Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, BippeStankelbein said:

Sier du det? Er permanentmagnetmaskinen bedre enn induksjonsmaskinen? Har Tesla endelig lagt induksjonsmaskinen på hyllen, og tatt i bruk permanenmtmagnetmaskin, som nesten alle andre elbilprodusenter har gjort i flere år?


Det var kjempeinteressant å høre, for jeg mener helt bestemt å huske at Teslamenigheten ropte høyt i mange år om at Tesla var bedre, fordi de brukte induksjonsmotor?

Jeg som har B.Sc. dasspapir i strøm og sånn, jeg kjenner faktisk ganske godt til egenskapene til forskjellige elektromaskiner. Og jeg påsto lenge at den eneste grunnen til at Tesla bruke induksjonsmotor, var fordi den er simplere og billigere. Det var dere ikke helt enig i, den gangen. Fint at du snur da, og innser at jeg hadde rett den gangen også. Det tok endel år, men sånn er det å være forran alle andre. Det tar litt tid før hopen klarer å følge etter. Hvor lenge må jeg vente, før du også innrømmer at vi har rett angående dimensjoneringen av Teslas understell?

Husker ikke helt den norske betegnelsen på motordesignet de har gått over til, men på engelsk er det "switched reluctance motor". Fordelen i forhold til standard PM motorer er blant annet at de bruker mye mindre permanentmagneter, og de er svært gode på virkningsgrad og diverse annet. Fordelen i forhold til induksjonsmotorer er at de kan gi høyere effekt over tid uten å gå varme.

Men induksonsmotoren spiller fortsatt en rolle hos Tesla. Model 3 AWD/performance har 1 stk SR motor bak, og 1 stk induksjonsmotor foran.

(Forresten, jeg antar du som er så glad i induksjonsmotorer og VAG er kjempeglad for at e-tron benytter induksjonsmotor både foran og bak? Altså samme løsning som Tesla fra 2014?)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Det er snakk om å fornye interiøret i Model S også. Men ytelse er alltid en prioritet hos Tesla.

Hvor definisjonen av ytelse er 0-100. Hva med å se på bremser, kjøreegenskaper og ikke minst det å oppnå konsistent og repeterbar ytelse istedetfor å jage et tall som kan puttes i en brosjyre?

Ser man på premium-markedet så bryr ikke folk seg om å knappe inn 0,3 sekunder på 0-100. Man ønsker en god totalpakke og det viser salgstallene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Vant jo over BMW M3 i Top gear sin test i fjor.

Elbiler brillierer på hairpin svinger. Men i stedet for å diskutere hvilken bil som er best så kan jeg i stedet fortelle litt om hva som skiller de to bilene.

Model 3 Performance gjør det ekstremt bra ut av svinger og på korte strekninger. Årsaken til at M3 slår Model 3 på Nordschliefe er fordi det er lange strekninger der M3 kan ta igjen Model 3 på toppfart. Model 3 er også mindre egnet på lange baner, pga. oppheting. Model 3 er en veldig, veldig god bil for pengene, og faktumet at vi sammenligner Model 3 med M3 er i seg selv imponerende.

Det som gjør at Model 3 Performance ikke er en sportsbil er ustabilitet under høy fart, bodyroll og understeer i svinger. Dette er en naturlig konsekvens av at elbiler er mye tyngre, og at Model 3 også skal være en komfortabel bil. Om Tesla hadde lansert en GT-utgave av Model 3 med stivere understell så hadde den prestert mye bedre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

For all del, men for kjøperne er det jo lite relevant. Uten at jeg har tall på det tør jeg påstå at bilene i all hovedvekt befinner seg på vei igjennom bilens levetid og dette er altså viktig for kjøperne. De som befinner seg mest på bane bruker ikke serieproduserte biler uten modifikasjoner. 

 

Men diskuter gjerne bane dere, det er bare min mening dette:) vil dog oppfordre til å prøve model 3 på bane. Ganske morsomt!

Folk som kjøper en M3, eller GSXR (meg selv), kjører 99,9% av kilometrene på vei.
Men vi er soppas interessert i å herje på banen, at dersom primærkjøretøyet ikke var dugende på bane, så måtte vi kjøpt ett banekjøretøy i tillegg for å dyrke interessen.

Derfor er ytelsen på bane høyst relevant, for uten den måtte vi kjøpt et dedikert banekjøretøy.

Det er veldig sjeldent at GSXR,n min får telle hele tallrekka den kan (0 - 299 km/t), og enda sjeldnere er det at turtelleren for lov til å telle videre, etter at speedometeret har telt ferdig alle tallene det kan. Men hvis GSXRn hadde vært like slapp som en P100D for eksempel, så hadde jeg kanskje vært nødt til å ha en Kawasaki H2R i tillegg, bare for å tilfredsstille banebehovet. Det slipper jeg, fordi GSXRn i praksis er en banesykkel med pålimte lykter og hvite skilter. 

