Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bra bruktbil <200k,- for 2m høy mann med lyst å reise


Anbefalte innlegg

UPD: Jeg har kjøpt Subaru XV til slutt, men nyere 2018 Pluss modell. Da måtte jeg få 30% finansiering på den, men jeg tror at det verdt det. 2018 ble valgt pga ekstra komfort som er viktig både for meg of enda mer for konen. Alle XV-er har god plass, men kun de modellene uten soltak passer høye folk (2m). Også 2018+ har litt mer plass og det var ganske viktig. Det er fortsatt ikke ideel situasjon med siteputer og setehøyde. For folk som slitter med dette anbefaler jeg godt utsyrt VW Tiguan med elektriske seter, men den koster 400k+. For meg var det god nok (også foretrekker Subaru over VW).


Hei, nå har jeg en ekstremt vanskelig (umulig?) oppgave: å finne en bil som tilsvarer følgende kriterier:

1. Komfortabel for en 2 m høy person (! - minus 95% biler på markedet)

2. Koster under 200 000 nok brukt (nyere enn 2010 og mindre enn 150 000 km)

3. Troverdig og ikke gjør at jeg går konkurs bare ved skifte av bremseklosser

4. Tåler dårlige veier her og i utlandet, kan kjøres til fjells, på motorvei men også brukbar i byen. (Altså - ikke for stor men god bakkeklaring)

5. Evt. kan selges om 3 år uten enorme tapp (mindre enn 50% tapp)

6. Rimelig dalglig bruk pris

Så langt har jeg funnet disse modellene: RAV4 (selvfølgelig), Subaru XV, VW Tiguan og kanskje VW Passat eller Skoda Octavia.

RAV4 er ikke veldig komfortabel i byen og for min høyde, men brukbar.
Subaru XV - litt bekymret om det blir pengestøvsuger - er det en troverdig bil?
Tiguan - samme som Subaru
Passat eller Octavia - vil gjerne ha en SUV, men sparer de som siste alternativet.

 

Hva synes dere? Er det mulig?

Endret av AlexMort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eier en gammel RAV4  selv ( er 9cm kortere enn deg). For problemfritt bilhold, billig reprasjon, masse rimelige uorginale deler og enkel å skru på selv er det innertier. For komfort ved langkjøring er det skivebom. Mer traktor enn personbil, som forsåvidt er greit så lenge man aksepterer det.

Sedan > stasjonsvon > SUV

Sikker på at du trenger bakkeklaring og firehjulstrekk? Det setter noen dyre og ubehagelige bergensninger.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker at Subaru Outback er perfekt hvis du ikke synes den blir for stor i by.

Tiguan er også et godt valg og veldig grei å bruke i byen. Men finn en etter facelift som kom i 2012.

Subaru XV er heller ikke dumt hvis den passer deg.  Subaru har litt høye delepriser, men det er jo kvalitetsbiler med lite feil.  Denne er ikke så stor utvendig så er ypperlig i by også.

Kia Sportage er et godt alternativ.

Vet ikke hva du ønsker av motor/drivstoff og gir, men legger ved noen linker som eksempler:

Tiguan

Sportage

XV

Outback

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk alle for svarene!
Vil kjapt skrive mine tanker.

@grovetussen jeg tror at det vil fungere veldig bra for meg som sjåfør - har kjørt litt i ulike Transporterer og det passet meg nesten perfekt. Problemet er at bilen bør være ikke veldig stor og mer som bybil (damen har egne krav og :D). 

@MailMan13 Enig med deg. Jeg tror at de 9 cm gjør RAV4 enda litt mer ubehagelig. Det er fortsatt en veldig god bil, men jeg trenger noe litt mer komfortabel (har en del problemer med ryggen og).

