Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Salvesen. said:

Slitedeler kjøper en jo i fra tredjepart. Bremser og filter, olje osv. Men når en må bytte batteri som du var inne på så kjøper en jo ikke nytt til ett "vrak". 

Jeg har ikke skrevet noe om å skifte batteri. Jeg snakker om slitedeler, bremser, hjullagre, bærearmer, kuler, foringer, cv ledd, mansjetter osv......

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke skrevet noe om å skifte batteri. Jeg snakker om slitedeler, bremser, hjullagre, bærearmer, kuler, foringer, cv ledd, mansjetter osv......

Det var jo akkurat det du startet med? Jeg har ikke sjekket alle disse delene, men relativt sikker på at det meste er standard deler i fra en tredjepart om en ønsker å skifte selv. Men det er jo standard for alle biler, bare langt mindre på en elbil. Poenget var vell at kosten var høyere hos elbilene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 timer siden):

Klar over at noe lignende ble sagt tidligere, men hvorfor gjenta dette nå etter at man snakker om forhåndsbestillinger som burde være nok i massevis for å forsvare kapasitet på en fabrikk og pengene som trengs for å gå fremover med CT. Det å bruke milliarder på å utvikle produktet til å være klart for produksjon, hvor man har en "backup" om den ikke selger er tull og tøys. 

Han gjentar det vel fordi temaet ble tatt opp igjen. Hva så? Er det ikke lov å si noe mer enn bare en gang? Det viste seg jo at det ikke ble nødvendig, for Cybertruck kommer til å selge helt vilt.

Hvorfor var det galt å ha en backup da det var usikkert om konseptet ville bli godtatt av markedet? Tesla er jo kjent for å prøve nye ting, og det er ingen skam å snu hvis det viser seg å ikke fungere. Men igjen, det viste seg at det fungerte. Elon fikk rett igjen.

Jeg skjønner ikke egentlig hvorfor vi disktuerer dette. Det er gammelt nytt som ble gjentatt i et nylig intervju. Hva så? Hva er poenget?

Sitat

Du klipper ut en setning og tar den ut av sammenheng. Tesla opplever en "flau vekst" i forhold til målene som er blitt satt år ett år, og sammenligningene mellom Tesla som firma angående salgstall hvor porteføljen er kun elbiler mot OEM's som har et annet fokus enn kun vekst innenfor en mye større bilportefølje gir ingen mening. Det er ekstremt mye enklere å oppleve vekst med (4 )1-2 produkter innenfor elbiler alene, enn det er å opprettholde salg av 10,000,000 biler i året under en pandemi med produkter som dekker alle formål. 

Jeg vil ikke si at de har "flau vekst" i det hele tatt, og spesielt ikke i Q1 og selv i katastrofekvartalet Q2. De banker jo alt annet:

Global-Plugin-Vehicle-Brand-Leaders-Tesla-1st-half-of-2020-CleanTechnica.thumb.png.144b14d56a65df1814b663311c06c570.png

Sitat

Med Elon som CEO så er det et segment hvor Tesla kan vise til eksponentiell vekst. Det er antall saker hvor de blir saksøkt. 
Leser du det jeg skrev igjen, så kan du kanskje kommentere det jeg sier fremfor å drive med "preking". 

Disse søksmålene viser seg stort sett å være grunnløse og blir som regel kastet ut av retten. Dessuten er det irrelevant i det store bildet. Tesla får hele tiden små greier kastet mot seg, men de klarer ikke å stoppe selskapet.

Sitat

Tesla Semi og Cybertruck skal vistnok være de neste to produktene som kommer, så selvfølgelig er det relevant å ta med dem når man diskuterer Tesla og fremtiden derifra. Dog nå kommenterer Elon igjen på Cybertruck på en måte som gjør at man kan vurdere om den i det hele tatt kommer. Den vil være vanskelig å få godkjent for å brukes på veiene med et "eksoskjelett", så godt mulig det er der det stanger. 

Nei, Cybertruck er så populær at det er lite sannsynlig at den ikke blir lansert som den er. Nå kan det være de må gjøre justeringer for Europa og slikt (som Musk har åpnet for å gjøre), men grunnkonseptet vil de nok ikke droppe.

