Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

17 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Du tenker på passiv sikkerhet. Jeg er mest opptatt av aktiv sikkerhet. En sikker bil har en bra balanse mellom aktiv og passiv sikkerhet.

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Ifølge den dårlige statistikken til Tesla er bilene enten veldig vanskelige å kjøre eller så er sjåførene særdeles klønete.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, oophus3do said:

Hva med det andre bildet? Som viser at bakhjulet har falt av uten å være i kontakt med noen vegg? Samt andre bilder som viser det samme. Som sagt så ber jeg deg søke opp #Whompywheels på Twitter. Det er hundrevis, hvis ikke tusenvis av de samme hendelsene. Noen i fart, andre ikke.

Kan ikke se noe slikt bilde.

1 minute ago, oophus3do said:

Om dekkene kan falle ut omtrent stillestående, så er det selvfølgelig plausibelt at de kan gjøre det i fart, og mer så. Det ser vi også i alle retninger, for du glemmer å ta for deg beskrivelsene av dem. "Det føles ut som om han kjørte over et kumlokk, men det var ingen kumlokk der". 

Det å komme med teorier til kun étt av disse eksemplene holder ikke. Du må kunne forklare dem alle sammen.

Som sagt, nei, det er du som bevise at det har skjedd minst en gang. Hva med å komme med noe bevis?

1 minute ago, oophus3do said:

Når det skjer i fart, så havner man i en kollisjon mot et eller annet ja. Flaks det var en midtdeler der, og at dette ikke skjedde på landeveien med motgående trafikk. Ulykken fra Mexico i 2013 var første gang vi hørte om dette. Ingen trudde på fyren, men nå med bevisene som har dukket opp i etterkant, så er det rimelig klart at han snakket sant. 

Du mener han som kjørte i 175 km/t gjennom en rundkjøring?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Kan trimme Teslan min på lovlig vis. Må dog betale Tesla en del for dette.

Dette kan jo og ha noe grunn for at de stopper hjemmetrimming. Pluss at det å tukle med softwaren på bilen kan gå ut over sikkerhet.

 

Screenshot_20200729-213322.jpg

Er det noe som er så korka at de betaler 18 tusen kroner for enda raskere akselerasjon som ødelegger enda mer av batteriet og drivlinje/chassis?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, 6RCURCGB said:

Er det noe som er så korka at de betaler 18 tusen kroner for enda raskere akselerasjon som ødelegger enda mer av batteriet og drivlinje/chassis?

Er samme batteri som performance utgaven, så ikke noe å frykte der. Resten tåler også effekten helt fint. Veldig mange Long Range har samme motor som Performance utgaven også.

Så om Performance ikke har trøbbel går det fint å trimme longrange litt.

Finnes ett par "base performance" modeller der ute som er Long Range med performance software. De selges ikke lenger dog.

Ikke noe å frykte med å kjøpe Tesla sin offisielle trim iallefall siden bilene bare er justert slappere enn de er designet for med software.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (44 minutter siden):

Kan ikke se noe slikt bilde.

Jo, den du antok kunne bli slik pga rust, der bakhjulet falt av. Som sagt. Søk opp #Whompywheels på Twitter. Du vil finne bilder av dette i alle kategorier, der de har knekt i sving, omtrent stillestående, i fart osv. Jeg gidder ikke mate deg med hundrevis av bilder som er så lett å finne, og problemet ditt er at du må kunne klare å forklare dem alle. Det å forklare at det er rust på en bil fordi du ikke ser armen, er feigt. Da får du isåfall finne rust som årsak andre steder for å kunne plausibelt forklare at rust står for en stor del av dette. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (44 minutter siden):

Som sagt, nei, det er du som bevise at det har skjedd minst en gang. Hva med å komme med noe bevis?

