Gå til innhold

Skattenivået i Noreg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
Sexylubb1 skrev (22 minutter siden):

I USA er det på rundt 100 000. Forsikring/privat bruk kommer i tillegg, så vidt jeg skjønner. 

Hvor har du tallene dine fra? Jeg tok forresten feil, helsebudsjett pr innbygger i Norge er på 70 000: https://www.ssb.no/helsesat

https://www.kff.org/report-section/ehbs-2019-section-1-cost-of-health-insurance/

Gjennomsnittet for en helseforsikring i USA ser ut til å være rundt $7188 pr person pr år, og $20 576 for familiedekning. 

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (22 minutter siden):

Hvor har du tallene dine fra? Jeg tok forresten feil, helsebudsjett pr innbygger i Norge er på 70 000: https://www.ssb.no/helsesat

https://www.kff.org/report-section/ehbs-2019-section-1-cost-of-health-insurance/

Gjennomsnittet for en helseforsikring i USA ser ut til å være rundt $7188 pr person pr år, og $20 576 for familiedekning. 

Ser ut som jeg ble forledet litt. Staten i USA betaler $1,2 "trillions" på helse mens det totale tallet som blir brukt er $3,6 "trillions". Differansen betales altså direkte eller via helseforsikring. 

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (3 timer siden):

Helsebudsjettet pr innbygger i Norge er på formidable 60 000 kroner i året. Du kan få en RIMELIG heftig forsikring for den summen.

 

Grimnir skrev (27 minutter siden):

Hvor har du tallene dine fra? Jeg tok forresten feil, helsebudsjett pr innbygger i Norge er på 70 000: https://www.ssb.no/helsesat

https://www.kff.org/report-section/ehbs-2019-section-1-cost-of-health-insurance/

Gjennomsnittet for en helseforsikring i USA ser ut til å være rundt $7188 pr person pr år, og $20 576 for familiedekning. 

Du viser jo selv her at man betaler minst like mye bare i forsikring i usa som norge bruker. I tillegg kommer alt den amerikanske staten bruker samt alle egenandelen amerikanere må betale ved behandling. 

I 2018 brukte usa $11,172 per pers, dvs drøye 100.000 nok. I 2018 brukte norge 66.799 nok. Dvs usa bruker 50% mer enn norge. I tillegg har du problemet i usa med at en vesentlig del av befolkningen ikke har forsikring og heller ikke er dekket av statlige løsninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (3 timer siden):

Syke folk over hele verden valfarter til USA for å få hjelp når alt håp er ute. USA har verdens mest avansert helsevesen hvor man kan få hjelp til bortimot alt mulig. Hvorfor er det sånn?

Fordi helsevesenet i USA er lagt opp til at rike kan få det de kan betale for. 

Grimnir skrev (3 timer siden):

Jo konkurranse og iveren etter å tjene penger. Konkurranse skaper gode produkter og gode tjenester, noe som også gjelder helse. 

Helsebudsjettet pr innbygger i Norge er på formidable 60 000 kroner i året. Du kan få en RIMELIG heftig forsikring for den summen.

Om full privatisering av norsk helsevesen ville forbedre det, er noe du og jeg tydeligvis er helt uenige om, men det er en diskusjon jeg hverken har tid eller lyst til å ta med deg nå. Det endrer uansett ikke på det faktum jeg påpekte, nemlig at du får tilbake skattepenger når du benytter deg av norsk helsevesen.

 

Allinuse skrev (3 timer siden):

Snakker om konsultasjoner som tar maks 10 minutter, ikke operasjoner som krever bruk av utstyr.

Ja, og så? Tror du at du kunne fått en slik konsultasjon for 100-200 kr (og gratis for barn) hos et legesenter som ikke fikk dekket noe av staten, men måtte basere alle sine utgifter og all sin fortjeneste på det de får betalt av deg?

