Gå til innhold

Reklamasjon - bolig


Anbefalte innlegg

Hei,

Et generelt spørsmål vedrørende frist for reklamasjon på mangel ved bolig.

Tegnet boligkjøperforsikring, og ga uttrykk for at jeg ønsket å reklamere på skjevt gulv. Dette gjorde jeg innen rimelig tid.

Forsikringsselskapet avviste henvendelsen min, og begrunnet det med blant annet at det ikke er
upåregnelig med noe skjevheter i trehus konstruert med etasjeskiller i tre.

Jeg opprettholdt dialogen med forsikringsselskapet, og opplyste om at jeg kunne få en fagkyndig (takstmann) på befaring. Jeg fikk etter dette ingen svar på mine henvendelser, og forsonet meg i utgangspunktet med begrunnelsen jeg hadde fått. 

Kan jeg nå i ettertid forsøke på nytt? Det har gått omtrent ett år siden jeg først tok kontakt med forsikringsselskapet. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, Nidar2 said:

Tja, si det. Hva har man takstmenn til egentlig?
Skjeve gulv burde stå nevnt i tilstandsrapporten.

Jeg har solgt (og kjøpt) flere boliger opp igjennom årene, og har aldri sett at en takstmann (selv ved tilstandsrapport, ikke vanlig takst) sjekker fall på andre gulv enn på badet (og ofte ikke der heller). Så lenge konstruksjonen er i tre, kan man ikke forvente at gulvene (gjelder også tak og vegger) er  100 % rette, og jo eldre huset er jo mer avvik må man påregne. Dersom man er av den oppfatning at dette er viktig, må man sjekke dette selv på visning, ved å ta med for eksempel en klinkekule. I utgangspunktet selges en bolig "som den er", og så lenge avviket er innenfor det som kan anses som normalt, er det neppe noe å hente ved reklamasjon.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (7 minutter siden):

Jeg har solgt (og kjøpt) flere boliger opp igjennom årene, og har aldri sett at en takstmann (selv ved tilstandsrapport, ikke vanlig takst) sjekker fall på andre gulv enn på badet (og ofte ikke der heller).

Takstmannen jeg hadde hos min leilighet målte gulvet i hele leiligheten, det var jo på ingen måte helt rett, men heller ikke problematisk skjevt, han syntes det så bra ut. Ingenting ble nevnt i rapporten.
Som du sier, jeg antar det ikke er en mangel før det er unormalt skjevt.

 

Generelt sett er vel ingenting helt rett i hus, selv ikke nye hus..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
zanta skrev (20 minutter siden):

Jeg har solgt (og kjøpt) flere boliger opp igjennom årene, og har aldri sett at en takstmann (selv ved tilstandsrapport, ikke vanlig takst) sjekker fall på andre gulv enn på badet (og ofte ikke der heller). Så lenge konstruksjonen er i tre, kan man ikke forvente at gulvene (gjelder også tak og vegger) er  100 % rette, og jo eldre huset er jo mer avvik må man påregne. Dersom man er av den oppfatning at dette er viktig, må man sjekke dette selv på visning, ved å ta med for eksempel en klinkekule. I utgangspunktet selges en bolig "som den er", og så lenge avviket er innenfor det som kan anses som normalt, er det neppe noe å hente ved reklamasjon.

Men å fortelle hvor gamle vinduene er (som står stemplet på innsiden i rammen til allmenn beskuelse), ja det gjør de. Om tapetet er litt gammel og dårlig så påpeker de gjerne at man må påregne modernisering. Vesentlige ting som yttertak, kjeller, drenering, el-anlegg, skjevheter osv. bryr de seg ikke om. Takstmenn er ubrukelige.

Forøvrig synes jeg man kan forvente at det står i taksten om gulvet er uvanlig skjevt.

TS sitt gulv er kanskje innenfor det man kan forvente av skjevheter. Forøvrig har TS kontaktet forsikringsselskapet innen rimelig tid, og at ingen har fulgt opp kan han ikke lastes for. Det å gjøre dette på nytt før det har gått et år kan være lurt.

Jeg har selv solgt en bolig med uvanlig mange alvorlige feil, og det var forbausende hvor lite som kom frem i tilstandsrapporten.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (23 minutter siden):

Men å fortelle hvor gamle vinduene er (som står stemplet på innsiden i rammen til allmenn beskuelse), ja det gjør de. Om tapetet er litt gammel og dårlig så påpeker de gjerne at man må påregne modernisering. Vesentlige ting som yttertak, kjeller, drenering, el-anlegg, skjevheter osv. bryr de seg ikke om. Takstmenn er ubrukelige.

Forøvrig synes jeg man kan forvente at det står i taksten om gulvet er uvanlig skjevt.

TS sitt gulv er kanskje innenfor det man kan forvente av skjevheter. Forøvrig har TS kontaktet forsikringsselskapet innen rimelig tid, og at ingen har fulgt opp kan han ikke lastes for. Det å gjøre dette på nytt før det har gått et år kan være lurt.

Jeg har selv solgt en bolig med uvanlig mange alvorlige feil, og det var forbausende hvor lite som kom frem i tilstandsrapporten.

