Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

bisiwaw skrev (9 minutter siden):

https://no.wikipedia.org/wiki/Fanatisme

"Fanatisme betegner altså en blind, ensidig tro eller begeistring for noe".

Moderatorene har vel mer eller mindre nedlagt forbud mot å kalle en spade for en spade.

Men det er vel knapt nødvendig å nevne kallenavn. Beskrivelsen til wikipedia treffer jo innertier, på dem det gjelder.

Merkelig det at når man diskuterer X tema, så blir Elons uttalelser tatt opp som sannheter, mens hvis man går videre inn i Y tema, så er hans uttalelser ikke så viktige lengre, for da må man se på manualen og hva den sier istedenfor mens man kan kaste bort alle andre lovnader fra firmaets egen CEO. 

Da blir Bull caset til Tesla ekstremt snevert, fordi det betyr at Tesla må verdsettes for hva vi kan se og føle på nå idag, og ikke noe av det føleri-greiene som kommer fra diverse investor-days og lignende fra CEO'en. 

Nivå 5 autonomi vil ikke være klart for vanlige folk på årevis, og biler solgt i 2016 vil for lengst være på skrapen. Problemet derifra er at lovnadene er gitt, og i tillegg solgt og tatt penger for. Alle regulative forandringer må tvinge Tesla i å etterinstallere HW i hele bilflåten fra den tid, hvis ikke blir det ramaskrik og svindel-påstanden får et skikkelig fotfeste og er virkelig målbart. 

Ikke bare dette, men alle nye sensor-suits som Tesla eventuelt velger å utnytte i nyere biler, som f.eks nyere stereo CMOS sensor-oppsett, Lidar, eller HW4 (som vi vet er under utvikling) må også gies bort gratis til de som har HW3 og FSD. Det vil kreve store kostnader for arbeidskraft og press inn i servicesituasjonen i all overskuelig fremtid så lenge de bilene eksisterer og lever.
 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, oophus3do said:

Merkelig det at når man diskuterer X tema, så blir Elons uttalelser tatt opp som sannheter, mens hvis man går videre inn i Y tema, så er hans uttalelser ikke så viktige lengre, for da må man se på manualen og hva den sier istedenfor mens man kan kaste bort alle andre lovnader fra firmaets egen CEO. 

Da blir Bull caset til Tesla ekstremt snevert, fordi det betyr at Tesla må verdsettes for hva vi kan se og føle på nå idag, og ikke noe av det føleri-greiene som kommer fra diverse investor-days og lignende fra CEO'en. 

Nivå 5 autonomi vil ikke være klart for vanlige folk på årevis, og biler solgt i 2016 vil for lengst være på skrapen. Problemet derifra er at lovnadene er gitt, og i tillegg solgt og tatt penger for. Alle regulative forandringer må tvinge Tesla i å etterinstallere HW i hele bilflåten fra den tid, hvis ikke blir det ramaskrik og svindel-påstanden får et skikkelig fotfeste og er virkelig målbart. 

Ikke bare dette, men alle nye sensor-suits som Tesla eventuelt velger å utnytte i nyere biler, som f.eks nyere stereo CMOS sensor-oppsett, Lidar, eller HW4 (som vi vet er under utvikling) må også gies bort gratis til de som har HW3 og FSD. Det vil kreve store kostnader for arbeidskraft og press inn i servicesituasjonen i all overskuelig fremtid så lenge de bilene eksisterer og lever.
 

Tesla er verdtsatt som om de var verdens største bilprodusent.
Men produserer de like mange biler, som verdens største bilprodusent?
Ikke i nærheten engang!

"Vekstbedrift!", sier de.

Okei..... Hvor stort er markedet, de kan vokse i? De er allerede priset som verdens største bilprodusent, men de produserer nær-null biler, sammenlignet med verdens største bilprodusent.