Sitat

Uansett så kan ikke problemene Tesla er kjent for eksitere om de skal gå inn i et nytt marked utenfor det private markedet. Det kommersielle markedet er ekstremt mye mer kritisk og har mye større innflytelse enn enkeltpersoner. 

Joda, de kan fint gå inn i nye markeder og gjør det også. Her prøver du å vedde mot Elon igjen. Alle som vedder mot Elon taper til slutt.

Sitat

Her, et søk på #TeslaServiceIssues på Twitter. Det er ingenting som tyder på at service problemene er borte, og de inneholder ikke kun ventetid. F.eks ting som dette er håpløst blant flere historier du kan kose deg med nå. 

Bytt ut den bilen med en Cybertruck eller en Tesla Semi fra et flåtesalg, og de hadde fått ræva i gir, og om de ikke hadde gjort det, så hadde det var "game over" og noen måtte fått sparken, og jeg trur Elon blir personen som til slutt blir pekt på, siden folk uansett ikke får ha ansvar om Elon ikke er enig der borte. 

Hehe, søket viser de samme personene som spammer Twitter med denne hashtaggen. Dette er forøvrig personer som har veddet mot Elon og tapt enorme summer på det, så det er ikke rart de er aktive.

Som jeg har påpekt så er leveranser av Tesla Semi noe helt annet enn biler til privatkunder. Med tanke på at Elon Musk har klart å sende astronauter ut i verdensrommet og tilbake med gjenbrukbare raketter så tror jeg nok fint han skal klare å levere kjøretøy til bedrifter også.  

oophus3do skrev (3 timer siden):

"Musk told Automotive News the Cybertruck would not be sold globally."

EU er ikke akkurat passende for en slik pick-up i den størrelsen. Er vell kun veihjelpen som kjører rundt med noe i lignende størrelser.

Her har vi ikke konteksten av det han sier. Med tanke på at han tidligere sagt at de vil kunne krympe CT litt og gjøre noen modifiseringer for Europa, så er nok det han har sagt at CT som vi ser den nå er det som blir solgt i USA, og så vil de kunne ha en modifisert versjon for andre markeder, men som fortsatt har samme konsept.

Og sitatet sier ikke noe om at den ikke vil selges global uansett. Musk sier at den ble laget for NA, men det betyr ikke at den ikke vil selges globalt.

Men man blir jo etter hvert vant til at såkalte "journalister" legger ordene i munnen på intervjuobjektene sine.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Cybertruck blir først tilgjengelig i USA, akkurat som Model S/X/3/Y.

Det er fullt mulig å designe inn krasjsikkerhet, selv om det kan hende fronten må gjøres svakere eller kanskje bytte ut enkelte deler med plast o.l. Dette kan Tesla, så de kan lage en god løsning. Men om de ønsker å legge inn innsatsen som kreves for å tilpasse Cybertruck til EU er mer usikkert. Den er litt stor for EU, så mulig den ikke vil være populær nok her til at det lønner seg. Kan anta de vil vurdere dette utifra geografisk distribusjon av reservasjoner.

Vi får se. Jeg har en reservasjon, men det blir nok ikke noe av. Den mangler litt konefaktor.

Musk har jo sagt at de vil kunne forandre på størrelse og tilpasse ting til Europa, så igjen er det gammelt nytt ute og går her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (19 minutter siden):

Det viste seg jo at det ikke ble nødvendig, for Cybertruck kommer til å selge helt vilt.

Så hvorfor gjenta det, om det ikke er nødvendig. Du ser vell den logiske bristen her? 

 

hekomo skrev (20 minutter siden):
Sitat

Du klipper ut en setning og tar den ut av sammenheng. Tesla opplever en "flau vekst" i forhold til målene som er blitt satt år ett år, og sammenligningene mellom Tesla som firma angående salgstall hvor porteføljen er kun elbiler mot OEM's som har et annet fokus enn kun vekst innenfor en mye større bilportefølje gir ingen mening. Det er ekstremt mye enklere å oppleve vekst med (4 )1-2 produkter innenfor elbiler alene, enn det er å opprettholde salg av 10,000,000 biler i året under en pandemi med produkter som dekker alle formål. 

