Gå til innhold

Wifi-tale funker ikke når jeg er hjemme. Hjelp


JFM

Anbefalte innlegg

Hei.

Problem:

Hjemme får jeg ikke Wifi-tale til å fungere på min mobiltelefon. Wifi-tale funker helt fint på alle andre Wifi-nett. På andre telefoner funker Wifi-tale hjemme hos meg.

Info:
Min telefon: Oneplus 7T Pro, Android 10
Opperatør: Hudya
Routere: TP-Link Deco M9 Plus mesh

 

Har prøvd å kjøre full wipe på telefonen uten hell. Synes det er veldig rart at det kun er denne telefonen på dette nettverket som ikke får wifi-tale til å funke.

Min telefon er den eneste Oneplus-telefonen jeg har testet på mitt eget nett. De andre telefonene har henholdsvis vært Iphone, Samsung og Huawei.

Telefonen kjører siste offisielle programmvareoppdatering fra Oneplus.
Jeg har prøvd med custom-rom (Resurrectrion Remix). Da det ikke ville funke med det heller satte jeg telefonen tilbake til stock.

Ideer?

 

 

 

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, så vidt jeg husker fungerer ikke WiFi tale på OnePlus modellene.

Kjør igjennom "guide" her https://broadbandforum.co/t/198480/page-3#post-1404768

Velg Telenor Sverige i stedet for Vodaphone.

Rapporter gjerne tilbake hvordan det gikk!

 

Du kan ta utgangspunkt i VoLTE support her: https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp

Er VoLTE ok? Da er VoWIFI ok også.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (10 minutter siden):

Sperrer Wi-Fi nettet ditt hjemme for IPSec forbindelser (VPN basert på IPSec og NAT) ? Hvis det gjør det vil ikke Tale over Wi-Fi fungere. 
 

Som sagt: Andre telefoner får Wifi-tale til å funke på dette wifi-nettverket

 

ColdIce skrev (5 minutter siden):

Hei, så vidt jeg husker fungerer ikke WiFi tale på OnePlus modellene.

Kjør igjennom "guide" her https://broadbandforum.co/t/198480/page-3#post-1404768

Velg Telenor Sverige i stedet for Vodaphone.

Rapporter gjerne tilbake hvordan det gikk!

 

Du kan ta utgangspunkt i VoLTE support her: https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp

Er VoLTE ok? Da er VoWIFI ok også.

VoLTE funker. Og VoWIFI funker på alle andre Wifi-nettverk som jeg kobler meg på

Endret av JFM
Lenke til kommentar
On 7/22/2020 at 6:15 PM, JFM said:

Som sagt: Andre telefoner får Wifi-tale til å funke på dette wifi-nettverket

 

VoLTE funker. Og VoWIFI funker på alle andre Wifi-nettverk som jeg kobler meg på

Hva er da forskjellen mellom dette Wifi-nettet, hvor det ikke fungerer, og de nettverkene hvor det fungerer?  

Er det forskjellig wifi-ruter?  Samme wifi-ruter men forskjellig konfigurasjon? Forskjellig ISP?  WAN-porten på Wifi nettverket du har problemer med, får du en public IP eller en semi-public (NAT pool) eller en lokal IP (10.x IP adresse)? 

Wifi-tale opprettes en IPsec forbindelse (kryptert VPN) mellom din telefon og operatørens IMS.  Operatøren har normalt, i alle fall i Norge, en pool på 4 IP adresser (Telia og Telenor i alle fall) hvor telefonen kobler seg opp mot en av disse.  Men IPSec-basert VPN har endel utfordringer i nettverket med NAT, og særlig dersom en har flere NAT for IP adresser.   

Så derfor er mine spørsmål viktige for å avklare hvor feilen kan være.  Du må finne forskjellen på oppkobling via Wifi-nettet hvor du har problemer sammenlignet med Wifi-nett hvor du ikke har problemer.

- Lokal IP pool (adresse/mask)

- WAN IP på ruter, public/public-pool/lokal-NAT mot public IP/etc

- ALG funksjonalitet på ruter (er IPSEC aktivt og tillater ruter flere parallelle IPSEC forbindelser)

Dette er bare noe som kan gå feil med opprettelse av IPSec-forbindelser som er nødvendige for Wifi-tale.

Og for ikke å glemme at problemstillingen kan ligge i IPSec/Wifi-tale klienten i din telefon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har testa litt til:

Vennina mi sin Samsung S10+ får ikke wifi-tale til å funke på mitt wifi.
Broren min sin Samsung S10 får ikke wifi-tale til å funke på mitt wifi.
Moren min sin Samsung A51 får wifi-tale på mitt wifi

Endret av JFM
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...