Du har fått bevis:
image.png.3fcbe8e14fe06c2d405cd5594d60544f.pngimage.thumb.png.df665fec5f9e9bef9dc38b6b9423a386.pngimage.thumb.png.4c943a99fd09ad4cb35aeaf65973229b.png

Hvor mange bevis trenger du? Denne bilen mente du kanskje kunne bli slik pga rust. Vell, kan du bevise det? Jeg kan bevise at mange av dem knekker uten at rust er involvert. Hva betyr det for prosentsjansene for årsaken til denne bilen, som har bakhjulet knekt, uten at den har vært involvert i noen kollisjon på forhånd? Og hvis dette ikke er rust, hvor stor sannsynlighet er det for at alle de andre som forteller om ulykken sin faktisk snakker sant, og at mange av ulykkene på motorveiene faktisk forårsakes av dette?

Espen Hugaas Andersen skrev (44 minutter siden):

Du mener han som kjørte i 175 km/t gjennom en rundkjøring?

Nei, det var vell han som mente at bilen akselererte av seg selv det? Et søksmål på dette er også under veis. 
 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, 6RCURCGB said:

Du tenker på passiv sikkerhet. Jeg er mest opptatt av aktiv sikkerhet. En sikker bil har en bra balanse mellom aktiv og passiv sikkerhet.

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Ifølge den dårlige statistikken til Tesla er bilene enten veldig vanskelige å kjøre eller så er sjåførene særdeles klønete.

Viktigste er vel at man overlever i en ulykke?

Tesla er vanskelig å kjøre for folk som ikke er vant med å ha 4-5-6 ganger så mye hestekrefter enn den gamle dieselbilen sin. 

Og siden Tesla filmer alle dørbulkinger på parkeringsplassen er det jo vits å få fikset slikt sidet motparten må betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, oophus3do said:

Hvor mange bevis trenger du? Denne bilen mente du kanskje kunne bli slik pga rust. Vell, kan du bevise det? Jeg kan bevise at mange av dem knekker uten at rust er involvert. Hva betyr det for prosentsjansene for årsaken til denne bilen, som har bakhjulet knekt, uten at den har vært involvert i noen kollisjon på forhånd?

Jeg mener det er ca tre forskjellige feilkilder blandet sammen.

1. Kollisjonsskader

2. Rust/slitasje

3. Defekte deler

Ved de siste 2 feilkildene knekker ting som regel i lav fart med mye rattutslag, og det er veldig lite skader. Og det er hovedsaklig nr 3 som går på garantien. Også nr 2 i visse tilfeller, der bilen fortsatt er innenfor garanti, og bilen har fulgt servicer.

Det du må finne er ett eksempel der noe har knekt i høyere hastighet, uten kollisjon, og det er mye skader. Nå er det ikke helt lett å se hva som har skjedd i de to bildene av knekte armer du kom med, men antar i hvert fall den første er kollisjonsskade. Kanskje også det andre bildet, men der kan det også være defekte deler.

9 hours ago, oophus3do said:

Nei, det var vell han som mente at bilen akselererte av seg selv det? Et søksmål på dette er også under veis.

Gjerne kom med en kilde, om det var flere ulykker i Mexico i 2013 enn den jeg har hørt om.

(Og biler som akselererer av seg selv er noe helt annet enn vi diskuterer her. 99,99+% av tiden er det snakk om pedalforvirring.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

Du tenker på passiv sikkerhet. Jeg er mest opptatt av aktiv sikkerhet. En sikker bil har en bra balanse mellom aktiv og passiv sikkerhet.

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Ifølge den dårlige statistikken til Tesla er bilene enten veldig vanskelige å kjøre eller så er sjåførene særdeles klønete.

Eller kanskje de rett og slett kjøres lengre. Jeg kjører 40k km per år med min Model X, og da må man jo anta at jeg er noe sånt som dobbelt så utsatt for å være i en ulykke som en bil som kjøres 20k km per år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, BippeStankelbein said:


Det der er da ikke nok korrosjon til at kula skal kunne falle ut av sokkelen. Med mindre sokkelen er alt for rom i forhold til kula da. Hvilket heller ikke ville sjokkert meg, når jeg ser hvor bittelita kula er.