Jeg vil ikke si at de har "flau vekst" i det hele tatt, og spesielt ikke i Q1 og selv i katastrofekvartalet Q2. De banker jo alt annet:

Du klarer ikke forholde deg til tema, og blir sveiseblind på en "side-påstand" som er der for å beskrive forskjellene mellom Tesla og OEM's. 

Tesla er et firma som skal ha vekst innenfor 1-2 modeller. 
OEM's selger millioner av biler i året innenfor en mye større produktportefølje, der fokuset ligger på å opprettholde markedsandeler enn nødvendigheten av vekst. Det er ekstremt logisk å forstå et fall i salgstall gjennom en pandemi, mens elbilene uansett fra hvem firma gjør det greit. 

hekomo skrev (24 minutter siden):

Disse søksmålene viser seg stort sett å være grunnløse og blir som regel kastet ut av retten. Dessuten er det irrelevant i det store bildet. Tesla får hele tiden små greier kastet mot seg, men de klarer ikke å stoppe selskapet.

Som sagt. Det eneste stedet hvor Tesla viser eksponentiell vekst, er i antall søksmål mot dem. Dette er fakta uansett om søksmålene havner i forlik eller blir forkastet. 

 

hekomo skrev (25 minutter siden):
Sitat

Tesla Semi og Cybertruck skal vistnok være de neste to produktene som kommer, så selvfølgelig er det relevant å ta med dem når man diskuterer Tesla og fremtiden derifra. Dog nå kommenterer Elon igjen på Cybertruck på en måte som gjør at man kan vurdere om den i det hele tatt kommer. Den vil være vanskelig å få godkjent for å brukes på veiene med et "eksoskjelett", så godt mulig det er der det stanger. 

Nei, Cybertruck er så populær at det er lite sannsynlig at den ikke blir lansert som den er. Nå kan det være de må gjøre justeringer for Europa og slikt (som Musk har åpnet for å gjøre), men grunnkonseptet vil de nok ikke droppe.

Alikavell så gjentar Elon at de har en "backup" plan. 

 

hekomo skrev (26 minutter siden):
Sitat

Uansett så kan ikke problemene Tesla er kjent for eksitere om de skal gå inn i et nytt marked utenfor det private markedet. Det kommersielle markedet er ekstremt mye mer kritisk og har mye større innflytelse enn enkeltpersoner. 

Joda, de kan fint gå inn i nye markeder og gjør det også. Her prøver du å vedde mot Elon igjen. Alle som vedder mot Elon taper til slutt.

For en håpløst tåpelig uttalelse. Hva med å diskutere med argumenter fremfor tomme og tankeløse påstander? 
Nå nylig har Tyskland bannet bruken av skjermen for å justere viskerinvetrvaler. Det samme med lovgivningen rundt ADAS systemer og OTA oppdateringer. Elon's vilje blir gang etter gang tvunget tilbake fordi han ikke tenker på sikkerheten, og godt er det - at noen klarer å tvinge frem ordentlige måter å innføre potensielt farlig teknologi om den ikke blir undersøkt først at fungerer optimalt. 

Du forstår heller ikke det du siterer. Kvalitetsproblemer og serviceproblemer kan ikke eksistere i den grad de har gjort det hos det private markedet når Tesla nå skal inn på det kommersielle markedet med CT og TS. Det vil aldri bli tollerert, og det har absolutt ingenting med "vedde mot Elon" å gjøre. 

Les og forstå før du skriver. 

hekomo skrev (30 minutter siden):

Hehe, søket viser de samme personene som spammer Twitter med denne hashtaggen. Dette er forøvrig personer som har veddet mot Elon og tapt enorme summer på det, så det er ikke rart de er aktive.

Nei, søket viser en haug av ulike folk med ulike problemer. Enkelte av dem har blitt re-twittret for å få linket til seg hashtaggen slik at de er enklere å finne, samt det setter press mot Tesla i å fikse et åpenbart problem. 

hekomo skrev (32 minutter siden):

Som jeg har påpekt så er leveranser av Tesla Semi noe helt annet enn biler til privatkunder. Med tanke på at Elon Musk har klart å sende astronauter ut i verdensrommet og tilbake med gjenbrukbare raketter så tror jeg nok fint han skal klare å levere kjøretøy til bedrifter også.  