Hvor skal markedet, for _enda en_ verdens største bilprodusent dukke opp? For hvis det ikke plutselig dukker opp et marked for enda en verdens største bilprodusent, så er noen veldig overpriset! Uanset hvor bra en Tesla måtte bli, så får jeg aldri til å kjøre to Teslaer samtidig..... Markedet er ikke større, enn det faktisk er.

Endret av bisiwaw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tesla CEO Elon Musk says he has a “fallback strategy” if Cybertruck flops. “If it turns out nobody wants to buy a weird-looking truck, we'll build a normal truck, no problem.”

Haha! Ok. Så 500,000 tallet er altså kun tull det da? Ikke noe stress å bruke milliarder på å utvikle et nytt produkt om man har glemt å gjøre markedsundersøkelsen på forhånd? Eventuelt så har de ikke engang startet, og forhåndsbestillingene har vært tøys og tull det også, så det er på tide å starte å "deflecte" litt for å begynne på et ordentlig produkt? 

Hvilke unnskyldninger kan man finne her, og hvorfor i allverden si noe slikt som dette?

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Haha! Ok. Så 500,000 tallet er altså kun tull det da? Ikke noe stress å bruke milliarder på å utvikle et nytt produkt om man har glemt å gjøre markedsundersøkelsen på forhånd? 

For å være rettferdig, så har Elon en retrettmulighet som er helt unik, og selv jeg misunner han:

Han kan virkelig hente inn mye, på en emisjon eller to :) Men jeg vet ikke om det er så positivt for våre meddebattanter her, likevel =)

Endret av bisiwaw
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 1.8.2020 den 23.56):

, Nettopp, tradisjonelle produsenter tar ansvar og kjører tilbakekallingen, Tesla feier alt de kan under teppet. Det er faktisk en styrke å ta ansvar og tilbakekalle.

Så hvis Tesla hadde kalt tilbake biler så hadde du rost dem på samme måte?

Tesla trenger jo ikke å tilbakekalle fordi de ikke har disse katastrofale feilene, og de har ikke feid noe under teppet. 

JØI skrev (12 timer siden):

Nå må du skille på å lage celler og å lage batteripakker. tesla skryter på seg celleproduskjon og cellekompetanse men eder opp med å kjøpe celler fra tredjepart, slik alle andre elbilprodusenter gjør. Ergo, fordelen med fabrikken til Tesla er ikke til stede. Den var tydeligvis et blindspor siden resten av verden nå utkonkurrerer Tesla på «tross av» at de kjøper battericeller fra tredjepart. 

Det er ingen motsetning mellom å ha egen celleproduksjon for noen biler, og å kjøpe inn tredjepartsceller til andre. Tesla bruker egne celler til alle biler unntatt SR, der de kan bruke tredjepartsceller slik Espen påpekte her.

Så jo, fabrikken til Tesla er fortsatt en fordel.

Resten av verden utkonkurrerer Tesla? Hva mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 2.8.2020 den 0.09):

Tesla har ikke så mye omdømme å ta vare på foreløpig

Ikke? Jeg får ikke det helt til å stemme med det at Tesla er et mye omtalt merke med svært fornøyde og lojale kunder. Hvordan kan man omtales så mye og ha så fornøyde kunder, samt levere overskudd i et katastrofekvartal, uten å ha noe omdømme?

Sitat

Jeg vil anta at denne posten er en god kandidat for sletting...

Jeg vil derimot anta at egne meninger er tillatt på dette forumet. Jeg må da få lov til å mene at Tesla knuser alt annet uten at det skal modereres bort? Det er jo ikke akkurat slik at noen meninger er objektivt riktige mens andre er objektivt feilaktige. Hvis vi derimot snakker om faktapåstander så er det noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Haha! Ok. Så 500,000 tallet er altså kun tull det da? Ikke noe stress å bruke milliarder på å utvikle et nytt produkt om man har glemt å gjøre markedsundersøkelsen på forhånd? Eventuelt så har de ikke engang startet, og forhåndsbestillingene har vært tøys og tull det også, så det er på tide å starte å "deflecte" litt for å begynne på et ordentlig produkt? 