Legg merke til størrelsen på bærekula. Den er mindre en tommelen til jenta som holder den! ? Det er mildt sagt sjokkerende underdimensjonert!

Sammenlign her, med ett par andre biler:
hqdefault.jpg
Der er kula på en Berlingo, makan til min 20 år gamle Citroen. Sammenlign størrelse, med tommelen hans (Kula er rett til høyre, for tommelen hans).
Omtrent dobbelt så stor bærekule, på en 20 år gammel bil, med halve vekta og 10% av effekten, til en Tesla S.
Skremmende!, hvor underdimensjonert de er på Tesla!

pic06.jpg
Og der er bærekula på en Porsche Cayenne, en bil som vektmessig ligner mere på Tesla S.
Kula fyller en knyttneve..... På Tesla er kula bare tuppen av en tommel......

Jeg er ikke enig med dine beskrivelser av størrelse, men jeg er enig i at kuleleddet til Tesla er noe mindre. I hvert fall i forhold til Cayenne.

Ett moment er at fossilbiler har gjerne mesteparten av vekten foran, mens Tesla har 50/50 vektfordeling. Så da blir det litt feil å sammenligne understell foran på en fossilbil mot understell på en Tesla. I forhold til totalvekt må fossilbilen ha sterkere understell foran. Høydemessig tyngdepunkt spiller også inn. Jo lavere tyngdepunktet er, jo bedre får man fordelt alle krefter ved akselerasjon/bremsing/svinging på alle fire hjul.

Men det kan godt være at Tesla burde ha overdimensjonert kuleleddene litt bedre. Det kan være at de har gjort det slik fordi de ønsker best mulig krasjsikkerhet, men utelukker ikke at det er designet for en gitt levetid som er litt lav.

Jeg måtte bytte øvre kontrollarmer foran på min Model X etter 105k km, da de begynte å knirke, og det er kanskje litt tidlig. Men uansett lever jeg fint med 2 bytter av disse over f.eks 300k km. Det kostet 7392 kr, så kostnaden blir da ca 5 øre/km.

(Er nok til en viss grad et resultat av at jeg ikke kjører spesielt pent. Tror rundkjøringene kan ta en del av skylden.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ett moment er at fossilbiler har gjerne mesteparten av vekten foran,

Jaha, hvor mange prosent må man opp i før "mesteparten" av vekten er foran?

Det virker som du argumenterer for argumentasjonen sin skyld, på veien avslører du vesentlig mangel på kunnskap om temaet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, 6RCURCGB said:

Stål? Kompetente bilprodusenter bruker enten aluminium eller støpejern. Jeg har aldri hørt om bærekuler som ruster, de er pakket inn i fett og er skjermet fra omgivelsene med en gummimansjett.

Tilføyer at på Passaten min fra 97, så er også multilinkens tilsvarende komponenter til øvre og nedre bærebro også utført i alumulium.
Men det er kanskje ikke rettferdig å sammenligne en moderne Amerikaner, med en snart 25 år gammel Tysker.... Amerikanerne oppdaget jo nettopp hva spiralfjær er for noe. De brukte jo bladfjær på det de kaller "sportsbiler", inntil for 10 år siden.... Ser jo samme tendensen med hulopphenget også. Passatens 25 år gamle multilink er faktisk fortsatt mer avansert enn Teslas doble bærebro, som de leverer i dag.

Passat B5:

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-link_suspension

Tesla:

https://en.wikipedia.org/wiki/Double_wishbone_suspension

Endret av BippeStankelbein
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, BippeStankelbein said:

De brukte jo bladfjær på det de kaller "sportsbiler", inntil for 10 år siden.... Ser jo samme tendensen med hulopphenget også. Passatens 25 år gamle multilink er faktisk fortsatt mer avansert enn Teslas doble bærebro, som de leverer i dag.

Passat B5:

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-link_suspension

Tesla:

https://en.wikipedia.org/wiki/Double_wishbone_suspension

S/X/3/Y har alle multilink på bakakselen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...