Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Utropstegn på D: disk, og manglende filer.


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva utropstegnet på disken betyr? Har prøvd å søke på google, men finner bare angående utropsteg i gul trekant, ikke sirkel.
Verken Windows eller Acronis drive monitor finner feil på disken.
Byttet også C disken for en uke siden pga feil, da var plutselig alle filer på D disken slettet, noen som vet hva som kan ha skjedd her?

Skjermbilde2.PNG.4eee791b1e3b3faf8d045c1006cc9d8c.PNG

Endret av richardraabu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, richardraabu said:

Byttet også ? disken for en uke siden pga feil, da var plutselig alle filer på ? disken slettet, noen som vet hva som kan ha skjedd her?

Det er du og bare du som kan vite hva du selv har gjort med maskinen. Ofte er det installasjon av heller  tvilsomme programmer som kan ha gjort litt av hvert inne på maskinen ;)

Lenke til kommentar

Hadde ikke rukket å installere noe etter installasjon av windows før jeg fikk beskjed om at stasjonen trengte en chkdsk, gikk dermed inn på min datamaskin og så at omtrent halvparten av filene manglet, etter chkdsk var den tom. Loggen sier at den ikke fant noen feil. 

Endret av richardraabu
Lenke til kommentar

Status er ok.
Er en Acer Preadator Helios 300, i5-8300h, GTX1050i og 16GB ram. Original ssd var bare 128GB, så denne ble byttet ut når jeg kjøpte pc'en for ca. 1 år siden med en 500GB crucial. Denne streika for en uke siden, jeg satt da inn den originale ssd'en til jeg får ny. Når jeg da startet opp med ny windows installasjon fikk jeg beskjed om at D disken trengte en chkdsk, ingen feil ble funnet, og alle filene forsvant.
Utropstegn tyder jo gjerne på at det er oppdaget en feil, men er det ikke da litt merkelig at det ikke står noe om denne feilen noen vei?

Lenke til kommentar

Er disken intern eller ekstern ?
Jeg ville prøvd å kople den til en annen port samt å skifte kabel.

Windows hendelseslogg vil vise hardware failure events. Selv om de kan være  vanskelige å tolke til tider. 
 

Har det vært noen automatiske chipsett driver oppdateringer(disc/usb controllers).
Igjen er hendelsesloggen stedet man finner dette. Samt kan man sjekke windows sin «reliability monitor» 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er interndisk på bærbar pc, ingen andre porter å prøve.

Per nå så kan jeg ikke se hendelser før 18.07 kl 21:33, som er ca. 6 timer etter jeg satt i ny C disk og tok chkdsk på D disk. Lurer på om jeg ikke hadde en større windows oppdatering den kvelden, kanskje hendelseloggen ble nullstilt da? Maskinvarehendelser er helt tom. Usikker på hva jeg skal se etter for å finne ut om det har vært noen chipset oppdateringer, men klarer ikke å se noe.

Aller SMART parameterne sier OK.

Lenke til kommentar

Siden D forsvant når du byttet C og reinstallerte Windows er det relatert.

Den «nye» OS installasjonen kjenner ikke igjen volumet D og det kjøres checkdisk.

Om D volumet opprinnelig var software enablet i gammel OS installasjon (storage spaces) i stedet for tradisjonell partisjon kan det forklare noe.

Hvordan var D satt opp før ?
MBR , GPT , logisk drive, storage spaces ?
Satt du opp D likt etter reinstallasjon.

Høres ut som datatap og overskrevet partisjonstabell/data for D

Endret av syar2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (17 minutter siden):

Hva sier HDD Sentinel angående disken? Verdt å kryss-sjekke med flere prediction/assessment tools.

"The hard disk status is PERFECT. Problematic or weak sectors were not found and there are no spin up or data transfer errors. "
Alle SMART parametere sier OK.

Lenke til kommentar

Ja ? Sjekket nå ved å lage en ny mappe på D, fikk opp samme ikonet fram til det var tatt backup av den, men alt på D er lastet opp, så da burde den vel blitt grønn?
Men da var jo det ene mysteriet løst da.

syar2003 skrev (10 timer siden):

Siden D forsvant når du byttet C og reinstallerte Windows er det relatert.