Når skal de ansatte hos Tesla og SpaceX få den applausen de fortjener uten at Elon skal ta til seg alt som om det er han som står bak alt av løsninger? Paypal all over again. 

Enda ei runde babbel som ikke har noe med det du siterer å gjøre, jeg gjentar: 
 

Sitat

Her, et søk på #TeslaServiceIssues på Twitter. Det er ingenting som tyder på at service problemene er borte, og de inneholder ikke kun ventetid. F.eks ting som dette er håpløst blant flere historier du kan kose deg med nå. 

Bytt ut den bilen med en Cybertruck eller en Tesla Semi fra et flåtesalg, og de hadde fått ræva i gir, og om de ikke hadde gjort det, så hadde det var "game over" og noen måtte fått sparken, og jeg trur Elon blir personen som til slutt blir pekt på, siden folk uansett ikke får ha ansvar om Elon ikke er enig der borte. 

Leveranser av Tesla Semi og Cybertruck vil som du sier uten å utbedre det, være noe helt annet enn å levere produkter til fanboys og enkeltpersoner. Firma som Coca-Cola vil ikke akseptere å være i 3 timer i kø på "road-side assistance", eller oppleve at service-avtalen man betalte for for 2 år siden plutselig bare forsvinner mens man har 1 år igjen på den. De vil heller ikke akseptere byggekvalitet lik den vi har sett, og de vil ikke akseptere at Tesla ikke fører delelager på sine egne produkter, noe som gjør at ventetiden er enorm for enkelte. 

Stakkars fyren som kjøpte Roadster i Mai 2019 for $100,000 som fremdeles venter med bilen på service for en ny batteripakke. 

 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (39 minutter siden):

Musk har jo sagt at de vil kunne forandre på størrelse og tilpasse ting til Europa, så igjen er det gammelt nytt ute og går her.

Det betyr at de må ha separate produksjonslinjer for EU vs NA. Kostnadene vil være for store, og da kan de like så godt lansere "CyberTruck 2.0.". 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Musk har jo sagt at de vil kunne forandre på størrelse og tilpasse ting til Europa, så igjen er det gammelt nytt ute og går her.

Det tok dem to uker å designe og bygge prototypen så en egen Europa-versjon av Cybertruck vil sikkert gå på null komma svisj.

Dinosaur-produsentene som bruker 3 år på å utvikle en ny bilmodell kan egentlig bare pakke sammen først som sist.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har fulgt tråden helt fra starten, og det er en ting jeg sitter igjen med som jeg lurer veldig på. Og det er hvorfor er det så viktig å finne noe å "arrestere" Tesla eller Musk på? Dere som argumenterer for at Tesla ikke kan gjøre ditt og datt, dere virker veldig bitre.

Hva slags rolle for dere spiller det at Tesla hadde overskudd fordi de solgte miljø-greiene? Hva spiller det for noen rolle for dere om de må finne en annen måte å styre vindusviskere på?

Det høres ut som om dere ikke tolererer at Tesla har den suksessen dem har. For det har de, aksjekursen er veldig høy, og de har 3 fabrikker under bygging. Det kan ikke kalles annet enn suksess. Om den varer eller ikke, det er en annen ting. Og for meg virker det som om dere har inngått verdens største veddemål på at Tesla går dukken, og dere prøver å overbevise alle andre om at dere har rett. Ja, klart det er mange utfordringer for Tesla fremover, men det er det for alle andre også, og det har vært det tidligere. Hvorfor ikke glede seg litt over at verden blir litt bedre med Tesla her. Om ikke annet presser de på de andre etablerte produsentene.

Jeg skal ikke si noe særlig om den andre siden av leiren, men det er jo litt av de samme tendensene der, bare motsatt.

 

Edit: selv kjører jeg Skoda octavia, men vurderer nå en brukt Model X på grunn av plassen, og fordelene som følger med en elbil. Det som bekymrer meg, og jeg syntes er skummelt, er de forskjellige feilene som har kommet opp de siste årene, og hva som skjer i fremtiden, så jeg kanakje ikke blir kvitt den igjen. Jeg har aldri hatt elbil, og bare lånt en Model X av den lokale pusheren i en time. Kjørte også Model X når jeg tok hengerlappen. Grei bil å kjøre det, akkurat som jeg syntes Skodaen er en grei bil. Så lenge den tar meg dit jeg skal, med alt pikkpakket mitt, så er jeg fornøyd. Slik tror jeg mange andre har det også. Om vindusviskere går på med 2 trykk på hendelen, eller et trykk på skjermen, eller av seg selv, det kommer veldig langt bak i prioritering-listen altså. Faktisk driter jeg i det, så lenge den har vindusviskere.

