Gå til innhold

Assassin's Creed Odyssey-teamet ville ha Kassandra som eneste spillbare figur – Ubisoft-ledelsen sa nei


Anbefalte innlegg

Nevnarion skrev (1 time siden):

Disclaimer: Det jeg skal spørre om nå kan lett tolkes som dømmende og kritisk, så jeg ønsker først å påpeke at det er det ikke ment som! Jeg er oppriktig interessert i ditt perspektiv, og nysgjerrig fordi jeg selv kjenner meg ikke igjen i å slite med innlevelse fordi den figuren jeg styrer er en kvinne og ikke en mann. For min del handler historiedrevne spill om å følge historien til den figuren spillutvikleren har valgt ut til meg. Om det er en mann eller kvinne er totalt likegyldig.

Så til det jeg lurer på: Gjelder dette bare spill, eller også filmer, serier, bøker etc.? Og hvis det bare gjelder spill, handler innlevelsen for deg om at du må kunne late som/rollespille/føle at du er figuren du styrer, at det er deg? Har du da samme problem når hudfarge/alder/lignende ikke matcher med din egen, eller gjelder det bare kjønn? Og hva skjer da i spill der den/det du styrer ikke er et menneske i det hele tatt, men et dyr/en bil/annet?

Kun spill, nettopp fordi jeg liker å «rollespille» karakteren og leve meg inn i verdenen. Vil at karakteren skal være en avatar for meg, og det er lettere jo mer vi har «til felles». Og ja, hudfarge, hårfarge og alt det har samme effekt. Så det at Eivor i AC Valhalla er blond synes jeg også er ganske synd.

Ideelt sett får jeg utforme karakteren min akkurat som jeg vil. Derfor elsker jeg rollespill som Elder Scrolls osv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, CommanderKeen said:

Kun spill, nettopp fordi jeg liker å «rollespille» karakteren og leve meg inn i verdenen. Vil at karakteren skal være en avatar for meg, og det er lettere jo mer vi har «til felles». Og ja, hudfarge, hårfarge og alt det har samme effekt. Så det at Eivor i AC Valhalla er blond synes jeg også er ganske synd.

Ideelt sett får jeg utforme karakteren min akkurat som jeg vil. Derfor elsker jeg rollespill som Elder Scrolls osv. 

Det er jo bare å farge håret ?

Lenke til kommentar

Jeg må bare gi dem rett, jeg spiller også til 99% som mann om det er mulig.. Og jeg spiller ikke noen spill der man bare kan være en kvinnelig karakter. Det ligger nok i det at man identifiserer seg veldig personlig med karakteren og derfor vil at den har samme kjønn som seg selv. Det er nok kjempefint for kvinnelige gamere, men hvor stor andel er de? Jeg tror ikke de er mange nok til å drive mer en et og annet spill med bare kvinnelig hovedrolle, siden gutter gåt veldig fort lei om det ikke er et mannlig alternativ i spillet. Selvfølgelig er det mange som kan tenke seg å spille dem. Men er det marked for så mange av disse spillene?

Lenke til kommentar

Jeg velger mer eller mindre alltid kvinnehovedroller, hvis det er mulig.. Synes de er mer spennende å spille. Jeg "lever" meg også inn i karakteren son spilles, men jeg liker bedre å spille som en underdog, en med pil og bue i skyggen, listig og nett, og det passer veldig bra med min spillestil å være damefigur da.. Har jeg valg, er det alltid det.. 

Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (3 timer siden):

Dakkar feminister!

Fikk de ikke vivjen sin! Naw! <:'/

Tipper det var markedsavdelingen som innså at mange potensielle kunder er gutter og menn som er for usikre på sin egen seksualitet til å tørre å spille kvinnefigurer ?

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå svarer jeg for noen andre, men det er verdt å merke at spill ikke er det samme som en film eller en bok.

En film handler om noen andre, en har ingen invirkning på handlingen. Ett spill kan like godt sies å handle om deg, og ett godt rollespill klarer iallefall å lage illusjonen av at valgene en tar har noe å si.

Noen klarer å leve seg inn i alt mulig. Jeg spiller rollespill med terninger også, og har i min tid spilt f. eks. en halv-orkisk baronesse, en dvergisk prinsesse, en prostituert Calistria-prestinne, en Barbar med interesse for arkeologi, en djevelsk pirat...listen er endeløs. For min del liker jeg å rollespille som andre ting enn det jeg er.

Bestekompisen min er like glad i rollespill, og veldig dyktig. Men han greier bare ikke å spille kvinnelige figurer. Slik er det bare, det er ikke verken bedre eller verre. Det er bare slik det er for noen.

Det virker som om dette kan gjelde flertallet, ellers hadde de ikke valgt som de gjorde, og da hadde statistikken sett annerledes ut. At spill-selskap, eller hva det nå måtte være slags selskap, prøver å bruke dette best mulig i forretningsammenheng er helt naturlig.