Den «nye» OS installasjonen kjenner ikke igjen volumet D og det kjøres checkdisk.

Om D volumet opprinnelig var software enablet i gammel OS installasjon (storage spaces) i stedet for tradisjonell partisjon kan det forklare noe.

 

Kom nettopp på at jeg reinstallerte Windows i Mai, ingenting skjedde med D disk da, men dette var jo da gjenoppretting via Windows på samme ssd. Nå er det over et år siden jeg gjorde dette, men kan ikke tro jeg gjorde noe spesielt når jeg la den til som partisjon, gjorde nok som jeg alltid har gjort når jeg legger til en ny hdd, setter det navnet jeg vil ha og sørger for at den blir formatert som en NTFS partisjon.

Lenke til kommentar

Du har en basic mbr disk1 ? og partisjon D. på den ? Høyst sannsynlig med ødelagt filtabell/master boot record og  NTFS index records (tom fil/katalog liste).

Men ingenting er tapt dersom det ikke er skrevet pånytt i sectors for filområde.
 

Sitat

When index records get damaged or overwritten, files and directories disappear from the directory tree even though they can still be recovered.


Er det filer du skal ha tak i anbefaler jeg å unmounte D i diskbehandling og kjøre et disk carving recovery til til mot den og lagre recovered files du ønsker å beholde til en tredje USB/Extern disk.

Testdisk (  https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk ) kan analysere hvorvidt både partisjoner og filer kan gjenopprettes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du i tillegg har cloud sync/backup er det vel ingen fare for at filene dine er tapt.

Har selv jottacloud. Ville avinstallert Windows klienten og/eller slått av sync frem til du får orden på drive.
Kan være utropstegnet kommer fra en tredjeparts-app.
Les også i Windows eventlog om eventID  og source for når dette utropstegnet dukket opp. 

Kan det være at filepath begrensningen på 254 er overskredet på en eller flere lokasjoner på D ?

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at jeg har tydeligvis glemt og sette på backup av D disken, men det er ingen krise om jeg ikke får tilbake filene, var veldig lite der som jeg ikke har backup av andre steder, eller som jeg ikke kan få tak i. Usikker på når utropstegnet dukket opp, så det blir veldig mye å se igjennom, kan heller prøve å følge litt med når jeg mottar ny ssd og alikevell må reinstallere Windows.

Er veldig lite som har blitt installert, er bare Steam med noen spill, Jotta, acronis og nå HDD sentinell, er nok Jotta som lager utropstegnet, men i appen så står det at D er oppdatert, har også sett igjennom hver eneste fil på disken(foreløpig ikke så mange) og alle står med grønn hukk.

Har allerede brukt Recuva til å gjennopprette filer på D, men alle 50000 filene ble bare lagret uten noen form for sortering i mappe strukturen de var i, jeg gadd rett og slett ikke å lete igjennom så mange filer etter filer jeg ikke en gang vet hva heter, men det er som sagt ikke så veldig viktige filer heller.

Var mest interessert i å finne ut hva som hadde skjedd.

Kan ikke se at det er noen filer som har overskredet filepath begrensningen nei. 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (På 25.7.2020 den 12.15):

Du har en basic mbr disk1 ? og partisjon D. på den ? Høyst sannsynlig med ødelagt filtabell/master boot record og  NTFS index records (tom fil/katalog liste).

Men ingenting er tapt dersom det ikke er skrevet pånytt i sectors for filområde.
 


Er det filer du skal ha tak i anbefaler jeg å unmounte D i diskbehandling og kjøre et disk carving recovery til til mot den og lagre recovered files du ønsker å beholde til en tredje USB/Extern disk.

Testdisk (  https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk ) kan analysere hvorvidt både partisjoner og filer kan gjenopprettes.

Hvor lang tid tar det vanligvis for testdisk å analysere en disk? Ligger på 46% nå etter ca. 3 døgn, det er vel litt i overkant? Dette er da en deep scan tror jeg den ble kalt, den første tok ikke så lang tid, men fant nesten ingenting heller, fikk da alternativet om å kjøre en grundigere analyse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...