Hvilke unnskyldninger kan man finne her, og hvorfor i allverden si noe slikt som dette?

Dette sa de jo allerede i forbindelse med lanseringen av Cybertruck, så det er jo ikke noe nytt de har funnet på nå. Tallet er nok høyst reelt, og det virker som folk elsker Cybertruck og at den vil selge som hakka møkk. Det er altså lite som tyder på at den tenkte situasjonen som omtales her, og som Tesla også snakket om under lanseringen av Cybertruck, vil bli virkelighet.  

oophus3do skrev (23 timer siden):

Orker ikke svare til nitpicking av setninger som ikke tar for seg hele paragrafen som viser poenget i det jeg sier. Jeg har aldri kommentert at Tesla ikke vokser, og dette er en bisetning for poenget i det jeg diskuterte. 

 

Jeg skrev også at Elon har utført sitt formål. Nemlig vise at man kan lage elbiler med store nok batterier om man legger dem flatt under hele bilen samt bygger en platform egnet for dette. Løgnene og lovnadene som han setter datoer på uten at de holdes vil ikke tolereres over tid, samt ordre om å slippe biler som åpenbart ikke er ferdig designet og funnet løsnigner for vil ikke være sunt i lengden. 

Ingen tjener på om Tesla som firma forsvinner, men min personlige mening er at Tesla vil tjene på å få en ordenlig CEO som ikke røyker og skriver tull på Twitter, men som fokuserer på det å lage ordentlige og gode biler med Tesla teamet i bakhånd. La dem få jobbe, uten å stresse dem i hjel. 

Men kan du ikke lese da? Jeg skriver at Tesla ikke kan gjøre samme feil som de har gjort til nå med produkter som Cybertruck og Tesla Semi. Disse produktene vil gå til en annen brukergruppe som vil være ekstremt mye mer kritisk til feilene som Tesla har levert til nå. 

En person som kjøper Cybertruck til å være en arbeidshest, hvor han er avhengig av pickupen for å tjene penger vil aldri tolerere de samme feilene man ser ellers. Det samme gjelder Semi. 

 

Ja, ifølge lovnader angående en Semi som skulle sluppes i 2019 så ville den knust alt. Ergo sa Daimler's CEO at han kom til å kjøpe 2 stykker for å undersøke påstandene. En for å kjøre med, og en for å demonteres, rett og slett fordi lovnadene måtte ha betydd at han ikke var oppdatert i hva som var teknisk mulig i 2017 når lovnadene kom. 

Service problemer har vi ikke sett noen løsning til, og de eksisterer ennå. Hvordan skal service utføres hos Tesla Semi? Samt hvordan skal Cybertruck passe inn i service-situasjonen som eksisterer nå, hos folk som er avhengig av den for å tjene penger? 

Service problemer bevises dag inn og dag ut fra fortvilte folk på Twitter, og Twitter ser ut til å være eneste sted hvor man kan få en sjanse i å bli hørt, om man er uheldig og opplever det verste fra Tesla. 

Jeg bare påpekte at de i motsetning til de andre bilprodusenter faktisk vokser. Derfor mitt svar på din kommentar om flau vekst.

Elon har ikke bare vist at man kan lage elbiler, men han har snudd hele markedet opp ned og laget så gode produkter at andre produsenter knapt klarer å konkurrere med Teslaer som er flere år gamle. Jeg er ikke enig i at han lyver. Ja, han har satt aggressive målsetninger som de ofte har bommet på, men i det siste har de faktisk begynt å levere før tiden - for eksempel Model Y (som kritikerne mente ikke engang eksisterte da den ble lansert) eller fabrikken i Kina.

Elon som CEO har vært meget suksessrik, og alle som har veddet mot ham har tapt.

Semi retter seg mot et helt annet marked enn Model S, X og 3, og er ikke veldig relevant her. Cybertruck vil være langt enklere og billigere å produsere, så det er nok langt mindre sannsynlighet for at det oppstår feil.