@BigBadAde Jeg tror du er "right on the money". Husker at Sportage var veldig komfortabel, Tiguan er nok bra bil. Jeg har kjørt en Subaru XV i går og den var veldig imponerende. Mye bedre enn RAV4 i forhold til komfort, enorm bakkeklaring, 4x4. 
Tenker på bensin også for at jeg gidder ikke å betale ekstra bomer!
Det ser ut som Tiguan og Sportage er først og fremst dieselbiler. Vet ikke om det er lurt i dagens økonomi.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg er 197 og har aldri hatt noe problem med plass i biler. At de tre ekstra centimeterne dine skal utelukke 95% av bilene på markedet tror jeg ikke noe på. Biler med manuelt justerbare seter og uten soltak er noe du kan se etter dersom du føler det blir lavt under taket. Selv en liten BMW har jeg fint kunnet kjøre med hjelm på hodet.

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (11 timer siden):

Jeg er 197 og har aldri hatt noe problem med plass i biler. At de tre ekstra centimeterne dine skal utelukke 95% av bilene på markedet tror jeg ikke noe på. Biler med manuelt justerbare seter og uten soltak er noe du kan se etter dersom du føler det blir lavt under taket. Selv en liten BMW har jeg fint kunnet kjøre med hjelm på hodet.

At alle biler passer deg, betyr ikke at alle biler passer for alle andre... Vi er bygd forskjellige og jeg som er 8cm kortere enn deg har problemer med benplassen i mange biler. Det viktigste er jo at AlexMort finner en bil som er komfortabel for han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Fleskefjeset said:

Jeg er 197 og har aldri hatt noe problem med plass i biler. At de tre ekstra centimeterne dine skal utelukke 95% av bilene på markedet tror jeg ikke noe på. Biler med manuelt justerbare seter og uten soltak er noe du kan se etter dersom du føler det blir lavt under taket. Selv en liten BMW har jeg fint kunnet kjøre med hjelm på hodet.

Hei. Jeg er ganske imponert, jeg er 200-201 cm og har ca 60/40 fordeling beina/kroppen. I min erfaring - 95% av bilene har dårlig plass, spesielt "store biler" (spesielt Tesla Model S), men også noen små bybiler. Det betyr ikke at jeg ikke kan sitte inne, men at det blir fysisk ubehagelig å sitte i kjøresetet etter en stund. Før var det at de beste bilene for meg var enten billige asiatiske billene som Hyundai Getz elle Geely (også kjent som Volvo nå :D) eller dyre europeiske (Mercedes S klass etc.). VI snakker om bybiler, selvfølgelig.

Nå er det at mer og mer biler er større og større og min høyde man kan kjøre ca. 50% av bilene på markedet, men det er fortsatt veldig vanskelig å finne en komfortabel bil. F.eks. min Nissan Leaf 2018 er både større og dårligere enn min tidligere Leaf 2016 pga. sentral konsoll i den nye. Det betyr at det ene kneet er rett i denne konsollen. En annen ting er at seteputen er kort (som det er i 95% av bilene) og den høyre hælen gjør vondt når jeg kjører fordi den støtter hele vekt av den høyre bein - noe som bør ikke skje om den hadde lo på seteputen som den skal. Men Leafen har veldig bra cruise control og jeg kan slippe å holde pedalene hele tiden.

Men jeg vil dele med dere nå mine funn. Jeg tror at jeg skal kjøpe 2014-2016 Subaru XV bare fordi den har "god nok" i alle kategoriene (utenom bakkeklaring og off-road - her er den "veldig bra" :)). Den har god fører plass (med fortsatt litt for kort seteputen, men jeg skal prøve å fikse det selv), god nok plass for passasjerer, god nok plass i bagasjerommet med nesten rett gulv når man legger bakseter ned, sprekk nok i lav gir, god nok automatgir generelt, god nok mil per liter (ca. 8-9l per 10 mil kombinert), god nok størrelse for by, ser ganske bra utvendig og innvendig i min smak, koster ganske rimelig og ikke mist - konen min likte den :D

MEN! Om jeg hadde 2x penger å bruke på bil - da hadde jeg kjøpt en VW Tiguan 2017. For ca. 400k får man topputstyrt Tiguan av siste generasjon som er bedre i nesten alt, og spesielt for meg som en stor person vant til Nissan Leaf, for man samme kjørekomfort som Leafen har med høy og romslig bil, seteputen som kan reguleres slik at den støtter beina under knærna (sic!), cruise control med limiter funksjon, parkeringssensore osv. Men, jeg har ikke 400k (og har ikke lyst å ta lån), så Subaru det er.

