Gå til innhold

De er blant verdens mest solgte. Men Leaf og Zoe vekker minst begeistring blant norske elbil-eiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Nissan kan selge 50 000 batteri i Norge om det kommer et batteri på 70kWt og med væskekjøling i et ettermarkedet. Jeg er fornøyd med bilen, en pokker for en ræva batteripakke.

Lenke til kommentar

Så de to billigste bilene på markedet er ikke de som utstråler mest begeistring, wow-faktor og generell glede?! 

Nei. Kan ikke si jeg ble særlig overrasket. Dette er jo elementært. 

Leaf (og sikkert Zoe også) er en god bil. Men det beste er vel egentlig prisen. Noen år senere glemmer man gjerne prisforskjellen, og den er iallefall ikke stor nok til å løfte modellene opp forbi luksusbiler. Sjokkert? Ikke det, nei!?

Skal vi se litt på fossilbilene, istedet da? Hvilken modell får topp score, og er dette den samme modellen det selges aller, aller mest av i Europa? Hvis ikke, hva kan det skyldes?

... Mulig jeg mistolker skribenten her, men jeg vil nå bare poengtere at det (selvfølgelig) er helt normalt at en bestselger ikke automatisk er best likt. Den er bare foretrukket i kjøpsøyeblikket ?

Forøvrig har man også det psykologiske aspektet; vi føler oss bedre med dyre ting, enn billige. Vi forsvarer ofte våre dyre kjøp, og tror også at tingen er genuin automatisk bedre -- helt uavhengig av objektive fakta. 

Endret av qualbeen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Siden det ikke skiller på årsmodell, så gjetter jeg at noen tidlige Zoe-eiere er misfornøyd fordi Renault lovte dem et nettverk av 43 kW AC-ladere som aldri ble noe av. Bilene er dermed strandet uten hurtiglading som naturligvis får konsekvenser for nytteverdi og bruktverdi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlaML skrev (22 timer siden):

 

Joda, noen er det nok av de, men zoe er ikke en bil som innbyr for langtur. Tipper de tidlige eierne heller skulle hatt det doble batteriet. Spesielt vinterrekkevidden med kun 20 kWt blir begredelig. Ellers så er det en enkel bil som står i forhold til prislappen. De kunne godt fikset skikkelig vindusspyling, det som er montert virker generelt ikke over 50km/t.

Lenke til kommentar

Zoe ser ut som de billigste asiatiske bilene fra 90-tallet innvendig, har ekstremt liten plass i baksetet, har begrenset med lademuligheter og elendig sjåførkomfort om du er høyere enn 170 og har en ekstremt irriterende kjørelys. 

Det som er overraskende er hvor mange av de som er solgt. 

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Ikkje overraskande er eigarane av Tesla Model 3 dei mest fornøgde, med Model S rett bak. Fantastiske bilar!

 

Det kan ha noko å gjere med lading. Zoe må ha 400V trefase. Leaf er ein av få som framleis brukar ChaDeMo, og ladar veldig tregt frå andre hurtiglading på langtur pga dårleg kjøling av batteriet.

 

Tesla kan lade frå ca alt og har superladarnettverket i tillegg.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (22 minutter siden):

De må da gå an å få batterikapasitet uten alskens luksus...(?)

Ikke alle prioriterer (tilber) premium.

 

Synes det er veldig rart at disse varebilene som har mye plass ikke får mer batteri, feks. Er par av de kan jo være 7-setere men har sånn 150km reell rekkevidde? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (4 timer siden):

Synes det er veldig rart at disse varebilene som har mye plass ikke får mer batteri, feks. Er par av de kan jo være 7-setere men har sånn 150km reell rekkevidde? 

Varebiler skal helst ha en viss mulighet for nyttelast. Mer batterier betyr mindre nyttelast. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...