Allinuse skrev (3 timer siden):

Det lureste i tilfelle så alvorlig sykdom er nok uansett å ta behandlingen privat i utlandet for å unngå å dø i helsekø.

Ja, har du tilnærmet ubegrenset med penger kan du selvsagt kjøpe deg tjenester som er bedre enn du får i norsk helsevesen. Men det er fortsatt faktafeil av deg å  hevde at syke i Norge uansett må bruke private helseklinikker for ikke å dø i helsekø. De aller, aller fleste alvorlig syke i Norge behandles og reddes av det offentlige helsevesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat hvor mye man "får tilbake" ved bruk av helsevesenet er jo heller ikke et enkelt regnestykke. Husker jeg ikke helt feil fra siste økonomigjennomgang i helseforetaket jeg tidligere jobbet i, så bruker 5% av befolkningen 90% av helsebudsjettet. De resterende 10% pengene skal altså fordeles på 95% av befolkningen. Så sjansen for at en normalt frisk person bruker 70 000 i året er liten. 

Så kan man regne på hva du sitter igjen med da, med en legetime pr år, fordelt på skattepengene du har betalt og hvor stor andel av disse pengene som ble fordelt på helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
nirolo skrev (44 minutter siden):

 

Du viser jo selv her at man betaler minst like mye bare i forsikring i usa som norge bruker. I tillegg kommer alt den amerikanske staten bruker samt alle egenandelen amerikanere må betale ved behandling. 

I 2018 brukte usa $11,172 per pers, dvs drøye 100.000 nok. I 2018 brukte norge 66.799 nok. Dvs usa bruker 50% mer enn norge. I tillegg har du problemet i usa med at en vesentlig del av befolkningen ikke har forsikring og heller ikke er dekket av statlige løsninger.

Bare påpekte tallene jeg, og poengterte at man kan få rimelig bra forsikring for kr 70 000 i året. Kvaliteten på behandling i USA er i verdensklasse, men det er det riktig at det koster. Men her må man heller ikke glemme at politikerne i mange tiår nå har blandet seg inn, noe som har bare forstyrrer det som kunne vært et sunt og friskt marked. 

Lenke til kommentar

Norge og USA er på to forskjellige poler. 

Norge er dugnad og solidaritet. USA er me, we og mo-mo-mo money... more money...

 

I USA blir sykepleiere sendt hjem når det er lite å gjøre. Uten lønn. De må betale for arbeidslær og vaske det hjemme. Sykehusene gjør masse unødvendig for å få inn mer penger per pasient fra forsikringsselskapene. Prisen for en CT eller MR er idiotisk. Prisen for legemidler er helt vanvittig for det er ingen som presser ned prisene. 

 

Lenke til kommentar

Vært mange artikler om sykehusene i USA

For eksempel så er det noe sånn: Det koster 100k på forsikringen, men betaler du kontant så koster det 30k, som er den prisen det egentlig koster, så sykehusene skriver med gaffel når det taes på forsikringen, og mange har egenandel, men da er det 100k som gjelder, så de kan fort sitte igjen med 10k i utgifter selv med forsikring 

Lenge siden jeg så denne dokumentaren, så tallene tipper jeg bare på

Lenke til kommentar
6 hours ago, theNiceOne said:

Sammenlign med hva det ville kostet deg i f.eks. USA, så skjønner du kanskje hva du får tilbake av staten ved dette besøket. 

Ikke om man har helseforsikring, som de aller fleste har... 

Quote

Nei, nå finner du på ting, og tar helt feil. Hvor stor andel av f.eks. krefttilfeller i Norge blir behandlet på private klinikker? Forsvinnende liten. 

Kreftpasienter i Norge må betale for behandlingen ut av egen lomme. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Du får ingen hundrelapper tilbake. Du må betale mange hundrelapper. 
Og pass på å pusse tennene dine godt, for tannlegen er dyr. 