Serviceproblemene har vært løst lenge. Det er ikke lange ventetiden på service nå lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bisiwaw skrev (12 timer siden):

Det forstår jeg godt. Men istedenfor å bøte på problemet etterpå (moderer diskusjoner, som tar av helt), så kan det kanskje være lurt å prøve å unngå å starte diskusjonene i det heletatt?

Det viser seg nu at Tesla-artikler stort sett ender opp i en evig krangling.

Og TU har vel produsert en så stor mengde Tesla-artikler allerede, at det begynner å bli litt loslitt.

Hva med å skrive artikler om noe annet enn tesla? Så slipper vi både mye krangling, og vi får kanske lære om noe nytt?

Dette temaet er ganske fastlåst, det som ikke er skrevet allerede, er egentlig ikke verdt å skrive heller. Synes jeg.

Skal de slutte å skrive om et tema med meget stor interesse fordi det blir krangling rundt det? Det er jeg ikke enig i. Det er jo da moderering kommer inn i bildet. 

bisiwaw skrev (11 timer siden):

Det var  ihvertfall den offisielle historien til Tesla, men etterhvert som folk har begynt å skru Teslaer fra hverandre selv, og lagt det ut på youtube, så er det tydelig som dagen at den strukturelle integriteten batteripakken bidrar med er svært begrenset. Blikket som pakken er laget av, er syltynt og kan lett bøyes bare med hendene.

Det blir en litt snever måte å se det på. Klart du kan svekke den strukturelle integriteten i noe ved å plukke det fra hverandre. Men det er nok ikke like enkelt å bøye en ferdig batteripakke slik du beskriver, så dette med å bøye noe med hendene er misvisende.

Man kan f.eks. sammenligne det med et egg. Der må hele egget være intakt for at kraften skal spres på riktig måte når man presser på det. Hvis noe av egget er skadet så vil det knuse mye lettere. Eller buesøyler laget av steinblokker, der hele greia vil rase fra hverandre hvis man fjerner en stein fra buen.  

bisiwaw skrev (1 time siden):

Tesla er verdtsatt som om de var verdens største bilprodusent.
Men produserer de like mange biler, som verdens største bilprodusent?
Ikke i nærheten engang!

"Vekstbedrift!", sier de.

Okei..... Hvor stort er markedet, de kan vokse i? De er allerede priset som verdens største bilprodusent, men de produserer nær-null biler, sammenlignet med verdens største bilprodusent.

Hvor skal markedet, for _enda en_ verdens største bilprodusent dukke opp? For hvis det ikke plutselig dukker opp et marked for enda en verdens største bilprodusent, så er noen veldig overpriset! Uanset hvor bra en Tesla måtte bli, så får jeg aldri til å kjøre to Teslaer samtidig..... Markedet er ikke større, enn det faktisk er.

Nei, det stemmer ikke helt. Et selskap skal prises etter forventet fremtidig inntjening. Mange analytikere opererer med bare 12 måneder her, mens det viser seg at mange Tesla-investorer har flere års tidshorisont.

Ja, Tesla er en vekstbedrift. Markedet de potensielt kan ta over er jo digert, og mer enn stort nok til å forsvare prisingen. ARK Invest forutsetter i sin prissetting på flere tusen dollar per aksje for eksempel at Tesla får under 20% av markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Dette sa de jo allerede i forbindelse med lanseringen av Cybertruck, så det er jo ikke noe nytt de har funnet på nå. Tallet er nok høyst reelt, og det virker som folk elsker Cybertruck og at den vil selge som hakka møkk. Det er altså lite som tyder på at den tenkte situasjonen som omtales her, og som Tesla også snakket om under lanseringen av Cybertruck, vil bli virkelighet.  

