Gå til innhold

Ny stasjonær PC hos Netonnet


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger å kjøpe ny PC; hovedproblemet er lagringsplass, og at WoW blir større og større. Jeg har nå en laptop med henholdsvis 117 GB og 914 GB hardisker. Jeg bruker også PhotoShop en god del, og det tar sinnsykt mye plass. Pga. dårlig nett er det lite hensiktsmessig å lagre online, det tar en halv evighet å laste opp (nedlasting er greiere). Er det noen som kunne anbefalt en PC-pakke hos Netonnet til rundt 10000 kr; som egner seg til Shadowlands og har litt plass? Trenger skjerm, tastatur og hele sulamitten, vil ha stasjonær nå. 

Jeg har så lite peiling på hardware, så det er vanskelig å vurdere selv. Og spørre Netonnet vil jeg ikke, de vil jo selge hva som helst vil jeg tro. Noen med peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC-en Cipher viser til virker bra. Her kommer imidlertid skjerm, tastatur og mus som tilleggsutstyr på minimum 2 000,-.

Gitt at du ikke vil inn i maskinen selv: Om ikke 450 GB er nok til WoW og PhotoShop, må du ut med min. ca. 18 000,- for å få en maskin med 1000 Gb lagring hos NetOnNet, eller se bort i fra NetOnNets gamingmaskiner til fordel for andre aktører. 

Lenke til kommentar

Komplisert? Det er lego, så alle er i stand til å lære. ? Når det gjelder skjerm og andre ting må du fort slenge på 3000 kr+.

På stående fot, er det noen ting å ta i betraktning:

  • Skjermer har forskjellig refresh rate / oppdateringsfrekvens, og standarden for gaming har fort blitt 144Hz. Les deg også opp på Freesync og Gsync. 
  • Lagring er stort sett valgfritt, som midlertidig løsning (eller til backup) kan du bruke ekstern lagring. Interne disker (3.5") er rett frem å installere, tusenvis av guider på nett.
  • Ingen begrensninger på tastatur og mus, vi er forbi den tiden hvor rollover var et irritasjonsmoment. Gå bananas.

Tror jeg har fått med det meste. 

Lenke til kommentar

Takk for svar. 

450 GB er ikke nok dessverre; det er mye bilder osv i tillegg; jeg har nå en harddisk på 117 Gb og en på 914 Gb, og begge er stapp fulle. Begynner å vurdere en ekstern harddisk for bilder osv; er det bare usb og flytte over?

Jeg burde kanskje se bort fra gaming-PCer, andre kan vel også kjøre spill? Får sørge for skjerm med god oppdateringsfrekvens; men maskinen må vel også henge med. Huff, er så lite glad i å bytte PC. 

Lenke til kommentar

Vedrørende ekstern disk, så er det bare plug and transfer med USB. En gamer PC er nok det du trenger, ordet presiserer høy CPU & GPU ytelse kontra en vanlig kontormaskin som ikke trenger høytytende grafikkort. 

Du vil også sette pris på et balansert oppsett, spesielt med tanke på grafikk der FPS blir avgjørende for hvor fornøyd du blir, så jeg kommer til å liste opp noen minimumskriterier for 60 FPS i de aller krevende spillene (Nei, WoW er ikke så krevende).

I mine tanker er disse en god kombinasjon ifht oppløsning, størrelse og FPS:

  • 2160p (3840 × 2160) 32" - GPU: RTX 2080, 2080Ti 
  • 1440p (2560 × 1440) 27" - GPU: RTX 2060, RTX 2070, 5700 XT 
  • 1080p (1920 x 1080) 24" - GPU: RX 580, RX 590, GTX 1660

CPU: AMD 3600, 3700, Intel i5 9600/10600, Intel i7 10700 (X og K bokstavene betyr at den kan overklokkes).

Ramset opp fra minne, så korrigerer meg gjerne. ? Håper det avklarer litt, med mindre det bare er forvirring. Spør i vei.

Lenke til kommentar

Eksempelvis er disse innenfor:

Lenovo Legion T530

  • GeForce RTX 2060, Ryzen 5 3600, 16GB RAM, 512 GB PCIe SSD, WiFi

HP Pavilion Gaming TG01-0136no

  • GeForce RTX 2060 Super, Ryzen 7 3700X,16GB RAM,1 TB PCIe SSD, WiFi

Acer Nitro N50-600

  • GeForce GTX 1660 Ti,Core i5-9400F,16GB RAM,1 TB PCIe SSD, WiFi

Nå som du begynner å se tankegangen i det hele, kan du også se diverse ytelses-sammenligninger av CPU i samspill med GPU på YT;

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...