Endret av mongojarle
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mongojarle skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg har fulgt tråden helt fra starten, og det er en ting jeg sitter igjen med som jeg lurer veldig på. Og det er hvorfor er det så viktig å finne noe å "arrestere" Tesla eller Musk på? Dere som argumenterer for at Tesla ikke kan gjøre ditt og datt, dere virker veldig bitre.

Hva slags rolle for dere spiller det at Tesla hadde overskudd fordi de solgte miljø-greiene? Hva spiller det for noen rolle for dere om de må finne en annen måte å styre vindusviskere på?

Det høres ut som om dere ikke tolererer at Tesla har den suksessen dem har. For det har de, aksjekursen er veldig høy, og de har 3 fabrikker under bygging. Det kan ikke kalles annet enn suksess. Om den varer eller ikke, det er en annen ting. Og for meg virker det som om dere har inngått verdens største veddemål på at Tesla går dukken, og dere prøver å overbevise alle andre om at dere har rett. Ja, klart det er mange utfordringer for Tesla fremover, men det er det for alle andre også, og det har vært det tidligere. Hvorfor ikke glede seg litt over at verden blir litt bedre med Tesla her. Om ikke annet presser de på de andre etablerte produsentene.

Jeg skal ikke si noe særlig om den andre siden av leiren, men det er jo litt av de samme tendensene der, bare motsatt.

Kan ikke svare for alle, men jeg kan svare for meg selv. 

1. Er ikke bitter, men jeg syns hele Tesla casen er interessant ettersom det skjer så mye der. 
2. Når folk skryter av overskudd, så faller det på sin plass å poengtere hvorfor. Dette er tross alt et diskusjonsforum. 
3. Det spiller en rolle fordi det for min del har vært kritikk mot Tesla siden 2-3 år tilbake, der jeg spådde at noe slikt som dette ville bli tvunget frem over tid. Nå blir altså mer og mer av det jeg har sagt vil skje, skjedd. 
4. Tesla kan ha suksess, men ikke på løgn og bedrag. Mitt ankepunkt mot Tesla er ikke teknologien eller bilene i seg selv, men måten de havner ut til kunder på. Elon er en større torn i siden i hva han foretar seg, sier og gjør, enn Tesla som firma. Jeg håper Tesla som firma gjør det fint, men jeg trur det skjer etter en omstrukturering der Elon havner i håndjern ettersom han drar strikken lengre og lengre for hva som kan tolereres. Heldigvis starter man å regulere måten å introdusere potensielt farlig teknologi på, så dette vil løse seg av seg selv uansett. 
5. Aksjekursen er ikke et tegn på suksess før man går over fra en vekst-case, til en "value-case", der man klarer å opprettholde markedsandeler over lengre tid. 
6. Tesla fortjener skryt og jeg har gitt den flere ganger for det de har gjort angående det å vise elbilen på en ny måte.  De fortjener skryt for å innføre OTA. De fortjener skryt for å innføre en ny platform, som viser at elbilen har et marked utenfor det vi så tidligere. Men de fortjener også kritikk, med Elon i spissen for enkelte valg de (han) gjør. 
7. Det å diskutere et tema tvinger en til å lære mer om den, og det er hovedgrunnen til at jeg tar en side. Jeg ønsker å lære mer, og jeg ønsker å se om mine tanker og logikk stemmer greit overrens med måten jeg tolker noe på. Siden jeg investerer penger litt her og der som en side-hobby, så finner jeg slikt interessant. 

