Gå til innhold

Starte firma mens jeg er syk


Anbefalte innlegg

Hei, denne tråden kunne nok verdt under flere temaer, men ble denne.

Jeg er 25 år og har en ryggskade og nakkeskade som de skulle operer ryggen for 2 ganger siden, da jeg er hos fastlege, tar prøver så er alt OK, men når jeg kommer inn til Ullevål så er det ikke bra nok? CRPen er ikke innenfor...Uansett er jeg lei nå å gå på AAP. Vil gjøre noe, helst jobbe som jeg er vant med. Har gått skole 2 år på VGS bygg & anleggsteknikk og år 2 anleggsteknikk. Tok da fordypning i Fjell og bergverksfaget. 1 år av 2 år i lære pga VELDIG UMULIG arbeidsgiver dessverre. Ønsker å jobbe og være selvstendig. Jobben gikk ut på å bore hull i fjellet, sprenge osv. Men fikk aldri alt av papirer som jeg skulle. Bor på sørlandet og vil GJERNE få dem. Har på anleggsmaskinene osv da. Bor hjemme for øyeblikket, noe som går i nød men helst vil slippe. Kan det være mulig av NAV å dekke oppstart på bolig? Ser de jeg gikk i klasse med på U.S. har barn og familie, hus, båt og bil. Mens jeg er arbeidsufør og ikke har råd til ei ekstra pølse på BEST. Trist. Men vil komme meg opp og videre. Og hva er det MINSTE "lønn" NAV har lov til å utbetale? Jeg får 0% ekstra av det jeg jobba for. Det "teller" ikke? Så håper jeg kan komme i kontakt med noen som har greie på lover og regler, en kompis sa han var så flink m.t.p. finans osv, men han hjalp meg jo ikke enda jeg spurte han flere ganger..? Men ble nevnt noe frikort eller noe (inntil) 55 tusen kroner? Hva er det? (Er veldig intressert i jobb. Om det er å kjøre maskiner eller bil så er det veldig intressant! Så vet dere om noe, si gjerne ifra! :) )

 

Kanskje litt rar mix av spørsmål og info, men bare spør! Takk.

Endret av Kampsport
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får beklage hvis jeg ikke kommer med det mest juss-korrekte svaret. Har vært gjennom nav-mølla selv, og hvis man skal gjøre ting etter boka, så skal man bruke hele fritiden sin på å lese regler og man får aldri gjort noe man vil.

Mitt beste råd blir for deg å mase på nav. Mas på dem, ta kontakt med din saksbehandler og be om time. Vær genuin, åpen og ærlig og si ting akkurat som du har skrevet her. Kjøp en notatbok som du tar med og gjør notater i, denne har du med deg i all tid fremover.

Det virker for meg som at det beste for deg, er å begynne å kartlegge og ta kontakt med eventuelle arbeidsgivere og forklare din situasjon. Jeg ville kartlagt alt som var interessant, og deretter ringt alle "cold call", altså interessekartlegging. Spør dem om det finnes noen muligheter, enten for deg å komme på et kort intervju, eller om det finnes muligheter hvis du kan få til en avtale med nav om finansiering.

Bedrifter som driver med anlegg. Har du trucksertifikat? Jeg lurer litt på også dette med rygg- og nakkeskaden din. Beundrer pågangsmotet ditt all den tid du har denne skaden, men klarer du å fungére i 6-8 timer på jobb med den skaden? Eventuelt 2-3 dager per uke? Hvor mye ser du for deg at du kan yte 100% i løpet av en uke eller måned?

Du må få kartlagt dine ressurser og koordinért dette med nav. Hvis jeg var deg, ville jeg også tenkt langsiktig i form av din fremtidige yrkes- og sosiale posisjon i samfunnet. Det kan være at uføretrygd kan være det rette, men dét betyr ikke at du ikke kan jobbe. Du kan nemlig fremdeles jobbe selv om du er ufør. Men grunnet naturen av skaden din, så kan det kanskje komme perioder der du ikke kan jobbe, hvor det beste er å hvile og kanskje være rekonvalesens. Da må du mase på fastlegen av og til og prøve å få gjennomført undersøkelsene du ikke har fått gjennomført, så du får epikriser på dette, som du kan fremlegge for nav når du skal søke ufør. Å få kartlagt den psykologiske situasjonen i livet ditt kan være en idé, men jeg vil ikke direkte anbefale å gjøre det. Hvis du kan klare deg uten, tenker jeg det er best om du bare fortsetter i sporet du gjør. Men kravene for å få ufør er høyere i dag enn for 20-30 år siden.

Dette er ting du bør fokusére på å få kartlagt, så du slipper å gå og være usikker.

Hvis du virkelig vil være aktiv og jobbe 100%, med skaden du har, så tenker jeg det er viktig at du fremlegger dette for eventuell arbeidsgivere og prøver å få tilrettelagt det. Det er nok lettere sagt enn gjort, men ingenting er umulig. Det kan kreve mye fokus.