Klar over at noe lignende ble sagt tidligere, men hvorfor gjenta dette nå etter at man snakker om forhåndsbestillinger som burde være nok i massevis for å forsvare kapasitet på en fabrikk og pengene som trengs for å gå fremover med CT. Det å bruke milliarder på å utvikle produktet til å være klart for produksjon, hvor man har en "backup" om den ikke selger er tull og tøys. 

 

hekomo skrev (8 minutter siden):

Jeg bare påpekte at de i motsetning til de andre bilprodusenter faktisk vokser. Derfor mitt svar på din kommentar om flau vekst.

Du klipper ut en setning og tar den ut av sammenheng. Tesla opplever en "flau vekst" i forhold til målene som er blitt satt år ett år, og sammenligningene mellom Tesla som firma angående salgstall hvor porteføljen er kun elbiler mot OEM's som har et annet fokus enn kun vekst innenfor en mye større bilportefølje gir ingen mening. Det er ekstremt mye enklere å oppleve vekst med (4 )1-2 produkter innenfor elbiler alene, enn det er å opprettholde salg av 10,000,000 biler i året under en pandemi med produkter som dekker alle formål. 

Les postene og forstå poengene før du kommenterer er du grei. 

hekomo skrev (12 minutter siden):

Elon har ikke bare vist at man kan lage elbiler.....

Ikke en kommentar som følger opp det du siterer, så hvorfor sitere meg om du ikke skal diskutere det jeg sier? 

 

hekomo skrev (13 minutter siden):

Elon som CEO har vært meget suksessrik, og alle som har veddet mot ham har tapt.

Med Elon som CEO så er det et segment hvor Tesla kan vise til eksponentiell vekst. Det er antall saker hvor de blir saksøkt. 
Leser du det jeg skrev igjen, så kan du kanskje kommentere det jeg sier fremfor å drive med "preking". 

hekomo skrev (15 minutter siden):

Semi retter seg mot et helt annet marked enn Model S, X og 3, og er ikke veldig relevant her. Cybertruck vil være langt enklere og billigere å produsere, så det er nok langt mindre sannsynlighet for at det oppstår feil.

Tesla Semi og Cybertruck skal vistnok være de neste to produktene som kommer, så selvfølgelig er det relevant å ta med dem når man diskuterer Tesla og fremtiden derifra. Dog nå kommenterer Elon igjen på Cybertruck på en måte som gjør at man kan vurdere om den i det hele tatt kommer. Den vil være vanskelig å få godkjent for å brukes på veiene med et "eksoskjelett", så godt mulig det er der det stanger. 

Uansett så kan ikke problemene Tesla er kjent for eksitere om de skal gå inn i et nytt marked utenfor det private markedet. Det kommersielle markedet er ekstremt mye mer kritisk og har mye større innflytelse enn enkeltpersoner. 

hekomo skrev (19 minutter siden):

Serviceproblemene har vært løst lenge. Det er ikke lange ventetiden på service nå lenger.

https://twitter.com/search?q=%23TeslaServiceIssues&src=typeahead_click

Her, et søk på #TeslaServiceIssues på Twitter. Det er ingenting som tyder på at service problemene er borte, og de inneholder ikke kun ventetid. F.eks ting som dette er håpløst blant flere historier du kan kose deg med nå. 

Bytt ut den bilen med en Cybertruck eller en Tesla Semi fra et flåtesalg, og de hadde fått ræva i gir, og om de ikke hadde gjort det, så hadde det var "game over" og noen måtte fått sparken, og jeg trur Elon blir personen som til slutt blir pekt på, siden folk uansett ikke får ha ansvar om Elon ikke er enig der borte. 

Lenke til kommentar

image.png.b24e5c73951535f7bbe22a0e04d72d98.png
En illustrasjon fra 1'st movers club jeg fant på en ID owners gruppe på FB. 

Altså har VW vært klar over forandringene angående reguleringen av OTA oppdateringer som introduserer funksjoner, og sier her tidlig før det ble kjent at OTA for funksjoner avhenger av utfallet av hva som skjer med EU regulasjonene. Altså tydet jeg nok det ene punktet korrekt. 