Om Tesla får en ny CEO, og en ny retning, så ville jeg hoppet på som aksjonær så kjapt aksjen fant en ny support, rett og slett fordi de ansatte er flinke og har et driv i å leke med en ny retning. Men Elon som sjef trur jeg gjør at Tesla som firma mister mye bra talent i måten han styrer på. Han kan ikke forevig pushe umulige tidslinjer med lovnader som han dytter på sine ansatte. Det fungerte fint i et lite team, men det fungerer ikke når man skalerer opp et firma. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, uname -l said:

Det tok dem to uker å designe og bygge prototypen så en egen Europa-versjon av Cybertruck vil sikkert gå på null komma svisj.

Dinosaur-produsentene som bruker 3 år på å utvikle en ny bilmodell kan egentlig bare pakke sammen først som sist.

Hehe, morsomt at du tar det opp. Dinosaur produsentene designer, konstruerer og tester det ferdig før produksjonen starter.

Tesla rusher inn i produksjon og gjør endringer fortløpende. Model S ble produsert med endel hoderystende dårlige løsninger i starten men de har greid å ta til seg mye kritikk og fikset de mest åpenbare tabbene på de to seneste modellene.

Det å gjøre endringer underveis er krevende. Beklagligvis er det kundene som får smellen i form av et dårlig produkt.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
7 hours ago, mongojarle said:

Hei. Jeg har fulgt tråden helt fra starten, og det er en ting jeg sitter igjen med som jeg lurer veldig på. Og det er hvorfor er det så viktig å finne noe å "arrestere" Tesla eller Musk på? Dere som argumenterer for at Tesla ikke kan gjøre ditt og datt, dere virker veldig bitre.

Hva slags rolle for dere spiller det at Tesla hadde overskudd fordi de solgte miljø-greiene? Hva spiller det for noen rolle for dere om de må finne en annen måte å styre vindusviskere på?

Det høres ut som om dere ikke tolererer at Tesla har den suksessen dem har. For det har de, aksjekursen er veldig høy, og de har 3 fabrikker under bygging. Det kan ikke kalles annet enn suksess. Om den varer eller ikke, det er en annen ting. Og for meg virker det som om dere har inngått verdens største veddemål på at Tesla går dukken, og dere prøver å overbevise alle andre om at dere har rett. Ja, klart det er mange utfordringer for Tesla fremover, men det er det for alle andre også, og det har vært det tidligere. Hvorfor ikke glede seg litt over at verden blir litt bedre med Tesla her. Om ikke annet presser de på de andre etablerte produsentene.

Jeg skal ikke si noe særlig om den andre siden av leiren, men det er jo litt av de samme tendensene der, bare motsatt.

Det er masse å lese om fenomenet men Musk/Tesla representerer en kontrast til det etablerte og det appellerer til mange som trenger å finne en mening med livet. Musk og Tesla skal redde verden som var et paradis før mennesket begynte å kjøre bil. Flere religioner deriblant klimahysteriet er basert på det samme bakteppet. Jorden var et paradis før mennesket kom og syndet, forsøplet osv.

Det Tesla har fått til sålangt er imponerende og det er ingen tvil om at Musk er en driftig fyr, om enn noe smågal ? 

Jeg oppfatter det ikke slik at kritikerene dikter opp historier for å ta Tesla, sakene som diskuteres er helt reelle. Noe av bakgrunnen til steile fronter og harde diskusjoner er fanatiske tilhengere som ikke vil ta innover seg selv enkle fakta. Når for eks. hjulene faller av vogna er de helt sikre på at det må ha vært ytre påvirkning fordi Tesla kan ikke lage noe som har svakheter. De fornekter og bagatelliserer feil og synes å leve i en slags illusjon om at alt Tesla gjør og sier er sant, korrekt og perfekt.

Av disse grunnene er det flere som mener at den mest ihuga tilhengerskaren til Tesla kan sammenlignes med en sekt/kult. Når Musk langer ut mot både vitenskap og media og fansen henger seg på begynner man jo å lure litt.

Når Tesla fans får besøksforbud for å ha forfulgt og truet kritikere (spesielt kvinner) bekrefter jo det at Tesla er et sterkt fenomen.

Uansett, det skal bli spennende å følge med i bilmarkedet fremover.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, uname -l said:

Det tok dem to uker å designe og bygge prototypen så en egen Europa-versjon av Cybertruck vil sikkert gå på null komma svisj.

Dinosaur-produsentene som bruker 3 år på å utvikle en ny bilmodell kan egentlig bare pakke sammen først som sist.