Det er ikke sikkert det finnes nok jobb eller ressurser i det du vil jobbe med, at kanskje andre har forbindelser eller posisjoner som gjør dem mer attraktive enn deg. Arbeidsmarkedet kan være kaldt på den måten. Derfor kan det være lurt å åpne opp og prøve å finne flere jobber du kunne tenke deg å prøve deg i.

For meg ble lager- og truck en naturlig retning å bevege meg inn i fra mureryrket. Jobbet også en del i industri, stå ved samlebånd og gjøre monoton jobb kan være fint hvis man vil ha en enkel jobbhverdag.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (18 timer siden):

Du får beklage hvis jeg ikke kommer med det mest juss-korrekte svaret. Har vært gjennom nav-mølla selv, og hvis man skal gjøre ting etter boka, så skal man bruke hele fritiden sin på å lese regler og man får aldri gjort noe man vil.

Mitt beste råd blir for deg å mase på nav. Mas på dem, ta kontakt med din saksbehandler og be om time. Vær genuin, åpen og ærlig og si ting akkurat som du har skrevet her. Kjøp en notatbok som du tar med og gjør notater i, denne har du med deg i all tid fremover.

Det virker for meg som at det beste for deg, er å begynne å kartlegge og ta kontakt med eventuelle arbeidsgivere og forklare din situasjon. Jeg ville kartlagt alt som var interessant, og deretter ringt alle "cold call", altså interessekartlegging. Spør dem om det finnes noen muligheter, enten for deg å komme på et kort intervju, eller om det finnes muligheter hvis du kan få til en avtale med nav om finansiering.

Bedrifter som driver med anlegg. Har du trucksertifikat? Jeg lurer litt på også dette med rygg- og nakkeskaden din. Beundrer pågangsmotet ditt all den tid du har denne skaden, men klarer du å fungére i 6-8 timer på jobb med den skaden? Eventuelt 2-3 dager per uke? Hvor mye ser du for deg at du kan yte 100% i løpet av en uke eller måned?

Du må få kartlagt dine ressurser og koordinért dette med nav. Hvis jeg var deg, ville jeg også tenkt langsiktig i form av din fremtidige yrkes- og sosiale posisjon i samfunnet. Det kan være at uføretrygd kan være det rette, men dét betyr ikke at du ikke kan jobbe. Du kan nemlig fremdeles jobbe selv om du er ufør. Men grunnet naturen av skaden din, så kan det kanskje komme perioder der du ikke kan jobbe, hvor det beste er å hvile og kanskje være rekonvalesens. Da må du mase på fastlegen av og til og prøve å få gjennomført undersøkelsene du ikke har fått gjennomført, så du får epikriser på dette, som du kan fremlegge for nav når du skal søke ufør. Å få kartlagt den psykologiske situasjonen i livet ditt kan være en idé, men jeg vil ikke direkte anbefale å gjøre det. Hvis du kan klare deg uten, tenker jeg det er best om du bare fortsetter i sporet du gjør. Men kravene for å få ufør er høyere i dag enn for 20-30 år siden.

Dette er ting du bør fokusére på å få kartlagt, så du slipper å gå og være usikker.

Hvis du virkelig vil være aktiv og jobbe 100%, med skaden du har, så tenker jeg det er viktig at du fremlegger dette for eventuell arbeidsgivere og prøver å få tilrettelagt det. Det er nok lettere sagt enn gjort, men ingenting er umulig. Det kan kreve mye fokus.

Det er ikke sikkert det finnes nok jobb eller ressurser i det du vil jobbe med, at kanskje andre har forbindelser eller posisjoner som gjør dem mer attraktive enn deg. Arbeidsmarkedet kan være kaldt på den måten. Derfor kan det være lurt å åpne opp og prøve å finne flere jobber du kunne tenke deg å prøve deg i.

For meg ble lager- og truck en naturlig retning å bevege meg inn i fra mureryrket. Jobbet også en del i industri, stå ved samlebånd og gjøre monoton jobb kan være fint hvis man vil ha en enkel jobbhverdag.

Setter utrolig pris for svaret. Ja har alt samtale på NAV (da vi ikke er på møte, fysisk men han pleier å skrive oppsummering digitalt) så jeg har "dokumentert". Prøver å få NAV til å dekke tannlege (har ikke vært hos tannlegen på 10 år).. Og prøver å få flytte ut, så lenge jeg hadde fått bostøtte osv (VET IKKE HVORDAN JEG SKAL GÅ FREM HER!) og alt ble dekket så hadde jeg hatt det bedre. Prøver å gjøre småjobber, klippeplen, gå tur med hunden, lettere husarbeid inne og ute, kanskje små malejobber. Pante flasker, lettere data/mobilhjelp *(ingen expert på data osv men prøver uansett). Printet ut 10 ark igår med navn og telefonnummer. Håper det hjelper. Har også skrevet og delt og fått andre til å dele på facebook.

 

Er det mer dere lurer på eller kan hjelpe meg med setter jeg stor pris på det, skal prøve å gjøre min del å lete etter info.

 

Mvh Kampsport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...