Ting som justerer ADAS funksjoner og autonomi vil altså måtte bli godkjent først, og det samme med nye funksjoner. Dette gjelder altså alle, inklusive Tesla. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, hekomo said:

Jeg vil derimot anta at egne meninger er tillatt på dette forumet. Jeg må da få lov til å mene at Tesla knuser alt annet uten at det skal modereres bort? Det er jo ikke akkurat slik at noen meninger er objektivt riktige mens andre er objektivt feilaktige. Hvis vi derimot snakker om faktapåstander så er det noe annet.

Nei, moderatorene har gjort det helt klart at egne meninger ikke er tillatt.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Folk har forskjellige behov. Stadig flere kan bytte ut fossilkjerra med en batterielektrisk bil helt fint. Men vi er laaangt unna det punktet at en batterielektrisk bil kan erstatte en fossilbil uansett bruksmønster.

 

Absolutt enig i det, men det er som sagt spesielle behov. 

Lenke til kommentar
bisiwaw skrev (8 timer siden):

Edit:
Sorry man, det var ikke deg jeg skulle sitere. Men når jeg først har lagt et sitat, ikke *** om jeg for fjernet det :)

 



Vel vel. Det er nok litt mer nyansert enn som så. Slitasje på bil f.eks.
Når du lader batteriet, så er slitasjen på batteriet mye dyrere enn strømmen du putte på.
Hvis du er en sånn type som kjøper ny bil, og selger den brukt etter 3 år så er ikke dette er problem for deg, men da er du heller ikke typen som er interessert i økonomisk bilhold. Så la oss ta for oss dem som er interessert i økonomisk bilhold....

Den mest økonomiske bilen, er den bilen som har tatt det meste av verditapet allerede, men fortsatt har mange kilometer igjen å kjøre, for en bileier som ikke bryr seg om å ha siste skrik innen bil. Flere "uslitelige" biler fins, som man kan kjøpe for bare noen få tusenlapper og ha i mange år. Ihvertall om man ikke er redd for å utføre litt vedlikehold.
Og her ligger problemet: Batteriet har begrenet levetid, og tradisjonell visdom vil ha det til å være mellom 100 til 1000 ladesykluser. 100 ladesykluser for batterier som brukes veldig hardt, 1000 ladesykluser for batterier som har god BMS, og ikke så store driftstrømmer. Elbil ligger sannsynligvis nærmere 1000 ladesykluser.

Men ta å multipliser 1000 ladesykluser, med rekkevidden på bilen. Så ser du det, at når bilen begynner å bli en 7-10 år, og burde vært et godt bruktbilkjøp for en person som ikke er redd for å gjøre litt vedlikehold selv, så er faktisk batteriet utslitt på en elbil.

Hva koster et nytt batteri? 150 000? Der røk den bruktbilen, rett på dynga. Så kan du selvsagt si at "jammen jammen, bensinmotoren slites også!". Det har du helt rett i, men skifte av bensinmotor er vanvittig mye billigere. Og ofte så lar en bensinmotor seg også overhale, når den er utslitt. Overhale battericeller? Niks.....

 

I batterislitasjen ligger en stor skjult kostnad, som mange ikke regner inn. Førstegangseiere merker det ikke, så det er "greit nok" at de driter i problemet. Men for å kunne argumentere med at elbil er mer økonomisk, så må man igrunn se på hele livsløpet, selv om ikke hele livsløpet er under samme eieren. Effekten, i praksis, er at det kommer til å bli mye dyrere for folk med dårlig råd, å få kjøpt seg en billig og ok bruktbil.

100 x 500. Tror det går helt fint jeg...

Samt se kostnaden på turbo havari, registerreim osv. Koster flesk. Samt man kan kjøpe ett brukt batteri og moduler. Akkurat nå er det du som er lite nyansert. Det er ikke svart hvit, man kan "lappe" en elbil også. Samt batteriene i moderne biler varer livet ut(stort sett).