Om man økningen i profitt ikke kan forsvares av ressursbruken....så bruker man ikke de ressursene. Det har ingenting med diskriminering å gjøre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (På 22.7.2020 den 9.42):

Finnes det kvinnelige karakterer som selger? Ja.

Men hva velger folk å spille som dersom de har valget?

I Resident Evil 2s tilfelle valgte 79 % å spille som mann.

 

Screenshot_20200722-094315_Samsung Internet.jpg

Valgte å spille som Leon FØRST, det står ingenting om hvor mange som spilte som begge.

 

Nå er det også mulig at det er mer enn spille som mann eller spille som dame siden begge disse karakterene er kjent fra før. Er det mulig at folk velger å spille som Leon først fordi han er hovedpersonen i Resident Evil 4, et av de best vurderte spillene i hele serien? Her har du plukket et eksempel som demonstrerer synspunktet ditt uten å legge noe ekstra tanke bak.

 

Helpless/Green skrev (16 timer siden):

Dakkar feminister!

Fikk de ikke vivjen sin! Naw! <:'/

Dakkar menn, måtte ha en mannlig spillbar karakter for at spillet kunne selges. Viktig å høre på sutringen til menn, ikke sutringen til feminister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BeThomas skrev (På 22.7.2020 den 13.02):

Dette er ett nytt tilfelle av noe som ikke er diskriminering.

Ett selskap investerer pengene sine i ett produkt. De bruker statistikk til å se hva som selger mest. De vil lage ett produkt som selger mye, og bruke lite penger. Dette er ikke diskriminering, det er business sense.

Personlig har jeg ingen problemer med å spille kvinne, ofte velger jeg det om jeg kan. Men jeg er ikke en del av majoriteten. Men hva jeg vil eller ikke vil er fullstendig irrelevant. Om det er så viktig for meg at jeg kan spille kvinne, og et spill ikke tilbyr den muligheten, ja så spiller jeg ett annet spill. Ferdig med den saken.

Dette er korrekt. Det er ikke kvinnediskriminering å velge å ha en mannlig karakter i et spill. Det er fakta at mest menn spiller AAA-spill, og det er fakta at flest menn velger mannlig spillkarakter. Det er dermed ikke urimelig for et selskap som ønsker å tjene mest mulig penger at de går for en mannlig karakter.

I spill hvor jeg har valget, tror jeg at jeg velger mannlig karakter det meste av tiden, men det kommer an på type spill. I spill som Mass Effect velger jeg mannlig karakter pga. de romantiske mulighetene (gidder ikke å bli sjekket opp av menn hele tiden). I spill som Saints Row 3, hvor det er et stort utvalg av klær, velger jeg kvinnelig karakter. Jeg har også vært Tomb Raider fan siden det aller første spillet.

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (På 22.7.2020 den 9.42):

Finnes det kvinnelige karakterer som selger? Ja.

Men hva velger folk å spille som dersom de har valget?

I Resident Evil 2s tilfelle valgte 79 % å spille som mann.

 

Screenshot_20200722-094315_Samsung Internet.jpg

Jeg skulle ønske det fantes lignende tracking på Super Mario Bros. 2. Det hadde vært morsomt å sett hvor mange som gikk rett for å fly over alle bretta.

Lenke til kommentar

Synest de fleste spill burde komme med valgmuligheten mellom mann og kvinne karakter. Jeg spiller utelukkende kvinnelige karakterer hvis jeg har muligheten. Liker det bare bedre..

Dessverre er det en pågående trend med å gjøre de kvinnelige karakterene stadig mindre attraktive(Valhallas Eivor ser jo ut som en mann sammenlignet med Kassandra i Odyssey, eller Lagherta fra Vikings serien for den saks skyld), men det får være til en annen diskusjon..

En annen ting er at i de fleste spill så reagerer omverdenen likt til deg uansett hva slags kjønn du har valgt. Dette er litt kjedelig. Her hadde det vært store muligheter for interessante episoder/fortellinger.

Lenke til kommentar

Selv er jeg mann, men jeg spiller oftere som kvinne enn mann hvis jeg har muligheten.
Synes selv det er "kulere" at en dame er litt "badass" da det florerer med "mannlige helter" i spill.

Men jeg betrakter meg selv som en "tilskuer" til historien, jeg lager ikke karakterer som en "avatar" av meg selv og spiller ikke "meg selv" satt i en annen verden for å si det på den måten.
Så jeg kan skjønne at noen som spiller spill på en annen måte enn meg selv, hvor de "lever seg inn" i rollen som The Dragonborn, Shepard, The Grey Warden, The Inquisitor eller andre spillkarakterer kan synes det er litt vanskelig å leve seg inn i rollen hvis kjønnet blir "feil".

Endret av Randalf the Black
  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 22.7.2020 den 20.48):

Tipper det var markedsavdelingen som innså at mange potensielle kunder er gutter og menn som er for usikre på sin egen seksualitet til å tørre å spille kvinnefigurer ?

Dere er noen rare skapelser?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...