Ligg unna tannlegen min. :-) Privatisert tannlege fungerer helt fantastisk. Jeg kan få time bortimot på dagen, og om jeg ikke er fornøyd med en tannlege så kan jeg bytte til en annen (har gjort det flere ganger). Ja det er dyrt, men det blir da også et incentiv til at man skal passe på tennene sine. Jeg ligger bevist unna søtsaker, pusser tennene ofte, bruker fluor, etc... nettopp fordi at jeg vil unngå å måtte betale for å fikse hull.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (10 timer siden):

10 minutter tur til legen koster 200+, hva er det man får tilbake her?

Blir man alvorlig syk må man uansett bruke privat klinikk for å ikke dø i helsekø.

Der er litt overdrevet, selv om det er noen mnd ventetid så har du venteliste garanti. Og akutt behandling går føre, har du kreft med rask spredning som kan behandles så går du føre.

Om folk dør i helsekø så kommer det på nyhetene og aviser, var et tilfelle i Corona, en som slet med sykdom og pusten som måtte vente, og det kom på Dagsrevyen, og det er ikke normalen, men krisetider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Grimnir said:

Ligg unna tannlegen min. ? Privatisert tannlege fungerer helt fantastisk. Jeg kan få time bortimot på dagen, og om jeg ikke er fornøyd med en tannlege så kan jeg bytte til en annen (har gjort det flere ganger). Ja det er dyrt, men det blir da også et incentiv til at man skal passe på tennene sine. Jeg ligger bevist unna søtsaker, pusser tennene ofte, bruker fluor, etc... nettopp fordi at jeg vil unngå å måtte betale for å fikse hull.

Ja, jeg har også gode erfaringer med privatisert tannlege. 
Min kommentar var rettet mot denne myten mange ser ut til å tro på, at det norske helsevesenet er gratis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Min kommentar var rettet mot denne myten mange ser ut til å tro på, at det norske helsevesenet er gratis. 

Skjønte det. :)

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (34 minutter siden):

Ikke om man har helseforsikring, som de aller fleste har... 

Kreftpasienter i Norge må betale betalingen ut av egen lomme. 

Det der gjelder eksperimentell behandling. Med Høyre så er reglene for godkjent behandling skjerpet.

Dette er ofte svindyr medisin over 100000 kr, og mye av medisiner vi får på resept er svindyre i feks USA.

Min medisin koster 7000kr måneden i USA pluss legeresepp, i Sverige og Norge koster det 60kr med resept.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener egentlig politikerne når de skryter av at den norske inntektsskatten er satt ned til 22%? Jeg trodde vi hadde et progressivt skattesystem i Norge? Der man kan ende opp med å betale 53% skatt på all inntekt over et visst nivå?

Edit: ifølge skattekalkulatoren til skatteetatens nettsider så har vi mange forskjellige skatter på inntekt. Med en inntekt på 550 000 og en bolig med verdi på 4 000 000, fikk jeg dette:

Din skatt: 166 896 kr (30%)
Grunnlag
Beløp
Formueskatt stat
4 000 000
3 750
Formueskatt kommune
4 000 000
17 500
Inntektsskatt til kommune
445 550
43 762
Inntektsskatt til fylkeskommune
445 550
9 659
Fellesskatt
445 550
33 314
Trinnskatt
550 000
13 811
Trygdeavgift
550 000
45 100
Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gouldfan said:

Dette er ofte svindyr medisin over 100000 kr, og mye av medisiner vi får på resept er svindyre i feks USA.

Og da gir det jo mening at privatpersoner, som har betalt millioner av kroner i skatt gjennom sitt yrkesliv som liksom skal dekke disse helsekostnadene, må betale disse dyre summene selv. 

Eh... 

Quote

Det der gjelder eksperimentell behandling. Med Høyre så er reglene for godkjent behandling skjerpet.

Nei, det gjelder ikke bare eksperimentell behandling... 
https://www.nrk.no/norge/bente-far-ikke-bremsemedisin_-_-blir-gaende-som-en-tikkende-bombe-1.14894751

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...