Gå til innhold

Fettsuging


Debattant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vel prata om det med noen .. men det er visst ikke så enkelt å få til, koster en del penger, det er venteliste, og operasjon er ikke risikofritt. Men har ikke satt meg personlig inn i det. Finnes garantert noen som gjør det om man har penger nok.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Meg bekjent er ikke dette noen «behandling» dersom overvekt er årsaken/problemet. Fettsuging er et kosmetisk inngrep, kanskje vanligst i ansiktet (?), men gjøres vel også på bryst, mage, rumpe, lår etc. Gastric bypass /sleeve er i motsetning anerkjente metoder for å hjelpe pasienter med vektnedgang når ordinære metoder (matinntak, trening, etc.) ikke har fungert tilstrekkelig. 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (11 minutter siden):

Meg bekjent er ikke dette noen «behandling» dersom overvekt er årsaken/problemet. Fettsuging er et kosmetisk inngrep, kanskje vanligst i ansiktet (?), men gjøres vel også på bryst, mage, rumpe, lår etc. Gastric bypass /sleeve er i motsetning anerkjente metoder for å hjelpe pasienter med vektnedgang når ordinære metoder (matinntak, trening, etc.) ikke har fungert tilstrekkelig. 

Skjønner egentlig ikke hva problemet er jeg da ... hvis noen har en livsstil, jobb, sosialt og familie, som er veldig stressfull, og man spiser for å ha nok energi og få litt glede fra det også. Hvis man har råd til å betale, hva er da problemet?

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (14 minutter siden):

Meg bekjent er ikke dette noen «behandling» dersom overvekt er årsaken/problemet. Fettsuging er et kosmetisk inngrep, kanskje vanligst i ansiktet (?), men gjøres vel også på bryst, mage, rumpe, lår etc. Gastric bypass /sleeve er i motsetning anerkjente metoder for å hjelpe pasienter med vektnedgang når ordinære metoder (matinntak, trening, etc.) ikke har fungert tilstrekkelig. 

Åja det er sånn det er ja!

Lenke til kommentar
Taurean skrev (47 minutter siden):

Har vel prata om det med noen .. men det er visst ikke så enkelt å få til, koster en del penger, det er venteliste, og operasjon er ikke risikofritt. Men har ikke satt meg personlig inn i det. Finnes garantert noen som gjør det om man har penger nok.

Hvordan gjøres det? Er ikke fett solid og ikke flytende i kroppen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ehm, trådstarter, holder det ikke med en tråd? Jo, det gjør det faktisk. Derfor er trådene slått sammen. 

Kommentarer tas på PM. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Skjønner egentlig ikke hva problemet er jeg da ... hvis noen har en livsstil, jobb, sosialt og familie, som er veldig stressfull, og man spiser for å ha nok energi og få litt glede fra det også. Hvis man har råd til å betale, hva er da problemet?

Potensielt store stygge komplikasjoner? Og det vil/kan ikke den kosmetiske kirurgen fikse på og pasienten (som nå er skikkelig klein) må innlegges på offentlig sykehus for skattebetalernes penger... Det er en grunn. Forøvrig er jeg enig med deg at folk med penger vel kan gjøre som de vil..

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Potensielt store stygge komplikasjoner? Og det vil/kan ikke den kosmetiske kirurgen fikse på og pasienten (som nå er skikkelig klein) må innlegges på offentlig sykehus for skattebetalernes penger... Det er en grunn. Forøvrig er jeg enig med deg at folk med penger vel kan gjøre som de vil..

Nå er jeg egentlig en sånn som vil at alle skal ha all type hjelp tilgjengelig til enhver tid, så jeg mente ikke å gi et inntrykk av at kun de med penger skal få den muligheten, var kun for eksemplets skyld.

Likevel, for å gå litt mer inn på det: Nå mener jeg at overvekt skyldes psykologiske komplikasjoner, men også et resultat av sosioøkonomiske effekter, og manglende lærdom i skolevesenet. Selvneglekt, feil eller manglende livsplanlegging slik at stress får ta overhånd, manglende lærdom om kroppens funksjoner, og ikke minst all reklamen som påvirker oss (som er milliardforretning). Ens egen økonomi mener jeg spiller en rolle: Har man veldig god råd, så blir det sånn at man ikke føler man trenger å overspise for å kompensere for en dårlig økonomi. Det er mange ting som spiller inn ved overvekt.

Og siden (jeg mener, da) det er sånn at det er et sosioøkonomisk problem, så mener jeg også at -alle- burde få muligheten hvis de ønsket. Å være overvektig kan slite på psyken. Men da mener jeg muligens at kun de som har vist en vilje til å trene og endre kostholdsvaner til en grad skal få det innvilget, som en "boost" og en hjelp.

Jeg for min del ville heller levd med et sår/arr på magen enn å leve med 20-30 kg for mye. I perioder i livet jeg har vært flink, og kun veid 5-10 kg for mye, så har jeg vært mye mer aktiv og følt at ting var lettere enn når jeg var på mitt tyngste. Da ble alt slitsomt og pustet tyngre.

Så jeg skulle likt å vite hvorfor dette var et så tabubelagt tema. Jeg kan forstå at samfunnet ikke vil bruke livsviktig kompetanse og ressurser på et problem som kan virke som et trivielt problem som kun henger sammen med personlig disiplin. Men likevel, når vi ikke lærer noe om personlig disiplin eller noe av det ovennevnte i skolen, der alle går for å lære det vi skal lære for å klare oss i samfunnet, så mener jeg det ikke bør være for langtfattet å ha dette som et alternativ.

Så ble jeg inspirert til å google litt, og fant faktisk at det finnes muligheter da. Nå valgte jeg Fredrikstad fordi det ser ut som at Oslo ikke har de samme relevante valgene og prislistene, men kan hende bare jeg som ikke bruker det riktig.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fettsuging

https://www.volvat.no/tjenester/plastisk-kirurgi/fettsuging/

https://www.volvat.no/lokasjoner/oslo/

https://www.volvat.no/lokasjoner/oslo/tjenester/mage-tarm/

Nå finner jeg ikke direkte fettsuging på den institusjonen, men kan hende de har det, og finnes plenty andre muligheter. Kanskje jeg søker litt mer en annen gang.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...