Gå til innhold

Beste 1440p skjerm?


Wildstar

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å velge skjerm. Skal hovedsaklig brukes til gaming.

1440p + 

G-sync

27 tommer + (max 34)

144 hz+

HDR er ikke et must men pluss om den har.

Evt andre ting jeg må bestemme meg for?


Er i første omgang ute etter å finne den beste skjermen som er på markedet idag (evt kommer i løpet av høsten), så tar ikke høyde for noe budsjett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (3 minutter siden):

De 2 beste etter min mening:

Lenovo Legion Y27gq-25 https://www.prisjakt.no/product.php?p=5190522

 Samsung Odyssey C27G75T (finnes i 32" også)  https://www.prisjakt.no/product.php?p=5258107

Hvilken som faktisk er best kommer vel litt an på personlige preferanser. Sjekk litt reviews for å se hva som passer best for deg.

T

Sett litt på C7, men etter hva jeg har lest kan 1000R kurven være litt i overkant, spesielt på 27. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Just now, Wildstar said:

Sett litt på C7, men etter hva jeg har lest kan 1000R kurven være litt i overkant, spesielt på 27. Stemmer det?

Ikkje testet. Selv har jeg LG 950-f 34" UW som er kurvet. Vanlig flatt panel blir rart å se på etter jeg er blitt vant til kurvet :p

Man blir fort vant til kurvet. 1000R er sikkert helt konge når man blir vant til deg.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (Akkurat nå):

Ikkje testet. Selv har jeg LG 950-f 34" UW som er kurvet. Vanlig flatt panel blir rart å se på etter jeg er blitt vant til kurvet :p

Man blir fort vant til kurvet. 1000R er sikkert helt konge når man blir vant til deg.

Ja, ok. Regner med at jo større skjerm desto mer behagelig er det med kurvet☺️

Lenke til kommentar

Når du vurdere skjermer er det verdt å se på oppdaterte uavhengige tester. Det er dessverre en god del produsenter hvor markedsføringen ikke helt stemmer med de praktiske egenskapene. Og så er det bare å håpe de ikke har fått levert bedre spesialversjoner for review, men skaffet de slik kundene gjør.

Lenke til kommentar

Dersom man ikke har noe budsjett, så er X35 fra Acer og PG35VQ fra Asus det beste du får av 1440p skjermen på markedet i dag (Du sier maks 34", men forskjellen på 35" og 34" er såpass liten, at jeg tenker at det er innenfor). Eneste fra CES som ennå ikke har kommet på markedet er vel de oppgraderte 4K (16:9) monitorene til Acer og Asus, X32 og PG32UQ. Ellers er det nok ikke noe annet nytt som kommer i umiddelbar fremtid. Muligens Acer X35P, ettersom at X35 har begynt å gå ut av lager i de fleste nettbutikker. 

Personlig synes jeg HDR på disse skjermene er det største teknologiske fremskrittet siden adaptiv sync på moniterer. Billig er det ikke, men absolutt verdt det ?

1000R kurve på 27 16:9 gir virkelig ikke mening, hadde en ultrawide med 1500R som er relativ stor kurvering. Og ha en større kurve på 16:9 høres ikke optimalt ut, men har ikke prøvd skjermen som sagt. Ser dog at en del på reddit klager over kurven på G7, den kurveringen gir nok vesentlig mer mening på G9 som også er vesentlig bredere. G7 har ikke skikkelig HDR og er kun g-sync kompatibel (mange som har rapportert flickering med g-sync, og den har vel blitt trukket tilbake i butikker i blant annet USA etter det jeg har hørt).

Viktigste på en monitor er hz og g-sync, har man det er man som regel ganske safe til gaming (men så er spørsmålet hvor man legger lista og budsjett). Er et hav av monitorer, men er dessverre ofte en sammenheng at de beste monitorene som regel er de dyreste. (Om man ser bort fra alt av kontor- og proff skjermer for video- og bilderedigering, som ofte er enda dyrere.) :) 

Lenke til kommentar

Av de to skjermene så er LG 38GL950 det klart beste valget om du har nvidia skjermkort. HDR400 og HDR600 har ingenting å si, med LG 38GN950 betaler man kun for høyere nits i HDR, som skjermen i utgangspunktet ikke er god nok for. 