Man trenger dog mye mer empiri for å konkludere her, moderne elbiler er for nye.

Lenke til kommentar
bisiwaw skrev (9 timer siden):

Og her ligger problemet: Batteriet har begrenet levetid, og tradisjonell visdom vil ha det til å være mellom 100 til 1000 ladesykluser. 100 ladesykluser for batterier som brukes veldig hardt, 1000 ladesykluser for batterier som har god BMS, og ikke så store driftstrømmer. Elbil ligger sannsynligvis nærmere 1000 ladesykluser.

Men ta å multipliser 1000 ladesykluser, med rekkevidden på bilen. Så ser du det, at når bilen begynner å bli en 7-10 år, og burde vært et godt bruktbilkjøp for en person som ikke er redd for å gjøre litt vedlikehold selv, så er faktisk batteriet utslitt på en elbil.

Hva koster et nytt batteri? 150 000? Der røk den bruktbilen, rett på dynga. Så kan du selvsagt si at "jammen jammen, bensinmotoren slites også!". Det har du helt rett i, men skifte av bensinmotor er vanvittig mye billigere. Og ofte så lar en bensinmotor seg også overhale, når den er utslitt. Overhale battericeller? Niks.....

Om fasiten er 1000 sykluser så vil det normalt være nok. Vår Model 3 SR+ går vel i snitt 320km per lading (en del mer om sommeren og mindre om vinteren). Ganget med 1000 sykluser er det 320.000km. Snittkjørelengden på biler i Norge er omkring 14.000km per år (romslig regnet).  320/14=snaue 23 års levetid. Selv med 20.000km årlig er det snakk om 16 år. Snittlevealderen på biler i Norge er 18,2 år så vidt jeg vet. 

For en Model 3 LR blir tallene enda en god del bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus3do said:
Quote

Tesla CEO Elon Musk says he has a “fallback strategy” if Cybertruck flops. “If it turns out nobody wants to buy a weird-looking truck, we'll build a normal truck, no problem.”

Haha! Ok. Så 500,000 tallet er altså kun tull det da? Ikke noe stress å bruke milliarder på å utvikle et nytt produkt om man har glemt å gjøre markedsundersøkelsen på forhånd? Eventuelt så har de ikke engang startet, og forhåndsbestillingene har vært tøys og tull det også, så det er på tide å starte å "deflecte" litt for å begynne på et ordentlig produkt? 

Hvilke unnskyldninger kan man finne her, og hvorfor i allverden si noe slikt som dette?

Skjønner ikke helt hvorfor du trekker frem dette sitatet fra før lanseringen. Om Cybertruck hadde blitt dårlig mottatt ville de sett på andre alternativer, men den ble ekstremt godt mottatt. Så da kjører de på med full produksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):
oophus3do skrev (8 timer siden):
Sitat

Tesla CEO Elon Musk says he has a “fallback strategy” if Cybertruck flops. “If it turns out nobody wants to buy a weird-looking truck, we'll build a normal truck, no problem.”

Haha! Ok. Så 500,000 tallet er altså kun tull det da? Ikke noe stress å bruke milliarder på å utvikle et nytt produkt om man har glemt å gjøre markedsundersøkelsen på forhånd? Eventuelt så har de ikke engang startet, og forhåndsbestillingene har vært tøys og tull det også, så det er på tide å starte å "deflecte" litt for å begynne på et ordentlig produkt? 

Hvilke unnskyldninger kan man finne her, og hvorfor i allverden si noe slikt som dette?

Skjønner ikke helt hvorfor du trekker frem dette sitatet fra før lanseringen. Om Cybertruck hadde blitt dårlig mottatt ville de sett på andre alternativer, men den ble ekstremt godt mottatt. Så da kjører de på med full produksjon.

https://www.autonews.com/executives/musk-suggests-tesla-would-build-normal-truck-if-cybertruck-flops

Dette sitatet er fra et intervju fra sist uke. Dermed reaksjonen og forundringene rundt hvorfor i allverden han kan finne på å si noe slikt nå etter at de har ropt om mengden forhåndsbestillinger. Trudde jeg kastet inn linken i teksten sist, men jeg glemte det tydeligvis. 

