snakk om filsystemet på minnepennen du lager fra ISO-filen. Minnepennen er MBR. Det har ingen betydning for hva som skjer med HDD/SSD som du installerer Windows på.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Hårek skrev (10 minutter siden):

En stund siden jeg brukte ISO fil for Windows. Men antar det er snakk om filsystemet på minnepennen du lager fra ISO-filen. Minnepennen er MBR. Det har ingen betydning for hva som skjer med HDD/SSD som du installerer Windows på.

Fikk ISOen fra MS nettsider. Lastet det inn på minnepenn via programvaren Rufus. 

Ok! Skal få testet diskpart clean ila morgendagen. Takk! 

For ved kun den nye SSDen koblet til så kommer den ikke opp som et valg i bootrekkefølgen. For den skal komme opp som et alternativ der med identifiserbare navn? Pr. Nå står rekkefølgen med en generisk liste at den booter fra UEFI Hard Disk, UEFI CD/DVD, UEFI USB Hard Drive, osv. 

Lenke til kommentar
Teyrannical skrev (1 time siden):

Den går inn i BIOS. 

Med minnepenn går den inn i Kali Linux UEFI, så jeg kan velge 

1. Graphical install

2. Install

3. Advanced options... 

4. Acessible dark contrast installer menu.. 

5. Install with speech synthesis

Så ser ikke at det er noen valg for å boote opp rett fra, men skal det være det fra ISO install fil? 

 

Hva skjer da om du velger å installere Kali i denne menyen?

Som et annet tips, vil jeg også anbefale deg å sjekke ut litt om virtuelle maskiner for å se om det kan passe for ditt bruk. En dual-boot kan bli ganske knotete til tider, og siden du ønske å lære mer om IT-sikkerhet, virker VM å være midt i blinken for deg. :)
 

 

Lenke til kommentar
Teyrannical skrev (15 minutter siden):

Fikk ISOen fra MS nettsider. Lastet det inn på minnepenn via programvaren Rufus. 

Ok! Skal få testet diskpart clean ila morgendagen. Takk! 

For ved kun den nye SSDen koblet til så kommer den ikke opp som et valg i bootrekkefølgen. For den skal komme opp som et alternativ der med identifiserbare navn? Pr. Nå står rekkefølgen med en generisk liste at den booter fra UEFI Hard Disk, UEFI CD/DVD, UEFI USB Hard Drive, osv. 

Det varierer litt. I de fleste BIOSer så identifiserer disken seg med et navn, feks: "SAMSUNG MODEL ...", slik at man kan sette opp rekkefølge mellom diskene. For meg høres det veldig ut som at du ikke partisjonerer på nytt når du er kommet inn i Windows installasjonsveiledningen. Velg Custom installasjonstype, deretter sørg for at du sletter alle partisjoner på disken ved å merke dem og klikke "delete", se bilde nedenfor.

Side note: Dersom du ikke får slettet partisjonene så må du boote opp Linux igjen fra USB og gå inn i gparted eller fdisk og slette alle partisjoner (husk å trykke w eller klikke write for å gjøre endringene), men jeg tror ikke det skjer under installasjonsveiledningen, tror det er et problem som hovedsaklig oppstår i disk management i Windows - i might be wrong.

Deretter velger du "Drive X Unallocated Space" (kommer opp når alle er slettet) og klikker Next (ikke klikk "New"). Windows vil da skrive ny partisjonstabell og boot sector med anbefalte partisjoner.

ff7c1bf5-d644-4caf-bb5d-6c7d7426368d

976b8189-cd89-4f13-89c4-04f9f8f2b622

Hvis du har gjort dette og Windows fortsatt ikke booter så ta en ny sjekk i bootrekkefølgen i BIOS (merk deg at dette ikke er det samme som boot meny som kan komme opp under oppstart), det er mulig du har ekskludert disken eller Windows UEFI firmwaren fra oppstart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Teyrannical skrev (31 minutter siden):

For ved kun den nye SSDen koblet til så kommer den ikke opp som et valg i bootrekkefølgen. For den skal komme opp som et alternativ der med identifiserbare navn? Pr. Nå står rekkefølgen med en generisk liste at den booter fra UEFI Hard Disk, UEFI CD/DVD, UEFI USB Hard Drive, osv. 