Virker som du blander takstrapport (verdivurdering) med tilstandsrapport. Førstnevnte er tilnærmet verdiløs, mens tilstandsrapport pleier å inneholde bl.a de punktene du nevner.

Alle gulv i mitt hus ble sjekket for skjevheter ved salg, dette var av takstmann og det var bestilt tilstandsrapport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, bas said:

Virker som du blander takstrapport (verdivurdering) med tilstandsrapport. Førstnevnte er tilnærmet verdiløs, mens tilstandsrapport pleier å inneholde bl.a de punktene du nevner.

Alle gulv i mitt hus ble sjekket for skjevheter ved salg, dette var av takstmann og det var bestilt tilstandsrapport.

Sist jeg solgte (2018), brukte jeg tilstandsrapport. Takstmannen her sjekket kun gulvet på badet for skjevheter/fall.

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger!

På kun 5,5 meter, fra kjøkken til stue, har gulvet en forskjell på 6,5 cm. Byggeår 2006.

Katteleke (ball) ruller konstant, og det var da jeg skulle henge TV på veggen at jeg innså hvor skjevt alt fremstod. Alt dette opplyste jeg min tildelte advokat ved forsikringsselskapet, og fikk da som ovennevnte begrunnelse; at det var å forvente ved etasjeskiller i tre.

Dette var ikke opplyst i takst/egenerklæring.

Nevneverdig at jeg var uerfaren førstegangskjøper, hadde hverken økonomi, annen forsikring eller helse til å ta saken utenom boligkjøperforsikring på daværende tidspunkt.

Noen tips til hva jeg kan/bør gjøre dersom jeg vil ta dette videre på egen hånd?

Endret av Grubleruble124
Lenke til kommentar
zanta skrev (40 minutter siden):

Sist jeg solgte (2018), brukte jeg tilstandsrapport. Takstmannen her sjekket kun gulvet på badet for skjevheter/fall.

Mulig det er forskjellig praksis, eller de f.eks ser det an basert på alder. Mitt var et hus fra 50-tallet og det er da kanskje mer naturlig å gjøre en slik sjekk?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Lærdommen er, ta med vater og centistokk (tommestokk) på visning
For de mer avanserte, ta med lasermåler og andre laserverktøy

Har du sett nøye på grunnmuren?
Med så mye forskjell så burde det være sprekker

Ja, absolutt noe jeg har lært nå.

Har ikke undersøkt grunnmuren, nei. Dette er et enderekkehus, men jeg kan vel ta en sjekk på den ene siden.

Lenke til kommentar
Grubleruble124 skrev (12 timer siden):

På kun 5,5 meter, fra kjøkken til stue, har gulvet en forskjell på 6,5 cm. Byggeår 2006.

6,5 cm på 5,5 meter, er det virkelig mulig?? Hvis du var på visning burde det være umulig å ikke oppdage dette, det er jo en reell motbakke!

Lenke til kommentar
Grubleruble124 skrev (12 timer siden):

Takk for gode tilbakemeldinger!

På kun 5,5 meter, fra kjøkken til stue, har gulvet en forskjell på 6,5 cm. Byggeår 2006.

 

Det var en slik sak i sameiet jeg bor rett før jeg flyttet inn. Det ene av 2 hus så var det 13cm skjevt den ene veien (enten på 9 eller 18 meter). Her viste det seg at utbygger hadde satt grunnflaten feil i forhold til underlaget de hadde lagt, slik at huset sank over tid.

Bygget var ferdig i 1998, og feilen ble oppdaget i 2012/2013 tror jeg. De som hadde kjøpt, og hadde forsikring på det fikk igjen penger, mens de som var uten boligflytte forsikring måtte legge ut av egen lomme. 1 av beboerne melde ifra til forsikringsselskapet med en gang, mens en annen ventet til kosten for å rette opp var kommet inn. Sistnevne måtte inn med advokater for å få igjen, men gjorde det til slutt da det var en høyesterettsdom på dette.

Hos oss ble løsningen å grave ut og heve boligen. Tror det kom ett sted på 120.000,- pr beboer, som det er 8 stk av.

6,5cm er for mye, det kan være problematisk grunn, og dører osv vil kunne sette seg etter hvert.

Hvordan er dører osv i vater? så finner du ut om det er huset eller rommet som er problemet.

Hadde en sak på jobben, hvor det ble bygget nye hus, og graveren som lagde underlaget for bygget fikk ikke med seg at det var mye is i steinen som han la ned, så når huset var ferdig og vår/sommer kom så smeltet siden, og det verste huset ble 18cm skjevt tror jeg det var. Løsningen her var å rette opp innvendig, både tak og gulv.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
BIGG skrev (22 minutter siden):

6,5 cm på 5,5 meter, er det virkelig mulig?? Hvis du var på visning burde det være umulig å ikke oppdage dette, det er jo en reell motbakke!

Nettopp, og derfor bør det stå i tilstandsrapporten. På visning kan man skjule det med møbler, mye folk osv.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 timer siden):

Nettopp, og derfor bør det stå i tilstandsrapporten. På visning kan man skjule det med møbler, mye folk osv.

Nå har jeg lagt ut en 2x6" med samme stigning(6,5 cm på 5,5 meter), og det blir så bratt at det skal være bortimot umulig å ikke få det med seg/kamuflere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...