Når vi snakker om biler under 200k i små SUV kategorien:

Honda CR-V var den dårligste - treig, lav komfort sammen med design jeg likte ikke.
Toyota RAV4 - bra bil med lite komfort, passer mye bedre for nomal høyde fok :D
Subaru Outback - bare litt større enn XV i kjørersetet, men ikke vesentlig. Bra bil, men større og dyrere og jeg vet ikke om jeg trenger den.
Subaru XV - som sagt - god nok i alle kategoriene og ganske bra i off-road - samme som Outback, men litt mer som bybil.

VW Tiguan - ikke noe spesielt før 2017, men veldig imponerende upgrade etter 2017, som gjør den for dyr for meg. Litt bedre i by, litt dårligere på grusveier (? som de sier...). For meg 2015 Subaru XV > 2015 VW TIguan.

Lenke til kommentar

En kompis som er 208cm havnet på Mitsubishi Outlander.

Bør være innafor på de andre kriteriene dine også. Ser man får mye bil for under 200k med plug-in hybrid versjonen. Men bør kanskje styre unna med tanke på mere ting å ta service på?

Mange diesel her også

https://www.finn.no/car/used/search.html?filters=&make=0.787&mileage_to=150000&model=1.787.7713&price_from=100000&price_to=210000&sort=6&year_from=2010

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

@bzzlink Ja, Outlanderen var vårt første valg for at vi har gode erfaringer å kjøre den gjennom Lofoten i vinterens snø, regn og isete veier. Men den er litt dyr og ikke høyeste kvalitet bil, også prisen faller veldig fort ned, og vi tenker at vi vil skulle selge bilen om et par år (vil kanskje flytte). Også prøver å finne det perfekte teknologinivået, når service er fortsatt billig mens bilen er allerede moderne og komfortabel.

@joka takk! jeg har sett på tredjeparts alternativer, det finnes jo en del "racing" seter, men bør sjekke med forhandleren!

 

Endret av AlexMort
Lenke til kommentar
1 minute ago, bzzlink said:

Sliter med å skjønne at det kan finnes noe bedre enn denne til kriteriene dine

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185831574

Prut 8-10%, så kjør en NAF test på den

Jeg mener at Mitsubishi som er 7+ år gammel og over 120 000 km bør ikke koste så mye.
Jeg baserer min mening på statistikken, selvfølgelig, men Mitsubishi Outlander er en av de dårligste SUVer når det gjelder kvalitet. Spesielt for motorer i Outlander.
Se f.eks. her https://www.osv.ltd.uk/how-reliable-are-mitsubishi-cars/
Jeg vet selvfølgelig at det er tusenvis as Outlandere i Norge, men det gjør det også vanskeligere å selge en mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg mener at Mitsubishi og da spesielt Outlander er veldig oppskrytt i Norge. Det karosseriet som det linkes til er som å kjøre en traktor og som i tillegg bråker ekstremt innvendig. Og som @AlexMort skriver så er ikke kvaliteten den høyeste.  De traff godt når de kom med den første Outlander og hadde perfekt timing med ASX. Så har de priset seg lavt med Outlander PHEV mye på grunn av de lave offentlige avgiftene. De beregnet jo i tillegg avgiftene feil slik at den ble enda billigere. Men modellene deres er utdaterte, de fornyer seg ekstremt sent/sjelden og nå holder de på å trekke seg ut av Europa. 
De skal ha skryt for at de kaller tilbake biler som er over 10år og utbedrer feil da.

