Gå til innhold

4K skjerm til bilde redigering, vs type GPU ?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny skjerm til en maskin som ikke skal brukes så mye til Gaming, men mest til Photoshop osv, 

Det handler ikke så mye om merke , men at oppløsning-hz osv vil stemme med resten av maskina.

Vi snakker om en stasjonær med følgende.  

I7-4790K CPU.  16GB Ram 2400,mhz    SSD 1,TB Samsung.   PSU, Corsair TX,750W    GTX, 670 , 2,GB 

Budsjettet er på 3-5000,- og hadde håpet å kunne kjøpe en  27"  4K og det finnes jo i denne prisklassen nå, men stort sett da med kun 60,hz !

Kan kansje dra opp budsjettet også litt, men det er jo liten vits hvis ikke GTX,670 kortet klarer mer en 60,hz  Fordi når jeg først kjøper hadde det jo vært litt ok med en skjerm så "bikker"100,hz . Feks en 144hz. Alt over 100hz duger. Har bare lyst på litt mer flyt når man drar mapper osv rundt. :) 

Bør jeg egentlig kjøpe nytt skjermkort først ? Og i tilfelle hvilket ?  ( kun Nvidea kort er aktuelle).

Kan jeg feks kjøpe en 4K skjerm som takler 144.hz og bare kjøre den på 60hz, mens jeg venter på økonomi til nytt skjermkort, ? 

Ny skjerm haster mest !        Med den PSU,en  kan jeg jo sette inn hva som helst, så ny GPU blir det også, men hadde håpet å kunne vente litt med det.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde minst ha første genrasjon titan kort eller GTX 980 TI eller bedre for 4k men gaming særlig tyngere spill må du minst ha GTX 1080 TI eller bedre, du må minst ha dvi-D eller display port for 144 hz.

Men glem gaming og noe krevende spill.

Generielt er gaming skjermer dårlig på grafikk særlig LED og TN panel.

Er bedre med IPS https://www.trustedreviews.com/news/ips-vs-tn-vs-va-gaming-performance-colour-explained-2948955

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det handler ikke så mye om merke , men at oppløsning-hz osv vil stemme med resten av maskina.

Trenger du høy refresh for bilderedigering? Fargegjengivelse burde kanskje være fokuset, vær også obs på at gaming i 1440p eller 2160p kommer til å bli sterkt hemmet med en 670 hvis den ikke blir oppgradert.

Mine tanker for en god balanse mellom gaming og editing: 27" 1440p med 5700XT(minimum).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
loddebolten skrev (47 minutter siden):

Skal kjøpe ny skjerm til en maskin som ikke skal brukes så mye til Gaming, men mest til Photoshop osv, 

Det handler ikke så mye om merke , men at oppløsning-hz osv vil stemme med resten av maskina.

Vi snakker om en stasjonær med følgende.  

I7-4790K CPU.  16GB Ram 2400,mhz    SSD 1,TB Samsung.   PSU, Corsair TX,750W    GTX, 670 , 2,GB 

Budsjettet er på 3-5000,- og hadde håpet å kunne kjøpe en  27"  4K og det finnes jo i denne prisklassen nå, men stort sett da med kun 60,hz !

Kan kansje dra opp budsjettet også litt, men det er jo liten vits hvis ikke GTX,670 kortet klarer mer en 60,hz  Fordi når jeg først kjøper hadde det jo vært litt ok med en skjerm så "bikker"100,hz . Feks en 144hz. Alt over 100hz duger. Har bare lyst på litt mer flyt når man drar mapper osv rundt. :) 

Bør jeg egentlig kjøpe nytt skjermkort først ? Og i tilfelle hvilket ?  ( kun Nvidea kort er aktuelle).

Kan jeg feks kjøpe en 4K skjerm som takler 144.hz og bare kjøre den på 60hz, mens jeg venter på økonomi til nytt skjermkort, ? 

Ny skjerm haster mest !        Med den PSU,en  kan jeg jo sette inn hva som helst, så ny GPU blir det også, men hadde håpet å kunne vente litt med det.

 

 

De fleste 4K skjermer er 60hz. Finnes en «billig» versjon av X27 og PG27UQ uten FALD som er 4k 144hz, men begge de koster rundt 8-10 lapper.

Du får ikke 4k skjerm over 100hz til 3-5000. 

Hvorfor er du opptatt av hz når du skal bruke det til photoshop? Lysstyrke, paneltype, fargeskala er mye viktigere.

Til redigering burde en skjerm ha minimum 100% sRGB, 10-bit, og minmum 300 nit.

Et godt eksempel er denne skjermen: https://www.komplett.no/product/1121686/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-27-4k-led-pd2700u#

Noe over budsjett, men langt bedre til bilderedigering. Den har rec, som er vesentlig bredere enn sRGB, fordel om det er til proffbruk eller jobb. 

Finnes selvsagt rimeligere skjermer, men da kommer premisser. 

Så spørsmålet er, i hvilke sammenhenger skal du bruke PCen, er det privat, hobby, jobb, profesjonelt? Hvordan filer skal du jobbe med?

Du kan fint slippe unna med en langt billigere skjerm, slik som denne fra AOC: https://www.komplett.no/product/1135944/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-27-4k-skjerm-u2790pqu#

Den vil holde mer enn nok om det er til vanlig bruk. 

Dersom du skal kombinere med gaming, og hz er viktig, så er et alternativ å gå ned til f.eks. 1440p. Men jeg ville ikke kjøpt noe 1440p@144hz uten å bytte det skjermkortet du har i dag.

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...