Gå til innhold

Pc skjerm under 2000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, AndersT2 said:

Bedre med 60Hz skjerm med IPS eller VA panel enn 144 med TN panel

Man har rett til å uttrykke veldig dumme meninger på Internett, men alvorlig talt ?Alt til sin bruk.. 

TN har blitt helt ok på bildekvalitet, men er fortsatt overlegen når det kommer til etterslep og motion clarity. 

Skulle hatt en 1440p 27" 240hz oled monitor..

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (7 minutter siden):

Man har rett til å uttrykke veldig dumme meninger på Internett, men alvorlig talt ?Alt til sin bruk.. 

TN har blitt helt ok på bildekvalitet, men er fortsatt overlegen når det kommer til etterslep og motion clarity. 

Skulle hatt en 1440p 27" 240hz oled monitor..

Alt til sitt bruk ja. Men når en TN skjerm så vidt greier å vise skille på bokser i en nettleser, så hjelper det ikke samme hvor lite etterslep det har i ett spill. Som TS skriver, så litt spilling, men mest nettsurfing.

Og skal en TN skjerm kanskje være bra, så skal man nok langt over budsjettet han nevnte her. Har sett nyere TN monitorer i det pris området, og de er like dårlige alle sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, AndersT2 said:

Men når en TN skjerm så vidt greier å vise skille på bokser i en nettleser, så hjelper det ikke samme hvor lite etterslep det har i ett spill

Tipper vi er på generiske 24" som følger med typiske kontor pc'er.. Et brukbart TN panel har selvsagt ikke dette problemet. 

 

12 minutes ago, AndersT2 said:

Og skal en TN skjerm kanskje være bra, så skal man nok langt over budsjettet han nevnte her. Har sett nyere TN monitorer i det pris området, og de er like dårlige alle sammen

Har selv to "high-end" gaming monitorer i bruk. En IPS og en TN.  Bildekvalitet er så godt som likeverdig, men ips har bedre innsynsvinkel mens tn leverer et vesentlig klarere bilde til spillbruk 

 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (12 minutter siden):

Tipper vi er på generiske 24" som følger med typiske kontor pc'er.. Et brukbart TN panel har selvsagt ikke dette problemet. 

 

Har selv to "high-end" gaming monitorer i bruk. En IPS og en TN.  Bildekvalitet er så godt som likeverdig, men ips har bedre innsynsvinkel mens tn leverer et vesentlig klarere bilde til spillbruk 

 

Du kan ikke sammenligne en high-end TN panel med et billig TN panel. Til 2000 får man et elendig panel om man går for TN, tror det var poenget til Anders.

Kan grunnen være til at din high end TN panel er klarere være at det tilfeldigvis kjører på mye høyere refresh rate enn IPS panelet ditt? 

Med riktig kalibreringsutstyr er ikke TN inærheten av likeverdig sammenlignet med et godt 10-bit IPS panel. TN er ikke likeverdige (selv om TN har kommet seg en god del, fargen gult har jeg derimot hatt problemer med på alt av TN panel jeg har vært borti), kan jeg spørre hvilke to monitorer du sammenligner her?

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om en bare skal ha en skjerm, som ikke skal være TN type, men med VESA feste kan en også prøve å finne en her:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s354998695&o=produkt_pris_inkmoms

Må da prøve å skille ut de som dekker ens behov litt manuelt i tillegg til søket. Det kan også være feil opplysninger i prisjakt så lurt å sjekke fra andre kilder. Om det er 60, 75 eller 144 hz har mye å si for raske spill.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (1 time siden):

Nei. @165 Hz er TN panelet fortsatt overlegent, med god margin 

 

TN er overlegen når det kommer til responstid og etterslep.

Når det gjelder bildekvalitet, og fargegjengivelse kommer TN ekstremt dårlig ut sammenlignet med IPS og QLED. Sortnivået er også dårlig i sammenligning til VA. Så å si at TN er overlegent blir tullete. Det er overlegent på noen områder, med kommer stort sett dårlig ut, med mindre man kjøper en veldig dyr TN skjerm.

Kan du heller svare på spørsmålet, hvilke to monitorer er det du har, siden du hevder TN er så overlegent?

Påstanden din blir meningsløs når du ikke kan si hvilke hvilke TN skjerm og IPS skjerm du har, som du sammenligner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Emile the rat said:

Kan du heller svare på spørsmålet, hvilke to monitorer er det du har, siden du hevder TN er så overlegent

Overså spørsmålet, men for ordens skyld; Asus pg279q og HP Omen X27. 

MEN, om du leser hve jeg skreiv så ser du jeg sier dem er likeverdig i bildekvalitet. 

31 minutes ago, Emile the rat said:

Nei. @165 Hz er TN panelet fortsatt overlegent, med god margin

Her kan du lese engang til hva TN er fullstendig overlegent i.

I 240Hz blir selvsagt den forskjellen enda større ?

 

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (14 timer siden):

Overså spørsmålet, men for ordens skyld; Asus pg279q og HP Omen X27. 

 

Når trådstarter spør etter en skjerm til under 2000,-, så er det nokså dumt å si at de man får med TN panel der er likeverdig eller overlegne andre skjermer når du sammenligner med TN skjermer til rundt 7000,- i pris som er 3,5 ganger budsjettet han oppgir.