Det er noen interessante betraktninger der, sammen med "backup" strategien til CT... 

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

https://www.autonews.com/executives/musk-suggests-tesla-would-build-normal-truck-if-cybertruck-flops

Dette sitatet er fra et intervju fra sist uke. Dermed reaksjonen og forundringene rundt hvorfor i allverden han kan finne på å si noe slikt nå etter at de har ropt om mengden forhåndsbestillinger. Trudde jeg kastet inn linken i teksten sist, men jeg glemte det tydeligvis. 

Det er noen interessante betraktninger der, sammen med "backup" strategien til CT... 

Ah, men han gjentar jo bare ting han har sagt tidligere. https://www.cnbc.com/2020/02/05/elon-musk-was-worried-no-one-would-like-the-tesla-cybertruck.html

Og det er helt greit, om forhåndsreservasjonene mot formodning ikke skulle oversettes til salg, så er det naturlig at Tesla ville se på alternativer. Men det er vel noe sånt som 99% sikkert Cybertruck blir populær, basert på reservasjonene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

https://www.autonews.com/executives/musk-suggests-tesla-would-build-normal-truck-if-cybertruck-flops

Dette sitatet er fra et intervju fra sist uke. Dermed reaksjonen og forundringene rundt hvorfor i allverden han kan finne på å si noe slikt nå etter at de har ropt om mengden forhåndsbestillinger. Trudde jeg kastet inn linken i teksten sist, men jeg glemte det tydeligvis. 

Det er noen interessante betraktninger der, sammen med "backup" strategien til CT... 

 

Dette ble vel nevnt rett etter lanseringen av Cybertruck? At de hadde en plan B om Cybertruck ikke skulle bli godt mottatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Ah, men han gjentar jo bare ting han har sagt tidligere. https://www.cnbc.com/2020/02/05/elon-musk-was-worried-no-one-would-like-the-tesla-cybertruck.html

Og det er helt greit, om forhåndsreservasjonene mot formodning ikke skulle oversettes til salg, så er det naturlig at Tesla ville se på alternativer. Men det er vel noe sånt som 99% sikkert Cybertruck blir populær, basert på reservasjonene.

Hvorfor gjenta det når forhåndsbestillingene burde styre de tankene bort? Det å ikke kjøre en markedsanalyse på forhånd er jo også høyst merkelig om de ender opp med å bruke milliarder på å få CT til produksjon, hvor dem så må forandre på alt igjen til "backup" løsningen? Altså det henger ikke på greip å fremdeles sitte med de samme tankene og "backup" løsningene som før/rundt lanseringen fremdeles og gjenta dem nå. 

Han har ingen planer om å tilby AP til Tyskerne heller tydeligvis ved å ettergå krav om å bruke en mer passende navn til det der nede. 

 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Hvorfor gjenta det når forhåndsbestillingene burde styre de tankene bort? Det å ikke kjøre en markedsanalyse på forhånd er jo også høyst merkelig om de ender opp med å bruke milliarder på å få CT til produksjon, hvor dem så må forandre på alt igjen til "backup" løsningen? Altså det henger ikke på greip å fremdeles sitte med de samme tankene og "backup" løsningene som før/rundt lanseringen fremdeles og gjenta dem nå. 

Lanseringen var markedsundersøkelsen. Den ble godt mottatt. Men det kan hende denne markedsundersøkelsen tar feil. Det hender.

Jeg tror vel egentlig Musk gjentok det han har sagt tidligere fordi spørsmål rundt utseendet fortsetter å komme opp. Det er et faktum at det ikke er alle som liker utseende på Cybertruck. Musk gir litt håp til de som ikke liker Cybertruck og ønsker at Tesla lager en annen pickup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...