LG 38GN950 gir kun mening om man har AMD skjermkort, men ettersom hvor dårlig konkurranse det er med skjermkort fra AMD så er LG 38GL950 mest value slik jeg ser det ;)  Jeg ville derfor helt klart gått for GL, høyere overklokk har den og (175hz vs 160hz på GN) :) 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Wildstar skrev (1 minutt siden):

Regnet med det :) Har ikke noe skjermkort ennå, men mest sannsynlig Nvidia. blir nok å vente å se hva som kommer om ikke så lenge

Da kan det være lurt å vente med skjerm ja, til man er sikkert ;) 

Kjipt å sitte på AMD kort og g-sync, eller nVidia kort med freesync. Da er det verdt å vente (om man har mulighet) så at man får det mest optimale :) 

Lenke til kommentar

LG 38GN950 Har både freesync og g-sync kompatibilitet dvs du kan få tearfree opplevelse med både amd og nvidia skjermkort.

LG 38GL950G Har g-sync ultimate modul lik 4k skjermer som acer predator x27 og asus pg27uq og denne har også 2 vifter for avkjøling. Denne støtter også vrr/freesync over displayport og overklokkes opp til 175Hz, men da med chromasubsampling siden DP 1.4 ikke støtter båndbredden nødvendig for 3840x1600 10bit og over 144hz

Lenke til kommentar
1 hour ago, Chze said:

LG 38GN950 Har både freesync og g-sync kompatibilitet dvs du kan få tearfree opplevelse med både amd og nvidia skjermkort.

LG 38GL950G Har g-sync ultimate modul lik 4k skjermer som acer predator x27 og asus pg27uq og denne har også 2 vifter for avkjøling. Denne støtter også vrr/freesync over displayport og overklokkes opp til 175Hz, men da med chromasubsampling siden DP 1.4 ikke støtter båndbredden nødvendig for 3840x1600 10bit og over 144hz

Samsung G9 bruker f.eks Display Stream Compression (DSC), slik at man får mere båndbredde med DP 1.4. Dermed får man 240hz med full RGB og 10bit color! 5,120 × 1,440 . Imponerende. Støttes bare av 20 serie og nyere og 2019+ AMD skjermkort :p. Plutselig ble Samsung g9 enda bedre :D

Godt mulig flere skjermer vil støtte DSC fremover, siden ikkje DP 2.0 er kommet enda... DSC virker å være helt konge uten synlig degradering av kvalitet.

Ser ut som 

ASUS ROG Strix XG27UQ støtter også støtter DSC, men dette ble litt off topic, men likevel litt grei info.

Altså, skal man kjøpe en skjerm som går utover spesifikasjonene til DP 1.4, så bør man kjøpe en skjerm med DSC.

Edit nr 8 :p : Den nye LG 3440x1440  34GN850 160hz støtter også DSC, noe som gjør at den er en fin oppgradering fra LG-950F.
38WN95C  3,840 x 1,600 støtter også DSC.

---------
Min mening er at 
LG 34" Skjermer UltraGear 34GN850-B er den beste "1440p" skjermen til gaming. Bare fordi jeg selv elsker Ultrawide til gaming. Alt annet blir liksom middels etter å ha brukt 3440x1440 i noen år.
 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ville kanskje ventet litt, da det er ett skifte i port versjonene om dagen. 

Displayport 2.0 er på vei, og tar med seg mye bra. Som Nizzen nevner så er det skjermer med DSC også, slik som Samsung G9 (mulig også G7) har dette i dag, og er i så måte trygg.

HDMI 2.1 er også på vei, som gir mye av dagens Displayport finesser, slik at man får brukt skjermen rikitig på flere enn 1 inngang.

Det som er problemet med dagens DP 1.4 og HDMI 1.4 eller 2.0 som er på de fleste skjermer er at de ikke støtter full hastighet med fullt fargerom når man kommer opp i 1440p størrelser.