Det er akkurat den type kunde som M3 forsøker å dekke også, og derfor er baneytelsen til akkurat denne bilen veldig relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 29.7.2020 den 23.25):

Du tenker på passiv sikkerhet. Jeg er mest opptatt av aktiv sikkerhet. En sikker bil har en bra balanse mellom aktiv og passiv sikkerhet.

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Ifølge den dårlige statistikken til Tesla er bilene enten veldig vanskelige å kjøre eller så er sjåførene særdeles klønete.

Det står jo at skadene blant annet er i forbindelse med parkering, og at størrelsen på bilene har noe å si:

"For Tesla spiller også størrelsen på bilen inn, siden svært mange skader er typiske parkeringshusskader, med oppskrapinger i støtfanger/skjerm/side, sier han."

Det er stort sett snakk om Model S og X virker det som, da mye av statistikken er fra før Model 3 ble tilgjengelig.

Hvis et merke bare har store biler og store biler er overrepresentert med parkeringsskader, mens andre merker også har mindre biler tilgjengelig, så sier det seg selv at dette forklarer mye av forskjellen.

Men Codan sier at Kia er overrepresentert hos dem. Hva kommer det av? Er de veldig usikre? Codan uttaler følgende:

"Svært mange av elbilskadesakene er eneulykker, for eksempel utforkjøring og bulking i parkeringshus"

Hvor kommer sikkerhetsaspektet inn her?

Gjensidige har også info:

"Dette kan ha med kjøremønster å gjøre. Elbiler brukes mye i forbindelse med kjøring til jobb, og småkjøring i urbane strøk. Begge deler innebærer høyere skaderisiko enn langtur, særlig når det gjelder småbulking"

Frende:

"Elbiler synes å i større grad bli brukt til småkjøring og kjøring i rushtrafikken, noe som kan påvirke skadefrekvensen negativt. Dessuten er det grunn til å tro at rask akselerasjon kan være med å påvirke hvor ofte skader inntreffer"

Så igjen, hvor kommer det med sikkerhet inn her når de fleste skadene ikke er påvirket av sikkerhetssystemer?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 28.7.2020 den 21.28):

Sammen med phantombremsing som foregår så kjapt man kjører over en bakketopp tenker du? Nei. Dette blir ikke godkjent i trafikken med det første. 

Fantombremsing over bakketopp? Hvor har du det fra? Har du faktisk brukt Autopilot selv, eller finner du bare på noe nå? Uansett er det vel ikke akkurat så mange bakketopper på motorveier.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 28.7.2020 den 19.10):

Noen som husker Tesla Cyberquad som de "lanserte" i fjor?

image.png.4410d3cdf99659dd9e68c53f869d6acc.png

Det viste seg å være en Yamaha Raptor som de kjøpte i ATV-butikken nedi gata og erstattet noen plastbiter på.

For nye lesere så er dette Elon Musk i et nøtteskall. Denne mentaliteten går igjen i alt de driver med.

Akkurat som da dere sa at Model Y ikke egentlig eksisterte, og at det de viste frem da de lanserte Model Y egentlig bare vare en Model 3? Eller at Kina-fabrikken aldri kom til å bli bygget og bare var en bløff for å blåse opp aksjekursen?

uname -l skrev (På 28.7.2020 den 18.23):

833 kg? Godt gjort å vite det så nøyaktig for en bil som essensielt er på tegnebrettet og ikke kommer på flere år. Et "future project" som Musk kalte det.

Du tror ikke Tesla har en viss oversikt over spesifikasjonene på sine egne produkter?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jøss, her var det mye off-topic fra emnet som ble diskutert. De hundretalls, eller tusentalls av biler som opplever å se dekket sitt på utsiden av bilen.  Understellet knekker nesten stillestående, i fart på for og bakhjul. 

Kommer Tesla til å innkalle disse bilene, eller kaste terning for å satse på at flere liv ikke går tapt? 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Kommer Tesla til å innkalle disse bilene, eller kaste terning for å satse på at flere liv ikke går tapt? 

Ikke lar de det bare skure og gå. Om forstillinga knekker på en splitter ny bil så prøver de å få kunden til betale for det. Samme om støfangeren detter av fordi man har vært så uansvarlig å kjøre denne California-bilen i regnvær.. 

One Week-Old Tesla Model X Has Catastrophic Suspension Failure And The Resulting Twitter Feed Is As Bad As You'd Think

Tesla-eiere melder om støtfangere som løsner i fart

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
Gjest Slettet+9817234

Takker for moderasjon!

 

Kan de av dere som angivelig kan sånne tekske ting lese her og her ogg så mene noe? Sånn for å komme oss på sporet igjen.

 

https://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

https://www.audi-mediacenter.com/en/technology-lexicon-7180/chassis-7185

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Ikke lar de det bare skure og gå. Om forstillinga knekker på en splitter ny bil så prøver de å få kunden til betale for det. Samme om støfangeren detter av fordi man har vært så uansvarlig å kjøre denne California-bilen i regnvær.. 

