Gå til innhold

Trenger sårt hjelp vedr. kjøp av "gaming-skjerm"


Glenno

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har egentlig ønsket å kjøpe ny skjerm de siste 2 årene, men synes det er utrolig mye informasjon å bla igjennom å bli klok på, så håper noen kan peke meg rett vei. 

Jeg har en 5 år gammel pc med bl.a. en i5 4690K og en GTX 980 ti, som jeg bruker til å spille hovedsaklig CS:GO og DotA 2 på.

Tilhørende denne pcen bruker jeg en Dell U2515H.. Det er en 27'' 1440p IPS skjerm, som kun kjører 60hz og har noe slikt som 6 ms responstid. 

Jeg har lyst på 144hz, har aldri hatt det, men skjønner fra alt jeg har lest og hørt at det er veien å gå, ihvertfall med tanke på de spillene jeg spiller. 

 

Mitt spørsmål blir da som følger.. Hva trenger jeg/hva synes dere er viktig for å spille disse spillene?

Vet at disse spillene (ihvertfall CS:GO) kjøres på lave settings og oppløsninger for å presse så mye fps som mulig, men ønsker jo å ha en skjerm som ikke er ubrukelig i andre sammenhenger også. 

 

Vurderer sterkt (og antar at jeg kommer til) å oppgradere pcen min med ganske ny og relativt higher-end komponenter (20.000-25.000 kr kanskje?)  om et års tid eller lignende. 

Ville du i dette tilfelle ha kjøpt en billigere 144hz skjerm nå, for så å evt. lagt mer penger i en "skikkelig" skjerm (kanskje en ultrawide?) om et år? Eller ville du ha kjøpt en skjerm du regnet med å kunne bruke i årene fremover med en evt ny pc også. 

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjøpt en skikkelig skjerm nå, først som sist. Vil hevde at du bokstaveligtalt kaster penger ut av vinduet om du kjøper en dårlig skjerm nå, for så å kjøpe noe bedre om ett år. Veldig lite økonomisk.

Har du noe budsjett? Kan være greit å starte der fordi pris på skjerm varierer mye. I tillegg er skjermer litt gi og ta, det vil alltid være ulemper med en skjerm, så kanskje en liste over hva som er viktigst for deg.

Noen punkter å tenke over:

- Budsjett, hvor mye er du villig til å legge i en skjerm.

- Skal skjermen brukes til film?
- Skal den brukes til noe form for redigering/arbeid.

- Hva er viktigst, god kontrast, korrekte farger, god innsynsvinkel, høy lysstyrke?

- Hvilke type grafikktunge spill tror du at du kommer til bruke i fremtiden?

Sikkert flere punkter jeg kunne ramset opp. Uansett, trenger å vite budsjett, og hva du mer spesifikt ser etter i en skjerm, før det i det heletatt er vits å anbefale noe :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens marked er da ikke så ille. bare 4k koster en del mer. Men relativt greie VA paneller har blitt standard med 144hz.
Dagens begrensinger er at du får ikke 4000:1 kontrast uten å betale en eller annen pris. F.eks blødende backlight eller begrenset refresh.
F.eks AOC C27G2ZE og AOC C27G2ZU finnes på markedet, med sine begrensninger vis du skal ha 240hz. Men såvidt jeg ser har ingen av disse noen form for Lightboost/BFI/Blur reduction, noe som reduserer verdien til 240hz betraktelig.

Ellers finnes det mye rart på markedet
https://classic.prisjakt.no/category.php?b=s355055670&o=produkt_pris_inkmoms
Finnes sikkert også nå modern IPS paneller, med mindre kontrast

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...