Jeg har selv 3 skjermer, 2 stk 2560x1440 og 1 stk 3440x1440. Alle har Buer, R1800 og R1900. R1800 syntes jeg var bedre enn R1900 som er på den brede skjermen. Men etter ett par minutter så ble jeg vant til buen, og de hjelper veldig. Hadde 3440x1440 skjerm uten buer før, og det var stor forskjell på innlevelsen.

Hadde selv gått for Samsungs G9 i dag tror jeg hvis det ikke var for at jeg gikk for LG sin 950-f i fjor. R1000 ser ekstremt ut, men for spill så tror jeg det er veldig bra for innlevelsen.

Lenke til kommentar

Fikk 32" g7 for noen uker siden og er veldig fornøyd. Var skeptisk til kurven og første gang jeg slo på og så windows ble jeg litt paff. Det var MYE kurve! Men ikke direkte ubehagelig egentlig. Bare uvandt. Så fort jeg fyrte opp rocket league merket jeg ikke kurven en gang. Var bare sykt digg og det har alle andre spill jeg har testet etterpå vært og. 

 

Lenke til kommentar
Chze skrev (4 timer siden):

LG 38GN950 Har både freesync og g-sync kompatibilitet dvs du kan få tearfree opplevelse med både amd og nvidia skjermkort.

LG 38GL950G Har g-sync ultimate modul lik 4k skjermer som acer predator x27 og asus pg27uq og denne har også 2 vifter for avkjøling. Denne støtter også vrr/freesync over displayport og overklokkes opp til 175Hz, men da med chromasubsampling siden DP 1.4 ikke støtter båndbredden nødvendig for 3840x1600 10bit og over 144hz

G-sync kompatibel er ikke problemfritt med nvidiakort, det kommer helt an på hvilke spilll man kjører, hvilke driver man har og hvilke skjermkort. 

I tillegg har g-sync kompatibel mye mindre vrr og ingen variabel overdrive. Skal du garantere en tearfri og smearfri opplevelse med nvidiakort i alle spill og scenarioer må du ha g-sync modul.

38GL950G har g-sync modul, ikike g-sync ultimate. G-sync ultimate er et modul du får i skjermene med HDR1000. Da HDR krever en høyere båndvidde enn g-sync i vanlig SDR.

38GL950G har HDR400 og ingen lokal dimming, så HDR gir ikke mening på denne skjermen. Den kan ikke sammenlignes med X27 og PG27UQ på det området.

Nizzen skrev (3 timer siden):

Dermed får man 240hz med full RGB og 10bit color! 5,120 × 1,440 . Imponerende. Støttes bare av 20 serie og nyere og 2019+ AMD skjermkort :p. Plutselig ble Samsung g9 enda bedre :D

Altså, skal man kjøpe en skjerm som går utover spesifikasjonene til DP 1.4, så bør man kjøpe en skjerm med DSC.

DSC er sikkert fint, men er det ikke slik at G9 har det fordi den skal klare 240hz. Var slik jeg forsto det.

Nizzen skrev (3 timer siden):

Min mening er at LG 34" Skjermer UltraGear 34GN850-B er den beste "1440p" skjermen til gaming. Bare fordi jeg selv elsker Ultrawide til gaming. Alt annet blir liksom middels etter å ha brukt 3440x1440 i noen år.
 

Du er ikke litt biased nå :) Du mener vel ikke at 34GN850 slår PG35VQ? :) 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Emile the rat said:

G-sync kompatibel er ikke problemfritt med nvidiakort, det kommer helt an på hvilke spilll man kjører, hvilke driver man har og hvilke skjermkort. 

I tillegg har g-sync kompatibel mye mindre vrr og ingen variabel overdrive. Skal du garantere en tearfri og smearfri opplevelse med nvidiakort i alle spill og scenarioer må du ha g-sync modul.

38GL950G har g-sync modul, ikike g-sync ultimate. G-sync ultimate er et modul du får i skjermene med HDR1000. Da HDR krever en høyere båndvidde enn g-sync i vanlig SDR.

38GL950G har HDR400 og ingen lokal dimming, så HDR gir ikke mening på denne skjermen. Den kan ikke sammenlignes med X27 og PG27UQ på det området.