Bygge, ja. Designe, nei. Akkurat når de begynte med designet vet man ikke, men f.eks hadde Tesla et teaser bilde 8 måneder før lanseringen:

Og over et år før lanseringen snakket Musk om et "cyberpunk" konsept på pickup: https://electrek.co/2018/11/02/tesla-pickup-truck-futuristic-cyberpunk-blade-runner-design-elon-musk/

Jeg vil gjette på at designet for Cybertruck var påstartet omkring 15-20 måneder før lanseringen, og at de begynte å få ganske gode CAD-modeller og slikt 6-12 måneder før lanseringen.

Å bygge en prototypebil tar ikke så mye tid, når man vet hva man bygger, og man kan ta det aller meste av deler man trenger fra andre prosjekter. F.eks motorer, batterier, motorkontroller, senterskjerm, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (46 minutter siden):

Bygge, ja. Designe, nei. Akkurat når de begynte med designet vet man ikke, men f.eks hadde Tesla et teaser bilde 8 måneder før lanseringen:

Og over et år før lanseringen snakket Musk om et "cyberpunk" konsept på pickup: https://electrek.co/2018/11/02/tesla-pickup-truck-futuristic-cyberpunk-blade-runner-design-elon-musk/

Så de hadde en skisse av en helt annen pick-up et år før lansering. Ja ja, det er vel design og utviklingsarbeid godt nok for Musk og kundene hans det.

Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Man kan vel neppe regnes som pickup-connoisseur om man mener disse to er ganske så like.

image.png.b2afa613393181602eea39bca30a95e5.png

 

image.png.410baf62d8801229a764c5b6c2d8a282.png

 

Denne skissen er fra lanseringen av Semi/Roadster, to år før lanseringen av Cybertruck. Og den var ikke ment å vise en bil som faktisk skulle bli noe av. Den var mest en spøk, men med en litt alvorlig undertone, i forhold til at de ønsket å vise at de de ikke ønsket å lage en pingle-pickup.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg setter 90% på at CT ikke dukker opp i EU. Den blir en flause etter at Tesla folk som ikke trenger en pick-up kjøper den og angrer, og heller finner ut at de får til det samme behovet de tenkte de trengte med en henger som de kan bruke 3-4 ganger i året istedenfor. 

De gutta som virkelig trenger en arbeidshest vil merke de samme problemene privat-markedet opplever nå med service-problemer og dårlig kvalitet. Kanskje vil det være noen politi-grupper her og der som tenker at den vil fungere bra som en ram-bukk som kjøper den. Det de ikke tenker på at typisk "riot-utstyr" står stille i 99% av tiden, og passer dårlig for en elbil med en batteripakke som taper seg om man lagrer energi i den over tid, der den må stå for å være klar hele tiden. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (22 minutter siden):

Denne skissen er fra lanseringen av Semi/Roadster, to år før lanseringen av Cybertruck. Og den var ikke ment å vise en bil som faktisk skulle bli noe av. Den var mest en spøk, men med en litt alvorlig undertone, i forhold til at de ønsket å vise at de de ikke ønsket å lage en pingle-pickup.

Det var du som kom med linken.

Uansett så er det en helt useriøs måte å drive bilproduksjon og design på. Spesielt når han sier at det bare er å lage en egen Europa-versjon og at hvis designet skulle mislykkes så er det bare å snu på en femøring og lage et nytt. Men det er vel det man går rundt og innbiller seg når man tror fansen godtar hva som helst av produkt som ikke har gjennomgått et minimum av design, test og utviklingsarbeid. 

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Den gamle skissen der viser jo frem en kraftig pickup med Tesla Semi designet. De har nok bare hatt det litt morro, enten ting var avgjort eller ikke.

Ganske morro at Cybertruck tydeligvis blir helt ubrukelig enda det ikke er noen som har testet den (annet en Jay leno som har kjørt prototypen da, men vet ikke om det kan regnes med)

Jeg kjenner veldig mange som kjører på butikken med en diger Chevrolet pickup som spyr ut eksos, enda de absolutt ikke har bruk for en slik bil. De er som oftest renere enn min Tesla og.

Kansje dette er mere vanlig på bygda enn i byene, men Cybertruck har ett marked.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...