Gå til innhold

Hva tåler transceiver?


Anbefalte innlegg

Hei vet noen om bølgelengder om de kan ødlegge transceiver eller ikke? for finnes lite dokumentasjon på det, eller om det er beskyttet mot feil bruk? Så er faktisk enkelere å ødlegge ethernet kort en SFP+ for jeg er usikker om hvis man blander multimode og singlemode fiber eller har forskjellig bølgelengder vil det ødlegge laseren eller ikke? Eller må man ha 10 w\m laser eller kraftigere for en slik laser, siden singlemode fiber antakelig går i bølger så er godt mulig laseren er bedre beskyttet mot feil bruk?

Har noen peiling her, for virker vel ut så langt transeiver tåler en del men usikker på hvor mye. Antall meter fiber har vist liten betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager er dette et spørsmål?

For det første er det å sjekke bølgelengde det enkleste i verden. Det er to tall, som må være like, for at ting skal virke. Er de ulike kan du spare deg bryet med å forsøke; det vil ikke virke.

For det andre. Hvordan i alle dager ødelegger du ethernetkort? Bruker du etherkiller?

For det tredje. Singelmode? Går i bølger? Hæ?

Kort sagt: bruker du de som tenkt, ødelegger du de ikke. Begynner du å herje med å prøve å få 10 gigabit til laserpekeren din kan du kanskje greie å skade de. Største trusselen er nok støv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mye laser tåler av brukerfeil? om det er nærmest umulig å ødlegge transceiver eller ikke? Men er tydligvis vanskelig å gi fornuftig svar?

Sitat

Største trusselen er nok støv.

støv og hår skadet ikke transceiveren det bare gjør at laserlyset ikke går gjennom.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, LMH1 said:

Jeg lurer på hvor mye laser tåler av brukerfeil? om det er nærmest umulig å ødlegge transceiver eller ikke? Men er tydligvis vanskelig å gi fornuftig svar?

Eneste brukerfeilen jeg kan se for meg med vanlig utstyr er stortsett APC vs. UPC, men det er relativt marginalt problem. Ellers er du dyktig - men om du regelmessig ødelegger ethernetkort er det jo tenkelig...

 

20 minutes ago, LMH1 said:

støv og hår skadet ikke transceiveren det bare gjør at laserlyset ikke går gjennom.

Og da fungerer den ikke mer. Det er innefor det jeg kaller ødelagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

Eneste brukerfeilen jeg kan se for meg med vanlig utstyr er stortsett APC vs. UPC, men det er relativt marginalt problem. Ellers er du dyktig - men om du regelmessig ødelegger ethernetkort er det jo tenkelig...

Så du mener hvis man blander GPON utstyr mot P2P kan det ødlegges? for tror ikke fibertypen kan ødlegge transceiver.

For det advares vel mot det, men er usikkert om maskinvaren fysisk tar skade eller om signalet blir kun blokkert eller forstyrret men maskinvaren tar ikke skade?

Nei jeg ødlegger ikke nettverkkort, men særlig kabeler er jo sårbare spesielt cat 5 og pluggene de tåler ikke tøff bruk. riktignok kan jo pluggene til nettverkkortet gå i stykker, men somregel er det ikke vanlig. Men skal vel mere å ødlegge SFP+ mener jeg.

Lenke til kommentar

Sitter du hjemme og dikter opp håpløse problemstillinger og prøver å få svar på nettet på disse?

Noe av det du lurer på gir mening men bør være lett for deg å finne svar på selv. Et minimum av kunnskap må en forvente at du tilegner deg når du begynner å jobbe med fiber.

Men det meste gir ingen mening eller er så søkt at man kan begynne å lure på hva du driver med.

Man kan fint ødelegge fiber, transievere, kabler, plugger og kretskort. Men de fleste gjør ikke dette, men det kan skje. Men sett bort fra tappen på RJ45 kabler så må jeg si at det er mange år siden jeg har ødelagt en cat 5-6 kabel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja du kan ødelegge transceivere ved å bruke bare optisk signal, men dette bare ved å sende ved ALTFOR høy signal/lysstyrke inn mot transceiveren. Bølgelengde har ingenting med dette å gjøre. Som nevnt tidligere så er støv det største problemet, og kan i verste fall brenne seg fast.

Anbefaler deg å lese deg opp på terminologi og informasjon rundt fiber før du begynner å tukle for mye og spør spørsmål som ikke gir noen mening.

Endret av Konkulf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Så du mener hvis man blander GPON utstyr mot P2P kan det ødlegges? for tror ikke fibertypen kan ødlegge transceiver.

Hvorfor spør du, om du allerede vet svaret?

Slipingen på enden er forskjellig på APC og UPC. Det kan føre til skader om du plugger APC inn i utstyr laget for UPC. Ikke bland inn GPON her. Det har ingenting med protokoll, kun med fysisk grensesnitt på kabelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...