DSC er sikkert fint, men er det ikke slik at G9 har det fordi den skal klare 240hz. Var slik jeg forsto det.

Du er ikke litt biased nå :) Du mener vel ikke at 34GN850 slår PG35VQ? :) 

Har ikkje testet noen av dem, men PG35VG har vel ikkje DCS :p

PG35VG er dyr, og den er vel så dyr at den ikkje er vits å ta med i beregninga engang. Dermed er 34GN850-B bedre :p

Skulle ikkje forundre meg om den faktisk er raskere også enn VQ. Både i responstid og inputlag. VQ er jo egentlig en gammel monitor nå :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (33 minutter siden):

Har ikkje testet noen av dem, men PG35VG har vel ikkje DCS :p

PG35VG er dyr, og den er vel så dyr at den ikkje er vits å ta med i beregninga engang. Dermed er 34GN850-B bedre :p

Skulle ikkje forundre meg om den faktisk er raskere også enn VQ. Både i responstid og inputlag. VQ er jo egentlig en gammel monitor nå :D

Gammel, LG sin 34 serie kom før, og alt etter har vært refresh. VQ eller X35 er ikke gamlere, og fremdeles det beste du får på markedet. De har ikke DCS, men nå trenger de heller ikke DCS, som sagt Odyssey har det for refresh rate. 

DCS har ingenting å si når skjerm ikke er ekte 10-bit eller om man kjører SDR kontent. Argumentet ditt for DCS med 10-bit gir kun mening for utviklere som bruker Quadro eller RTX kompatible kort, eller 10-bit panel som skal kjøre HDR, noe som er poengløst med G9 da den ikke har FALD. Sånn sett vil verken G9 eller 34GN850 kunne ha noe spesiell nytte av DCS når det kommer til bildekvalitet, med mindre det er til kontorbruk. For gaming og filmer kreves minimum DCI-P3 og HDR, og ingen av disse er skikkelig HDR monitorer. De aller fleste som sitter på G9 eller LG vil derfor bruke SDR kontent som er begrenset til 8-bit. Derfor vil ikke DCS bety stort for selve bildekvaliteten, selv om det jo sikkert høres flott ut.

34GN850-B har ikke g-sync modul, det alene gjør at jeg ikke engang kunne vurdert skjermen. PG35VQ er dyr, men verdt pengene. Det blir samme innvestering som når du kjøper x antall 2080 ti kort (som jeg vet du gjør ;) ) Kontrastnivået og HDR er rett og slett elendig på alt annet når man først har prøvd en skjerm med FALD, backlightbleed er også fraværende, har helt glemt hva det var ? QLED er enn så lenge det nærmeste vi kan komme OLED på en monitor, inntil vi mini-LED som standard, som sannsynligvis er veldig lenge til med tanke på pris. Her gjør Samsung noe veldig riktig. 

Er det verdt det å kjøpe en så dyr skjerm? Ja, det er minst like mye verdt det som å kjøpe to stykk 2080 ti kort. Vil faktisk hevde det er en bedre innvestering med skjerm, da skjermkvalitet er noe jeg setter høyere en benchmarksresultater.

Og si at PG34VQ ikke er verdt å ta med i regninga blir tullete ? Når begynte Nizzen å bry seg om pris? Er du ærlig vet du at LG ikke kan måle seg med de beste Predator og ROG skjermene, du av alle burde vel vite at skjerm er det siste man burde cheape ut på ;) Ja, LG skjermen er bra, men ikke best, og de begynner å falle litt bak de andre toppskjermene.

Når ble noe best fordi det var billig? PG35VQ er kanskje dyr, men man fikk X35 billigere i en periode, men begge to monitorene er verdt hver eneste krone. Det vet alle som har prøvd skjermene, skikkelig HDR gir et enda større løft enn ray tracing. Dyrt, sammenlignet med hva? :) 

PG35VQ er ikke dyrere enn at mange betaler ekstra for 2080 ti, som mildt sagt er et elendig kjøp med tanke på hva man får tilbake i ytelse.(Har selv 2080 ti, men det er jeg faktisk enig om at er et dårlig kjøp, men koster om man skal ha det beste).

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...