Ikke glem "goodwill" klausulen som folk må skrive under på, fremfor at garantisaker står som "warranty". ? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (1 time siden):

Takker for moderasjon!

 

Kan de av dere som angivelig kan sånne tekske ting lese her og her ogg så mene noe? Sånn for å komme oss på sporet igjen.

 

https://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

https://www.audi-mediacenter.com/en/technology-lexicon-7180/chassis-7185

Hva har dette med Tesla sitt overskudd å gjøre? Siden du ville on topic liksom... 2012 model S.... 

 

Hva med dette heller, hvorfor sliter de andre så mye om Tesla er så galt som dere skal ha det til og resten er så bra? https://motor.no/bilindustrien-koronavirus-krise/milliardunderskudd-velter-inn-fra-bilprodusentene/175798

Endret av Salvesen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Hva med dette heller, hvorfor sliter de andre så mye om Tesla er så galt som dere skal ha det til og resten er så bra? 

En pandemi vil gå mye hardere utover en normal OEM med sin bil portefølje enn en ren elbilprodusent som selger en brøkdel av hva de andre totalt sett har ligget på. Det sier seg selv. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

En pandemi vil gå mye hardere utover en normal OEM med sin bil portefølje enn en ren elbilprodusent som selger en brøkdel av hva de andre totalt sett har ligget på. Det sier seg selv. 

Det er riktigere å si at en pandemi vil gå hardere utover bilprodusenter som er begrenset av etterspørsel, enn bilprodusenter som ikke er begrenset av etterspørsel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

En pandemi vil gå mye hardere utover en normal OEM med sin bil portefølje enn en ren elbilprodusent som selger en brøkdel av hva de andre totalt sett har ligget på. Det sier seg selv. 

Tja, nå har det jo blitt spådd konkurs siden 2012 og tesla er en av(om ikke den beste?) Igjennom en pandemi. Det vill jeg ikke si "sier seg selv". Håper de andre kommer seg igjennom krisen, ser virkelig mørkt ut for Nissan. Synd da de har levert mye til elbil industrien og er på vei til å levere enda mer.

Samt håper jeg vag kommer igjennom dette uten å forkaste hele ledelsen og det ikke blir mer fengsling..

 

Godt vi er på rett tråd igjen iallefall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det er riktigere å si at en pandemi vil gå hardere utover bilprodusenter som er begrenset av etterspørsel, enn bilprodusenter som ikke er begrenset av etterspørsel.

Ja, helt normalt at bilprodusenter som jobber for å beholde 10,000,000 biler i året fremfor vekst merker en pandemi mer enn noen som kun selger elbiler og en brøkdel av dem i en vekstpeiode.

Elbil segmentet er jo rimelig likt over hele fjøla i samme periode hos de ulike produsentene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Tja, nå har det jo blitt spådd konkurs siden 2012 og tesla er en av(om ikke den beste?) Igjennom en pandemi. Det vill jeg ikke si "sier seg selv". Håper de andre kommer seg igjennom krisen, ser virkelig mørkt ut for Nissan. Synd da de har levert mye til elbil industrien og er på vei til å levere enda mer.

Samt håper jeg vag kommer igjennom dette uten å forkaste hele ledelsen og det ikke blir mer fengsling..

 

Godt vi er på rett tråd igjen iallefall.

Hvem har spådd konkurs? Slutt å kast ut tull uten å hente frem sitatene og hvem som har sagt hva. 

Tesla er en ren elbilprodusent I flau vekst, så selvfølgelig vil dem merke en pandemi mindre enn andre som jobber for opprettholdelse av salg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Ja, helt normalt at bilprodusenter som jobber for å beholde 10,000,000 biler i året fremfor vekst merker en pandemi mer enn noen som kun selger elbiler og en brøkdel av dem i en vekstpeiode.

Elbil segmentet er jo rimelig likt over hele fjøla i samme periode hos de ulike produsentene. 

Interessant, kilde på dette? Mener du at Nissan og de andre kun sliter med "fossilsalget" under pandemien? I så fall er det jo en veldig rar greie at det ikke er fall der, ser ikke helt hva det skulle skyldes? Større interesse for elbil i pandemi? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Hvem har spådd konkurs? Slutt å kast ut tull uten å hente frem sitatene og hvem som har sagt hva. 

Tesla er en ren elbilprodusent I flau vekst, så selvfølgelig vil dem merke en pandemi mindre enn andre som jobber for opprettholdelse av salg. 

Du tuller nå? Jeg kan lett finne lassevis av disse påstandene. Men, det tror jeg er unødvendig da du har vært involvert i mange tråder der det slenges ut.

 

Hvorfor? Kan du komme med en empirisk begrunnelse på dette? Jeg er veldig interessert i denne sammenhengen, men jeg kjenner ikke til mekanismen i det. Som du åpenbart gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...