Jeg tror XV blir et perfekt valg. Du får mye bil for pengene innenfor dine kriterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
joka skrev (16 timer siden):

det finnes biler hvor man kan kjøpe lengre skinner til setene, slik at du kan få setet litt lengre bak...

spør forhandler om det finnes til din bil

Skinner til setene er greit nok det. Men det hjelper ikke om du ikke får dratt rattet langt nok etter. 

Lenke til kommentar

@BigBadAde Ja, har faktisk bestemt at det blir en XV. Nå skal jeg bare vente en måned for at jeg tror folk vil selge litt biler etter sommer og "Norgesferie" (så dumt navn :D) og prisene går ned, eller det er flere tilbud. Vil ha minst 2015 med så lavere km som mulig (går sikkert an å finne 2015-2016, >50k km for 200 000 nok). Tror at 1.6 motor er grei nok for meg for at jeg den eneste person i Norge som alltid kjører nøyaktig fartsgrense :D, men 2.0l er også mulig.

Om jeg hadde dobbelt så mye penger, kunne jeg tenke på en 2017 Tiguan med alle "bells and whistles" elle noe bedre, men det har jeg ikke, så XV er faktisk den ideele bilen for meg.

P.S. Har bestilt en setepute forlenger (eller beinstøtte som de kaller det) hos AliExpress - 170 nok, kunstlær, ser ut som det vil do the trick (jeg synes at XV setene er litt for korte)

https://www.aliexpress.com/item/33035772314.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.49512faadTP6kM&algo_pvid=09a0f4ea-8732-4254-b499-736e8e25a8d2&algo_expid=09a0f4ea-8732-4254-b499-736e8e25a8d2-2&btsid=0ab6f83115960242171628004e0701&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Endret av AlexMort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/27/2020 at 1:08 PM, Fleskefjeset said:

Jeg er 197 og har aldri hatt noe problem med plass i biler. At de tre ekstra centimeterne dine skal utelukke 95% av bilene på markedet tror jeg ikke noe på. Biler med manuelt justerbare seter og uten soltak er noe du kan se etter dersom du føler det blir lavt under taket. Selv en liten BMW har jeg fint kunnet kjøre med hjelm på hodet.

Det spørs jo veldig på hva du mener med "plass" personlig sliter jeg feks fort i varebiler med manuell gir med at kneet burde vært ca der de har montert girspaken, og at jeg da må vinkle hele foten på en rar måte for å nå pedalene uten å sitte med diverse muskler i spenn under hele kjøreturen.

Det er dog enorm forskjell på biler, jeg kjører nå en 1992 W124 ("E-klasse") Mercedes, der trenger jeg ikke en gang å ha setet helt bak, det samme gjaldt min forrige bil, en 2008 Modell E-klasse, mens feks i bilene fatter har hatt i nyere tid, en Volvo V50 og en Volvo V70 (begge 2007 modell) så måtte jeg ha setet helt bak og skulle gjerne hatt det enda lengre bak for maks komfort. 

Verste jeg har kjørt var en gammal Peugeot Expert, der satt jeg med knærne i rattet omtrent, og jeg måtte flytte det ene kneet hver gang jeg skulle gire... Vi har forøvrig en nyere Peugeot Expert på jobb også, den er ikke komfortabel for meg den heller, men langt bedre, samt at den har cruisecontrol, noe som gjør at man spesielt på langturer ikke trenger å tenke like mye på beinplass og giring.

Den bilen som har overrasket meg mest er kanskje mutter sin "2020" Hyundai Ioniq, foruten at setene ikke var de beste så hadde jeg overraskende god plass.