TN under 2000,- er søppel. Tror du må ta en kikke på en TN skjerm i den klassen og sammenligne med dine egne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (17 timer siden):

Overså spørsmålet, men for ordens skyld; Asus pg279q og HP Omen X27. 

MEN, om du leser hve jeg skreiv så ser du jeg sier dem er likeverdig i bildekvalitet. 

Her kan du lese engang til hva TN er fullstendig overlegent i.

I 240Hz blir selvsagt den forskjellen enda større ?

 

Jeg skrev at TN er bedre på responstid og etterslep, der er jeg enig, trenger ikke lese en gang til ;) 

Farger derimot er TN ikke spesielt bra sammenlignet med IPS. Om du mener TN matcher PG279Q så begynner jeg å lure på hvordan du har kalibrering IPS skjermen.

Omen X27 er bare 6-bit frc, med smalere sRGB enn 279Q, så om det er likeverdig har man gjort noe veldig galt med kalibreringen. 

Men enig, høy refresh rate gir mye klarere bilde, så selvsagt vil Omen på 240hz se klarere ut i spill enn 279Q som kun har 144/165hz. 

TN har noen fordeler, men også noen store svakheter. Så alt kommer an på preferanser, og alt til sitt bruk. Som sikkert også er noe av grunnen til at du sitter med disse to ulike skjermene :) 

Selv foretrekker jeg VA panel, fordi det er en god mellomting av TN og IPS. Men det er kun en personelig preferanse ;) 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Emile the rat said:

Omen X27 er bare 6-bit frc, med smalere sRGB enn 279Q, så om det er likeverdig har man gjort noe veldig galt med kalibreringen

Nei, den har true 8 bit panel. Stemmer at forgjengeren var 6+frc

Kalibreringen kunne sikkert vært utført bedre, men endrer ikke faktum at når jeg vil ha skikkelig bilde så må jeg på oled skjermen 

 

Lenke til kommentar
Torgeirro skrev (På 25.7.2020 den 12.00):

Hei, skal kjøpe pc skjerm til laptopen min. Tenkte på en skjerm til under 2000,-.

Ønsker mulighet til å henge skjerm på vegg/veggfeste.

Skal brukes til noe spilling, men mest surfing.

Ta en kikk på denne:
Dell U2412 - IPS, 60 Hz
https://www.dustinhome.no/product/5010601425/ultrasharp-u2412m

1920x1200, 16:10 format - skal skjermen brukes til kontorarbeid vil du merke at de ekstra 120 pikslene i høyden kommer godt med. Skjermen kan også justeres i alle retninger - sving, tilt, rotatsjon (høykant).

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (52 minutter siden):

Ta en kikk på denne:
Dell U2412 - IPS, 60 Hz
https://www.dustinhome.no/product/5010601425/ultrasharp-u2412m

1920x1200, 16:10 format - skal skjermen brukes til kontorarbeid vil du merke at de ekstra 120 pikslene i høyden kommer godt med. Skjermen kan også justeres i alle retninger - sving, tilt, rotatsjon (høykant).

Den har nok VESA feste også, selv om det er skjult her. Men man bær være litt obs på VESA fester som er skjult slik. Fant det ut når jeg byttet til gassarm på mine MSI skjermer som har VESA feste. Greit de har hulene for det, men rammen rundt hullene hadde ikke plass til rammen på feste, slik at jeg måtte bygge ut med mellomstykker. Kun for at MSI skulle ha litt mer fancy bakside på skjermen. LG skjermen min har samme type, men LG hadde i hvertfall laget plass til hele festet.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (10 minutter siden):

Den har nok VESA feste også, selv om det er skjult her.

Bekreftes. Beklager, 99,8 % av skjermene jeg har sett har hatt åpent VESA-feste. Dell U2412M har skjulte skruehull og må bygges ut for bruk på skinnefeste.

Jeg vet dette er en typisk ting på "fancy" skjermer, men hadde ikke fått med meg at dette var begynt å bli standard på biligere paneler også (hvem bryr seg egentlig om hvordan skjermen ser ut på baksiden...). Sjekket en tilsvarende Benq skjerm nettopp nå, og samme tingen der.

Denne da:
Samsung S24E650BW
https://www.dustinhome.no/product/5011042276/s24e650bw

Her er også en QHD (2560x1440) skjerm:
Philips 245E1S
https://www.dustinhome.no/product/5011160174/e-line-245e1s

Lenke til kommentar
On 7/25/2020 at 12:15 PM, Svein M said:

Har prøvd å søke etter de mest aktuelle her:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s354873014&o=produkt_pris_inkmoms

om en legger mer vekt på spill så bør en har 144Hz skjerm:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s354873154&o=produkt_pris_inkmoms

Situasjonen ser litt annerledes ut med flere filter.
F.eks er det bare 7 skjermer igjen under 3 laken med 3000:1 kontrast, >98% sRGB og 120hz.
https://classic.prisjakt.no/category.php?b=s355033103&o=produkt_pris_inkmoms

Vis de kommer ikke har morbide mengder backlight bleed, og har noen form for BFI å skru på er de vel omtrent likeverdige.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...