Meny for bootrekkefølge kan være litt forvirrende på UEFI. Utseendet varierer en del, og det er mange valg.
Det er kanskje to nivåer, du velger "UEFI Hard disk" og så velger du mellom de forskjelige diskene (med navn) under der. Men se etter 'Boot priority'.
Men så er det heller ikke sikkert du finner disken der, det kan avhenge av interface. M.2 leveres både som SATA og PCIe. 
Du får bla litt i valgene og se hva du finner. Prøv "Windows Boot Manager" hvis du finner den. Eller navnet på 

Lenke til kommentar
Splitter skrev (23 timer siden):

Hva skjer da om du velger å installere Kali i denne menyen?

Kom meg gjennom installasjonsprosessen, men kommer ikke inn på OS. Mener jeg brukte noen forsøk sist jeg installerte det og. Og ang VM så satt jeg meg mer inn i dette etter jeg fant ut at Windows booten min forsvant, så det blir nok det jeg går for når jeg først får win10 tilbake igjen! 

@superfastjellyfish

Prøvde å installere igjen hvor jeg deleted partisjonene på SSDen uten å trykke "New" så det fikk meg et steg lengre! Det ble installert på disken, men boota rett opp til gjenoppretting. Den mener at en fil mangler:

Fil: \Windows\system32\winload.efi

Feilkode: 0xc000000e

Med valgene:

Enter for å prøve på nytt (får et par framnes hvor den laster før den er tilbake på samme gjennopprettingsskjerm) 

F1 for å åpne Recovery Environment (PCen slår seg av for å laste inn på nytt. Ender igjen inn på samme gjennopprettingsskjerm)

F8 for Oppstartsinnstillinger (samme resultat som med "Enter") 

Esc for innstillinger for UEFI-fast are (PC slår seg av, og booster opp i BIOS/UEFI

@Hårek

Kjørte gjennom en "clean all", gikk fort nok. Ferdig nå mens jeg skriver dette! 

Planen nå er å konvertere SSDen til GPT via diskpart, for å prøve på nytt. 

Skal se å få oppdatert her løpende. 

 

For å peke raskt tilbake til gjennopprettingsskjerm, er det mulig at jeg ikke får dette til nå fordi ISOen er korrupt på noe vis? 

Lenke til kommentar
Teyrannical skrev (3 minutter siden):

For å peke raskt tilbake til gjennopprettingsskjerm, er det mulig at jeg ikke får dette til nå fordi ISOen er korrupt på noe vis? 

Det er faktisk en ganske god teori. Jeg kan ikke forestille meg så mye annet enn feil i dataoverføringen siden du delvis klarte å boote fra den nå. Lastet du ned ISO direkte eller brukte du Windows Media Creation Tool? Har du en annen USB-stick å teste med?

Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 minutt siden):

Det er da unødvendig? Windows gjør alt for deg med utgangspunkt i en tom disk. Det er ingenting å konvertere etter en diskpart clean.

Mye mulig, jeg er som sagt helt grønn her, så her lærer jeg mens jeg går :-D! Tok utgangspunkt i at du nevnte at Win10 bør installeres på en GPT disk, og i lenken du viste til sto det at man etter clean/clean all kunne konvertere til MBR eller GPT, så jeg regnet med dette ville hvertfall sikre at den var GPT.

 

superfastjellyfish skrev (4 minutter siden):

Det er faktisk en ganske god teori. Jeg kan ikke forestille meg så mye annet enn feil i dataoverføringen siden du delvis klarte å boote fra den nå. Lastet du ned ISO direkte eller brukte du Windows Media Creation Tool? Har du en annen USB-stick å teste med?

Lastet ned via Media Creation Tool, men det er en gammel USB på 8 gig, så den er jo effektivt på 7,noe 

Har en annen på 16GB jeg kan formatere igjen og laste inn Win10 på nytt. 

Lenke til kommentar
Teyrannical skrev (13 minutter siden):

i lenken du viste til sto det at man etter clean/clean all kunne konvertere til MBR eller GPT,

Det står i lenken: "You can now initialize the disk, convert the disk to MBR or GPT, and create a New Simple Volume on the disk."
Syntes det er noe klønete formulert. Initialisering går ut på å si at disken skal være MBR eller GPT. Konvertering trengs bare for å endre fra det ene til det andre i ettertid.
Husk også at det linken viser er oppsett av en lagringsdisk. Disse stegene er helt unødvendig når man installerer Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...