 

Uansett hvilke krav man har så er det jo uten tvil best å faktisk dra ut å prøve bilen først, så finner man ut om det er noe der man virkelig ikke klarer å leve med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AlexMort skrev (På 24.7.2020 den 10.03):

Hei, nå har jeg en ekstremt vanskelig (umulig?) oppgave: å finne en bil som tilsvarer følgende kriterier:

1. Komfortabel for en 2 m høy person (! - minus 95% biler på markedet)

2. Koster under 200 000 nok brukt (nyere enn 2010 og mindre enn 150 000 km)

3. Troverdig og ikke gjør at jeg går konkurs bare ved skifte av bremseklosser

4. Tåler dårlige veier her og i utlandet, kan kjøres til fjells, på motorvei men også brukbar i byen. (Altså - ikke for stor men god bakkeklaring)

5. Evt. kan selges om 3 år uten enorme tapp (mindre enn 50% tapp)

6. Rimelig dalglig bruk pris

Så langt har jeg funnet disse modellene: RAV4 (selvfølgelig), Subaru XV, VW Tiguan og kanskje VW Passat eller Skoda Octavia.

RAV4 er ikke veldig komfortabel i byen og for min høyde, men brukbar.
Subaru XV - litt bekymret om det blir pengestøvsuger - er det en troverdig bil?
Tiguan - samme som Subaru
Passat eller Octavia - vil gjerne ha en SUV, men sparer de som siste alternativet.

 

Hva synes dere? Er det mulig?

Kva med A6 allroad? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=184924851

Du får bra bakkeklarering og firehjuls. Den vil være MYE meir komfortabelt å kjøre enn RAV4 eller noe annet i listen. Du kan finne ca 2010 modell, med 100-150k km for rundt 200.000kr. 
Det er grei plass i de. Søskenbarnet som er 195 kjørte ein slik i eit par år og var storfornøyd, mens Mercedes E var for lav for han.

Det mest negativet at du betaler nært maks grensen din, samt dyrere reparasjoner. Ønskjer du komfort så må du betale.

Lenke til kommentar
1 hour ago, aomt said:

Kva med A6 allroad? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=184924851

Du får bra bakkeklarering og firehjuls. Den vil være MYE meir komfortabelt å kjøre enn RAV4 eller noe annet i listen. Du kan finne ca 2010 modell, med 100-150k km for rundt 200.000kr. 
Det er grei plass i de. Søskenbarnet som er 195 kjørte ein slik i eit par år og var storfornøyd, mens Mercedes E var for lav for han.

Det mest negativet at du betaler nært maks grensen din, samt dyrere reparasjoner. Ønskjer du komfort så må du betale.

Jeg har kjørt 2014 A4 Allroad på trafikkskolen og denne bilen har ikke imponert meg. Den var god, men ikke veldig komfortabel. Instuktoren min anbefalte Mercedes S-klass :)
En annen ting er at jeg ikke er sikker på at jeg bør kjøpe en så gammel bil. Ideelt vil jeg finne en bil 2014+. Men det er verdt å prøve A6, tror jeg. Vil se om den finnes i mitt område. Takk.

Lenke til kommentar
AlexMort skrev (2 timer siden):

Jeg har kjørt 2014 A4 Allroad på trafikkskolen og denne bilen har ikke imponert meg. Den var god, men ikke veldig komfortabel. Instuktoren min anbefalte Mercedes S-klass :)
En annen ting er at jeg ikke er sikker på at jeg bør kjøpe en så gammel bil. Ideelt vil jeg finne en bil 2014+. Men det er verdt å prøve A6, tror jeg. Vil se om den finnes i mitt område. Takk.

S klasse er ingen dum val. Helst S-coupe i så fall :)

Du kan jo også sjekke ut meir "luxus-suv", Audi/BMW/Merce, Land Rover. Igjen, du må rekne med å betale meir/ha eldre bil/bruke meir på reparasjoner. Men til gjengjeld får du meir komfort.
Eldre bil har relativ lite å si, det kommer mest på utstyrsliste. Tilbake i tid hadde eg ein Mitsubishi som var betre utstyrt (cruice control, tak luke, luftfjærning +++) enn mange nye biler i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...